Reálbasn 2500-3000 között. POLA modell, klasszikusként a V&M nyári számában. Most túrom és ha lesz eredeti kép, felteszem a magyar alteregot. VOLT!
Szép darab, Ajánlom, ha pesti vagy Modell &Hobby Váci út. 47/b. (nem reklám, sok fölös kanyart megtakaríthatsz) Hívd előszőr telefonon, ügy még olcsóbb.
egyelöre hadd probaljanak szerencsét Fecus, meg csikos barátaink, majd ha esetleg tömeges érdeklödésre tart igényt, akkor majd megkérjük JSB barátunkat, hogy találjon helyet a publikálásra.
Olyanról, ami a régi modellekből is kihozza azt, hogy álmos csiga lassúsággal tudjanak menni, meg finomabb sebességszabályozást tesz lehetővé. Persze analóg üzemről van szó, a digitálisnál ez magától jön.
Úgy gondoltam, hogy a trafót feltekered, utána stab. IC, aztán szabályozunk valahogy...
Tudom, ez így bonyolult, várjuk ki türelemmel etwg tápegységét, az igazi megoldás az lesz, vagyis van...
etwg!
Tessék mondani! Kaphatok én is rajzot? Tisztelettel:
csíkosháTTú kismalac
a váltopolarizácio, habár közönséges dolog, mégis minden gyártonak más-más a felfogása. (hol szigetelik a szivdarabot), ezért univerzális tanács nincs. Meg kell vizsgálni minden váltot mi hol van szigetelve (ha nem látni akkor egy ohmmérövel kell végigmenni a sineken és megkeresni azt a pontot, ahol megszünik az ohmmérö árama.
Utánna meg kell vizsgálni, hogy melyik kitérönyelv hogyan van elektromosan összekötve, majd pedik az állitomü (potencionál mentes - ez fontos, tehát csak olyan átkapcsolo alkalmazhato, amelyik nincs galvanikus összeköttetésben semilyen más alkatrésszel) kapcsolojával a szivdarabot mindig ahhoz a kimenösinághoz kötöd, amelyikre állitva van a kitérö.
Vigyázz a dologra, mert vannak teljesen szigetelt szivdarabok (Tillig, ROCO),de vannak olyanok is amelyek valamivel kapcsolatban vannak (elektromosan) (PECO, FLEISCHMANN.) Sok ilyen kitéröben alulrol egy apro huzal darab van -amit ki is lehet venni - ami már bizonyos kapcsolási funkciot ellát. Pl. a Peco kitérö teljesen automatikusan kapcsolja a vágányokat.
Tanulmányozd a kitérö leirását, rendszerint ott megvan irva (rajzolva), hogy mit kell csinálni.
Sok katalogusban igen részletesen körül van rágva a téma, csak od kell figyelni. (PECO, ROCO, FLM, MARKLIN stb.)
A tápegység rajza már készül (elvesztettem valahol a végleges, igy azt magárol az egységröl kellett levennem, már az utolso IC-nél vagyok.
vannak un. "low drop" stabilizatorok is, amelyeknél elég ha 2 V különbség a bemenet meg a kimenet között.
Pl. 5V/1A LM2940
A Zenerdiodával az lesz a problémád (ilyen nagy teljesitménynél), hogy hova teszed a meleget. Ha egy - két sorbakötött dioda ( mint azt rézgaras is irta) nem elég, akkor amugy is baj van. Ilyen esetben probálj meg egy autoizzót sorbakötni. Értékét ugy határozd meg, hogy kb. 3-szor annyi áramot fogyasszon mint a motor (pl. ha az 300 mA-t fogyaszt, akkor keress egy olyan égöt ami 1 A fogyaszt 12 V-on azaz, 12 W-os izzot - ilyen azt hiszem nincs, de van 15W-os). Ez sorbakötve szinte meleg termelés nélkül nyomja le a motor feszültségét.
A másik elönye, hogy az izzo hidegen igen kicsi ellenállásu, tehát a mozdony szinte ugyanazon a feszültségen fog indulni, mint az izzo nélkül, nagyobb sebességnél (nagyobb áramnál) meg a sebesség növekedés a motoron megáll, mert az izzonak növekszik az ellenállása. Ezzel a nem lineáris karakterisztikával szinte ideálissá lehet tenni a szabályozást. Most már csak keress helyet az izzonak - csak egy kell belöle.
CsíkosháTTú !
Egy az elektronikában nálam jóval jártasabb barátom azon a véleményen van, hogy a stabilizáló IC csak akkor az igazi, ha több mint 10 V-ot kap. Ha feszültség nem éri el a 10 V-ot akkor rendkívül instabilan viselkedik. Esetleg nem tudod hol lehetne min. 5 W-os Z diódát kapni 10 V-ra ? A Lomexéknél vagy 1,3 W vagy 12 W-os van. Az első túl kicsi, a második fizikailag nem fér el.
Matiz ne tégy tönkre ! " A RAL kódok valamikor készen lesznek " nekem igen csak tág határidőnek tűnik. Nekem pedig sürgős festék beszerzésem lenne. Hol lehet kapni azt a bizonyos Modellbahnschule című kiadványt ?
Apropo a palinka is remekül higitja az akryl festékeket (természetesen csak olyan amelyikben nincs cukor).
Benzines festékrôl én még nem hallottam
A Humbrol festékek egy része igen jol oldhato benzinnel is.
A tapasztalataim szerint ezekben a pigment sűrűsége elég kicsi
Nemcsak sürüség kicsi, de nagy a pigment szemcse, igy egy finom fuvokán át sem megy (állandoan betömödik).
higítója valójában Touol vagy Xilol
Vigyäzni kell a Touollal meg a Xilollal, ezek rendszerint megtámadják a müanyagot, inkáb a természetes terpentin a jobb - illetve a sok modern higito már ismét természetes alapanyagu. Mindig ki kell probálni, hogy ki birja-e az anyag a festéket.
> 70 százalékos higitású alkoholt használj,mert a 100 százalékost...
Nagy igazság. Csak annyit adnék hozzá, hogy higításhoz desztillált vizet tanácsos használni. A magyar vizek elég kemények, sok bennük a mész és az foltot hagyhat száradáskor. Én egyébként spirituszt használok, tekintettel az árára. Fújáskor meg befogom az orrom. ;-))
Teljesen egyetértek. Szerintem mindent meg lehet tanulni, és reménytelenűl kétbalkezes egyének nagyon ritkán fordulnak elô. Kell egy kis önbizalom! Nem szabad:
- elkedvetlenedni
- abbahagyni
- leszállítani az igényszintet
- megelégedni valamivel, amit másoknál kifogásolnál
És tudomásul kell venni, hogy a tanuláshoz idô kell. Aztán jön lassan a gyakorlat is.
Amikor elkezdtem rézzel foglalkozni, nem tudtam megérteni, hogy lehet 1mm-es lyukat fúrni egy rézlemezbe úgy, hogy az a veszett vékony fúró nem törik el. Csak állvánnyal próbálkoztam. Ma tudok 0,4mm-es lyukat is fúrni kézbôl. Ezt tette a 12 év gyakorlat.
A gipszet is úgy kezdtem, hogy sokat olvastam róla, aztán beszereztem Latex anyagot öntôformának, meg egy Faller téglafalat mintának. Meg voltam döbbenve, hogy a gipszbôl öntött téglafal mennyivel jobban néz ki, mint az eredeti műanyag. El ne felejtsd: a gipsz olcsó, ha elpuskázod, nem veszítesz szinte semmit, csak az idôdet. De ezt sem veszíted el, mert tanulsz vele. Mint írtam, nekem az egész múlt hetem ráment arra, hogy megtanuljam, hogyan kell bánni a Pnp-Blue-val. Már volt úgy, hogy fel akartam adni az egészet. Csak az tartott vissza, hogy egy páran azt írták az Interneten, hogy nekik sikerült.
> A modellfestékek egy részét...
Te, én mindenkit eltanácsolnék a nitró-festékektôl. Tudom, Magyarországon sokan fújnak be modelleket autós nitró spray-el, de szvsz. az semmire sem jó. Túlságosan csillog és túl vastag lesz a réteg, elfedi a részleteket. Benzines festékrôl én még nem hallottam. Magyarországon alkoholos higítású festék sincs (Németországban asszem a Weinert forgalmaz ilyet). Marad tehát a szintetikus (alkyd, a higítója valójában Touol vagy Xilol), mint a Revell meg a Humbrol, és a vízes (akryl) festék. Ez utóbbihoz csak annyit, hogy senkinek sem tanácsolnám az olcsó, barkácsboltban kapható vízes bázisú festékeket. A tapasztalataim szerint ezekben a pigment sűrűsége elég kicsi, és ezért meglehetôsen vastag réteget kell felrakni ahhoz, hogy jól fedjenek. A modellezôk számára készült vizes festékek sokkal jobbak. Próbálkoztam vizes bázisú művészfestékekkel is. Nagyon jók, sok szín van belôlük (igaz, a művészek mindig valamilyen ostoba fantázianevet adnak a színeknek, ahelyett, hogy a RAL számot írnák rá :-))) ), de ugyanolyan drágák, mint a modellfestékek.
> Ha sokat fogsz könyörögni, akkor majd lehet hogy irok egy magyar könyvet.
Revell, Humbrol, stb szintetikus festékekhez a terpenol tökéletes, higitáshoz és tisztitáshoz is.Háztartási boltban 1 liter kb 400ft.Akril festékekhez 70 százalékos higitású alkoholt használj,mert a 100 százalékost mire kifújod a pisztolyból már szárazon érkezik a modellre és foltos lesz.A pisztolynál arra kell figyelni hogy ha spray-t használsz a levegő csak a szelep nyitásakor induljon meg, mert ha átfújós rendszerű , akkor 20 másodperc, és kiürült a spray.A Revell általában zár, csak alsó tartályos,ami elég pazarló megoldás.Az orosz :"Aerograf" egy olcsó,felsőtartályos pisztoly,amelybe néhály csepp festék is elég,csak ezt nem lehet spray-vel használni,mert a levegő folyamatosan áramlik , és csak a festéket engeded hozzá.Helló