Kicsit átrágtam magam ezen a rendszerlemezes/gk-ba paszírozott mennyezethűtés dolgon. Egyelőre nem akarom elhinni, hogy csak a csövezés 3M lesz ...azon vagy 8 normálisabb levegő-levegőt lehet venni ...
Saját rendszer vezérli a dolgot. A ház hőtehetetlensége eléggé nagy, kb 1 hónapja nem fűtünk és a belső hőmérséklet jelenleg is 20-21 fok között ingadozik.
Nem hiszek = baromira nem akarok _megint_ a plafonon dolgozni. De nem akarásnak nyögés a vége, ugye .... mivel még nincs fenn az álmennyezet, ezért még bele lehet faragni ezeket. Nem szeretném, nem akarom, de meggyőztél ez ügyben.
Gondolom akkor mindenki a házikendács, 1 cm-et marjunk ki a gipszkartonbol, akril, dryvit kombót javasolja?
Köszönöm. Az én számaim mást hoztak ki, így nagyon esélyes, hogy valahol félrement a számolás. Mármint nálam. Tehát az van, hogy a puffertartály érdemben a farkasordító hidegben nem tesz hozzá semmit, talán tavasszal meg ősszel "talán" tudja koncentrálni a fűtést.
Tél kivételével akkor nagyobb HSZ nem bír a szükséges szintre lemodulálni, télen viszont egész végig mennie kell ha nem a nagyobbat választom?
Ezeknek a gyakorlatban épületenergetikával foglalkozó szakembereknek nagyon bonyulult lehet 3,6-al elosztani egy számot, ha kíváncsiak arra, hogy x megaJ mennyi kWh...
Nekem megy gond nélkül, nagyon sajnálom, ha ez neked problémát okoz.
Azt megjegyzném, hogy nem a J mértékegységből fakad a problémád, hanem abból, hogy az SI szerint az idő mértékegysége a másodperc és nem az óra.
Az elméleti fizikus urakhoz és a tanár bácsikhoz, még hozzácsaphatod a világ sok száz milió emberét is, akik tőlük tanultak, az SI szerint.
KIVÉVE azokat, akik a gyakorlatban épület-energetikával kezdenek foglalkozni, mert ők legkésőbb a harmadik napon maguktól rájönnek, hogy már századszor kell kilowattóra és megajoul között átváltani valamit és önszopatás helyett talán jobb lenne egyszerűsíteni a munkát egy picit :)
"most akkor döntsd már el, hogy kis hőtároló tömegű, vagy padlófűtéses."
Azt írtad, hogy a padló hőmérsékletének 2-3 fokos túllendülése nem okoz 2-3 fokos lakáslevegő túlmelegedést Ez azonban csak akkor igaz, ha a túllendülés plusz fokainak nagy részét fel tudja venni valami nagy hőtároló tömeg. Maga a padló nem tudja átvenni saját plusz hőjét :) de ha a ház TÖBBI része igen (tégla falak, beton födém), akkor a 2-3 fokkal melegebbre túllendült padló esetleg csak 1-2 fokkal melegíti túl a lakás levegőjét.
Számos könnyűszerkezetes házban van padlófűtés, de attól a 10 centi betontól ezek a házak még távolról sem nevezhetők nagy hőtároló tömegű háznak. Ezekben a házakban a fent említett puffer-hatás gyakorlatilag nulla, ezért a lakáslevegő hőmérsékletének ingadozása nagyjából ugyanakkora lehet, mint amennyit padló hőmérséklete ingadozik.
Irány az SI testület és vezesd le nekik, hogy neked mennyire rossz a mostani rend, hogy a hivatalos hőkapacitás mértékegysége a J/kgK. Pár százezer kémikus és fizikus ezért a remek ötletedért napi sokmillió számítással is biztosan csak támogatni fog.
Nekem remekül működik a fejemben az 1 Joule = 1 Wattszekundum. Arról sem tehetek, hogy egy óra 3600 másodperc.
- ha a különböző anyagok fajhőjét nem súlyuk, hanem térfogatuk alapján tanulnánk meg, akkor megkímélnénk magunkat egy rakás (állandóan megismételt) átszámítástól
- ha a különböző anyagok fajhőjét Joule helyett kilowattórában tanulnánk meg, akkor az eredmény átszámítás nélkül illeszthető lenne más területekhez: a hőszigetelés/fűtés/hűtés stb mind-mind wattokkal számol
"Ha sikerül a padlót 2-3 fokkal túltolni, attól még nem lesz hirtelen meleg a lakásban."
Egy így működő fűtésrendszernél (nagy fűtött hőtömeg + buta termosztát) ezek a 2-3 fokos túllendülések a lehűlési fázisban tovább kitolódhat (termosztát hűlési hiszterézise + padlótömeg felmelegedési ideje), tehát a padlófelület hőmérséletének ingadozása 4 fok fölé is felmehet.
Egy jól hőszigetelt és kis hőtároló tömegű (pl.könnyűszerkezetes) házban a levegő hőmérséklete szinte azonnal követi a padlófűtését, tehát a hőmérséklet-ingadozás akár kellemetlen mértékű is lehet.
Szerencsére az öntanuló termosztátok viszonylag olcsón megoldják mindkét problémát.
Én is számos esetben kaptam olyan beszólást/lehülyézést, aminek a világon semmi köze nem volt a topicban futó bármelyik témához. Viszont egyik sem minősítette a kormánj valamely intézkedését, ezért maradhattak.
Mert amikor nyíltan elküldtek az anyámba azt nem törölték, igaz nem is kértem. Szerintem ez belefér, ha nem állandósul. Most meg egy semmilyen mondatot töröltek. Én is gondolkodom a törlésen. :-)
Annyival egészíteném ki, hogy a padló beton felmelegítésétől nem kell ennyire félni. A padló hőleadása arányos a padló-lakás hőmérsékletkülönbséggel. Ha sikerül a padlót 2-3 fokkal túltolni, attól még nem lesz hirtelen meleg a lakásban. Akinek padlófűtése van, az tudja hogy fél nap fűtéskimaradást alig lehet észrevenni a lakás hőmérsékletén. Ugyanígy pár tíz kWh pluszban beletolt hőt sem.
A hőszivattyú nem kazán, így nem tudsz egy pufferben csak cirka 6-od annyi energiát eltárolni. Egy. Egyesnek vagy gázkazánnak nem probléma 60fok hőmérsékletet emelni egy pufferen, erre a hsz nem képes. 10 fok felett pedig annyira kezd a jóságfoka is romlani, hogy nem lesz gazdaságosabb a gáznál, akkor meg minek?
Fajhő táblázatból:
beton = 0,88 kJ/kgK
víz = 4,18 kJ/kgK
A pufferedben van 1000 kg víz, az képes eltárolni 4180 kJ/K energiát.
Most beszéljünk arról, hogy milyen dT-vel szeretnél energiát tárolni az 1000 literes pufferben? Pufferben tároláshoz magasabb hőmérséklet szükséges, mint a padló betonjához, tehát a hőszivattyú hatásfoka is rosszabb ilyen üzemben.
Az 1000 literes 35 fokos puffert 25 fokra (padlófűtés visszatérő) lehűtve 41800 kJ energiát tudsz kinyerni, ami 41800 kWs = 11,611 kWh. Így átlagos 5,09kW teljesítménnyel 2 óra 17 percre elég csak a puffered, ami elég messze van a téli napnyugtától napkeltéig tartó időtől... Tehát a hőszivattyúdnak üzemelnie kell majd mindenképpen ebben az időszakban is.
Magánvéleményem:
- Jelenleg van egy ingyenes végtelen puffered a napelem által megtermelt energiához, úgy hívják szaldó.
- Már vettél egy másik nagy puffert, ami a fűtött téren belül van és megfelel egy ~ 2400 literes vizes puffernek. Ez a padlófűtésed betonja (2 fok beton hőmérsékletemelésnél).
- Vennél még egyet, ami nem elég szinte semmire...
Ez nem hit kérdése, ki kel próbálni. És/vagy kérdezz meg olyan szakembereket, akiket komolyan veszel.
"mivel levegőkeringetés úgyis lesz, ezért nyáron a beszívott friss levegőt hűtöm le valamennyivel. "
Eddig a mondatig egészen összeszedettnek tűnik a koncepciód, de ennél a pontnál zavart érzek az Erőben.
Egy lakás szellőztetése többnyire óránként 100-150 m3 friss levegő cseréjét jelenti. A 340 m2-es házad nyári hűtéséhez viszont több száz vagy akár 1000-2000 m3/h levegő belső forgatására lenne szükség akkor, ha az ablakokon egy centi nap se süt be egész nap. Ha az árnyékolás nem sikerült TÖKÉLETESre, tehát szépen be tud sütni a nap itt-ott, akkor akár 3-5000 m3/h levegő-forgatásra is szükség lehet.
Tehát van két NAGYON eltérő feladat:
1: meg kell oldani 100 m3/h friss levegő cseréjét a külvilág és a lakótér között
2: meg kell oldani X ezer köbméter levegő BELSŐ forgatását a lakáson belül (folyamatos hűtés melett)
Beláthatod, hogy egy olyan szellőztető rendszer, ami 100-150 m3 levegő cseréjére készült, az soha nem lesz képes óriási levegőmenyiségeket csendben forgatni.
Ha helyes adatokat adtál meg, akkor a házad hűtésigénye mindössze kb duplája lehet a passzívházakénak (plusz ablak-árnyékolási hiányoágok), ezért ha marhajó az ablakok árnyékolása, akkor ELMÉLETILEG nem kell marhadrága légcsatornázható klímát beépítened a házba, elég lehet egy olyan levegő-forgató rendszer kialakítása, amely a szokásos 100-150 helyett mondjuk 300-500 m3/h légáramot is képes csendesen forgatni a házban.
Ezen nagy levegőmenyiség belső forgatása sajnos pénzbe fog kerülni, beruházásban is és a villanyszámlában is (soksok levegő + nagy távolságok = több ventilátor-watt a vilanyszámlában). Ha padlófűtés helyett mennyezethűtést választottad volna, akkor a ház hűtéséhez nem kelett volna egy fillér pluszt sem költened: egyszerűen a télen fűtött csöveket hűteni kezded és kész.
Ehhez hasonló kérdések-válaszok leggyakrabban ebben a fórumban olvashatók:
Ha egy komolyabb téli napon 5kW a veszteség, az 24 órára 120kWh. Ha csak a napsütéses 6 órában akarod járatni a szipkát, akkor annak ugye 20kW-osnak kellene lennie.
Persze ne boruljunk be ennyire, nézzük a másik oldalról. Ha a 9kW szipkánk 6 óra szikrázó napsütésben termel 54kWh-t, azt jó lenne eltenni valahova. Ezt 300m2 padlófűtés úgy benyeli, hogy észre sem veszed. De ha mindenáron puffert akarsz, akkor ehhez kell bő 2m3 puffer. (20 fok deltaTvel)
Klárám mondta, hogy fázik Szultán, így kellene hőszivattyú!
Természetesen a kötelező házi feladatot elvégeztem, visszaolvastam NÉGY! évnyi fórumot. Anyám ....
A ház 340 m2, -15 fokban 6792W* a hőszükséglete: Daikin-nal indultam, de valami rettenet support és árképzés jött velem szembe, a Nibe felé is kikacsingattam. A Nibe esetén 3-4 havi szállításokat mondtak a készülékre, így picit aggályosnak tartom az alkatrész utánpótlást ... így a Pan T-Cap 9kW tűnik értelmezhetőnek. (van 9kW elektromos kazán tartalékban, illetve 4kW levegő-levegő)
* - idén télen mértük, átlag 5,09 kW volt a fűtési igény.
Puffertartály termikus burkon belül, 1000 liter. Persze megkapom majd a magamét, hogy minek az. Gyakorlatban viszont szeretném a napelemekhez (5kWp) igazítani a puffer felfűtését. Azaz téli napokon amikor jön a delej a tetőről, akkor mennek a tartályfűtések (puffer, 300 HMV), aztán amikor nincs nap az égen, akkor a kültéri elmegy aludni és reméljük, hogy a pufferből a padlfűtés keringethető egész éjszaka.
Elek sajnálatára nem hiszek a plafonfűtésben/hűtésben, de ez ugye egyéni probléma. Én úgy látom, hogy mivel levegőkeringetés úgyis lesz, ezért nyáron a beszívott friss levegőt hűtöm le valamennyivel.
Kérdések:
- láttok-e a fentiben valami ordas nagy hibát, amit nem kellene elkövetni? - ilyen felállásnál a 9kW a megfelelő vagy más teljesítményben kell gondolkodni? - a kültéri keleti oldalra kerül (mert az a szélvédett hely), okozhat-e ez problémát? - érdemes-e kisebb, légáramlást nem zavaró tetőt a kültéri fölé rakni? - Ismertek-e valakit, aki értelmes árban tud ilyet szerezni és beüzemelni?
Van itt egy olyan szabály, hogy a topikban a moderációról, moderátorról nem írhatsz semmit. Tényleg semmit. Most én is megsértettem, de macerás lenne levelet írnom.
Mesélje már el valaki, mi abban a sértő abban, hogy "Itélőszék tudatlanságra itélt minket :-)" ezt a hozzászólásom törölte a moderátor, azaz itélőszék.
Ha sértő akkor szerintem valamelyikünk rossz helyen van. Nyilt anyázásnál egy szava sem volt.