"TRIX EXPRESSZ rendszer egyenáramú, de háromsínes volt, ennél is szükséges volt a csúszka" - ez biztos? Mármint minden üzemmódban kellett? Nem pedig átkapcsolható volt, két- vagy háromféleképpen, egy vágányon való külön vezérelhetőségre:
- a két külső sínszálból;
- egyik külső sínszál + középső, csak áramot biztosító sínszálból;
- (áramszedős járműveknél) egyik külső sínszál + felsővezetékből
A féreértések elkerülése végett: A két kerék között lévő áramszedő csúszka nem a váltóáramú üzem tartozéka, hanem a sínrendszer következménye. A régmúltban az eléggé ismert és nagyszámban használt TRIX EXPRESSZ rendszer egyenáramú, de háromsínes volt, ennél is szükséges volt a csúszka.
Amint már írtam korábban, valóban voltak egyenáramú Marklin termékek. Néhány mozdony, ezek a váltóáramú tipusok 3xxxx cikkszámától eltérően 55xxx számot kaptak és egyaránt alkalmasak voltak egyen- és váltóáramú, Marklin digitál és DCC üzemre.
Nagyobb számú személy kocsi és szerelvény szigetelt kerekekkel, alkalmas volt a kétsínes egyenáramú üzemre, ezek a 3xxxx cikkszám helyett 42xxx vagy 43xxx számmal kerültek kereskedelni forgalomba. Azonban ezek gyártását a Marklin 2005(2006-ban befejezte, valószínűleg egyes kereskedések raktáraiban azonban még vannak elfekvő darabok.
Az említett példányok a Marklin honlapján az archívumban, a cikkszán beütése után megtalálhatók.
Van egy Märklin-Hamo DB BR24 -es gépem, 2,1mm sínen tényleg nem jól megy - mint azt a cikkben is írtad, de csíkos Mester ajánlására csak az öreg Pilz síneken futtatom, és azon gyönyörűen megy. Mivel több évi várakozás után sikerült beszereznem egyet, nyugodtan elmondhatom:Brawa E69 = Svájci óra.
Ezek már a gyár belső üzleti ügyei voltak, nem sokra mennél vele. Viszont ha a jövőben is érdekelnének a Marklin gyártmányai, ügyei, modellek részletes ismertetése, modellasztalok építésének ugyancsak részletes leírása, a nagyvasútak és azok múltja és még rengeteg egyéb dolog, számtalan kitűnő minőségű színes fényképpel, javasolnám a Marklin Magazin előfizetését. Ez a kéthavonta megjelenő 130 oldalas, szinte könyvszerű újság, még a német nyelvet csak egészen alapfokon ismerők számára is rengeteg értékes információt nyújt.
Sajnos Egri vagyok így nem tudok érte menni. Vásárolni meg elsőre nem akartam (Peco) 6 szálat. Nyomtáv ellenőrző etalon, és nyomtáv tartó érdekelne ha elküldöd emailben megköszönöm. Ha az ára is jó vennék is belőle és akkor pl: a csomagba beleférne a Peco sínszál. Természetesen azt is kifizetném. Köszi Norbi
A Marklin (Maerklin) korábban, hosszú időn át egyes (H0 méretnagyságú) mozdony- és kocsi típusait legyártotta egyenáramú kivitelben is Marklin HAMO gyártmány megnevezéssel. Ezeket azonban sohasem nevezték Trixnek, a Trix a Marklin és a Fleischmann mellett az egyik legrégibb német modellvasút gyártó volt. A korai Trix - a Marklinhez hasonlóan - háromsínes, de egyenáramú rendszer volt, amelyet később felváltott a népszerűbb és elterjedtebb kétsínes rendszer.
Miután a Marklin megvásárolta a Trixet, már nem volt szüksége a HAMO gyártására, ma már sok esetben egyidőben hoznak ki szinte teljesen hasonló mozdonyokat Trix és Marklin gyártmányként. Természetesen az előbbi kétsínes egyenáramú, a Marklin pedig továbbra is váltóáramú, de ma már nem háromsínes, hanem pontérintkezős vágánnyal működik.
A Marklin H0-t, a ponttérintkezős rendszert nagy üzembiztonsága miatt Nyugateurópában (és persze Németországban) még nagyon elterjedten használják.
Az igen népszerű kerti vasút gyártó LGB céget szintén néhány éve vásárolta meg a Marklin, de mellette tovább gyártja az igen népszerű 1-es méretnagyságú, hihetelen élethűségű (és csillagászati árú) modellvasútját is.
A Trix megvásárlásával a Marklin megoldotta az N méret gyártását is (Minitrix).
A két sín között középen lévő ívet jelenti (vágánytengely). A sínszálak belső fele ettől jobbra-balra 8,25mm-re vannak (+1,5mm oldalanként, ha tartják a NEM szabványt).
Egy olyan kérdésem lenne, hogy amikor megadják a sínek sugarát, az a sín melyik részén érvényes? (Lehet, hülyén hangzik a kérdés, de remélem kapok választ :)) Esetemben H0-ás Piko sínekről van szó, R 380.
Egyébként ha érdekel valakit. Az alábbi hsz.-ban említett régi kedves ismerősöm elmondta, hogy már jelenleg is egyre nagyobb kapacitással gyártják a Győri Marklin gyárban a Z mellett a Trix és Minitrix, valamint az LGB modelleket. További bővítéseket terveznek, folyamatban van egy újabb gyárépület létrehozása és a német központ tervezi a jelenleg még kínai beszállítás teljes megszüntetését, ill. Győrbe történő áthelyezését.
Sok egyéb érdekességet is említett, de ennek ismertetése itt nem lehetséges.
Most fejeztem be egy telefon beszélgetést a gyár egyik vezetőjével. Ennek során megtudtam, hogy a bolt csak időnként van nyitva és kezelője a gyár egyik női dolgozója, aki különben a Titkárság vezetője.
Igy az elérhetőség:
-Változatlanul hívni kell a gyár központi számát: 06 96434-780
-Kérni kell a Titkárságot, ill. Márkus Ibolyát. Ő a bolt kezelője is, ma nincs bent, de
holnaptól elérhető és minden felvilágosítást meg tud adni.
Szia Laci. Van még hasonló amit érdemes lenne kipróbálni. Találtam képet is róla. Egy kérdés. Melyik sinanyagot használod mostanában ( Peco v. Tillig ) és melyik boltban lehet megvásárolni. Megpróbálok én is elkészíteni egy kitérőt csak a Pecot rendelni kell és sok van egy csomagban. A Tillig tipust lehet darabra is venni csak ott a szállítás kerül sokba. Köszönöm a választ.
Keresnék az alábbi Roco BR-294-es kezdőkészletes H0-ás mozdonyhoz lépcsőt,ill.azt az alkatrészt,amin a lépcső
található.nekem a menetirány szeinti jobb oldali van letörve ha valakinek van olyan alkatrésze,aminek a bal oldala sérült,vagy van ilyen lépcsője megköszönném ha jelezné.e-mail cimem publikus.ill.:0670 534 63 55