Nehezen, ha kizárod a legmegfelelőbb technikát. Matt festékfilccel is meg lehet próbálni, legalábbis a sínszálakon. A gyári világos fénylésnél jobb lesz.
990,- Ft pénzkérdés? Tán csak nem ennyire siralmas a helyzet. Az más, ha nem érdekel. Engem sem, így aztán adhatnák ingyen, sőt, fizethetnének, ha használom, akkor sem kéne.
Inkább csak annyi lehet a gond, hogy egy szűk szubkultúra ez, amiről ráadásul keveset lehet olvasni - értsd: nem jó a "sajtója".
Az igazi nem a szobában zörög, hanem kint az igazi pályán, így ha már a guminőhöz szeretnél hasonlítani, akkor az pont a vasútmodell (formára hasonló, fizikailag létező, de mégsem az igazi), a szimulátor pedig a pornófilm lenne :), ha az a logika, ami mentén összehasonlítod őket helytálló lenne, de nem az, csak az EEP-vel lehetne, az a vasútmodellszimulátor vagy mifene, a többinek egész más célja van.
Nem tudom jelenleg mi van a budapesti vasúti szakos középiskolás és technikus képzésekkel, de 4 évvel ezelőtt már hosszú ideje csökkenés mutatkozott ott is mind a jelentkezők létszámában, mint pedig "minőségükben", én arra alapozom a véleményem, hogy több különböző a vasúthoz lazán, vagy kevésbé lazán kapcsolódó, de a fiatalokat régebben a jelenleginél jobban érdeklő területen is hasonló folyamatok játszódnak le.
Pont azért írtam a virtuális vasutat, mert az nem pénz kérdése (jó persze kell számítógép, de az ritkább akinek nincs és biztos nem csak ezért vesznek). Microsoft Train Simulator-t általában 990 ft-ért adják, aztán az interneten van többszáz kilométernyi valós magyar vasútvonal, meg még többszáz kilométernyi fantáziapálya, és szinte az összes jelenleg közlekedő magyar vontatójármű, meg rengeteg kocsi INGYEN. Mivel erre is drasztikusan csökkent az érdeklődés nem lehet arra ráfogni, hogy csak azért van ez, mert nincs rá pénz.
Egy kedves barátomnak építettem egy három nyomtávos dilikört tesztvágányzat gyanánt. H0, TT és N-es cuccokat lehet rajta futtatni, persze, ha rájön az őrület, és kitalálja, hogy Z-s hajtást is akar csinálni, akkor gond nélkül bele lehet forrasztani azt az ívet is.
Vasútmodellezéssel kezdtem, de hét éve vonatszimulátorozom is (játszom, pályát építek, modellezek) és szerintem egyáltalán nem ez a tendencia. A pár éve még nyüzsgő, egyik legnagyobb közösség (http://marci.triak.hu/msts) mára a napi egy-két hozzászólásra redukálódott, szinte minden hónapban megkongatja valaki felette a vészharangot, és ott is gyakran előjön az, hogy nincs "utánpótlás", a régiek meg már nagyrészt rég abbahagyták. Persze közrejátszanak a programok tudásai (jobban mondva hiányosságai), tulajdonságai, de a végső konklúzió az szokott lenni, hogy egyszerűen a vasút, mint hobbi és érdeklődési kör szorult vissza.
Főleg a Gigant szervizelhető macerásan a maga teleaggatott mozdonyszekrényével, leszedhetetlen NyÁK-jával, műanyagfülekkel összepattintott forgóvázaival. És a berágódásra hajlamos csapágyaival-kerekeivel :-(
Hát igen, sajnos pont az érintőképernyők mellett először megszólaló ember azzal kezdte az érveit, hogy akiknek nem tetszik az érintőképernyő, azok félnek, idegenkednek, öregek, és beletáplálják a félelmeiket a fiatalokba. Na innen kezdve már nem lehetett objektíven hozzászólni... Most végigolvastam az egészet, de nekem továbbra is elég kiegyensúlyozottnak tűnt a dolog, voltak érvek pro és kontra. Na de ne is tárgyaljunk erről itt tovább, folyt-köv egy sör mellett valamelyik kiállításon :)
Irigylésre méltó, hogy ekkora területed van dilikörhöz.:-) Csak ne sokat futtasd így ezeket a szép modelleket, mert hasonló üzemből tucatszámra jönnek hozzám karbantartásra a modellek és iszonyat, hogy mi mindent kell a hajtásból kiszednem, hogy újra használhatók legyenek.
Már megbocsáss, rosszul emlékszel. Olvasd vissza, 23486-ostól a digitális topikban. Gyakorlatilag egy valaki védte, mindenki más - habitustól függően - sorolta a hátrányait vagy szidalmazta teli torokból.
Nem emlékeztem a szereplőkre, de már értem, miért érzed megszólítottnak magad. :-)
Tökéletesen megértem, hogy miért nem akarsz áttérni a vezérlés ezen formájára. Nagyjából azonos okokból magam sem szándékozom leváltani a meglévő klasszikus digitális rendszert. Pusztán csak azt mondom, nem lehet és nem szabad a saját megszokásainkat ráerőltetni a következő vasútmodellező generációkra. Azzal sem, hogy hevesen ellenezünk minden újat, nagyjából merő kényelemből. Valóban, nem minden újdonság nyeri meg magának a közönséget, de kár indifferens indokokkal ellenezni azt, ami segíthet az ifjoncok toborzásában. Várjuk ki türelmesen, hogy beválik-e vagy sem - hisz' a mi élményszintünket aligha befolyásolja mások próbálkozása.