Ez a topik legyen a társalgási fóruma azoknak, akiknek modellvasútak építésével, barkácsolásával kapcsolatos kérdései vannak, ilyen kérdésre választ tudnak adni illetve ilyen tevékenységnek a folyamatát, majd eredményeit kívánják bemutatni. Ide tartozik a terepasztal készítés minden része, a famunkától az utolsó részletek megvalósításáig. Ide tartozik a modellvasúti vontató- és vontatott járművek készítése és festése, gyári modellek "szuperelése", öregbítése. Ide tartozik a terepasztal tereptárgyainak, épületeinek, vasútforgalmi- és egyéb berendezéseinek a saját készítése, illetve a terepasztalon való elhelyezése. Ide tartozik a terepasztal villamos berendezéseinek a szerelése. Ide tartoznak az ilyen fajta munkához szükséges anyagok, szerszámok beszerzésével kapcsolatos kérdések, valamint a szakirodalom ismertetése, ilyen témájú honlapok újdonságainak bemutatása. Szándékaink szerint nem tartoznak ide a gyári modellek vásárlásával, gyűjtésével, minôségével és bemutatásával kapcsolatos kérdések. Nem téma a digitális vasútmodellezés sem, még saját építés szintjén sem, hiszen annak van jól működô saját fóruma.
Ha szimplán gitárhúrt (citerahúrt, stb.) használsz, nem annyira körülményes a hajlítás. Csinálhatsz kis sablont is hozzá, hogy egyforma hosszúak legyenek a korlátok.
Illetve ha 0,3-as huzalból csinálod, és azt fested, nem lesznek ilyen vastagok a kapaszkodók (mérethelyesen 0,34mm lenne az átmérőjük).
A nyaktag gyakorlatilag a csővel azonos vastagságú, viszont a kocsi oldalánál levő felerősítés elég markáns jelleget ad neki. Mivel a Fugi kocsik oldalán a lyuk is elég nagy, így nem tartom szentségtörésnek azt a mások által alkalmazott megoldást, hogy a drótra a sarokban ráhúznak egy kis szigetelést. Elismerve azt, hogy rezgaras topiktárs ennél sokkal precízebb megoldásokat szokott készíteni.
A 3D nyomtatás is jó lenne, csak valami szívós anyag kellene hozzá.
(A balesetet élőben nem láttam, mert pont akkor nyaralni voltunk, de pár nappal később a már kettévágott kocsit egy pőrére felpakolva közelről is megszemléltem. Aztán előkerült valami hülye vasutas is, aki elkezdte magyarázni, hogy ez nem is volt olyan régi kocsi. Kérdésemre, hogy ezt miből gondolja, a REV. dátumot mutogatta...)
Ja értem. De ahogy látom, a tartó sm vastagabb a csőnél csak ott, ahol a kapaszkodócső belemegy. Ezt talán lehet imitálni egy apró, szigetelőből kivágott gyűrűvel.
Az új (sárga) konstrukciónak megfelel, mert ott a rúd vége meg van hajlítva, és el van laposítva. A réginél egy tartóba volt befogva a cső. Tehát az én barkácsomhoz nem igazán passzol a Fugi, ha precízek akarunk lenni.
Miért húzol rá szigetelést? Szerintem a 0,5mm-es vastagság éppen elég, még egy kicsit vastag is. Be kell fújni... Milyen színre, az jó kérdés. A külső kapaszkodók festetlenek voltak? Azt tudom, hogy buszokon mindig szigetelő PVC csövet húztak rájuk, mert fékezéskor fel tudott töltődni az egész kaszni és csúnyán megcsapta azt, aki hozzáért a kapaszkodóhoz (láttam ilyet). Vasúton talán ez nem volt szempont, hiszen le volt földelve a sínre.
Nagyobb probléma a rézdróttal, hogy a kapaszkodó nem csak úgy "kijött" a falból, hanem volt egy szerelőlapja, amivel csavarozva volt. Ezt nem könnyű modellezni. A Fuggerth gyári kapaszkodókon rajta van.
Pont úgy jártam és is, mint Te, csak a a kisgyőri kocsikkal... A guta majdnem megütött...
Tulajdonképpen megoldási lehetőség még a 0,5-ös félkemény rézdrót, amire ráhúz az ember egy 0,5-ös drót szigetelést, majd az egészet lefesti szürkére. Vagy a fene tudja milyenre, mert úgy emlékszem, hogy ezek a kapaszkodók talán alumíniumból készültek. Akkor meg lehet, hogy valami matt ezüst lenne a jó szín?
Én is kénytelen voltam visszatérni a gyári , rugalmasabb kapaszkodókra. Rendeltem 3D nyomtatottat, lefestettem, felraktam az egyik oldalra, átfordítottam felraktam a másikra is és szomorúan tapasztaltam, hogy az előzőek fele eltörött annyitól, hogy elfektettem a kocsit.:-)
Tudnátok nekem segíteni, hogy a képen látható (szerintem bőven háború előtti) német vasúti harangjelző, modell vasúthoz volt használatos, vagy ez egy szimpla gyerekjáték harangjelző lehetett??
Talált, süllyedt! Érdekes, hogy ez sok-sok év alatt nem jutott az eszembe. Mondjuk a Roco előtt csak a DJH-tól volt modellje az S160-nak, bizonyára Romford kerekekkel. De akkor miért nem tűnt fel eddig, hogy lenne ilyen a Romford kínálatban? Lehet, hogy a DJH modellen nem stimmelt a küllők száma?
Állítílag a Roco szállít alkatrészeket kereskedőknek (régebben legalábbis így volt). A Fleischmann-nál lehetett direktben is rendelni - de nem tudom, mi a helyzet azóta, hogy mind egy ernyő alatt vannak.
Hozzátenném, hogy persze vannak olyan méretek, amit sehol sem lehet kapni. Ilyen sajnos az egyik leggyakoribb magyar gőzmozdony hajtókerék, 1440mm, 13 küllővel. Ilyen van a 325-ösben, 324-esben, 401-esben, 601-esben. Régen egyszer találtam egy angol cégnél (Sharman wheels), de azóta bezárt. És persze angol kerékprofillal.
Meg lehetne próbálni készíttetni 3D nyomtatással egy mesterdarabot, amit öntéshez lehetne használni, akár uretánból, akár rézből (nem tudok fehérfém öntésről nálunk). Én kerékpánt nélkül készíteném, mert azt öntéssel úgysem lehet elég pontosan elkészíteni és utána kellene esztergálni.
Én úgy szoktam kereket keresni, hogy végignézem az igazi német mozdonyokat, hogy melyiknek volt olyan kereke, ami átmérőben és a küllők számában megegyezett. Aztán csak azt kell kikeresni, hogy melyik modell gyártó hozta ki annak a mozdonynak a modelljét.
Annyi trükk lehet, hogy a modell gyártók a (gőzmozdony) kerekeket általában kisebbre készítik, mint ami méretarányos lenne, hogy a modell nagyobb nyomkarimája mellett a tengelyek távolsága még stimmeljen. Ezt be lehet kalkulálni.
A szerkocsi, küllős kocsi kerekekkel egyszerűbb a dolog. Ezek Magyarországon - kevés kivételtől eltekintve - 1050mm átmérőjűek voltak, 10 küllővel. Az átmérő megint csak lehet egy kicsivel kisebb. (nálunk ugyanis a kerekek átmérőjét új korukban adták meg, a németeknél pl. a közepesen kopott méret volt általános, ami azt jelenti, hogy az ottani 1000mm ugyanaz, mint a mi 1050mm-ünk). Ilyen futókereke volt több porosz gőzmozdonynak. Lehet ilyen kereket a Romfordtól is kapni, mind fehérfém öntvényt, mind pedig alpakka kerékpántosat. De mindkettő keskeny, angol nyomkarimával rendelkezik (nem "alacsony", hanem "keskeny")