Szoros kapcsolatom a bolttal (amely korábban a Felszabadulás tér közelében működött) 1948 és 1960 között ált fenn. Ez után már vidékről jártam fel és jóval ritkábban. Amikor 1973-tól áttértem a Z méretre, csak Tóth Lajosnál tudtam ezekhez a Marklin modellekhez hozzájutni. Első lépésként megvásárolta a nagyobb méretű modellvasútam teljes készletét és annak értékét apródonként Marklin Z gyártmányokkal egyenlítette ki. Itt a boltban sikerült összeismerkednem Várkonyi Zoltánnal a neves filmrendezővel is, aki (ezt bizonyára kevesen tudják) lelkes vasútmodellező volt. Ő is Z mérettel modellezett és hatalmas gyüjteménye volt, hogy az halála után hova került soha nem tudtam meg.
Csak azért érdekelne, mert én 1970 táján váltam szinte mindennapossá az üzletükben, de legalább is a kirakat előtt...
(Lehet, hogy találkoztunk a boltban?)
Akkoriban vettem egy teljes kört, 12 db, ára 10 Ft/db volt.
Meg egy kéttengelyes személykocsit (PV vagy utángyártott?), majd később két forgóvázat, és átalakítottam forgóvázasra. Úgy nagyon klasszul illett a régi Marklin-személykocsikhoz...
A C sínek is nagyon jól bírják a nyúzást. A Trix is kiadta kétsínes rendszerben, érintkezősor nélkül. Nekem volt egy időben, és padlóra összerakni - szétszedni az volt a legjobb.
Gondolom a multiprotokoll dekódernek az a dolga, hogy több nyelven értsen :))
Elsősorban arra akartam kihegyezni a dolgot, hogy ha Maerlkin-je van, akkor ott fejlesszen, ha kétsínes akkor ott. A kettő nem megfelelő vegyítése pl: szikrázást okozhat.
Viszont ha van kétsínes modellje, azt kisebb herce-hurcával tudja Maerklin digit kompatibilissé tenni, mint fordítva.
(Itt gondoltam arra, hogy egy kétsínes modell dekóderrel, és középérintkezővel 3 sínessé tehető, nem kell benne motort cserélni)
Ha jól tudom a háromsínes rendszerhez a Märklin külön digitális vezérlést fejlesztett (Märklin-Motorola), meg később egy másikat is (mfx). Valami rémlik, hogy ezek a dekóderek DC motorokkal is tudnak működni, de nem tudok pontosabbat sajnos. (Egy Märklin-szakember kéne ide)
Abban sem vagyok biztos, hogy a DCC-nek bármi megkötése lenne arra nézve, hogy hánysínes rendszerben használják, bár én eddig csak kétsínes DCC-vel találkoztam.
Egyébként meg ahogy a dekóderek fejlődnek, nemsokára a Kossuth Rádiót is megértik :-)
A két rendszer kompatibilitását elsősorban a kétsínes rendszer egymástól szigeteletlen kerekei akadályozzák és ez a vontatott járművekre is vonatkozik.
Egyidőben a Marklin is gyártotta legsikerültebb modelleit DC és és kétsínes kivitelben HAMO márkanévvel.
A TRIX is a kompatibilitás érdekében tért át a kétsínes rendszerre. Azt viszont saját tapasztalatom alapján én is állítom, hogy a háromsínes rendszer jóval üzembiztosabb.
Az 1-es Villamos klubnak készült egyedi kapcsolat. Az ív Roco R2, de helyhiány miatt szükség volt rá, hogy az ív már a külső vágánytól meglegyen, így nem volt elég az íves átszelés, kellett terveztem egy egyedi kitérőt is ezzel az ívvel. Miután az egyenes szakaszokon szembe forgalom lesz, ezért az átszelést a kettős keresztezésnél kell szigetelni, ezért van így megpatkolva. A szélső lemezeket a vágások után lehet, hogy le fogom forrasztani, de a középső marad.
A blog hozzászólásai között olvastam ezt az érdekes infót (nem tudom, hogy valóban így van-e):
"Olvastam egy hosszabb lélegzetvételű írást is a sajtos tájékoztatóról, abban elhangzott az az érdekesség, hogy az eddigi 3 font per óráról kell megemelni a bérköltséget 6 font per órára. Ez nekem nagyon soknak tűnik, legalábbis Kínához képest."
Ez az AC/DC dolog a Maerklinnel érdekes dolog. Ha Német modellpályát nézünk szinte mindenhol 3 sínes rendszerbe botlunk.
Egy modellező szakembert kérdeztem erről. Ő azt mondta, hogy a Maerklin sokkal üzembiztosabb, és a németeknek svájciaknak ez nagyon fontos. A középső csúszóérintkező állandóan tisztul, a két kerékről meg elég nagy valószínűséggel csak jön a másik pólus.
A DCC-ben ha jól tudom "belül" már nem különböznek a mozdonyok, azaz ott DC motort forgat a dekóder, így csak az áramszedésben különböznek. Így a kétsínesről főleg digiben könnyebb áttérni a 3 sínesre, de fordítva nehezebb.
Mindenki maga döntse el mit kezd el használni, keverni utólag nem jó.
Amint írtam akkor még budapesti lakos voltam, csak később - szakmámból kifolyólag - kerültem vidékre. A televízió elterjedése folyamán kellett elköltöznöm, vidéki TV adóállomások vezetője lettem.
A szóbanforgó időben Deák Laci ifjú eladóként dolgozott a boltban, így vele is jó kapcsolatba kerültem, amely akkor is kitartott amikor már sokra vitte. :-)
Ezek szerint nem nagyot tévedtem. Én igen szoros kapcsolatban álltam Lajossal, ugyanis a a belvárosban laktam és már gimis koromban besegítettem neki a hozzá beadott meghibásodott mozdonyok javításával, Ő a munkadíjamat használt modelekkel egyenlítette ki.
Az irányváltás metódusát jól leírták mások, az elvét mintha még nem: az impulzus konkrétan egy, az üzeminél magasabb pillanatnyi feszültségértékkel egy relét kapcsol át, ami a mozdonyban található.
A sebesség-szabályzó gomb minimális állásában (irányváltás előtt úgy is meg kell állítani a mozdonyt) egy pillanatra bal irányba kell mozdítani a gombot, ilyenkor igen rövíd időtartamra kiad a vezérlő egy túlfeszültséget és ez működteti a mozdonyban lévő irányváltó relét.
Különben elég szépszámú modellvasút kereskedés van az országban (itt a netten megtalálhatók), ezek nagyrésze ha nem is árul Marklin gyártmányokat, kívánságra bármit megrendel és leszállít.
Az AC-s trafón a "0" pozíciótól balra egy rugó ellenében egy pillanatra elmozdítod a tárcsát és irányt vált az analóg és az MFX dekóderes is. Nem kell a Marklint szégyellni, én és az ismerőseim (modellezők) 90% a (aki nem volt olyan szerencsés hogy az apja annak idején egyből háromsínes vasutat vett) "élethű" modellekkel kezdte, aztán jött a "fogaskerekű". Maradt a játék öröme, kiveszel a dobozból egy kb 50éves mozdonyt (a 01est alaposan kell fogni majd 0.8kg) a gyári füsttartályt feltöltöd és mehet a játék.
Rossz hírrel jelentkezett a brit Model Rail magazin az FB oldalukon. A Bachmann csoport tartott sajtótájékoztatót szerda délután, amelyen arról számoltak be, hogy május elsejétől átlagosan 20%-kal emelik az áraikat vasútmodell és kiegészítő fronton. Minderre azért van[...] Bővebben!Tovább »
"A Bachmann csoport tartott sajtótájékoztatót szerda délután, amelyen arról számoltak be, hogy május elsejétől átlagosan 20%-kal emelik az áraikat vasútmodell és kiegészítő fronton. Minderre azért van szükség, mert Kínában megugrottak a bérköltségek: a törvényeik szerint a következő öt évben a duplájára kell emelni a fizetéseket, ami nyilvánvalóan megemeli a termékek előállítási árát. Ehhez hozzájön az is, hogy a szállítási költségek is megduplázódtak az elmúlt években."
Analóg AC rendszerben a vezérlő egységből adott impulzus hatására egy a mozdonyban elhelyezett jelfogó megváltoztatja a menetirányt.
Egyébként Nyugateurópában és elsősorban Németországban rengetegen modelleznek a szóbanforgó Marklin modellvasúttal és ha valaki megnézi az alábbi bámulatos precízitással megépített modellasztal képeit és a videót, könnyen belátja hogy ez a pontérintkezős rendszer csak egyesek számára zavaró, aki nem ismeri észre sem veszi.
A valóság nálam az akadozó mozgásban és az el nem indulni akaró szerelvényekben vész el. :-) Én elsősorban csak játszom a gyerekekkel és a valóságos üzemet nem olyan pontosan képezzük le, mint e TEMOFESZT-en. Sokat használjuk a fantáziánkat, de nálunk jól van ez így. Mivel nincs túl nagy készletünk és az is eléggé leamortizálódott az elmúlt 4 évben, így most gondolkodom, hogy merre tovább.
Más kérdés: Analóg AC üzemben hogyan történik a menetirányváltás? A trafón is csak egy irányba állítható a szabályozó.
Amikor a Marklin elkezdte gyártani a 00, ill. a később H0-nak elnevezett építési nagyságot az még játékvasútnak volt szánva és a harmadik sín egyáltalán nem zavarta a vásárlókat, ill. a vele elsősorban játszó gyerekeket.
Akkor még a szegecs-számlálás sem volt elterjedve. :-)
Az egykori Váci utcai Marklin bolt a Váci utca Szabadság híd felőli végén volt, a házszámra már nem emlékszem, de kb. a Szerb utca táján a páratlan oldalon volt található (kb. a 77. sz. aklatt).
Ez egy egészen kisméretű üzlet volt, tulajdonosa egy Tóth Lajos nevű műszerész volt és a 'Marklin bolt' is csupán egy felvett név, a Marklin gyárral semmiféle kapcsolatban nem állt.
Egyébként a háromsínes rendszer valóban üzembiztosabb, korábban a Trix is ilyen megoldással gyártotta modelljeit 'TRIX EXPRESS' néven. Az élethűség növelése eredményezte hogy a későbbiek során a többi gyártó kizárólag a kétsínes rendszert használta. A Marklin azonban H0 építési nagyságban a mai napig is a háromsínes rendszer módosított változatát alkalmazza, a középső sínt azonban egy pont érintkezős megoldás pótolja, amely kevésbé zavarja az esztétikai hatást, alig látható.