Ez a topik legyen a társalgási fóruma azoknak, akiknek modellvasútak építésével, barkácsolásával kapcsolatos kérdései vannak, ilyen kérdésre választ tudnak adni illetve ilyen tevékenységnek a folyamatát, majd eredményeit kívánják bemutatni. Ide tartozik a terepasztal készítés minden része, a famunkától az utolsó részletek megvalósításáig. Ide tartozik a modellvasúti vontató- és vontatott járművek készítése és festése, gyári modellek "szuperelése", öregbítése. Ide tartozik a terepasztal tereptárgyainak, épületeinek, vasútforgalmi- és egyéb berendezéseinek a saját készítése, illetve a terepasztalon való elhelyezése. Ide tartozik a terepasztal villamos berendezéseinek a szerelése. Ide tartoznak az ilyen fajta munkához szükséges anyagok, szerszámok beszerzésével kapcsolatos kérdések, valamint a szakirodalom ismertetése, ilyen témájú honlapok újdonságainak bemutatása. Szándékaink szerint nem tartoznak ide a gyári modellek vásárlásával, gyűjtésével, minôségével és bemutatásával kapcsolatos kérdések. Nem téma a digitális vasútmodellezés sem, még saját építés szintjén sem, hiszen annak van jól működô saját fóruma.
elolvasni utána jöhet a szakmai tanácskozás... :D:D Nem olyan könnyű otthon házilag mángorolni,recézni.....úgy,hogy "tökéletes" maradjon utána a tengely...
Szívesen tanulok a nagy arcoktól! De idő hiányában inkább tegyél fel egy-két képet a recézett anyagról (1,5-2mm) és a recéző szerszámról. Így többen is száj tátva csodálhatnánk. Köszönöm szíves fáradozásodat.Üdvözlettel.
H0-as terepasztalt építek. Fellépett egy problémám. Piko váltókat használok, mikor kitérő állásba rakom a mozdony kisiklik. A probléma a bekarikázott résznél van. Mit lehet tenni?
Csak nagyon óvatosan, ha kézben fogjátok a fúrót maráshoz, csiszoláshoz. Az oldal irányú erők ki tudják rántani, komoly kárt okozhat a munkadarabban, de a kézben is!
A gyujtóról jutott eszembe ,hogy ezt a követ én ráütöttem egy 65ös szegre,elfűrészeltem a kellő hosszra és belefogtam a multicsiszoló patronjaba.Hihetetlen milyen vagányul lehet vele csiszolni,marni.
Az öngyújtó dörzskereke elég keménynek tűnik,és apró recék vannak rajta. Három ilyen kerék amiből az egyik rányomható a másik kettőre,és a tengelyt tokmányba fogva menesztve nem görbítené el a tengelyt. Mondjuk nem mértem meg hogy a 2mm-es tengely egyáltalán közrefogható-e.
Vagy lehet meg sem karcolja a tengelyt,vagy eltörik az első fogásnál.Csak egy gondolat volt.......
1,5-2mm átmérő ca.20mm hosszról van szó. Még ha bili acélról is van szó.Szívesen meg nézném amit Te görgős recézővel elkészítesz és még egyenes is marad.
Tengely recézés témához . Vastagabb plekszire teszem a tengelyt és a kellő helyen, lapos tűreszelő rovátkolt élét rányomva meggörgetem akár többször. Kellően tart a fogaskerék megfordulása ellen.
A recézés, is egy mángorlás. Forgács nincs, de van kitülemkedő anyag. Tudtommal ez a mángorlás elve. Az hogy az hogy néz ki és milyen formájú az teljesen mindegy. A klasszikus a menetmángorlás, ezért is nevezik a recézést recézésnek nem mángorlásnak, de az elv ugyanaz. Az meg hogy milyen méretben dolgozunk, és hogy milyen készülékben az megint részletkérdés. Lényeg, hogy egy mezei görgős recézővel bármilyen átmérőre tudunk készíteni az előzményekben látott hosszirányú "recéket", anélkül, hogy szétvernénk a tengelyt.
Látod mennyi nagy tudású szakember van. Gyárilag mángorolják speciális készülékben. Nyilván nem 1-2 darabot, így meg éri a berendezést ki mókolni. De a magukat hozzá értőnek hivök tán még egy kerék cserénél is bajban vannak.
Persze hogy működőképes! Arra találták ki. Ha normálisan beáll rá az ember, és megfelelő görgői vannak akkor normális lesz a felület is. Nem volt megtámasztva, de egy negatív kúppal meg lehet, és akkor biztonságosabb. Görgőkből millió féle méretűt és fazonút lehet venni, nem kell 300 ezerért készülék. Én nem használom ezt a technikát 1,5-ös tengelyre, ezért nem tudtam megmutatni, hogy párhuzamos recéket is lehet készíteni, mert az a fazonú görgőm/görgőim 2-es tengelytől működnek. (ráadásul még anyagot is csinálnom kellett, mert patront is lusta voltam a gépbe tenni a "demonstráció" miatt. )
Nem kell reggelig várnod... gyárilag 2-es tengely. a recézőt meg kukáztam valahol. Gyári 1,5-ös tengelyből nem tudtam csinálni, mert tokmány volt a gépen és nem volt kedvem leszedni a patron miatt. (E1N)
Ez fém tengely-fém fogaskerék (acél, réz, alpakka, stb.) esetében működne is, csak Fordítókorongos úr műanyag fogaskerekekkel dolgozik, azért is kell neki a recézés megoldása.
Még egy ötlet: hűtsd le a tengelyt, hevítsd fel a fogaskereket és úgy húzd rá. A hőmérsékletek kiegyenlítődésével össze kell szorulniuk. Elméletben működnie kell, gyakorlatban meg majd kiderül. Nem könnyű, század mm-ken múlhat.
Nem tudom hogy miről beszélsz... 4-5 ezer Ft-ért már lehet venni használtan. (egy forgácsoló műhely alapfelszereltsége!) Vagy veszel vadi új recéző kereket olyan méretben amilyenben csak szeretnéd, és kb. fél óra alatt összedobsz hozzá egy szárat. Úgy vadi új a görgő, szép lesz a felület. Úgy lesz szakszerű a munkád.