Keresés

Részletes keresés

alsó madárfogás Creative Commons License 2014.05.05 0 0 95802

Köszönöm a csatolt hivatkozást. Ismerem az asztalt, több videót is láttam róla. Csodaszép az összhatása.

 

Maximálisan elfogadva mások döntését, továbbra is kitartok a magaménál: az a tüskesor tájidegen, a csúszóérintkezők zaja kellemetlen (egy hosszabb szerelvénynél - ha azok személykocsik, és külön áramszedővel rendelkeznek minden más hangot elnyom). Továbbá a nem (nyugat)német témákat gyűjtőknek a Märklin szortimentje szűkös, és a gyártó makacs ragaszkodása a (most épp többféle: 1:100, 1:93) hossztorzításokhoz is érthetetlen. 

 

A Märklin tradiciói tiszteletre méltók, és kívánom, hogy sokáig ápolják az új modelljeik vásárlásaival a helyi gyűjtők. Az viszont biztos, ha nem lenne a kétsínes rendszer, sokkal szegényebbek lennénk modellekben, és mostanra talán az sem túlzás, élményekben. 

 

Az elmúlt sok év gyűjtői és modellezői gyakorlatomban számos régebbi Märklin modell fordult meg a kezemben. Azt kell mondanom, amiben erősek lehetnek, azok engem épp nem találtak meg, mert mondjuk nem kerültek az érdeklődési körömbe. Amik viszont igen, azokat a rövid rajongás után kelletlen birtoklás, majd megkönnyebbülést okozó értékesítés követte. (Kivéve a HAMO DB 515-ösét: az sem a modellépítés csúcsa - pl. 1:100-as, noha motorkocsi -, de a két alternatívája közül a Lima még gyengébb, a Kato pedig ritka, és ezért költséges.) 

Az a fémlemezből sajtolt régi vágányrendszerük ráadásul vén korára semmivel nem biztosított jobb áramszedést, mint az elaggott Piko "kalapsínes". Elfáradt az anyaga, kikezdte itt-ott a korrózió, nem fogták össze a lemezek: élvezhetetlenné silányult.

Aztán számomra szinte érthetelen kultusz övezi az egészen 1990-ig gyártott, formára és kidolgozásra a '60-as években meghaladt fémmodelleket. Esztétikai értékük minimális, használatban sem sokat ér az alapanyag, mégis, nem maradnak az eladó nyakán.

De ez így a jó, kedveljék: ám nekem nem kell. Van más, az ízlésemhez közelebb álló. És nem érzem emiatt igénytelennek vagy a német (Märklin) modellezőknél alábbvalónak magam. Jól elférünk egymás mellett. :-)

Előzmény: Törölt nick (95798)
somytomy Creative Commons License 2014.05.05 0 0 95801

Ez a terepasztal valóban nagyon szép. Egyébként szerintem a Märklin tüskesoros megoldása elég szép, egy jól megcsinált terepasztalon nem zavaró.

http://www.modellbahn-altburg.de/

http://www.youtube.com/channel/UCY83ysRpNOu7t9SmtL-5RdA

Előzmény: Törölt nick (95798)
nazareth Creative Commons License 2014.05.05 0 0 95800

A Märklin (és "felhasználói) esetében is szerintem első sorban a leginkább az angoloknál ismert hagyománytisztelet a mozgatórugó. Furcsa módon míg a különféle gyártók fejlődésére jellemző volt, hogy lassan de biztosan fejlesztgettek, a Märklin a végsőkig kitartott a teljesen különutas politikája mellett.

 

A középérintkezők kérdése fogas: valószínűleg némileg jobb a gépek áramszedése, de szerintem elég nagy hátrány, ha egy gépben 4 helyett csak 2 tengely hajtott (a csúszka miatt), a hajtottakra emiatt tapadógyűrűt kell rakni (nekem személy szerint mindig bajom volt a tapadógyűrűkkel, fölösleges rossznak tartom őket), vagy ha a világítással szerelt kocsik gördülési ellenállására rárakodik az áramszedéshez szükséges csúszkák ellenállása.

 

Ugyancsak a végsőkig kitartott, és jelentős hátrányt szedett össze az otromba ("üzembiztos") felsővezeték-rendszerrel (lásd a mellékelt cikk fotóit). Azaz csak szedett volna össze hátrányt, ha a német vásárló a Märklin vonathoz nem kizárólag Märklin felsővezetéket lenne hajlandó vásárolni (mert ugyebár az Epson nyomtató is minden bizonnyal felrobban, ha a HP-tól vesz bele papírt).

 

Vagy itt van pl. a kerékgeometria kérdése: a Märklin foggal-körömmel kitartott a 30 éves DC-kocsikat is kenterbe verő nagyobb nyomkarimák és nagyobb tűrések mellett. Merthogy a kerékgeometria majdnem akkora kérdés, mint az AC/DC rendszer, sőt. A DC-kerekes kocsik döcögnek AC-pályán, az AC-kerekeket hiába szigetelem, mert ugyancsak döcögni fognak DC pályán. Világos utalás ez arra, hogy a Märklin különutas, és nem is volt hajlandó közeledni a DC-világhoz. (Ami egyébként nem baj, inkább csak "ilyen", és kész :)

 

A mellékelt terepasztal-képek valóban csodálatosak, örülnék, ha tized ilyen szép munkát tudnék végezni. De nem szabad elfelejteni, hogy amit látunk, abból Märklin:

 - a gördülőállomány (és szerintem egy átlagos gyártó gőzöse esetében a koszolás többet dob a látványon, mint a gyártók közti különbségek);

 - a felsővezeték-rendszer (szerintem ez nem csak szerintem gáz :)

 - és a sínrendszer (amit - valljunk meg, érintkezősortól függetlenül - ver egy Tillig Elite, Rocoline, vagy bármilyen 2,1mm-es DC rendszer, mondjuk a Geoline-t leszámítva).

Előzmény: Törölt nick (95798)
rezgaras Creative Commons License 2014.05.05 0 0 95799

Egy neked való szöveg, sok-sok éve jelent meg a német fórumon. Nem könnyű lefordítani...

 

"Sein linker Schuh ist nicht geputzt - oder ist er in Hundekot
getreten? Seine Hose ist nicht gebügelt. Das Jackett seines
geliehenen Konfirmandenanzugs von C & A ist eine Nummer
zu klein. Die Krawatte wirkt deplaziert; das Hemd scheint er
seit drei Tagen zu tragen. Die Gesichtszüge entgleisen -
ebenso wie die Lok, die ihm im nächsten Moment von der
Schiene rutschen wird.

Kein Zweifel - dieser Mann ist vom Gleichstrom gezeichnet!

Wird er im nächsten Augenblick in die Vitrine torkeln, in der
zahllose würdelose Billigfabrikate ausgestellt werden? Wir
erkennen: Er ist ein Mann ohne Visionen, ohne
Wechselstrom, ohne Zukunft - kurz: ein Tölpel!

Welch ein Unterschied zu dem Herrn im Vormonatsheft!
Seine klugen, warmherzigen Gesichtszüge weisen ihn als
einen Repräsentanten gediegener Unternehmenskultur aus;
sein tadellos geschnittener, perfekt sitzender Anzug verrät
Stil und Sinn für Geschmack. In seinen Augen lodert das
Feuer des geborenen Innovators; hinter der kühnen
Denkerstirn funkeln die Ideen, die das neue Jahrtausend
prägen werden; seine feingliedrigen Hände, die im Notfall
auch immer wieder selbst mit anpacken, sind der Ausweis
des Kulturmenschen und des tatkräftigen Arbeitsmannes
zugleich."

 

Holger Dittmann

Előzmény: Törölt nick (95793)
Törölt nick Creative Commons License 2014.05.05 0 0 95798

Azért ha akad egy kis szabadidőd, kérlek tekintsd meg az alábbi linkben található képeket és videókat.....

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=130167704&t=9005919

Előzmény: alsó madárfogás (95796)
pg54 Creative Commons License 2014.05.05 0 0 95797

Ezzel összhangban (igaz, nem H0-ás, hanem 0-ás tapasztalat):

Még 2001-ben egy tíznapos kiállításon napi 8 órában járattam Marklin-szerelvényt (1938-as gőzmozdonnyal) háromsínes pályán, illetve PV-szerelvényt (Előre mozdonnyal) műanyagtalpú kétsínes PV-pályán. A PV síneket illetve mozdonykerekeket naponta legalább háromszor kellett tisztítani, hogy rendesen menjen, a Marklint elég volt minden nap reggel (de azt is inkább csak megszokásból).

Előzmény: Törölt nick (95793)
alsó madárfogás Creative Commons License 2014.05.05 0 0 95796

Van egy gondosan összerakott 20-30-40 éves gyűjteményed (a lényeg azon van, hogy mikor kezdted: régen). Felszámolnád csak úgy? Aligha. Persze nem is kell, bár nekem nem tetszik sem a tüskesor látványa, sem a súrlódó áramszedők fémes hangja.

 

Egyébként azért hadd javasoljam, hogy inkább így írd: "a németek, svájciak és más nyugatnémet modellezőknek egy része a mai napig ragaszkodik a hagyományos Marklin H0-ás rendszerhez".

Ahogy láttam kinti üzletek kínálatát több német és osztrák városban, (az itthoni helyzettel szemben) tényleg szinte mindenhol ott volt a Märklin, de ahogy természetes is: a sima kétsínes gyártók többségben voltak. 

Nem feltétlen mérvadó szám*, de a német eBayen kb. azonos mennyiségben kínálnak egyen- és váltóáramú járműveket.

 

*Ebbe aztán bármit belemagyarázhatunk: épp azért sok a Märklin, mert most akar mindenki megszabadulni tőle. :-)

Előzmény: Törölt nick (95793)
diginewl Creative Commons License 2014.05.05 0 0 95795

Üdv!

idézet:

Itt állandóan a kerekek és sínek tisztítása az egyik leggyakoribb téma.

Persze, hiszen ha megakad, akkor megakad. Nem tudok neki szólni, hogy menj odébb egy picit ott lesz áram :))) Az alapprobléma a kalapsínes, és "huplis" sínek használata az olcsóság végett. Sajnos ezek nem alkalmasak - de olcsók. A másik gond a váltók szív része. Na ott tényleg lehetnek bajok, de erre itt a fórumban is volt sok megoldás.

 

Szerintem a Maerklin-nél is lehet gond, ha koszos a sín. Egyébként tényleg nem értem miért ragaszkodnak ennyire a 3 sínhez. Látok ebben némi (sok) tradíciót is... Egy viszonylag jól megépített pályán (höhö - saját tapasztalat is) egész véletlenül nekem sem lettek gondjaim a 2 sínes rendszerben a 2 tengelyes mozdonyokkal sem...Öröm nézni őket.

Előzmény: Törölt nick (95793)
Törölt nick Creative Commons License 2014.05.05 0 0 95794

.....hiba jav.:... más Nyugateurópai modellezők....

Előzmény: Törölt nick (95793)
Törölt nick Creative Commons License 2014.05.05 0 0 95793

"

A jobb kontaktus valóban hosszu ideig komoly előnye volt a Märklin rendszernek, de ma már semmi jelentősége sincs. A két sínes rendszer is megbízható. Csak tisztességesen kell összeépíteni."

 

Nem kivánok vitatkozni, miután el(ismerem) kiemelkedő tapsztalataidat, de azért ezt az állításodat bizonyos fokig cáfolja - ahogy már említettem - hogy a németek, svájciak és más Nyugatnémet modellezők a mai napig ragaszkodnak a hagyományos Marklin H0-ás rendszerhez.

Másrészt látható, hogy gumicsontként itt állandó téma a nálunk szinte kizárólagosan alkalmazott két sínes rendszernél rendszeresen felmerülő kontakt hiba. Itt állandóan a kerekek és sínek tisztítása az egyik leggyakoribb téma.

Előzmény: rezgaras (95787)
tomlindudek Creative Commons License 2014.05.05 0 0 95792

Köszi szépen!

 

Hogy lehet úgy leamortizálni egy modellvasutat, hogy csak egy forgórész marad meg? ;-)

 

 

Előzmény: rezgaras (95787)
rezgaras Creative Commons License 2014.05.05 0 0 95791

Kösz, hogy beraktad. Régi-régi emlékek...

Előzmény: siófoki35 (95789)
tomlindudek Creative Commons License 2014.05.05 0 0 95790

vége a szőnyegvasutazásnak?

Előzmény: Hernyofan (95782)
siófoki35 Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95789

Vörös Szikra

 

Más régi vonatok. A villamos az must have kategória :)

Előzmény: rezgaras (95787)
Váltógyártó Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95788

Még szerencse, hogy az áram tudja, merre kell folynia, mert én elvesztettem a fonalat! :-)

(Na jó, hibátlanul működik, csak kicsit zsúfolt!)

 

Előzmény: Váltógyártó (95777)
rezgaras Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95787

Magyarországon a kezdetek kezdetán a Märklin rendszer indult be. Volt magyar H0-ás, 3 sínes vonat, "Vörös Szikra" néven. A sínek a Märklin vas-sínek koppintásai voltak, a mozdony (mert csak egy volt) és a kocsik saját fejlesztés. A mozdonyban nem volt távirányított irányváltás, int akkoriban már az összes Märklin mozdonyban, hanem kézzel kellett egy kis kapcsolót a mozdonyszekrény alján átkapcsolni, Ezt a magyar modellvasutat csak pár évig gyártották. Nekem volt. Nem maradt belőle semmi, csak a mozdony motorjának a forgórésze és a trafó belseje, ma is mükodik.

 

Amikor bejöttek a Piko cuccok az 1960-as évek elején, hamarosan az terjedt el, mert sokkal olcsóbb volt, mint a Tóthnál a Märklin. Én is emiatt térem át. Ahogy írták, nem volt valójában márkabolt, a rendszerváltaœ után sürgősen meg is változtatta a bolt nevét.

 

A jobb kontaktus valóban hosszu ideig komoly előnye volt a Märklin rendszernek, de ma már semmi jelentősége sincs. A két sínes rendszer is megbízható. Csak tisztességesen kell összeépíteni.

Előzmény: tomlindudek (95754)
pg54 Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95786

Hát igen... 1960-ban még csak a színes építőkockáknál tartottam.

Igaz, már azokkal is "villamosost" játszottam...

Előzmény: Törölt nick (95784)
Votom Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95785

Valaki tudna küldeni egy fotót, hogy egy M41-es kaszniját hogyan lehet finoman karcok nélkül eltávolítani?

Törölt nick Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95784

Szoros kapcsolatom a bolttal (amely korábban a Felszabadulás tér közelében működött) 1948 és 1960 között ált fenn. Ez után már vidékről jártam fel és jóval ritkábban. Amikor 1973-tól áttértem a Z méretre, csak Tóth Lajosnál tudtam ezekhez a Marklin modellekhez hozzájutni. Első lépésként megvásárolta a nagyobb méretű modellvasútam teljes készletét és annak értékét apródonként Marklin Z gyártmányokkal egyenlítette ki. Itt a boltban sikerült összeismerkednem Várkonyi Zoltánnal a neves filmrendezővel is, aki (ezt bizonyára kevesen tudják) lelkes vasútmodellező volt. Ő is Z mérettel modellezett és hatalmas gyüjteménye volt, hogy az halála után hova került soha nem tudtam meg.

Előzmény: pg54 (95783)
pg54 Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95783

Ez évszámot tekintve mikor lehetett?

Csak azért érdekelne, mert én 1970 táján váltam szinte mindennapossá az üzletükben, de legalább is a kirakat előtt...

(Lehet, hogy találkoztunk a boltban?)

 

Akkoriban vettem egy teljes kört, 12 db, ára 10 Ft/db volt.

Meg egy kéttengelyes személykocsit (PV vagy utángyártott?), majd később két forgóvázat, és átalakítottam forgóvázasra. Úgy nagyon klasszul illett a régi Marklin-személykocsikhoz...

Stb. stb.

Előzmény: Törölt nick (95771)
Hernyofan Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95782

A C sínek is nagyon jól bírják a nyúzást. A Trix is kiadta kétsínes rendszerben, érintkezősor nélkül. Nekem volt egy időben, és padlóra összerakni - szétszedni az volt a legjobb.

Előzmény: Hanzohattori (95779)
diginewl Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95781

Gondolom a multiprotokoll dekódernek az a dolga, hogy több nyelven értsen :))

 

Elsősorban arra akartam kihegyezni a dolgot, hogy ha Maerlkin-je van, akkor ott fejlesszen, ha kétsínes akkor ott. A kettő nem megfelelő vegyítése pl: szikrázást okozhat.

Viszont ha van kétsínes modellje, azt kisebb herce-hurcával tudja Maerklin digit kompatibilissé tenni, mint fordítva.

(Itt gondoltam arra, hogy egy kétsínes modell dekóderrel, és középérintkezővel 3 sínessé tehető, nem kell benne motort cserélni)

Előzmény: somytomy (95780)
somytomy Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95780

Ha jól tudom a háromsínes rendszerhez a Märklin külön digitális vezérlést fejlesztett (Märklin-Motorola), meg később egy másikat is (mfx). Valami rémlik, hogy ezek a dekóderek DC motorokkal is tudnak működni, de nem tudok pontosabbat sajnos. (Egy Märklin-szakember kéne ide)

Abban sem vagyok biztos, hogy a DCC-nek bármi megkötése lenne arra nézve, hogy hánysínes rendszerben használják, bár én eddig csak kétsínes DCC-vel találkoztam.

Egyébként meg ahogy a dekóderek fejlődnek, nemsokára a Kossuth Rádiót is megértik :-)

Előzmény: diginewl (95775)
Hanzohattori Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95779

Nem mellesleg a régi metál vágány irtó "gyerekálló" a "K" és "C" vágányok inkább a modellezők barátja.

Előzmény: Törölt nick (95778)
Törölt nick Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95778

A két rendszer kompatibilitását elsősorban a kétsínes rendszer egymástól szigeteletlen kerekei akadályozzák és ez a vontatott járművekre is vonatkozik.

Egyidőben a Marklin is gyártotta legsikerültebb modelleit DC és és kétsínes kivitelben HAMO márkanévvel.

A TRIX is a kompatibilitás érdekében tért át a kétsínes rendszerre. Azt viszont saját tapasztalatom alapján én is állítom, hogy a háromsínes rendszer jóval üzembiztosabb.

Előzmény: diginewl (95775)
Váltógyártó Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95777

Mai unaloműző tevékenységem! :-)

 

     

 

Az 1-es Villamos klubnak készült egyedi kapcsolat. Az ív Roco R2, de helyhiány miatt szükség volt rá, hogy az ív már a külső vágánytól meglegyen, így nem volt elég az íves átszelés, kellett terveztem egy egyedi kitérőt is ezzel az ívvel. Miután az egyenes szakaszokon szembe forgalom lesz, ezért az átszelést a kettős keresztezésnél kell szigetelni, ezért van így megpatkolva. A szélső lemezeket a vágások után lehet, hogy le fogom forrasztani, de a középső marad.

Dolmi mackó Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95776

A blog hozzászólásai között olvastam ezt az érdekes infót (nem tudom, hogy valóban így van-e):

 

"Olvastam egy hosszabb lélegzetvételű írást is a sajtos tájékoztatóról, abban elhangzott az az érdekesség, hogy az eddigi 3 font per óráról kell megemelni a bérköltséget 6 font per órára. Ez nekem nagyon soknak tűnik, legalábbis Kínához képest."

Előzmény: Törölt nick (95772)
diginewl Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95775

Üdv!

Ez az AC/DC dolog a Maerklinnel érdekes dolog. Ha Német modellpályát nézünk szinte mindenhol 3 sínes rendszerbe botlunk.

Egy modellező szakembert kérdeztem erről. Ő azt mondta, hogy a Maerklin sokkal üzembiztosabb, és a németeknek svájciaknak ez nagyon fontos. A középső csúszóérintkező állandóan tisztul, a két kerékről meg elég nagy valószínűséggel csak jön a másik pólus.

A DCC-ben ha jól tudom "belül" már nem különböznek a mozdonyok, azaz ott DC motort forgat a dekóder, így csak az áramszedésben különböznek. Így a kétsínesről főleg digiben könnyebb áttérni a 3 sínesre, de fordítva nehezebb.

Mindenki maga döntse el mit kezd el használni, keverni utólag nem jó.

 

Törölt nick Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95774

Amint írtam akkor még budapesti lakos voltam, csak később - szakmámból kifolyólag - kerültem vidékre. A televízió elterjedése folyamán kellett elköltöznöm, vidéki TV adóállomások vezetője lettem.

No, de a modellvasút hobbi végig kiséri életemet.

Előzmény: HUNcZUG (95773)
HUNcZUG Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95773

Na, őt nem ismertem (fel). Akkor is kb. 160 km-t utaztál oda, hogy valami javítani valót kapj? Akkor az önfeláldozás.

A cég ismertető szövege szerint "Mechanikai és Technikai Játékok Szakszerű Javítása"

Ha javítottál nekik, akkor a "Szakszerű" rád is vonatkozik.

Előzmény: Törölt nick (95771)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!