Kis frissítés fa focilabda ügyben: alakul. Ez még csak tesztdarab, talált hulladékanyagból /fenyő, és tán merbau (? ... teraszpadló anyag)/, majd holnap megyek colos juharért meg tölgyért, vagy valamilyen sötétebb fáért a Jaf Holzba. A merbau elég szűkös és az is csak 18mm vastag. Pedig szépen mutatna a juhar mellett.
Az a 3. képen látszik a hogy a szöget nyitnom kell mert kívül az élek szépen zárnak de belül .. így gömbre csiszolásnál sok lenne a javítandó hézag (durva esetben szét is eshetne a cucc).
Viszont annak örülök hogy a vágósablon jól sikerült, az élek és élszögek tényleg egyformák (vagy nem akkora a különbség hogy az illesztést akadályozná).
Köszi még egyszer mindenkinek aki így vagy úgy segített, de leginkább Rudolfnak a sok számolásért. De motoros és kukucs33 is hasznos linkeket küldött, pl megtudtam hogy amit csinálok az a csonkolt ikozaéder, a végén legömbölyítve :-) GPF tippjét (meggőzölni a tölgyet) nem tudom lesz-e időm megvalósítani, pláne hogy még sosem csináltam .. meglátom.
Viszont van egy baj az egésszel. A szelemenekre én nem tennék hintát, mert ott a forgástengely nem vízszintes (ugye van lejtése a tetőnek). Kacsázni fog a hinta (nem kell nagyon meghajtani, ugye az inga lengési periódusa a hosszától függ).
Ezek szerint eddig tévesen abban a hitben éltem, hogy ez csak a teljes tetőkre vonatkozik, ahol a szarufák szét akarják nyomni a szelemeneket.
Ha a szarufa felső vége a falra rögzített szelemenre támaszkodik, akkor is keletkezik az oszlopot kifelé nyomó erőhatás? Valahogy ez nem jelenik meg a szemem előtt, hogy képzeljem el?
Rajzold le kézzel, amit szeretnél csinálni és megírom, ha jó vagy nem.
Mindig kötekedek ezeket a tetőket, de nem arról van szó, hogy túlméretezek, hanem arról, hogy a csomópontokban nem oltják ki a nyomatékok egymást. Ez a legalapvetőbb statikai követelmény.
A terasz egy L alakú épületrészhez tartozna, azt a szarufát, amin a hinta lenne az oldalfalhoz is tudom erősíteni, illetve 2 méternél egy láb is befér.
Sok magyar oldalon láttam a második képeden szereplő tető elrendezést.
Nem értem, hogy miért készítik így a tetőket a kivitelezők.
Van a szelemen és alatta az oszlopsor a hónajkötésekkel, ezzel a szelemennek hosszában a merevités rendbe van.
De rá merőleges irányban van egy kifele toló terhelés a tető szöge miatt, ami nincs visszatámasztva.
A szarvazat kármizása és rögzítése a szelemenekhez nem elég ennek a terhelésnek a kienyensúlyozására, magyarán az oszlopok aljánál keletkezik egy nyomaték a szelemenre keresztbe fordított függőlege síkba, ami nincs kiegyenlítve.
Arra a szelemenre nem szabad hintát felfüggeszteni. Valahol vissza kell támasztani az oszlopokat az épület falához.
Még attól is függ, hogy a gerenda végek milyen módszerrel vannak alátámasztva. Ha az alátámasztás csúszást is megenged, és az ácsolt szerkezetek csomópontjainak nagy részében megenged, akkor kevesebb.
Az 10 centi széles gerendára vonatkozik, ha szélesebb gerendád van (pl 15 centis) akkor mivel az másfélszer szélesebb a 10-nél, így ezen értékek másfélszeresével lehet számolni.
Ez nem így van.
Megosztott terhelés esetén, a terhelhetőség arányos a bxh3/12 -vel, ahol a :b: a széleség és :h: a magassága a gerendának.
Az azonos magasságú és szélességű gerendákat (ezek oszlopoknak valók, ami nagyrészben csak nyomást visz át ) értelmetlen használni megosztott tehelésű elemekre, egyszerűen azért, mert a szélessége nem szükséges.
Ez alapján egy 10x16-os gerenda 3 méteren 271 kg-ot bír el/ méter, azaz 813 kg összesen?
Ugyanez a gerenda 5 méteren, ahol nincs hinta ott 490 kg.
Ebbe a súlyba bele kell számolni a saját súlyát, a tetőfedő cuccok súlyát, hóterhelést és a maradék kell legyen a hinta 2 emberrel amit vegyünk 200 kilóra.
Nekem van egy pont ugyanekkora teraszom... igaz hintaágy nélkül. A függőleges tartók és a kereszttartók 10x10-esek, a tető vízszintes tartói 5x15-ösök. Mivel a tetején építéskor mindig volt fent 2-3 ács, így gyanítom, hogy egy függőhinta se jelentene problémát. A szarufák között Bramac-lécek vannak a polikarbonát alatt... kb. 3 éve így üzemel.
Ez 10 centi széles gerendára vonatkozik, ha szélesebb gerendád van (pl 15 centis) akkor mivel az másfélszer szélesebb a 10-nél, így ezen értékek másfélszeresével lehet számolni.
Ezek alapján már egy 12x12-es gerenda egyenletes terhelhetősége 3 m-en: 1.2*152*3 = 547 kiló, egy 15x14-ös gerenda esetén 1.5*207*3=931 kiló. Azt, hogy mennyi a tető összsúlya (szarufák, polimer, hó súly) tippelni sem tudom. Szerintem egy 15x15-ösnek jónak kell lennie.
De figyelmeztetlek, én nem értek hozzá, de remélem, ha hülyeséget mondok, úgyis kijavítanak.
Aszaláskor arra kell ügyelni, hogy a hőmérséklet 50°C alatt maradjon. Úgy az enzimek nem pusztulnak el. Tápértékileg olyan mint ha frissen ennénk. Igaz időigényesebb mert 70 °C-on egy nap, 45 °C-on4 nap, 50 °C-on három nap az aszalvány elkészítése átlag. Megy, Szilva Barack esetében. Alma, zöldségek röbvidebb. http://www.edenkert.hu/gyumolcs/gyumolcs-az-asztalon/nehany-szo-az-aszalasrol/729/
Kajszit aszalni...Ember nem tudod, hogy azt ki is lehet erjeszteni !?
Amúgy évek óta használok ilyet : 2x2 cm lécből összeütött keret, rákapcsozva alu szúnyogháló, a négy sarkán szintén 2x2 lécből pár centi hosszú láb ráütve. Egyforma méretűek, simán egymásra pakolhatók.
Bárhová ki lehet tenni, letakarom egy darab vékony függöny anyaggal a legyek ellen.
Amikor nem olyan az idő, akkor beteszem az elektromos sütőbe 50 fokra, légkeverésre. 5 darab ilyen tálca fér be, 2 kiló almát tudok egyszerre csipszesíteni.
Asszonypajtás kipróbált aszaló asztala eddig 2 tálca volt, amire ráborított egy szúnyoghálós ernyőt, amit lehetett venni valahol. Aztán ezt kitette a napra egy asztalra, és működött. Én éppen most készítek neki ennek kiváltására 2 egyszerű keretet, de ezt még ő nem tudja. :)
Ez 2-2 keretből lesz, az egyik kicsit magasabb, a másik a teteje lesz (kb. 2x2 és 4x2 lécekből, 40x40 centisek). A kereteket tegnap fejeztem be. Mindegyiknek az egyik oldalára fém szúnyoghálót fogok rakni, aztán egymásra rakom, valamilyen rögzítéssel, ezen még agyalok. Az aljára teszek valamilyen kicsi lábat, hogy a levegő tudjon áramolni. Ebben lehet pl. hársfavirágot is szárítani, vagy fűszernövényeket, csak nem kell a napra tenni.
Nem próbáltam ki, de biztosan működni fog, és stabilabb lesz az eddigieknél. A végleges megoldáshoz már gyűjtöm a sörösdobozokat. Ez a 4 keret éppen jó lesz bele tálcának, így már 4 polcon tudunk majd aszalni.
Miután ezek vízhűtésűek, nem valószínű. Sokkal inkább, hogy nem bír nagyobb előtolást a gép, vagy a szerszám. Szalagfűrésszel szabtam sok zártszelvényt, azt sem lehet "meghajtani" nagy előtolással, mert vagy beakad a fog* és megáll, vagy elszakítja a szalagot.
* a fűrész jellegű szerszámok nagyon nem szeretik a zártszelvényt, mert a függőleges vékony falba hajlamosak beleakadni a fogak.
sziasztok, egyszerű, sima, esetleg kipróbált aszaló asztalra van valakinek rajza, leírása? sörkollektorost találtam, de arra most nincs idő, hétvégén jön a kajszi :)
Sokmindent nem akarok kutyulni, mert akkor egyszerűbb megvenni a biopin keményolajat, abban is van terpentin, vagy legalábbis volt, de azt hiszem valami eu-s mizéria miatt vizesre csinálták meg, pedig isteni illata volt hetekig :)