Az egyes helyiségek légmennyiség igényét ki kell találni (az alapján, hogy általában hányan tartózkodnak ott), és 30m3/h/fő légcsere igénnyel kijön az adott helyiség igénye.
Mivel nappal a nappaliban/konyhában, éjszaka meg a hálóban tartózkodtok, ezért többször számolunk mindenkit (hacsak nem tervezel valami komplikált áramlásszabályozót, ami napközben a nappali felé tereli a légcserét, ejszaka meg a hálókba).
Emellett a helyiségek légköbmétere alapján is számolnak minimális légcsere igényt, és a kettőt együttesen kell figyelembe venni.
A csöveket pedig ezek alapján légsebességre kell méretezni. (DIN1946-6 szerint normál üzemmódban 3 m/s a megengedett légsebesség)
Egyébként minél magasabb a légsebesség, annál nagyobb a zaj, és az áramlási ellenállás is, ami miatt a ventillátorok fogyasztása is rosszabb lesz, ezért minél vastagabb cső kellene, csak az meg drágább :-)
Az egyes csöveken 3 m/s légsebesség mellett adódó légmennyiségekre itt egy rövid számítás:
Egy 75/63 mm átmérőjű cső keresztmetszete ~31,2 cm2, amiből 3 m/s légsebesség mellett ~34 m3/h légmennyiség adódik. (Ez alapján egyszemélyes szobához elég egyetlen ilyen cső.)
A 90/75 cső felülete ~44 cm2, amiből ~48 m3/h légmennyiség adódik. (Azaz két személyre ebből a csőből sem elég egy.)
2) a tetoter felso, vizszintes reszeben a gerendak felett. (Ha van ott még annyi hely, hogy viszonylag normálisan tudj mozogni a szerelés közben.)
Gondolom üveggyapot szigetelés kerül oda a gerendák közé, és még föléjük is (hogy ne legyen hőhíd). Ekkor lerakhatod a csöveket a gerendákra, és leteríted rájuk a plusz hőszigetelést.
Szellőzős kérdés, de specifikusan konyhai, amit kérdezni szeretnék tőletek. Jobb topikot nem találtam.
Alapvetően ha egy lakásban probléma a konyhai szellőzőn a lenti és fenti lakásokból átszűrődő hang (az elszivóból hallani kb beszédfoszlányt :D), akkor szabad berakni mezei kőzetgyapotos hangtompitót (a zsir nem telti és nem telepedik meg minden károkozó, penész stb?)?
Vagy inkább tudjam le a hangot meg a szagot is egyszere egy motoros zsalumozgatü+légtömör zsaluval? Vagy hiába "légtömör" az a hangot nem fogja meg úgy? 160 méretben a gravitációs légtömör megoldások sem olcsók... akkor inkább egy profi motorosat raknék be, ha már... Találtam ilyen zsalumozgatót, bár a 30sec nyitási idő elég sok szerintem... de addig csak nem ég le az elszivó motorja. Kell egy áramfigyelő kapcsoló relé az elszivóra azt majd az kapcsolja. https://webshop.novreczky.eu/Siemens-GSD321-1A-Zsalumozgato-motor-2Nm-30-sec-23
Akkor nem szóltam, így rendben. Ha a règi is EC venti volt ès az új is akkor az elektronikának tudnia kène. 2 vezetèken megy a táp sárgán megy a 0-10vdc vezèrlőfesz.
Természetesen ez volt az első gondolat, hogy helyettesítsem egy másik ventilátorral. A ventilátoron van gyártó és modellszám: Torin-Sifan SN3-3JB MIB225-063 EC. Nemhogy ezt a ventilátort nem találtam meg, de még az adatlapját se. :/ Rengeteg helyen kerestem hasonló méretekkel ventilátorokat, de nem találtam ilyet. Gondolom a méretének nem szabad eltérnie, mert ez egy házban van, amihez jól kell illeszkednie a jó hatásfok érdekében. Persze a ház is egy speciális, a Brookvent által gyártott műanyag alkatrész.
Utánaszámoltam végül kalkulátorral. A hőcserélőn 460 m3/h-nál ~ 188 Pa nyomásesés van. Így a Vents Vk ec 150 188 Pa nyomásesésnél tud körülbelül 470 m3/h-t. Továbbá a Vents ventilátorral marad 552 Pa a rendszer többi elemeire. A szellőztetőgép gyári adata szerinr pedig tud 610 Pa-t. Úgyhogy valóban a Vk ec 150 jobb választásnak bizonyul.
Van a konyhában is elszívási pont, de távolabb a gáztűzhelytől. Amikor a gáztűzhelyet használjuk, közben megy a páraelszívó. Fürdőszobába pedig nincs elszívási pont, mert nem akartam, hogy a párás levegőt szívja be a gép, ezért ott is egy sima ventilátort használunk, ami akkor működik, amikor fürdünk. Úgy gondolom, hogy nem sok pára juthatott a gépbe a meghibásodás előtt. Itt az egyetlen ok, amiért tönkremehetett, hogy kapott a gép egy feszültségtüskét, ami tönkretette a ventilátor elektronikáját. :(
Gáztűzhelyen főztök és onnan is szívjátok el az elhasznált levegőt ?
Nem arra gondoltam lentebb , hogy kondenzvízben állt folyamatosan a venti , hanem a robbantott rajzot nézve ha jól látom , akkor a motor felé van döntve a venti . Esetleg így lehetett egy kis gond , ha a gáz égéstermék , kondenz esetleg odajuthatott a tengely mellett .
Természetesen lehet akár gyártáshibás is a venti . :-(
Ha EC ventik voltak benne előfordulhat hogy az elektronika lekezeli a másik év ventit is. Vents ok 150 EC asszem 460m3/h, az a baj hogy ezt 0 pa közegellenállással tudja. Ha a szellőztetődnek 460m3/H a lègszállítása, akkor sajnos kevès lesz ez a venti, muszály lesz túlmèretezned a ventit.
Egy sima ventilátor nem megy tönkre egy feszültség kimaradástól! Akkor abban elektronika van! Nem véletlen az ára gondolom.
Valamint megfelelő ellenállás mellett lett összehasonlítva az új ventilátor a régi légszállításával? Vagy a szokásosan megadott 0 Pa melletti, gyakorlatilag szabad kifúvással?