Ez a topik legyen a társalgási fóruma azoknak, akiknek modellvasútak építésével, barkácsolásával kapcsolatos kérdései vannak, ilyen kérdésre választ tudnak adni illetve ilyen tevékenységnek a folyamatát, majd eredményeit kívánják bemutatni. Ide tartozik a terepasztal készítés minden része, a famunkától az utolsó részletek megvalósításáig. Ide tartozik a modellvasúti vontató- és vontatott járművek készítése és festése, gyári modellek "szuperelése", öregbítése. Ide tartozik a terepasztal tereptárgyainak, épületeinek, vasútforgalmi- és egyéb berendezéseinek a saját készítése, illetve a terepasztalon való elhelyezése. Ide tartozik a terepasztal villamos berendezéseinek a szerelése. Ide tartoznak az ilyen fajta munkához szükséges anyagok, szerszámok beszerzésével kapcsolatos kérdések, valamint a szakirodalom ismertetése, ilyen témájú honlapok újdonságainak bemutatása. Szándékaink szerint nem tartoznak ide a gyári modellek vásárlásával, gyűjtésével, minôségével és bemutatásával kapcsolatos kérdések. Nem téma a digitális vasútmodellezés sem, még saját építés szintjén sem, hiszen annak van jól működô saját fóruma.
Az öngyújtó dörzskereke elég keménynek tűnik,és apró recék vannak rajta. Három ilyen kerék amiből az egyik rányomható a másik kettőre,és a tengelyt tokmányba fogva menesztve nem görbítené el a tengelyt. Mondjuk nem mértem meg hogy a 2mm-es tengely egyáltalán közrefogható-e.
Vagy lehet meg sem karcolja a tengelyt,vagy eltörik az első fogásnál.Csak egy gondolat volt.......
1,5-2mm átmérő ca.20mm hosszról van szó. Még ha bili acélról is van szó.Szívesen meg nézném amit Te görgős recézővel elkészítesz és még egyenes is marad.
Tengely recézés témához . Vastagabb plekszire teszem a tengelyt és a kellő helyen, lapos tűreszelő rovátkolt élét rányomva meggörgetem akár többször. Kellően tart a fogaskerék megfordulása ellen.
A recézés, is egy mángorlás. Forgács nincs, de van kitülemkedő anyag. Tudtommal ez a mángorlás elve. Az hogy az hogy néz ki és milyen formájú az teljesen mindegy. A klasszikus a menetmángorlás, ezért is nevezik a recézést recézésnek nem mángorlásnak, de az elv ugyanaz. Az meg hogy milyen méretben dolgozunk, és hogy milyen készülékben az megint részletkérdés. Lényeg, hogy egy mezei görgős recézővel bármilyen átmérőre tudunk készíteni az előzményekben látott hosszirányú "recéket", anélkül, hogy szétvernénk a tengelyt.
Látod mennyi nagy tudású szakember van. Gyárilag mángorolják speciális készülékben. Nyilván nem 1-2 darabot, így meg éri a berendezést ki mókolni. De a magukat hozzá értőnek hivök tán még egy kerék cserénél is bajban vannak.
Persze hogy működőképes! Arra találták ki. Ha normálisan beáll rá az ember, és megfelelő görgői vannak akkor normális lesz a felület is. Nem volt megtámasztva, de egy negatív kúppal meg lehet, és akkor biztonságosabb. Görgőkből millió féle méretűt és fazonút lehet venni, nem kell 300 ezerért készülék. Én nem használom ezt a technikát 1,5-ös tengelyre, ezért nem tudtam megmutatni, hogy párhuzamos recéket is lehet készíteni, mert az a fazonú görgőm/görgőim 2-es tengelytől működnek. (ráadásul még anyagot is csinálnom kellett, mert patront is lusta voltam a gépbe tenni a "demonstráció" miatt. )
Nem kell reggelig várnod... gyárilag 2-es tengely. a recézőt meg kukáztam valahol. Gyári 1,5-ös tengelyből nem tudtam csinálni, mert tokmány volt a gépen és nem volt kedvem leszedni a patron miatt. (E1N)
Ez fém tengely-fém fogaskerék (acél, réz, alpakka, stb.) esetében működne is, csak Fordítókorongos úr műanyag fogaskerekekkel dolgozik, azért is kell neki a recézés megoldása.
Még egy ötlet: hűtsd le a tengelyt, hevítsd fel a fogaskereket és úgy húzd rá. A hőmérsékletek kiegyenlítődésével össze kell szorulniuk. Elméletben működnie kell, gyakorlatban meg majd kiderül. Nem könnyű, század mm-ken múlhat.
Nem tudom hogy miről beszélsz... 4-5 ezer Ft-ért már lehet venni használtan. (egy forgácsoló műhely alapfelszereltsége!) Vagy veszel vadi új recéző kereket olyan méretben amilyenben csak szeretnéd, és kb. fél óra alatt összedobsz hozzá egy szárat. Úgy vadi új a görgő, szép lesz a felület. Úgy lesz szakszerű a munkád.
Valóban, házi körülmények között akármilyen szerszámmal oldalirányból kopácsolni egy tengelyt nem túl bizalomgerjesztő.
Az epoxi jól hangzik, esetleg meg lehet erősíteni a dolgot, ha egy (vagy két átellenes) hornyot csinálunk a tengelybe úgy, hogy az átmérő ne növekedjen, és ugyanennyit a fogaskerékbe. Így a fogaskerék egy hengeres felületen fekszik fel, a hornyokat kitölti az epoxi, hogy ne tudjon a fogaskerék elforogni. Valószínűleg ki fogja bírni egy C50 által rámért hatalmas erőket (kiváltképp ha a kisvasutakon dívó szerelvényhosszokat és a C50 kerékátmérőjét is figyelembe vesszük :)
Korábban kísérleteztem ilyennel, de feladtam. Az a baj, ha forgácsolással készíted a rovátkolást, az átmérő nem lesz nagyobb, ugyanúgy nem tartja a kereket. Ha "zömítéssel", vagyis beütod úgy, hogy a mélyedések között kitüremkedjen, akkor jó esély van arra, hogy a tengely közben elgörbüljön. Én inkább ráragasztom epoxival (Araldit).
Működött. Elég nehezen lehetett kihúzni a 2-es rovátkolt tengelyt a 2,1-es furatból.
Még egy furatos megvezetést kéne rászerelni a kis vésőnek + egy irányjelzőt ráhúzni a szárára ami mutatná felülről,hogy milyen irányban áll a lapolás rajta,nehogy már ferdén legyen megütve...
(Erre legalább jó volt ez az elszúrt C50 hajtásház.)
Gyárilag ezeket,vagy edzett szerszámban megpréselik,vagy valami mini recézőmaróval készíthetik a tengelyekre.
Köszönöm! TT méret, maratott kit az egész. Kivenni belőle a peremet és cserélni nem tudom, elvékonyítani azt lehet a következő változaton még összerakáűs előtt.
A vezérmű szép, filigrán, talán a lengőív konzolja lett egy kicsit erősebb a kelleténél, de nem bántó. A kerekek nem nagyon szerencsések. Próbálj meg legalább futókereket beszerezni. 7 küllős és láthatóan kisebb. Az igazi mozdonyban 10 küllős.
Ez most TT? A szegecsek nem rosszak, szerintem jó így. Ami engem zavar, az az alsó perem a víztartály és a mozdonysátor alatt, szerintem túl vastag. Még ki lehet cserélni vékonyabbra. Nem tudom, hogy maratott-e, de szerintem nincs maratásra szükség. Egy réz csíkból ki lehet szépen reszelni, az íves részt (a víztartály törésénél) meghajlítani.