Ha ez esetleg az ékszijak profilja miatt szükséges átmérő korrekció miatt bonyodalmasabb kérdés, mint első ránézésre (és ezért kell kalkulátor hozzá); akkor bocsánat, de egyszerű esetben D1*n1 = D2*n2.
Én voltam az egyik, de időközben megoldódott az összes Makita problémám. Szervíznél reklamáltam, házhoz küldtek egy futárt, elvitték a cuccot, megszerelték és 2 nap múlva visszaküldték. Azóta tökéletes.
Nem szaroztak, kicserélték a patront, a teljes marógép házat és a foglalatot is.
Engem ez nem nyugtatna meg, azok a csapágyak kevés portól is be tudnak állni. De ha már így alakult, akkor én a mozgó tengelyhez készítenék filcből tömítést. Házilag is könnyen elkészíthető és viszonylag kicsi az ellenállása és akkor még az a kis rés sem lenne.
Igen, ezért is szavaztam a drágább DeWalt-ra. Hogy legyen meg ez a mozgástér. Mondjuk az alsó fordulatszáma annak se alacsony, de végülis nagy átmérőjű marót úgyse tudok beletenni.
Harmonika: igen, jól látod hiányzik és egyelőre úgy gondolom, hogy hiányozni is fog. Az van hogy rájöttem, feleslegesen bonyolítom a beépítést ezzel, plusz egy újabb hibalehetőség (elérik, kiszakad, macerás a cseréje).
Ezért úgy határoztam hogy beáldozok (hozzáadok) 5 centit a forgótengelyhez, és nem a lift és a liftház közé teszem a porelszívást, hanem a liftház és az asztal közé. Így egyetlen egy helyen mehetne le a por a csapágyak felé: a forgótengelynek kifúrt furaton át (20mm a tengely, 22-es furaton megy át). Teszteltem mennyi por esik le így, még porelszívás nélkül: hát minimális. Szerintem ez a minimális a zéró felé fog közelíteni, ha az az elszívótér munkába lendül. Mert persze maga a liftház és az egész szerkezet kap majd burkolatokat, egyedül a motornál lesz hátul némi szellőzésnek rés, de kültéri por nemigen juthat be. Relatíve kicsi a szívótér (110-es pvc, 5 cm magasságban, felette majd ugye cserélhető betétlap, megfelelő számú és sűrűséggel fúrt kis likakkal. Ez még kérdés számomra, mi a megfelelő de szerintem lesz itt akkora vákum hogy por nem jut le a liftházba.
Persze ez egyelőre még csak elmélet, a héten jutok vele olyan állapotba hogy rendesen tesztelhetem.
Ezekkel a kis marókkal nekem is mindig az a gondom, hogy nem változtatható a fordulatuk. Tudom, hogy amire gyártották arra ez nem igazán kell, de én is univerzálisabban használnám.
Az oszcilláló csiszolód tetszik, eddig szépen elkészítetted. Régebben említetted a porvédő harmonikákat, de azokat nem láttam a videón.
Egy rosszul értelmezett kérdéshez, egy nem oda illő válasz abszolúte nem csak, hogy felesleges, de alaposan össze is zavarja a népet. Erre nincs semmi szükség!
Tegnap éppen akkor szállt el a zindex, mikor erre válaszoltam! grrr....
Szóval szerintem ez simán megoldható, de a majd 16 méteres hosszon a talpszelemeneket én biztosan nem kötőgerendákkal fognám össze, hanem vagy betonvas pántokkal, vagy sodronyozással. Eszméletlen mennyiségű faanyagot meg fog zabálni az a gerendarendszer, ami 'csak" a szétcsúszástól véd.
Ugye a kötők hossza kb 10 méter kell legyen, tehát eleve toldott anyagból lenne, mert hét-, max nyolcméteres anyagot tudsz majd szerezni, de már azok is felárasak lennének. Tehát két hatméteressel játszanának az ácsok úgy, hgy középen még egy hosszanti szelemen is szokott kerülni a rendszerbe, mert arra ácsolják rá a toldásos részt, hogy ne a levegőben legyen toldva. Az még plusz 16 méter gerenda a kötőkön kívül.
Ráadásul ezeknek a kötőknek szerintem max 3 méterenként kéne lenniük, vagyis olyan kb 6 garnitúra kell rá. Brutálsok anyag.
Huszas betonvasból, elkovácsolt véggel, átfúrt szelemeneken keresztül, középen egymás mellett összevarrva szerintem simán jó, vagy kéttonnás acélsodrony (kb 10mm átmérőjű), laposvasból hevederezett szelemenek, és a hevederekre kötve.
Szia, nem tudom ez melyik a "kicsi" maikik közül, de itt páran fújtak az egyik élmaró 8mm-es patronjára, hogy nagyon nem lehet meghúzni, elmászkál benne a marószár.
Kicsi marót én is szerettem volna és kezdetben Makit gondoltam, de végülis a fenti ok miatt inkább a DeWalt felé fogok menni. Konkrétan a Dewalt D26204K a kiszemelt. Mivel egy kicsi CNC építése is bakancslistás, ez jó lesz pl abba is. Ez ugyan jóval drágább mint a Maki, de erősebb is kicsivel és kapok hozzá fasza kiegészítőket is - szerintem szeretni fogom. Jövő hét közepére-végére ígérték a szállítást, ha addig tudsz várni akkor letesztelem és beszámolok róla.
A hétvégén belefogtam egy újabb gép megépítésébe, egy oszcilláló hengercsiszolót pofozgatok. Anno kaptam ötleteket tőletek (pl jcsapo kollegától) hogy mivel csináljam a megvezetést (műanyag csapágy).
De mivel már korábban megvettem a lineáris csapágyakat és a hozzávaló tengelyt, ezért adtam egy esélyt a saját elgondolásomnak. Viszont kaptam egy mára már "read only" üzemmódba kapcsolt fórumtársunktól egy emailt, a lehetséges buktatókat tekintve. Megőrizve aninimitását bemásolnék egy részletet az emailjéből:
" Elméletileg egy testnek 6 szabadságfoka van: x-y-z tengelyek mentén tud elmozdulni és ugyanezen tengelyek mentén tud elfordulni. Ez összesen 6. Ha ebből egyet-egyet elveszel, akkor vezeted meg a testet - az adott feladat esetén a csiszolómotort... Egy hengeres rúdon való mozgatással elvettél 2 tengely irányú elmozdulást - csak a henger tengelye mentén tud fel-le mozogni, valamint 2 tengely körüli elfordulást is, hiszen csak a henger tengelye körül tud elfordulni - azaz 4 szabadságfokot szüntettél meg. A te számodra elég lenne már csak egy további szabadságfokot elvenni ahhoz (jelesül a tengely körüli elfordulás lehetőségét), hogy a géped megvezetése ne leygen túlhatározott (azaz a legkisebb pontatlanság esetén is befeszülő). Szerintem "pali"-nak is pont ez volt a problémája a marógépével, ami miatt szétszedte az egészet (nekem is ez a bajom az egyik sajátommal: egyszerűen a két oszlopon való megvezetés nem elég pontos, ezért befeszül és nem tudom, csak nagyon nehezen lenyomni...) A két oszlopon való megvezetés ismert a gépészetben, azonban ehhez nagyon nagy pontosságra és nem a házi műhelyben elérhető illesztésekre van szükség, vagy egy önbeálló, illetve rugalmas vezeték kialakítására. Én azt javaslom neked, hogy az egyik kolléga által felvázolt, négy szögvason való megvezetést, vagy az oszlopon + a másik oldalon egy csapággyal (mint görgővel) vezetékben való futással oldd meg a megvezetést. Ez nem fog befeszülni."
Ezen a ponton kicsit lekókadt a lelkesedésem ... de azt mondtam, ha már megvettem a csapágyakat teszek egy próbát a 2 oszlop-4 csapágy tervemmel. Ha nem megy és szorulni fog: marad a fenti javaslat (egy oszlop + 2 csapágy, másik oldalon sínrendszer.
Magam is meglepődtem, milyen jól sikerült az összeállítás.
Itt egy rövidke videó a jelenlegi állapotról, persze az akku le lesz cserélve rendes tápra, illetve éppen az elszívás kialakítása, asztal, meg némi borítás van folyamatban.
A megvezetést biztosító 2 tengelynek, plusz a forgó tengelynek ugye illik egy síkban lennie különben szó szerint szorult helyzetben leszek. Ezt úgy értem el, hogy vágtam 2 tökélestesn egyforma magas deszkát, és erre fektettem fel a liftet, illetve 2 oldalán a 2 megvezetó tengelyt a csapágyházakkal.
A 3 tengely egymáshoz képesti párhuzamosságával már többet kellett mókuskodni. Kezdetben a két megvezető tengely 1 tizednyit széttartott, de folyamatos "tolómérő-->csapágyház oldalának finom csiszolása -> megint mérés" módszerrel sikerül 2 századnyira levinnem, gondoltam ez már nem fog szorulást okozni. Nem okozott, itt teszteltem először, tényleg szépen és finoman fut a tengelyen a forgóház.
A liftházba a beépítést pedig így oldottam meg, a 2 tengely végei egy 10mm-es rétegelt lemezbe ékelődnek, és ezt igazítottam a liftház közepére, ragasztással.
Ez volt az egyetlen kritikus pontja az egész gépépítésnek, ezen dolgoztam szinte egész szombaton. A többi az ehhez képest jutalomjáték ... Az oszcillálást egy Fiat Ducato első ablaktörlőmotorja csinálja, tesztfázisban egyelőre egy régi blekis akksis fúró akkujával meghajtva. A lifházba M10-es csavar van beleerősítve, azon egy porvédett golyóscsapágy. Az ablaktörlő tengelycsonkjára egy M10-es menetesszár (GPS! :D ) darabot hegesztettem, azon is egy csapágy van. És a két csapágyat egy 18-as rétegelt lemezből kivágott karral kötöttem össze. "Hálistennek" a csapágy külső mérete (26mm) olyan volt hogy nem volt hozzá forstnerem, így vettem egyet a profibarkácstól. Így elő körben azt mondanám hogy igen jó minőségű ez a Wolfcraft forstner. Plusz vettem tőlük egy süllyesztő készletet is, az építésnél az öszes süllyesztést ezekkel csináltam: nagyon faszák, tőlem ajánlott pecsétet kapnak.
És még egy pár kép, innen folytköv, várhatóan a héten őt is befejezem.
A porzsák mellőzésének egyszerű oka van. Nagyon hamar megtelik és az ára sem túlzottan baráti. Az elmúlt majd másfél évben eleinte elég sokat használtam a porszívót. Átlagosan 2-3 hetente kellett üríteni a bödönjét ami ilyenkor félig max háromnegyedig volt megtelve. Ha porzsákot használok akkor már egy év alatt is jó pár szűrőbetét árát költöttem volna el porzsákra. Amikor hozzám került az eredeti szűrője már akkor sem volt a toppon. A belső váza jó pár helyen meg volt roppanva, de megreparáltam. A bödön ürítésekor, és meló közben is többször takarítottam a szűrő külső felületéről a rárakódott port (ecsettel lesepertem). Időnként kompresszorral is átfújtam, hogy megszabaduljon a rárakódott por mennyiségtől. Mára már annyira összetört ez a váz, hogy már nem illeszkedett rendesen a motor aljára és a réseken jelentős mennyiségű finom port nyomott ki magából a porszívó és végül az új szűrő beszerzése mellett döntöttem.
Eleinte én is külső leválasztóban gondolkoztam, saját építésű, majd a fórumon többek által vásárolt kínai ciklonon is. Plusz bödönöm lett is volna hozzá több féle is (100literes vashordó, 120literes műanyag hordó és egy 80 literes vastagfalú műanyag kanna). Még régebben láttam Cosmas Bauer videóját, ahol akril csőből épített thien szeparátoros elszívót de miután utánanéztem a szükséges anyagnak letettem róla. Szemeztem Mathias Wendel féle kis leválasztóval is. Sajnos a jelenlegi műhelyben akut helyhiánnyal küzdő, így a külső egységeket elvetettem, így is éppen alig férek el a porszívóval. Aztán az év elején összefutottam Marius Hornberger videójával, amit pont Cosmas videója ihletett. Mivel volt egy 32cm széles jó hosszú plexi csíkom, és van jó pár darab bontott de még használható bevonatos rétegelt lemezem is, így annak a megépítése mellett döntöttem és nem bántam meg. Ha már a porszívóba kerülő por és forgács nagy része nem a szűrőre rakódik le már nyert ügyem van, sokkal ritkábban kell takarítanom. A korábbi a géppel kapott szűrő kibírt nálam jó másfél 2 évet, meg előtte kitudja mennyit. Így a leválasztóval az új is jó pár évet kibír majd szerintem. Tudom a plexi nem szerencsés választás. Ahogy Pacman is megszenvedett vele nálam is tört, de mivel ez volt itthon ezzel dolgoztam. Szerintem sikerült elég jól orvosolni a töréses problémákat, bár a plexi csíkom szinte el is fogyott. Igaz azért maradt belőle jó pár kisebb de még másra felhasználható darab. Ha a használat alatt további törések lesznek, és a javításuk sem lesz sikeres, majd valószínű én is beszerzek olyan anyagot amit végül Pacman is vett. A cél a legkevesebb anyagi ráfordítás volt jelen esetben, azaz meglévő anyagokból dolgoztam.
Háááát, pacman nem volt túl messzire, hogy elmondja mekkorát szívott a plexivel. Meg hogy meg lett neki mondva előre.... :)) Akkor mégegyszer. Polikarbonát kell ahhoz!!
Amihez ilyen patron van azt kerüld el szerintem nagyon instabil. Nekem 3710-es tipus van. Most akarom ennek az elejét beépíteni a forgórészbe hogy stabil legyen a szerszámbefogás.
A teljesítményt a végezni kívánt munka határozza meg. Erősebb gépből nem lehet probléma. A legfőbb meghatározó a buxa.