Ez a topik legyen a társalgási fóruma azoknak, akiknek modellvasútak építésével, barkácsolásával kapcsolatos kérdései vannak, ilyen kérdésre választ tudnak adni illetve ilyen tevékenységnek a folyamatát, majd eredményeit kívánják bemutatni. Ide tartozik a terepasztal készítés minden része, a famunkától az utolsó részletek megvalósításáig. Ide tartozik a modellvasúti vontató- és vontatott járművek készítése és festése, gyári modellek "szuperelése", öregbítése. Ide tartozik a terepasztal tereptárgyainak, épületeinek, vasútforgalmi- és egyéb berendezéseinek a saját készítése, illetve a terepasztalon való elhelyezése. Ide tartozik a terepasztal villamos berendezéseinek a szerelése. Ide tartoznak az ilyen fajta munkához szükséges anyagok, szerszámok beszerzésével kapcsolatos kérdések, valamint a szakirodalom ismertetése, ilyen témájú honlapok újdonságainak bemutatása. Szándékaink szerint nem tartoznak ide a gyári modellek vásárlásával, gyűjtésével, minôségével és bemutatásával kapcsolatos kérdések. Nem téma a digitális vasútmodellezés sem, még saját építés szintjén sem, hiszen annak van jól működô saját fóruma.
Talált, süllyedt! Érdekes, hogy ez sok-sok év alatt nem jutott az eszembe. Mondjuk a Roco előtt csak a DJH-tól volt modellje az S160-nak, bizonyára Romford kerekekkel. De akkor miért nem tűnt fel eddig, hogy lenne ilyen a Romford kínálatban? Lehet, hogy a DJH modellen nem stimmelt a küllők száma?
Állítílag a Roco szállít alkatrészeket kereskedőknek (régebben legalábbis így volt). A Fleischmann-nál lehetett direktben is rendelni - de nem tudom, mi a helyzet azóta, hogy mind egy ernyő alatt vannak.
Hozzátenném, hogy persze vannak olyan méretek, amit sehol sem lehet kapni. Ilyen sajnos az egyik leggyakoribb magyar gőzmozdony hajtókerék, 1440mm, 13 küllővel. Ilyen van a 325-ösben, 324-esben, 401-esben, 601-esben. Régen egyszer találtam egy angol cégnél (Sharman wheels), de azóta bezárt. És persze angol kerékprofillal.
Meg lehetne próbálni készíttetni 3D nyomtatással egy mesterdarabot, amit öntéshez lehetne használni, akár uretánból, akár rézből (nem tudok fehérfém öntésről nálunk). Én kerékpánt nélkül készíteném, mert azt öntéssel úgysem lehet elég pontosan elkészíteni és utána kellene esztergálni.
Én úgy szoktam kereket keresni, hogy végignézem az igazi német mozdonyokat, hogy melyiknek volt olyan kereke, ami átmérőben és a küllők számában megegyezett. Aztán csak azt kell kikeresni, hogy melyik modell gyártó hozta ki annak a mozdonynak a modelljét.
Annyi trükk lehet, hogy a modell gyártók a (gőzmozdony) kerekeket általában kisebbre készítik, mint ami méretarányos lenne, hogy a modell nagyobb nyomkarimája mellett a tengelyek távolsága még stimmeljen. Ezt be lehet kalkulálni.
A szerkocsi, küllős kocsi kerekekkel egyszerűbb a dolog. Ezek Magyarországon - kevés kivételtől eltekintve - 1050mm átmérőjűek voltak, 10 küllővel. Az átmérő megint csak lehet egy kicsivel kisebb. (nálunk ugyanis a kerekek átmérőjét új korukban adták meg, a németeknél pl. a közepesen kopott méret volt általános, ami azt jelenti, hogy az ottani 1000mm ugyanaz, mint a mi 1050mm-ünk). Ilyen futókereke volt több porosz gőzmozdonynak. Lehet ilyen kereket a Romfordtól is kapni, mind fehérfém öntvényt, mind pedig alpakka kerékpántosat. De mindkettő keskeny, angol nyomkarimával rendelkezik (nem "alacsony", hanem "keskeny")
Igen ez az! 12,7mm körül 12 küllős az utóbbihoz nem ragaszkodom. Fontos , hogy középen vagy valamelyik oldalra eltolva , de nem a szélén, fogaskerék legyen rajta.
Az egyik váltómnál nekem is fenn állt ez a probléma.
Ha a problémás irányba állítod és belenézel, akkor látni fogod, hogy a két sínszál nincs teljesen egy vonalban. Éppen ezért a fix sínszálat(a belsőfelét) kicsit le kell reszelni, hogy a kerék ne tudjon felbakkanni a sínre. Elvileg nem kell csak egy picit, így nem nagy ördöngösség, de ezt így látatlanba mondom :)
Ha a fogaskereked fém akor a pontos illesztés jó, de műanyagnál főként kevesebb fogszámúaknál szinte biztosan elfog pattanni idővel igaz attól függ miyenből készült.
elolvasni utána jöhet a szakmai tanácskozás... :D:D Nem olyan könnyű otthon házilag mángorolni,recézni.....úgy,hogy "tökéletes" maradjon utána a tengely...
Szívesen tanulok a nagy arcoktól! De idő hiányában inkább tegyél fel egy-két képet a recézett anyagról (1,5-2mm) és a recéző szerszámról. Így többen is száj tátva csodálhatnánk. Köszönöm szíves fáradozásodat.Üdvözlettel.
H0-as terepasztalt építek. Fellépett egy problémám. Piko váltókat használok, mikor kitérő állásba rakom a mozdony kisiklik. A probléma a bekarikázott résznél van. Mit lehet tenni?
Csak nagyon óvatosan, ha kézben fogjátok a fúrót maráshoz, csiszoláshoz. Az oldal irányú erők ki tudják rántani, komoly kárt okozhat a munkadarabban, de a kézben is!
A gyujtóról jutott eszembe ,hogy ezt a követ én ráütöttem egy 65ös szegre,elfűrészeltem a kellő hosszra és belefogtam a multicsiszoló patronjaba.Hihetetlen milyen vagányul lehet vele csiszolni,marni.
Az öngyújtó dörzskereke elég keménynek tűnik,és apró recék vannak rajta. Három ilyen kerék amiből az egyik rányomható a másik kettőre,és a tengelyt tokmányba fogva menesztve nem görbítené el a tengelyt. Mondjuk nem mértem meg hogy a 2mm-es tengely egyáltalán közrefogható-e.
Vagy lehet meg sem karcolja a tengelyt,vagy eltörik az első fogásnál.Csak egy gondolat volt.......