Hát nem. Mert pont erre a célra tervezték. Csak jumper-eket kell áthelyezni 3 állásba (H0/TT/N). Gyárilag H0-ban a 11,3 mm-es kerékre van kalibrálva és már a méretarányos sebességet mutatja.
Viszont én sem találom per pillanat a Conrad kínálatában, úgy tűnik, most nem kapható. Kár.
Egy kép a vevő egységről és az iparművészeti nívódíjas mérőkocsiról:-)))
Ezekben, ha jól sejtem, egy egyszerü bicikli sebességmérő van, tehát abból lehet is készíteni. De vajon egy egyszerü bicikli sebességmérő tud-e 120km/h-t mérni?
A sebessegmeres alapja nem a megtett ut, hanem a mert tengely fordulatszama akar a Fleischmann, akar a Conrad, akar a kinai bicikliorat nezzuk. A meres eredmenye viszont eppen ezert nem a tenyleges haladasi sebesseg lesz, hanem a kerek megadott atmeroje alapjan a szerkentyu altal kiszamitott keruleti sebesseg (azaz a kerek keruletet - amit az atmerobol szamit - elosztja az egy fordulat alatt eltelt idovel, majd atvaltja km/h-ba es ez jelenik meg a kijelzon). Na, innentol lesz erdekes a dolog, mert tegyuk fel, van egy 1200 mm kerekatmeroju 1:1 mozdonyunk, ami 120 km/h-val megy. Ennek TT-s modellje meg aranyosan 10 mm kerekatmerovel kell hogy rendelkezzen, ekkor pontosan ugyanannyi a fordulatszama az aranyos 1 km/h sebessegnel, mint a nagynak 120-nal. Vagyis ha te a kinainak azt mondod, hogy d=10 mm, akkor a modell valos sebesseget fogja kiirni (1), nem a szamitott 1:1-et (120).
Mozdonyok karbantartásával kapcsolatban kérdezem, hogy milyen anyaggal kell kenni a mozgó alkatrészeket, műanyag fogaskerekeket, kardánokat, tengelyeket stb?
Biztos jó, ha be tudod állítani. Ügyesek előnyben.
A conradost is be kell állítani, nem? Meg kell mondani neki, hogy milyen átmérőjű a kocsi kereke, fel kell szerelni az érzékelőket... Az egyetlen előnye az infra, ami viszont tényleg kényelmesebbé teszi - feltéve, hogy nem terepasztalon, fűk-fák-hegyek-házak-alagutak között járatod :)
Sajnos nem találtam a Conrad oldalán, pedig megnézném, hogy mit tud. Nekem is be kellene állítanom a mozdonyaim sebességét, de eddig nem tudtam rávenni magam, hogy kiszámoljam papíron a pályám hosszát. Pedig kerékfordulatszám helyett köridőt mérve jóval pontosabb eredményt kapnék...
Az a poén az egészben, hogy még csak a méretaránnyal sem kell bajlódni, mert a végeredményt is 1:1-ben (km/h) várod! Ha az eredeti kocsi kereke 1200mm, csak beállítod az 1200-at az órán, és máris látod a sebességet km/h-ban.
Esetleg ha nagyon pontos akarsz lenni, lemréred a kocsid kerekét, és visszaszorzod a méretaránnyal, és azt állítod be.
Biztos jó, ha be tudod állítani. Ügyesek előnyben.
A conradosnak az előnye a sebesség kényelmes leolvasása a vevőegységen. A kocsin lévő mérőórát pl. terepasztalon leolvasni nem biztos, hogy mindig és könnyen sikerül.
De miért nem jó erre a célra egy sima biciklióra? Ha be lehet állítani rajta 1000-1500 mm-es kerékátmérőt, akkor 1500 forintból és némi barkácsolásból megvan az egész. Nem tudom, a Fleischmann mivel tudhat többet...
A Conrad-nak van egy készlete, ami ugyanezt tudja, én nagyon ajánlom (használom is).
Annyi "gond" van vele, hogy nem kész rendszer, hanem némi utómunkát igényel:
A készletben van egy IR jeladó, amit egy kocsiba kell szerelni.
Meg kell oldani ennek az áramellátását, elemről vagy sínről
A kocsi tengelyére kell szerelni a mellékelt mágnest, ill. hozzá közel az érzékelőt (úgy működik, mint a biciklik kmórája)
A készletben van még egy vevő egység és egy 220V adapter, ez utóbbit nem kell megvenni, ha van otthon.
Mint a fentiekből látszik, ez egy "drótnélküli" rendszer. Előnye a Fleischmann kocsihoz képest az ára (kb fele annyi), illetve, hogy nem kell rohangálni a szerelvény mellett a sebesség leolvasásához. Egyszerűen ülsz a helyeden és leolvasod az értéket a vevő egység kijelzőjéről.
Tényleg ajánlom, nagyon ügyes kis cucc. Én a mozdonyok max sebességét mindig ennek megfelelően állítom be reálisra (digitális rendszer).
Segítséget kérek, hogy hogyan és hol lehet egy használt régi Kleinbahn 1044-es ÖBB villanymozdony átalakítani úgy, hogy az én analóg asztalomon is működjön.
Ha jól tudom a Kleinbahn mozdonyok kicsit mások, mint az átlagos analóg mozdonyok.
Segítséget és ötleteket előre is köszönöm. Üdv mindenkinek, Ákos.
Igazad van, nem is értékesítési célból akarom megcsinálni, hanem a kihívás kedvéért. Viszont ha egy ilyet meg tudok csinálni, akkor olyat is, aminek nem minden vége angol (egyébként ez utóbbira már van is megrendelésem).