... vagy lassabb fokozaton vágni :-) Úgy már jó volt.
De plexit egyenes vonalban vágtam már "fémvonalzó->snitzerrel megkarcol párszor->karc vonalát 2 bútorlap közé rak->letör" módszerrel is. Igaz, eddig max 2mm vastagot.
Nekem kötött már meg jó 3-4 decinyi anyag egy flakonban. A flakon megolvadt ugyan, de nagyobb dráma nem volt.
- Grammos mérleg kötelező.
- Vegyél 2 darab egyszerhasználatos műanyag poharat és külön-külön mérd ki a mennyiségeket és csak utána keverd össze, ha rendben van mindkét mennyiség.
Így ha túlcsordult valamelyik, még tudod korrigálni. Ha egyenesen az alapba öntötted túl, akkor már nem.
Úgy keverd össze, hogy többször átcsűrölöd egyik pohárból a másikba. A fazékidő általában 1 óra, de melegben ajánlatos 30-40 perc alatt végezni vele.
A melegedés olyan fél óra múlva jelentkezik (a keveréstől számítva) és kb. ugyanannyit is tart - aztán kezd hűlni lassan.
Köszi a tippet. Ez a térhálósodás (hőtermelődés) kb mennyi idő alatt fejeződik be?
Azt a linkelt videón is láttam, mutatta hogy "megfőtt" kicsit az anyag.
Akkor biztos ami biztos, kint hátul a kertben térhálósítok majd, mondjuk a szalonnasütőn. Legrosszabb esetben forgatunk majd egyet :D (gondolom nem ennénk meg azt a szalcsit ...)
"Ugyanezen okból kell a gyantához adandó aktívatort is nagyon pontosan adagolni."
Hát nem csak - ennél sokkal kellemetlenebb az ügy, mert az epoxi kötését nem lehet az aktivátorral "szabályozni" úgymond.
Nincs olyan, hogy "Ha sokat teszek bele, hamarább köt"... vagy ilyesmi, mert nem köt hamarább. Sőt.
Az van, hogy adott mennyiségű gyanta-alaphoz, csak adott és nagyon precíz mennyiségű aktivátor tud csak kötni.
Sem több, sem kevesebb.
Minden gyanta-molekulához csak adott számú aktivátor-molekula tud csak kötni - a többi nem.
Ha több aktivátort teszünk a keverékbea kelleténél - attól nem lesz gyorsabb a kötés - hanem a fölösleg ott marad megkötetlenül az anyagban, hisz nincsenek már szabad gyanta-molekulák amelyekhez kötődnének.
Ha kis mennyiségű az aktivátor-túllépés, az benne marad az anyagban - rontva annak a mechanikai tulajdonságait.
Ha nagyobb mennyiséggel léptük túl, akkor az feljön a felületre, ami miatt a felület örökké "ragadós" tapintású lesz.
Ha kevesebb aktivátort teszünk a kelleténél, akkor viszont megkötetlen gyanta marad a keverékben (hisz nincs mi lekösse) - és hatás kb. ugyanaz lesz, mint az előző esetben, vagyis olyan érzés, mint ha soha nem kötne meg rendesen.
Tehát: epoxinál NEM LEHET "hangolni" a kötési sebességet.
Bármilyen sok, vagy kevés aktivátort teszünk bele - csak rontani tudunk az anyagon, ha nem tartjuk be a receptet.
Tisztasor, esztergálva sosem lesz üvegszerűen átlátszó, csak nem mindegy hogy egy sima felületet, vagy egy felszaggatott, ragyás a kiinduló helyzet a csiszoláshoz/polírozáshoz.
A gyanta leírásokat alaposan olvasd el. Van olyan epoxi gyanta, ahol korlátozva van az egyszerre kiönthető mennyiség. A térhálósodáskor hő keletkezik és ha ez nem tud eltávozni a rendszerből túlmelegszik az anyag, még akár meg is gyulladhat. Ugyanezen okból kell a gyantához adandó aktívatort is nagyon pontosan adagolni.
Ha ehhez nincs is megvehető készlet, de mert hőre lágyuló így valószínűleg félkész termékből önteni lehetséges otthon is. Csak K.. nehéz kb 175 fok és 200 fok között tartani.....
Az az anyag annyira jól forgácsolható, hogy imádom!
...és nem csak faszául forgácsolható, hanem a POM azon kevés anyagok egyike, amelyikből még hajóalkatrészt is lehet gyártani.
Szívtam én már meg olyan mocskosul az olcsóbb műanyagokkal - hajón - hogy vadiúj káromkodásokat kellett kitaláljak, amikor kiderült, hogy újra kell csináljam az egészet, az ótvar anyag miatt.
(Egy kormányszerkezet 2 darab, 22-es perselye volt, amelyik úgy bedagadt a vízben, hogy a kormánytengelyt bronzzal kellett kiverni belőlük, nem kis károsodás árán. Azóta a kezemet nem teszem rá más műanyagra, mint POM-ra)
Igen, sokan használják ahogy látom - de ha jobban megnézed a videót, pont ebben az esetben nem volt jó és ezért használt aztán poliészter gyantát.
Mindegy, én elkezdek kísérletezni, mert ettől a kéréstől függetlenül is érdekelt a téma régebben is, már korábban megcsodáltam a technikát. Kipróbálok pár gyantatípust és beszámolok. Leghamarabb jövő hét végén.
Tanácsot szeretnék kérni. Kültéri munkaasztalt-gyalupadot építek, főként famunkákhoz. Az lenne a kérdés, miből legyen a lapja? Felülről fedett helyen állna, használaton kívül leponyvázva, tehát direkt vizet csak extrém vihar esetén kapna. Viszont kapna hideget-meleget, párát.
A lába már megvan, egy kb száz éves masszív konyhaasztal. Ezt használom jelenleg is munkaasztalnak.
Egyelőre 1db nnimaxos kéttengelyes satu kerülne rá előre, rétegelt lemez pofákkal. Vele szemben megfurkálnám az asztalt kerek padvasaknak.
Ezt rendesen beereszteném valami olajjal(konyhai munkalap-olaj, vagy félolaj). Ennek előnye hogy rögítésen, és a satu helyének kivágásán nem nagyon kell vala semmit sem csinálni, a szállítási méret majdnem jó.
Kérdés bírná-e ez a kültéri viszonyokat szétesés nélkül?
Hát figyuzzatok. Akkor kísérletezek aztán beszámolok.
Amúgy a mókusnak is rettenet lett a felület - elsőre, közvetlenül esztergálás után. Ezért polírozta fel vagy 5 féle vizes papírral a végén, utána tükrös felületű lett.
Mint Feri is írja, megolvad. A kemény rideg műanyagokat lehet jól esztergálni, a kicsit is lágyabb/rugalmasabbakat elég nehéz szép felületűre csinálni. A víztiszták többnyire ilyenek. Ekkora átmérőben ~700-as fordulattal esztergálom műanyagokat és a "lágyak" már ezen fordulaton is olvadnak. Szerintem az alacsony fordulat olyan 250 környéki, de azzal meg megintcsak nem lesz szép a felület.
Én is nézegettem ezeket a kitöltéseket mind esztergálásra mind a tömör fa hibáinak kijavítására. Nekem az jött le: A legtöbben a West System 105 epoxy gyantáját használják. Vagy sima víztiszta epoxy gyantát. Valaki nem tud nekem West System 105 öt forgalmazó boltot Magyarországon?
Ha felületkezelni akarsz, mennyi egy elszívófal, mennyibe kerülnek a filterek, esetlegesen egy kabin, miként alakul az elszívás, a kabint mivel fűtöd, ezek milyen költséggel járnak? Milyen munkavédelmi és környezetvédelmi előírásoknak kell megfelelned?
Nem kiábrándítani akarlak! (az majd jön magától)
Bárhogyan is számolsz, ha elmész egy doboz csavarért és ezért autózol a dugóban 3 órát, az összes rezsid erre a kieső 3 órára is rá fog rakódni. Ha nem nyitod ki a műhelyajtót mert lazítasz, akkor is van egy fix költséged. Ha netán szabira merészkednél az mínusz százezrekben mérhető.
Értem. Vicces dolgot már tapasztaltam lombfűrész vs plexi ügyben. Átvágtam egy kis darabot egyenes vonalban, majd az átvágás után .. ugyanúgy egyben maradt :D Vágáskor össze is olvasztotta őket a lombfűrész.
No nem untatom a népet ezzel, csak még ennyit: itt azt tapasztalta a mókus hogy 2K Epoxy "kicsit" túl sok hőt termelt miközben térhálósodott:
Ezért poliészter gyantára váltott (03:21-nél mutatja), amit hasraütésre megtaláltam és linkeltem. Nemtom, lehet hogy poliészter gyanta és poliészter gyanta között is van sok különbség, de egész szépen megmunkálta a végére, jó kis dugófej lett belőle.
Festoolból csak a merülőt a porszívóval és a csiszológépeket venném, különösen a az excentert. Dekopír sem rossz, de kb 10 havonta kell szénkefét cserélni, az első példányom 1 év alatt 3x járta meg a garanciális szervízt... A Protool és Makita gond nélkül dolgozik évek óta. A Protool már hangos és zavaró az oldalra fújása. Volt Dewalt is (azt elajándékoztam) szóval én ebből a szerszámból Makita párti vagyok. Behajtóból egy picike Makita vagy Metabot vennék, pl. az utóbbi most volt akcióban két akkumulátorral 3 év garival. Ha szerelsz egész nap ez van a kezedben, felesleges dögnehéz 18V-os ütvefúrós csodákkal csavarozni.
Festoolból csak akkor vennék gyalugépet ha kihasználod a cserélhető profilozott gyalufejeket. Felsőmaró,élmaró, gérvágó. láncfűrész vagy valami egyszerű körfűrész darabolni, állványos fúró,hátfalazó, sarokbehajtó, ütvefúró, kompresszor, festékszóró ...flex!!:)
(Ha ide akarsz írogatni én a legutóbbit venném meg először.)
Ha tényleg saját műhelyt akarsz akkor beszélj egy olyannal aki őszintén elmondja menni a havi rezsi. Mennyibe kerül a 3x ? Amper kiépítése, van-e rendelkezésre állási díj, mennyi a fűtés, a levegős rendszered és az elszívásod mennyit fogyaszt havi szinten, lakóövezetben adnak-e engedélyt a műhelyre. Pl. én ezért mentem át másik faluba, mert erre a tevékenységre már csak az ipari parkban adtak telephely engedélyt, telek 15 millától...könyvelő, raktár, veszélyes anyagok(pl. lakkok tárolása, maradékok ) munkavédelmis, tűzoltóság, WC, öltöző, falikút. Ha új gépeket veszel, hiába CE normás mennyibe kerül az üzembe helyeztetése. Egy x milliós beruházásnak mennyi az amortizációja, hogyan alakul az adózásod ebben az esetben, ha alig van számlás bevételed. Ki csinálja a leltárt, az évenkénti üzleti tervet és mennyiért ? Vállalkozóként milyen közterhek vannak, kamara, közzetételi díj, cégalapítás, ügyvéd stb.
A gépekről még nem is írtam. de a szabászgéppel várnék. Ha van szabászgéped, kell raktár, egész lapokat nem tudsz egyedül mozgatni, ahhoz kell alkalmazott. Aztán kell élzáró, múltkor volt róla szó. Ami ér valamit és piacképes tizenmilliótól indul.
Nekem volt(van) többfunkciós SCM gépem is , de én fa restaurátorként végeztem, volt 17 év múzeumi gyakorlatom, ehhez mérten szereltem fel a műhelyt.
Nem hinném hogy inni akar ... sztem színes ceruzát tárolna benne :D De azért mondom neki.
Illetve nyilván ki kell azt is találni mivel vonom be, hiszem esztergálás után szabadon lesznek a ceruzabelek, gondolom vmi vízbázisú lakk vagy ilyesmi jó lehet.
Megpróbálom elkapni az egyik youtube huszárt, hátha megvallja mivel csinálja. Mondjuk egy új zélandit, hátha nem hiszi hogy a bizniszét rontom.
Ahha. Akkor én mást gondolok alacsony fordulaton? Esztergám 850-től indul, szíjas. A hűtést folyamatos vékony vízsugárral gondoltam. A többit meg simán óvatosan :)
No akkor kutakodok még. Youtube-on találtam még pár ilyet, de az anyagot nem írják.
Mert amúgy ha sok neki plk a 850/min ... lehet kigyullad az öntőgyanta?