Az amerikai fórumokon is gyakran előjön a kérdés, hogy "van egy 4'x8'-as rétegelt lemez lapom (244x122cm), milyen terepasztalt építsek rá?". Gyakran az a válasz, hogy "vágd fel és készíts az anyagból kutyacsont alakú asztalt, ha amúgy elfér!" A kutyacsont alakkal sokkal jobbak a modellezési lehetőségek és hosszabb szerelvények is férnek rá.
Én arra utaltam a "nem divat" kifejezéssel, hogy eddig akárhány terepasztal tervvel találkoztam az elmúlt hónapokban-években itt és más fórumokon kishazánkban, mindegyik, szinte kivétel nélkül egy körpálya vagy nyolcas (esetleg többszörösen nyolcas) alapelrendezésre épül. Pedig a "valahonnan-valahová" is egy hálás téma (esetleg egyik végén egy későbbi bővítési lehetőséggel - csatlakozási ponttal - kiegészítve).
Sajnos a beígért időponthoz képest minden megrendelés csúszik kb. két hetet, mert az árvíz miatt meghosszabbították a vezénylésemet, és eltolták a vizsgáimat, so I have to learn a lot until 10 August!
És ha már a Párodnak a Balatont is meg kell jeleníteni, szerintem nagyon szép és hangulatos lenne egy balatonparti kis állomás a régi gőzkorszakból. A kikötöben egy régi balatoni halyó, stb...
A megoldás vagy TT, vagy N, Vagy H0 de más témakörrel. Nézd meg kisfaludi kolléga asztalát. Kicsi 3-4tengelyes gőzösök 2tengelyes vagonokkal. Ekkora helyre tökéletesen élethűen beilleszthető.
Akkor inkább TT-ben tervezek, csak az a baj, hogy ilyen méretben nem találtam olcsó digitális kezdőkészletet. Így lehet, hogy először analógban fogok kezdeni és majd csak később állok át digitálisra.
2 db Fuggerth kocsi ütközők közötti hossza egyenként kb. 273 mm. Ehhez jön a Szili, ami kb. 180 mm hosszú. Ha a modellvasúti vonókészüléket is belevesszük, legkevesebb 75 cm hosszú lesz a vonatod. Hogy ki is nézzen valahogy az állomás, legalább 1-1,5 méter hosszú (de inkább hosszabb) állomási vágányhosszra van szükség (csúnyán néz ki, ha a vágány pont akkora, mint a kétkocsis vonatod, ráadásul így még lehetőséget sem adsz magadnak a bővítésre. Hangsúlyozom, hogy a valósághoz képest ez az 1-1,5 méter is baromi rövid (egy "rendes" állomási vágány 300 méternél kezdődik, de még az is a mellékvonali Bz-s szintű).
Szóval a 250 cm-ből máris levettünk 150-et. A fennmaradó 50-50 cm-en kell megoldanod az állomás két végén a váltókörzetet. Nem tudom, milyen hosszú egy H0-s váltó, de 2-2 darabnál több biztosan nem fér el ekkora helyen, hiszen még a csatlakozó vágányrészeket is ki kell alakítanod.
A "hosszú" modern vagonok és mozdonyok pont nem fognak szépen elférni ekkora helyre. Lesz egy diliköröd 3-4vágányos torz állomással egy (szerintem) elcsépelt unalmas témakörrel. 10-ből 9-en magyart építenek itthon, én már csak ezért sem ezt választottam volna.
Megszületett a végső döntés. 110x250cm-es lesz.MÁV/GYSEV terepasztal lesz, bár még a vonalvezetésén dolgoznom kell, hogy kiférjen az állomás, egy "ipari területre" vezető vakvágány, és egy tó az asztal szélére. Egy darab V43-as lesz rajta (először) és két fuggerth vagon.
Nálam is korlátozottak a méretek, ezért lesz egy hasonló kialakítású pálya:
Ez a rész amit látsz 110x80cm
Annyiban dolgoztam át a Fleischmann tervet, hogy a kétvágányú pálya ütközőbakban végződik -- motor és ingavonatok járnak majd rajta -- míg a kettős balos váltók megszünnek, helyettük a jobbos váltók elött "hózentróger" van. A hurokvágányon rövid tehervonatok fognak közlekedni a hózentrógernek köszönhetően váltakozó irányba.
Muszáj leszek csinálni egyet magamnak is, annyira megtetszett!
Viszont visszahozták az egyik hózenrógert egy kis plasztikára, hogy "európaiasítsam" a vezetősí elrendezését. Most, hogy ez újra a kezemben van, rájöttem, hogy neki kell állnom az asztalomnak, amint levizsgáztam! :-)
Én is H0-ban építem az asztalom. 110x220 alapterületen. Azt mondanám ennél kisebb területen már nem nagyon érdemes ebben az építési nagyságban ügyködni.