Keresés

Részletes keresés

rezgaras Creative Commons License 2014.05.05 0 0 95791

Kösz, hogy beraktad. Régi-régi emlékek...

Előzmény: siófoki35 (95789)
tomlindudek Creative Commons License 2014.05.05 0 0 95790

vége a szőnyegvasutazásnak?

Előzmény: Hernyofan (95782)
siófoki35 Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95789

Vörös Szikra

 

Más régi vonatok. A villamos az must have kategória :)

Előzmény: rezgaras (95787)
Váltógyártó Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95788

Még szerencse, hogy az áram tudja, merre kell folynia, mert én elvesztettem a fonalat! :-)

(Na jó, hibátlanul működik, csak kicsit zsúfolt!)

 

Előzmény: Váltógyártó (95777)
rezgaras Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95787

Magyarországon a kezdetek kezdetán a Märklin rendszer indult be. Volt magyar H0-ás, 3 sínes vonat, "Vörös Szikra" néven. A sínek a Märklin vas-sínek koppintásai voltak, a mozdony (mert csak egy volt) és a kocsik saját fejlesztés. A mozdonyban nem volt távirányított irányváltás, int akkoriban már az összes Märklin mozdonyban, hanem kézzel kellett egy kis kapcsolót a mozdonyszekrény alján átkapcsolni, Ezt a magyar modellvasutat csak pár évig gyártották. Nekem volt. Nem maradt belőle semmi, csak a mozdony motorjának a forgórésze és a trafó belseje, ma is mükodik.

 

Amikor bejöttek a Piko cuccok az 1960-as évek elején, hamarosan az terjedt el, mert sokkal olcsóbb volt, mint a Tóthnál a Märklin. Én is emiatt térem át. Ahogy írták, nem volt valójában márkabolt, a rendszerváltaœ után sürgősen meg is változtatta a bolt nevét.

 

A jobb kontaktus valóban hosszu ideig komoly előnye volt a Märklin rendszernek, de ma már semmi jelentősége sincs. A két sínes rendszer is megbízható. Csak tisztességesen kell összeépíteni.

Előzmény: tomlindudek (95754)
pg54 Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95786

Hát igen... 1960-ban még csak a színes építőkockáknál tartottam.

Igaz, már azokkal is "villamosost" játszottam...

Előzmény: Törölt nick (95784)
Votom Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95785

Valaki tudna küldeni egy fotót, hogy egy M41-es kaszniját hogyan lehet finoman karcok nélkül eltávolítani?

Törölt nick Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95784

Szoros kapcsolatom a bolttal (amely korábban a Felszabadulás tér közelében működött) 1948 és 1960 között ált fenn. Ez után már vidékről jártam fel és jóval ritkábban. Amikor 1973-tól áttértem a Z méretre, csak Tóth Lajosnál tudtam ezekhez a Marklin modellekhez hozzájutni. Első lépésként megvásárolta a nagyobb méretű modellvasútam teljes készletét és annak értékét apródonként Marklin Z gyártmányokkal egyenlítette ki. Itt a boltban sikerült összeismerkednem Várkonyi Zoltánnal a neves filmrendezővel is, aki (ezt bizonyára kevesen tudják) lelkes vasútmodellező volt. Ő is Z mérettel modellezett és hatalmas gyüjteménye volt, hogy az halála után hova került soha nem tudtam meg.

Előzmény: pg54 (95783)
pg54 Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95783

Ez évszámot tekintve mikor lehetett?

Csak azért érdekelne, mert én 1970 táján váltam szinte mindennapossá az üzletükben, de legalább is a kirakat előtt...

(Lehet, hogy találkoztunk a boltban?)

 

Akkoriban vettem egy teljes kört, 12 db, ára 10 Ft/db volt.

Meg egy kéttengelyes személykocsit (PV vagy utángyártott?), majd később két forgóvázat, és átalakítottam forgóvázasra. Úgy nagyon klasszul illett a régi Marklin-személykocsikhoz...

Stb. stb.

Előzmény: Törölt nick (95771)
Hernyofan Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95782

A C sínek is nagyon jól bírják a nyúzást. A Trix is kiadta kétsínes rendszerben, érintkezősor nélkül. Nekem volt egy időben, és padlóra összerakni - szétszedni az volt a legjobb.

Előzmény: Hanzohattori (95779)
diginewl Creative Commons License 2014.05.04 0 0 95781

Gondolom a multiprotokoll dekódernek az a dolga, hogy több nyelven értsen :))

 

Elsősorban arra akartam kihegyezni a dolgot, hogy ha Maerlkin-je van, akkor ott fejlesszen, ha kétsínes akkor ott. A kettő nem megfelelő vegyítése pl: szikrázást okozhat.

Viszont ha van kétsínes modellje, azt kisebb herce-hurcával tudja Maerklin digit kompatibilissé tenni, mint fordítva.

(Itt gondoltam arra, hogy egy kétsínes modell dekóderrel, és középérintkezővel 3 sínessé tehető, nem kell benne motort cserélni)

Előzmény: somytomy (95780)
somytomy Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95780

Ha jól tudom a háromsínes rendszerhez a Märklin külön digitális vezérlést fejlesztett (Märklin-Motorola), meg később egy másikat is (mfx). Valami rémlik, hogy ezek a dekóderek DC motorokkal is tudnak működni, de nem tudok pontosabbat sajnos. (Egy Märklin-szakember kéne ide)

Abban sem vagyok biztos, hogy a DCC-nek bármi megkötése lenne arra nézve, hogy hánysínes rendszerben használják, bár én eddig csak kétsínes DCC-vel találkoztam.

Egyébként meg ahogy a dekóderek fejlődnek, nemsokára a Kossuth Rádiót is megértik :-)

Előzmény: diginewl (95775)
Hanzohattori Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95779

Nem mellesleg a régi metál vágány irtó "gyerekálló" a "K" és "C" vágányok inkább a modellezők barátja.

Előzmény: Törölt nick (95778)
Törölt nick Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95778

A két rendszer kompatibilitását elsősorban a kétsínes rendszer egymástól szigeteletlen kerekei akadályozzák és ez a vontatott járművekre is vonatkozik.

Egyidőben a Marklin is gyártotta legsikerültebb modelleit DC és és kétsínes kivitelben HAMO márkanévvel.

A TRIX is a kompatibilitás érdekében tért át a kétsínes rendszerre. Azt viszont saját tapasztalatom alapján én is állítom, hogy a háromsínes rendszer jóval üzembiztosabb.

Előzmény: diginewl (95775)
Váltógyártó Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95777

Mai unaloműző tevékenységem! :-)

 

     

 

Az 1-es Villamos klubnak készült egyedi kapcsolat. Az ív Roco R2, de helyhiány miatt szükség volt rá, hogy az ív már a külső vágánytól meglegyen, így nem volt elég az íves átszelés, kellett terveztem egy egyedi kitérőt is ezzel az ívvel. Miután az egyenes szakaszokon szembe forgalom lesz, ezért az átszelést a kettős keresztezésnél kell szigetelni, ezért van így megpatkolva. A szélső lemezeket a vágások után lehet, hogy le fogom forrasztani, de a középső marad.

Dolmi mackó Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95776

A blog hozzászólásai között olvastam ezt az érdekes infót (nem tudom, hogy valóban így van-e):

 

"Olvastam egy hosszabb lélegzetvételű írást is a sajtos tájékoztatóról, abban elhangzott az az érdekesség, hogy az eddigi 3 font per óráról kell megemelni a bérköltséget 6 font per órára. Ez nekem nagyon soknak tűnik, legalábbis Kínához képest."

Előzmény: Törölt nick (95772)
diginewl Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95775

Üdv!

Ez az AC/DC dolog a Maerklinnel érdekes dolog. Ha Német modellpályát nézünk szinte mindenhol 3 sínes rendszerbe botlunk.

Egy modellező szakembert kérdeztem erről. Ő azt mondta, hogy a Maerklin sokkal üzembiztosabb, és a németeknek svájciaknak ez nagyon fontos. A középső csúszóérintkező állandóan tisztul, a két kerékről meg elég nagy valószínűséggel csak jön a másik pólus.

A DCC-ben ha jól tudom "belül" már nem különböznek a mozdonyok, azaz ott DC motort forgat a dekóder, így csak az áramszedésben különböznek. Így a kétsínesről főleg digiben könnyebb áttérni a 3 sínesre, de fordítva nehezebb.

Mindenki maga döntse el mit kezd el használni, keverni utólag nem jó.

 

Törölt nick Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95774

Amint írtam akkor még budapesti lakos voltam, csak később - szakmámból kifolyólag - kerültem vidékre. A televízió elterjedése folyamán kellett elköltöznöm, vidéki TV adóállomások vezetője lettem.

No, de a modellvasút hobbi végig kiséri életemet.

Előzmény: HUNcZUG (95773)
HUNcZUG Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95773

Na, őt nem ismertem (fel). Akkor is kb. 160 km-t utaztál oda, hogy valami javítani valót kapj? Akkor az önfeláldozás.

A cég ismertető szövege szerint "Mechanikai és Technikai Játékok Szakszerű Javítása"

Ha javítottál nekik, akkor a "Szakszerű" rád is vonatkozik.

Előzmény: Törölt nick (95771)
Törölt nick Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95772

Ezek szerint már olcsóbbak vagyunk mint a kínaiak ?

Ugyanis a Viesmann már itt gyártat és a Marklin Győrben nagyvolumenű bővítést kezdett el.

Előzmény: Dolmi mackó (95764)
Törölt nick Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95771

A szóbanforgó időben Deák Laci ifjú eladóként dolgozott a boltban, így vele is jó kapcsolatba kerültem, amely akkor is kitartott amikor már sokra vitte. :-)

Előzmény: HUNcZUG (95770)
HUNcZUG Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95770

Én pedig korai megrendelője, vásárlója voltam.

Előzmény: Törölt nick (95769)
Törölt nick Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95769

Ezek szerint nem nagyot tévedtem. Én igen szoros kapcsolatban álltam Lajossal, ugyanis a a belvárosban laktam és már gimis koromban besegítettem neki a hozzá beadott meghibásodott mozdonyok javításával, Ő a munkadíjamat használt modelekkel egyenlítette ki.

Előzmény: HUNcZUG (95763)
alsó madárfogás Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95768

Lassú voltam, megelőztél. :-)

Előzmény: Törölt nick (95766)
alsó madárfogás Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95767

Az irányváltás metódusát jól leírták mások, az elvét mintha még nem: az impulzus konkrétan egy, az üzeminél magasabb pillanatnyi feszültségértékkel egy relét kapcsol át, ami a mozdonyban található.

Előzmény: tomlindudek (95762)
Törölt nick Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95766

A sebesség-szabályzó gomb minimális állásában (irányváltás előtt úgy is meg kell állítani a mozdonyt) egy pillanatra bal irányba kell mozdítani a gombot, ilyenkor igen rövíd időtartamra kiad a vezérlő egy túlfeszültséget és ez működteti a mozdonyban lévő irányváltó relét.

Különben elég szépszámú modellvasút kereskedés van az országban (itt a netten megtalálhatók), ezek nagyrésze ha nem is árul Marklin gyártmányokat, kívánságra bármit megrendel és leszállít.

Előzmény: tomlindudek (95762)
Hanzohattori Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95765

Az AC-s trafón a "0" pozíciótól balra egy rugó ellenében egy pillanatra elmozdítod a tárcsát és irányt vált az analóg és az MFX dekóderes is. Nem kell a Marklint szégyellni, én és az ismerőseim (modellezők) 90% a (aki nem volt olyan szerencsés hogy az apja annak idején egyből háromsínes vasutat vett) "élethű" modellekkel kezdte, aztán jött a "fogaskerekű". Maradt a játék öröme, kiveszel a dobozból egy kb 50éves mozdonyt (a 01est alaposan kell fogni majd 0.8kg) a gyári füsttartályt feltöltöd és mehet a játék.

Előzmény: tomlindudek (95760)
Dolmi mackó Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95764

Áremelés várható?

Rossz hírrel jelentkezett a brit Model Rail magazin az FB oldalukon. A Bachmann csoport tartott sajtótájékoztatót szerda délután, amelyen arról számoltak be, hogy május elsejétől átlagosan 20%-kal emelik az áraikat vasútmodell és kiegészítő fronton. Minderre azért van[...] Bővebben! Tovább »

forrás: Blog.hu

 

"A Bachmann csoport tartott sajtótájékoztatót szerda délután, amelyen arról számoltak be, hogy május elsejétől átlagosan 20%-kal emelik az áraikat vasútmodell és kiegészítő fronton. Minderre azért van szükség, mert Kínában megugrottak a bérköltségek: a törvényeik szerint a következő öt évben a duplájára kell emelni a fizetéseket, ami nyilvánvalóan megemeli a termékek előállítási árát. Ehhez hozzájön az is, hogy a szállítási költségek is megduplázódtak az elmúlt években."

HUNcZUG Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95763

Märklin Játékbolt

Vétel-Eladás

Szaktanácsadás

Tóth Lajos

1056 Bp. Váci utca 71. sz.

telefon: 182-407

Előzmény: Törölt nick (95756)
tomlindudek Creative Commons License 2014.05.03 0 0 95762

Ez az asztal egyszerűen csodálatos. Öröm nézni. 

 

Hol van ez az irányváltó egy Maerklin trafón?

Előzmény: Törölt nick (95761)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!