1. 15 fokos hármas, Tillig H0 geometriára. EW2 kitérőkből és egy G5 egyenesből lett megtervezve. Azért pont így, mert TT-ben létezik ez a hármas kitérő, és annak a mérete arányaiban ugyanez.
2. Saját tervezésű TT 15 fokos elágazás.
3. 15 fokos angol, Tillig H0 geometriára.
Az angol szerkezete már kész van egy ideje, azt csak talpfáztam, a többi a hétvége termése.
Túlbonyolítod és elfelejted az eredeti felvetés róbertkétől a következő volt:
"...hogy a jelzőre alkalmazott megnevezés ROSSZ! Mert mit ismétel az a jelző, amikor menetirány szerint csak utána jön a Főjelző??? :-))))))))) "
Még szerencse, hogy utána jön a főjelző.:-))). Erre adtam választ, nem a jelzési rendszert elemeztem jelzési képenként.
Egy mondattal ismétli az előjelző továbbhaladást tiltó jelzésre utaló előjelzését egy sárga +fehér, valamint továbbhaladást engedélyező jelzésre utaló jelzési képét egy zöld+fehér fénnyel. Azonkívül az, hogy az eredeti téma kijárati jelzőről szólt indiferens, mivel nem csak fejállomások vannak. De itt kiszállok mert már nagyon "Off" a téma.
miért van a két jelzésképnek külön fehér optikája fölöslegesen
Van egy olyan alapelv, hogy két világító optika között minimum 60 centi távolságnak kell lennie, hogy a fények megkülönböztethetőek legyenek. Ezért is van két csoportba szedve a 4-optikás jelzőknél az alsó (önmagára vonatkozó jelzést adó) és felső (előjelzést adó) két optika. A vinyei jelzőnél ez az alapelv elég csúnya gellert kapott, bár nem hiszem, hogy ott a különösen nagy pályasebesség következtében a mozdonyvezető szemében összefolyna az elsuhanó jelző zöld-fehérje :)
Egyébként vannak még olyan ismétlőjelzők, ahol csak egy fehér fény van (Rákoson biztosan), de a fenti elv miatt ott is 4-optikás jelzőlapot használnak. Valószínűleg a két külön fehér optikának annyi előnye van, hogy nem kell külön ellenőrzést kiépíteni a fehér fényeknek, hanem elég sorba kapcsolni őket a nekik megfelelő másik optikával, de ez itt már nagyon OFF :)
előjelző: villogó sárga,ismétlő: zöld-fehér, főjelző: zöld-sárga/két sárga (vagy villogós sárga+sárga stb.).
Egyébként az az érdekes, hogy az optikákat nézve tulajdonképpen a német ismétlőkhöz hasonló dolog a magyar is, mert egy előjelző kiegészítő fehér fénnyel (hogy ne kelljen az árbocot bogarászni, hogy vajon "Aej." vagy "Aism."). Az számomra rejtély, hogy miért nem tudja a villogást, az meg pláne, hogy miért van a két jelzésképnek külön fehér optikája fölöslegesen (lásd a Híres Vinnyei Háromoptikás Ismétlőjelzőt).
Szinte akármi: S+S, Z+S, vZ+S, vS+S, S, Z. És előtte is lehet a zöldön kívül pár dolog, hadd ne soroljam. Kiválasztottad azokat az eseteket, amik Téged támasztanak alá.
Az ismétlő jelző sebességet nem jelez. (...) Nem kell bonyolítani a dolgot.
Valóban nem. A MÁV '67-ig áttért a sebességjelzési rendszerre, szegény ismétlőjelző jelzésképei meg jól lemaradtak, mint a borravaló. Ha mondjuk az alsó két optika lenne fehér, a felső kettő pedig valóban ismételné az előjelzést (villogóstul-mindenestül), akkor... kb. ott lennénk, mint a németek :)
Érdeklődni szeretnék, hogy tudtok-e olyan személyt javasolni, aki foglalkozik H0 méretarányban - saját felirattal ellátott - iránytáblák készítésével személykocsik oldalára.
Nem kizárt, hogy van ilyen (mert ugyebár a szabályokat mindig fel szokták rúgni, pl. ott van a Híres Vinyei Háromoptikás Ismétlőjelző). De nehezen tudom elképzelni, mert
- a váltókörzeten túl nem rakhatom, mert ott a közös kijárati jelző van;
- a váltókörzeten belül nem rakhatom, mert mégis melyik vágány mellé raknám, és miért pont oda, és különben is honnan tudná a mozdonyvezető, hogy rá egy másik vágány melletti jelző vonatkozik?...;
- a váltókörzetbe nem rakhatom, mert mégis mire vonatkozna egy olyan jelző, ami egy rakat váltó közepén ácsorog valahol?:)
Tökmindegy, hogy előjelzőt, vagy főjelzőt ismétel, róbertke arra célzott, hogy az ismétlőjelző egy olyan jelző jelzésére utal, ami mögötte van, tehát nem ismétli a jelzést, inkább előzetest mutat belőle – méghozzá egy teljesen más jelzésképpel, azaz az ismétlés már ilyen szempontból is sántít :)
Mert ugyebár a német H/V rendszerben lenne értelme ismétlőjelzőnek: ott gyakorlatilag egy olyan előjelzőről beszélünk, ami az előjelző után és a főjelző előtt van, ismétli az előjelző jelzésképét, csak éppen világít rajt' egy pötty, hogy ő nem az "igazi" előjelző, csak ismétlőjelző.
Lentebb írtam: - minden belefér, még ez is ...... :-))))))))
Pont forgalmi oktatáson volt a beszédtéma, hogy mikor fog valakinek eszébe jutni odafönt (Utasítás módosítás + pénzért), hogy a jelzőre alkalmazott megnevezés ROSSZ! Mert mit ismétel az a jelző, amikor menetirány szerint csak utána jön a Főjelző??? :-)))))))))
Esetleg berakhatnál egy ismétlőjelzőt az ív elé (nagyvasúton azt csinálják, ha valamitől nem látni az előírt távolságból a jelzőt), ahol már nem zavarja a kocsik mozgását. Egy négyoptikás jelzőből akár házilag is lehet csinálni, bár a LED-ek cseréje nem biztos, hogy egyszerű.
Viszont szerintem érdekes részlet lenne, és a valósághűség kívánalmainak is megfelel.
Az optikák száma nagyban függ attól, hogy biztosítottak-e. Ha nem, akkor tudtommal mindenhova elég két optika (V/S), biztosított esetén a bejárati jelző négyoptikás (+esetleg hívójelzés) szokott lenni. A kijárati jelzőt nem tudom, mert még az életben nem láttam csoport kijárati jelzőt. Azt gondolnám, hogy két vagy három optika elég (attól függően, hogy térközös-e a vonal), mert nincs mögötte váltó, ami kitérőben állhatna.
Nagyon szépen köszönöm a válaszokat. Igaz ez egy teljesen fantázia világ amit csináltam .....
Valószínűleg akkor úgy csinálom ,hogy az állomás végeire rakok egy egy jelzőt.Az ívben lévőt enyhén befordítva És az állomás elé bejárati jelzőket. Mivel csak izgalmasabb a játék ,hogy mikor elindítom a vonatot előtte váltót és jelzőt is állítok. Jó tanácsot adott az STmodell is de ahogy elnézem a modellboltokban a jelzők árát inkább maradok a fényjelzőknél. Igaz gyönyörű szépek a magyar viessmann karos jelzők de elég drágák ha vennék 4db-ot az már több mint 40ezer szóval maradnak a fényjelzők. Esetleg még abba tudnának segíteni ,hogy hány fényű jelzőt kéne vennem bejárati és a közös kijárati jelzőnek?
Van olyan jellegű állásfoglalás, hogy egy szolgálati helyen a vegyes (alak-fényjelzők) jelzőeket kerülni kell. Beruházás alkalmával a vegyes alkalmazást meg kell szüntetni. Ennek ellenére vannak vegyes állomások. Például a 142-es vonalon Gyál. A bejárati jelzők nem biztosított alakjelzők, a kijárati oldalon biztosított fény fedezőjelzők vannak (a kijárati oldalon, illetve az 5V távolságon belüli útátjárók fedezésére. Szóval van vegyes alkalmazás. De ha ennyire szűkös, nyugodtan hagyd el a kijárati jelzőket. Nem biztosított szolgálati helyen úgy sincs. Viszont ha mindenképpen akarsz, akkor tehetsz közös kijárati jelzőt az utlsó váltó után. Ha a párhuzamostól kicsit beforgatod az ív belseje felé, ahogy a nagyvasúton is alkalmazzák, távolabbról lehet látni. Igaz, hogy egyéni kijárati jelzők nem nagyon vannak hídon, de még sem kizárt. Keletinél a második kijárati jelzők a százlábú előtt hídon vannak emlékeim szerint. Fradiban C elágban is hídon vannak. Az meg végképp igaz, hogy fantáziaország mindent elbír. Szóval csak bátran.
A nagyvasúton a jelzőtipusokat általában korszakonként és ebből kifolyólag egyidőben cserélték vagy szerelték fel, ezért szerintem nem lenne hiteles a különbötő típusok azonos területen történő alkalmazása.
Nos köszönöm ,hogy írtatok. Mindenféle képen szeretnék bejárati és kijárati jelzőket is. Csak azt nem tudom ,hogy mennyire lenne hiteles ha az egyik oldalon fényjelző lenn a másikon karos jelző. És a bejárati jelzők pedig fényjelzők lennének.
Én azt mondanám, hogy mivel elég sok magyar mellékvonalon előfordul, alkalmazd azt a megoldást, hogy az állomás mindkét végére raksz az utolsó váltó után egy-egy karos kijárati jelzőt (egy karos, kétfogalmú elég). Így elférnek majd a hosszú vonatok, és valamennyire autentikus marad az asztalod.
Egy kis akadályba ütköztem és nem tudom ,hogyan lépjek tovább.
Szeretnék az állomásomra jelzőket ,de a rövid állomás hátrányai most jönnek elő...
Csináltam pár képet hogy lássák a problémámat. Ahova a jelzőket eredetileg terveztem oda kis piros lapokat tettem. (az első két képen az eredeti tervem látható ,hogy hova tettem volna a jelzőket)
Nos ezzel az a probléma ,hogy az ívben egy hosszabb személykocsi nem tud elfordulni úgy ,hogy ne akadjon bele a jelzőbe. Ezért az ívben lévő jelzőket előbbre kellene tennem. ( amit a következő képeken lehet látni)
De így alig fér be egy két kocsis szerelvény. Nincs túl hosszú hely a két jelző között.
Ezért arra gondoltam ,hogy lenne egy egy kijárati jelző az állomás végein. Ez nem lenne olyan izgalmas de egy picit megnőne a hej. A következő képeken látszódik hogy hova tenném a kijárati jelzőket.
Na de ez sem a legjobb megoldás hiszen az ívben lévő jelzőt nem tudom az utolsó váltó mögé vagy mellé lerakni. És ha a odatenném ahova a képen látszik párhuzamosan a sín mellé akkor a fényjelzőt alig látná be a "mozdonyvezető" . Esetleg ha karos jelzőt tennék az ívbe.
De a többi jelzőm meg fényjelző lenne..... nem tudom ez elég furcsának tűnne szerintem. Vagy ti ,hogy gondoljátok? Kérem segítsetek! Ti ,hogy csinálnátok meg vagy melyik lehetőséget választanátok. Nagyon szívesen várok minden ötletet, tippet.