Keresés

Részletes keresés

rezgaras Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92702

Még annyit tennék hozzá, hogy a Tillignél (amivel dolgoztam) a 960mm hosszú flex sín talpfarácsa nem egy darabból van, hanem - ha jól emlékszem - négyből. Így könnyebb is visszarakni bele a sinszálat.

Előzmény: rezgaras (92701)
rezgaras Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92701

A hajlított ívnek nem kell milliméter pontosan a kívánt körsugárban állnia. Ha van egy pár milliméter eltérés, az már nem húzza el a flexet. Ugyanez érvényes az átmenetekre.

 

A dologban annyi a trükk, hogy a sínszál utolsó 10-15mm-e persze nem hajlik, hiszen az a két utolsó csapágy mögöt marad. Azt le kell vágni.

 

 

Előzmény: alsó madárfogás (92690)
rezgaras Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92700

Próbáltad, vagy elméleti vasútmodellezés eredménye a kijelentés?

 

A kihúzás két másodperc, a visszarakás is kb. annyi idő alatt van meg, mint ahogy ezt itt leírom. Az első szál egy kicsit nehezebb, a második könnyebb. Utána ellenőrizni kell, hogy valóban minden talpfánál bement-e a sínleszorító alá.

 

 

 

 

Előzmény: RhB (92689)
alsó madárfogás Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92699

A sztirollemez jó ötlet, de minek 2-3 mm-es? Az ólomnehéz az alatta lévő habhoz képest; a vágányt megfogja az 1-es is.

Előzmény: 1157 (92696)
alsó madárfogás Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92698

Ha mégis pontosan r=2834 lesz az ív, akkor szívesen segítek a hajlításban, rögzítésben - csak hogy nyugodtan alhass addig is. :-)

Előzmény: RhB (92695)
alsó madárfogás Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92697

Figyelj csak, az r=2834 mm szemmértékkel kiegyenesített flexi, olyat nem kell venned. :-)

Előzmény: RhB (92692)
1157 Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92696

Tekintettel, hogy a lépésálló hungarocel egyben zajcsőkkentö a vágányok alá parafa helyett 2-3mm-es siko lemezböl lehet a kivánt vonalvezetést kialakitani amit le lehet ragasztani az alapra majd erre a vágányzatot, persze 1mm-es furóval kifurva és az ágyazat száradásáig rögziteni. Természetesen az igy készült asztal alá is kell egy stabil teherhordó keret ami elég merev a mozatásokhoz.Úgy gondolom jelentös súly csökenést lehet elérni a mozgatni kivánt asztaloknál.

Előzmény: alsó madárfogás (92690)
RhB Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92695

Nem mozdonyhoz, hanem kell majd íves modul, ahol lesz siding vagy iparvágány is. Az ívsugarat még nem tudom, csak írtam valamit. Csak arra utaltam, hogy 1000 mm sugár felett nincs íves vágány, max. egy-két kitérő ellenív horribilis árért. Code 83-ban is, ez alatt csak flexi létezik...

Előzmény: róbertke (92693)
RhB Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92694

"nem csak fantázia,szépérzék, kézügyesség hanem egy kalap pénz is kell a vasutmodellezéshez ill. terepasztal épitéshez"

 

Alapvetően igaz. A jó minőségű, tartós munkához mindenképpen. Az igazán ügyes, fantáziadús, csomó téren tapasztalattal és tudással rendelkező és időmilliomos valaki sok költséget meg tud takarítani, de az átlag modellezőre ez többnyire nem igaz. Persze kis költséggel is szép eredményt lehet elérni, de az igazán színvonalas végeredményhez bizony jó nagy kalap kell...

 

 

Előzmény: 1157 (92691)
róbertke Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92693

"""""majd veszek R=2834 mm-es Code 70-es vágányt!""""

Ezt milyen mozdonyhoz szánod?? 

Előzmény: RhB (92692)
RhB Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92692

"Ellenben remek kész elemek kaphatók R1-től R nagyon sokig"

 

Remek ötlet, a következő íves modulhoz majd veszek R=2834 mm-es Code 70-es vágányt! :-)))

Előzmény: alsó madárfogás (92690)
1157 Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92691

Van klf. rádiuszú sablon amit a két sinszál közé lehet berakni  (cca. 2mm vastag az N-es méret), de H0-st is lehet kapni. Igy elöre meg lehet hajlitani a vágányokat. AZ Én tapasztalatom, nem csak fantázia,szépérzék, kézügyesség hanem egy kalap pénz is kell a vasutmodellezéshez ill. terepasztal épitéshez, de kettő-három még jobb! Ja és nem kis lakás valamint megértő, elnéző család ANYUNAK sok-sok új cipő,stb.

Előzmény: RhB (92689)
alsó madárfogás Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92690

Tegyük hozzá, csak a mindkét sínszálával a talpfarácsban elmozduló teljesen hajlékony (vagyis a nem félflexi) vágányzathoz használható technológia a hajlítás.

Hogy kell-e használni, az másik kérdés. Szerintem nem, embertelen pluszmunka, ívenként, sőt, ugye illendő ívátmeneteket alkalmazni, még sűrűbben úgy kialakítani, hogy az épp lefedje a kívánt geometriát - ezt kevesen csinálják, és értem őket. :-)

De tény, úgy lenne tökéletes.

Ellenben remek kész elemek kaphatók R1-től R nagyon sokig, nem kell piszmogni az ellenkező, visszarúgó flexivel, és mégis csodás lesz a pályaív. Vagy épp igen, vacakolni, csavarozni be és ki, mire épp jó lesz a hajlékony.

 

Kemény habanyagnál azt is el tudom képzelni azt (de nem próbáltam soha), hogy beleszúrt szeggel vagy erős acéldróttal megtámasztható a flexibilis vágány addig, amíg az ágyazat nem lesz leragasztva, és az meg nem tartja. 

Előzmény: RhB (92689)
RhB Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92689

Ez sínszálat hajlít, nem flexi vágányt! Kihúzni, meghajlítani és visszafűzni a hajlított sínszálakat - na ez már mazochizmus! :-)))

Előzmény: rezgaras (92685)
alsó madárfogás Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92688

Ez a habosított polisztirol akár alapnak is jó anyag, de a vastagsága normál esetben egyszintes asztalokhoz megfelelő.

Máshogy: a két emelet között van a szükséges belső magasság (nálam ez alul, a -2 és -1-es szint között 72, a -1 és állomásszint között - az asztal alatti állítóművek miatt - 92 mm), és ezen kívül a vágányt tartó lemez vastagsága. Ha ez nem 6-8-10 mm, hanem 6-8-10 centiméter, akkor éppen ennyivel magasabbra kell felhozni a vágányokat.

Előzmény: CanGuru (92665)
alsó madárfogás Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92687

Ez a helyes eljárás, egyetértek.

Sőt, a magam szerény módján igyekeztem is követni. De egy 6+1 vágányos állomáson, a 6-7 vágányos, egybefüggő tárolóknál azért muszáj csak alattuk teli borítást alkalmazni, nemde?

Az alapszintnél (nálam ez a -2-es, az egyetlen látható állomáshoz képest) viszont azért borítottam be teljesen (kibúvónyílások kivételével), mert 1. a nagyját elborítják a rejtett tárolóvágányok, 2. a maradék kis felület fölött meg nem akartam centizgetni a ráépítésnél. Innentől ezek olyan kötöttségek, amit a nehéz figyelmen kívül hagyni.

 

 

De feljebb természetesen már csak a vágányok alatt van fabázisú lemez. Ahogy említettem, a sík felületekre habkartont használtam (a fehér sokkal olcsóbb, amit füvesítés előtt bevontam közönséges barna csomagolópapírral):

 

A meredek oldalú pálya nem tartó, tehát borítóelemei is ebből vannak:

 

A terep pedig maradék habosított polisztirol, papírrétegekkel borítva:

 

A ragasztó, vagyis a benne lévő víz aztán össze-vissza hullámosítja a papírt, a valószírűtlen simaságot eltüntetve. Aztán pár réteg finom kvarchomok, egyéb alapanyagok, némi piszmogás, és kész a szőlőhegy:

 

A használt anyagok lehetnek nemesebbek (a morzsálódó hungarocell helyett szebben faragható kemény hab, közönséges papír helyett fémszállal erősített stb.), de a végeredmény nem ezen múlik.

 

Összességében: itt is látszik, hogy csak a vágány alá muszáj masszív felületet építeni. A többire - ha nem akarunk taposni rajta - nyugodtan használjuk a barkács- és hobbiboltokban kapható könnyű anyagokat.

Előzmény: rezgaras (92686)
rezgaras Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92686

Mondjuk, hogy visszatérjünk az alapokhoz, volt egy olyan tételem is, hogy alaplemezre nincs is szükség. Ha a keret elég merev, - ezt CanGuru is írta - erre rá kerülnek a sínek alá a merevített csíkok, máshol pedig vagy hab, vagy gipsz (fúgázó-anyag) héj, ami már a terep vonalát követi. Ezt az eljárást írja le Dave Frary is több könyvében (hogy valami amerikai is legyen ;-)))

Előzmény: alsó madárfogás (92676)
rezgaras Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92685

> hogyan rögzíti az olyan flexvágányt, ami tiltakozik a behajlítás ellen?

 

Jobb helyeken (mert ugye Amerikáról volt szó) a flex sínt beépítés előtt meghajlítják, pl. egy ilyennel.

Előzmény: CanGuru (92665)
Emperor_ Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92684

Jellemzően 2 habosított polisztirol lapot használnak az építőiparban:

EPS: fehér szín, nagyobb gyöngyszemek

XPS: zöld, kék, rózsaszín, kisebb gyöngyök, kevesebb vizet tud felvenni az EPS-hez képest.

 

Az XPS-t hívják még lépésállónak, jóval nagyobb a szilárdsága. Megnéztem a cseh (?) oldalt és ők szemre EPS-t használnak. Én XPS-t használnék :-) . Drágább, de szerintem sokkal jobban tartana akár egy 2 cm vastag darab, mint egy 4 cm vastag EPS, de egy 4 cm-es biztosan.

 

Paksinuti 3 vágányos diorámájában is XPS van alul, zöld felületi mintás.

Előzmény: Hernyofan (92683)
Hernyofan Creative Commons License 2013.01.30 0 0 92683

Tudnál segíteni abban, hogy ez a habosított sztirol milyen néven keresendő itthon?

 

Nekem egy kis, szétszedhető, könnyen elpakolható megoldásra lenne szükségem, amit néha modulszerűen összerakok a földön. Erre ideális megoldás lehet ( könnyen lehet, hogy elég lenne hozzá egy vastagabb hungarocel lemez is, bár az nagyon sérülékeny ).

Előzmény: CanGuru (92665)
alsó madárfogás Creative Commons License 2013.01.29 0 0 92682

Nálam is, ezért sűrűbb. :-)

Előzmény: SchefferJ (92681)
SchefferJ Creative Commons License 2013.01.29 0 0 92681

Nálam az egész mozog is a mennyezet és a padló között... nem árt ha masszívabb

Előzmény: alsó madárfogás (92680)
alsó madárfogás Creative Commons License 2013.01.29 0 0 92680

Az masszív. 5*7-est használtam - indokolt, hogy sűrűbben.

Előzmény: SchefferJ (92679)
SchefferJ Creative Commons License 2013.01.29 0 0 92679

Nálam 10x5-ös fenyő

Előzmény: alsó madárfogás (92677)
crash__override Creative Commons License 2013.01.29 0 0 92678

Nemigen divat az amerikai asztalokon nagyon a motoros váltóállítás, nem probléma nekik a váltóállítómű elhelyezése. Mindig rácsodálkozok, hogy milyen piszok nagy vasútüzemeket képesek üzemeltetni kézi váltóállítással. Amikor ilyen habból készült, Woodlands-alapú asztalokat néztem, mind kézi állítású váltókkal operált.

Nemrég kezdett divatba jönni a töltésbe rejtett állítómű. N-ben a Kato, H0-ban a Bachmann nyomja  ezerrel. Ez utóbbinak még DCC dekóderrel egybeépített váltója is van.

 

Másrészt, ha mindenképp elektromos váltót akarsz a habanyagra, akkor alulról a hablemezre ráragasztasz egy féltenyérnyi rétegelt lemez darabot, és arra csavarozod az állítóművet. Bontható lesz, és megfelelő ragasztóval a rétegelt lemezt lerobbantani sem lehet a habról.

Előzmény: CanGuru (92673)
alsó madárfogás Creative Commons License 2013.01.29 0 0 92677

Nálam fél méterenként - de persze a merevítő keresztmetszetétől is függ.

Előzmény: SchefferJ (92675)
alsó madárfogás Creative Commons License 2013.01.29 0 0 92676

Pardon, félreérthető volt, igazad van. Tehát a 8-10 mm-es alaplemeznél szükséges a léckeret. Azt, hogy nálad 18 mm-es van merevítés nélkül, természetesen nem felejtettem el, mélyen belém ivódott, a herdálás képletes példájaként. :-)

A súlyra visszatérve: nálad nem gond. A többségnél viszont tényleg indokolatlan. Csak képzeld el, amikor idén kiviszed a tiédet Gödöllőre, a kiállításra, hány hórukkembert kell majd hívnod. :-)

A másik, ami a túl vastag alaplemez ellen szólhat, a különbségével növekvő terepszint: épp annyival, a tiédet és az enyémet (18-8 mm) hasonlítva, 10 mm-re kellett volna magasabbra vinnem a következő szintet. Ez azt jelenti, hogy a kaptatóim egyenként 25 helyett 28, 35 helyett 40, 40 helyett 50 ezrelékesek lettek volna. A számos, részben egy forgóvázon hajtott motorkocsijaimnál ez megakadályozta volna az üzemet.

 

Természetesen ahol sem magasság-, sem súly-, sem árbeli korlátok nincsenek, ott optimális a 18 mm-es rétegelt lemez.

Előzmény: ms bakter (92674)
SchefferJ Creative Commons License 2013.01.29 0 0 92675

Kb. méterenként van alatta egy keret fenyőből...

Előzmény: alsó madárfogás (92672)
ms bakter Creative Commons License 2013.01.29 0 0 92674

Lehet, én értettelek félre.

 

Azt írtad, hogy a 18 mm-es rétegelt lemez "értelmetlen súlytöbblet", a következő mondatban pedig azt, hogy "lécszerkezet nélkül az OSB és a rétegelt lemez is vetemedni fog."

 

Az írás a te kenyered, nem az enyém... :) Ennek ellenére továbbra is úgy érzem, hogy ha én azt állítom, hogy nálam a 18 mm-es rétegelt lemez nem vetemedik, akkor az nem "értelmetlen súlytöbblet", ergo megcáfoltam az állításod.

 

De részemről egyet is érthetünk ugyanebben! :)

 

Előzmény: alsó madárfogás (92671)
CanGuru Creative Commons License 2013.01.29 0 0 92673

Igen, elkerülhetetlen habanyag esetén az, hogy az állítóművek alulról legyen egy lyuk, ha a habanyag a talpfák alsó síkjától lefelé - is - vastag.

 

Viszont a szintalatti állítóműveket célszerű (illik) rögzíteni, amire általában függőleges irányú csavar a lehetőség, kivéve a Peco állítóművét, ami a keresztaljakra csatlakozik. Egy fél-egy centire elvékonyított habanyag erre (csavarozás) nem alkalmas, még ha a legkeményebbet is veszi az ember! Oké, ragasztani is lehet az állítóművet, de ha cserélni kell, akkor a vékonyka habanyag is kiszakadhat.

 

Tehát csinálnom kell egy átmenő lyukat, amit fentről lefedek egy 6 vagy 8 mm vastag lappal (mondjuk rétegelt lemezzel), amibe a csavarokkal rögzítem az állítóművet. Macerás síkba illeszteni a lapot, főleg, hogy a habanyagok csak az egyik irányba vághatóak jól késsel. Oké, van melegvágó is, ami jó eszköz tényleg. És utána szembesül az ember azzal, hogy mekkora nem kis szívás egy akár 8-10 cm mélyen lévő állítóművet alulról vagy oldalra fordítottan szerelni (ha kell)!

 

Az amerikaiak gombostűkkel rögzítik a pályát a ragasztás előtt, de ez csak darab síneknél illetve puha flexnél megy. Egy kemény, mondjuk Roco HobbyLine 2,5 mm-es vágánynál esélytelen szűk ívek esetén, mivel annyira tiltakozik a vágány, hogy kinyomja a gombostűket.

Előzmény: Törölt nick (92666)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!