Ez a több évezredes hagyomány az első mondatban nem igaz.
Maga a transzcendentális meditáció név igazából félrevezető, ha valaki komolyan szeretne meditációval foglalkozni.
Ha Pihentető Relaxáció Mahesh Mantrával lenne a neve, akkor sokkal beszédesebb lenne a technika.
A meditációhoz vezető út hosszú, és munkás, nem lehet meditációval kezdeni. Mivel maga a jógának a meditációja nem ismert,
ezért persze a kezdő érdeklődővel mindent el lehet hitetni. A meditációhoz több éves előkészítés kell,
és maguknak a meditációhoz vezető meditációs módszereknek is teljesen más a felépítése.
A TM-et vagy TM-Siddhit ha valaki elkezdi, ugyanazt gyakorolja 20-30 évig, számottevő változás nélkül a technika gyakorlása alatt.
Ez fanatizmus előrelépés nélkül. 100 évig is gyakorolhatnák így, akkor sem jutnának el a meditációhoz. Ugyanúgy, ahogy a testi képességek fejlesztésénél is van fejlődés,
a meditációs technikák gyakorlása közben is kellene lennie ilyen változásoknak, amik nincsenek.
A TM-technika közben az emberek jórészt elalszanak, a napi gondokon merengenek, vagy fantáziálnak. Ez egyik sem meditáció, amit Patanjali le is ír.
A TM a tömegeknek készült, a meditáció nem való a tömegeknek. Ez már eleve ellent mondás. A relaxáció mindenkinek való, ezért jó a TM is a tömegeknek, mert az se több,
mint egy mantra relaxáció. Azonban ugyanúgy, ahogy az izmok és koordináció, testi ügyesség fejlesztésénél sincs hétvégi gyors talpalló, hasonlóan a meditációban sincs.
Lehet divatos, hangzatos és népszerű megnevezés a meditáció, ennek ellenére nem létezik benne gyorstalpalló, sem hétvégi meditációs tanfolyam.
Becsaphatunk másokat, elsősorban azonban saját magunkat, élhetünk tudatlanságban a meditációt illetően miközben azt hisszük, hogy mindennap meditálunk, ettől azonban
még nem fogunk a jóga tényleges jelentésében meditálni. Vannak nyugdíjasok akik mindennap úsznak 500 métert a saját tempójukban, csinálhatják 20-30 évig is,
ettől még rendesen meg sem tanulják az úszás technikáját. Ugyanígy relaxálhat valaki 40 éven keresztül is, ettől még azt sem tudja, mi is a meditáció.
Ezzel együtt a TM-mantra-relaxációs technika valóban pihentet, ugyanúgy, mint ahogyan bármilyen más relaxációs technika.
A TM-Siddhi program feleslegesen sokkal több időt elrabol az ember életéből, akit ilyen erősen érdekel a meditáció, annak nem szabad ezt megtanulnia,
mert így mentálisan egy rossz technikát fog begyakorolni, ami semmivel sem viszi előre a meditáció felé. Patanjali szerint a különleges képességek úgy működnek, hogy a samyamát
kell alkalmazni különböző tárgyakon, pontokokon, vagy gondolaton. Ehhez a pratyahara, dharana, dhyana mesterévé kell válni, utána lehet a samyamát alkalmazni ezeken.
Ha valaki nem vált ennek a mesterévé, akkor nincs mit alkalmazni. A TM-Siddhi technika ilymódon hamis, nem működő fal-bámulás, merengés, alvás, önhipnózis. A levitációra pedig eleve rossz szútra is van kiválasztva. A különleges képességek amúgy is a 3. fejezete Patanjalinak, amibe nem lehet egy relaxációs technika tapasztalatával beleugrani.
Patanjali könyve nem filozófia, hanem gyakorlati útmutató a tudatunk fejlesztéséhez. Ehhez kell egy mester, aki pl. a samyamát tökéletesen elsajátította, és az ő útmutatása szerint
lehet értelmezni Patanjali könyvét a gyakorlásunkhoz. Maharishi Mahesh nem írt magyarázatokat Patanjalihoz. Mivel Patanjali könyve az első fejezet első szútrájával kezdődik, így a TM-eseknek nincs mit gyakorolnia e szerint, mivel nincs hozzá útmutatójuk. Ez nem is olyan könyv, amit intellektuálisan meg kellene érteni, egyszerűen ez nem erre lett írva.
Nyilván az sem működik, hogy valaki gyakorol egy fajta jóga rendszert, egy másik jóga mestertől olvassa Patanjali magyarázatát, miközben esetleg egy 3. mesternek a filozófiáját vallja.
Ennek fényében nem óhajtok értelmetlen beszélgetésbe se menni Patanjaliról. Annyit azonban megjegyzek, hogy Patanjali könyve messze nem merül ki a Yoga Chitta Vritti Nirodha szútra értelmezésében. Pláne olyan szerzőtől nem, aki nem mester, vagy olyan olvasótól, aki nem az általa gyakorolt rendszer mesterének a Patanjali-magyarázatát mondja. Sokszor ugye ennek a kombinációjáról van szó, egy átlag érdeklődő egy másik mester írását olvassa az említett útmutatóról.
Jómagam 14 évig gyakoroltam rendszeresen a TM-Siddhi programot, több évet a TM mozgalom központjaiban.
Jelenleg jóga tanár vagyok, 7 évi gyakorlással abban a jóga rendszerben, amiben tanár vagyok.
A kettő között kipróbáltam más meditációs iskolát is, 2-őt is, és kundalini jógát is.
22-23 éves napi gyakorlásom, szerény tapasztalataim és a mestereim írása alapján, a fentieket tudom mondani.
Om