Nekem egy kábé ekkora mókuskerékkel működő gyári légfűtőregiszterem van, amivel a csavargyári esztergaműhelyt fűtötték. 960-at pörög a motor, és már ettől is félek. Szirénázik, mint állat.
"....viszont Hardy tárcsára nem gondoltam. Mégnézem, milyen lehetőség lenne erre."
A Hardy-tárcsa egy rém egyszerű és házilag remekül kivitelezhető alkatrész. Gyakorlatilag némi eszterga-munka és kész is.
Rengeteg ilyen házilag kivitelezett Hardy-t láttam - de szinte mindegyiknél az elasztikus elem az egy ipari vásznas-gumi szállítószalagból kivágott pogácsa képezte - állítólag elképesztő ideig bírja még nagyobb terhelésen is.
Ahogy Halálos kolléga is mondja, a 2800 az igencsak nagy terhelés a tárcsának (bár a valóságban, amikor a lapátok beleharapnak a levegőbe bizonyára ennél lényegesen alacsonyabb lesz a valós fordulat) - de ha masszívra készíted a kereket (jó anyagból, komoly, nagyszámú szegecseléssel) éppenséggel még ki is bírhatja ezt az igénybevételt. Hosszú távon is.
Mert ha igen, akkor nem te fogsz szívni - hanem a gépezet. De azt nagyon :-)))
"A 2800-as fordulat nem kicsi - de ventilátor-szakmában nem is kirívóan nagy."
ventillátor szakmában egy 36cm átmérőjű ventillátornak a 2800 az már erősen határeset. kb 200km/h-val fog a széle menni, kb 40g lesz a gyorsulás a szélén. Tehát a vaslemez minden grammját 40gramm erő fogja akarni letépni.
ez felett már turbóventillátornak hívják, és minden másképp van.
másrészt nem merek egy ekkora vasdarabot 2800-as fordulattal pörgetni egy 20-as, pláne 15-ös tengely végén (ilyen van a motorjaimnak).
Erről szó sincs.
Egy ekkora "vasat" semmiképp nem szerelnék egyenesen a motor tengelycsonkjára - hanem külön tehermentesíteném egy saját csapágyházzal és egy elasztikus csatoláson (pl. Hardy) tárcsán) keresztül pörgetném.
A 2800-as fordulat nem kicsi - de ventilátor-szakmában nem is kirívóan nagy. Ha van hely tengelyirányban, akkor semmiképp nem használnék szíj-áttételt - hanem a fent vázolt módon forgatnám.
Azt nem tudom, mennyire lesz komoly, mert olvasgatva a témában, ez tökéletes vakrepülés. Szóval egy darabig a közelébe sem fogok menni, és várom, hogy széthullik-e. Valamint egy ilyen járókerék "rendes" tervezése irtózatosan bonyolult, így csak lemásolni próbálok kb olyant, ami állítólag jó.
Méretre nem kicsi, mert 36,5 cm az átmérő. (Most úgy gondolom, hogy nem fogja hajtani az 1,5 kw-os motor - ugyanaz lesz, mint Ádámnál, nem fogja tudni terhelés alatt felpörgetni. Az is eszembe jutott, hogy mivel van két ilyen másfeles motorom, igaz, egyik le van égve, de meg lehetne tekertetni, rá lehetne kötni dupla ékszíjtárcsával mind a kettőt, akár külön kapcsolóval)
Lehet, hogy öntvény az ékszíjtárcsa, ami nálam van, azon látok forgácsolási nyomokat.
Már rá is van téve egyébként fúrás-csavarozással a lemezre, 6 db csavarral hátulról, az ékszíjtárcsába fúrtam a menetet. Hétvégén megyek apósomhoz, nála van egy vas eszterga, aminek nagyon rövid a szánja, de erre épp jó lesz, hogy leszabályozzuk, így lesz központos. Megpróbáltam egy nevetséges módszert, de az nem jött be. Először kivágtam dekopírral, majd próbáltam csiszolni. Ez úgy történt, hogy az asztalon hanyatt rögzítettem a szalagcsiszolót és építettem fölé egy hevenyészett állványt, amibe a saját tengelyével betettem a tárcsát és forgattam a csiszoló forgásával ellentétesen - elvileg az állványnak kellett volna tartani a pontos távolságot .... de ismét beigazolódott, hogy kudarcainknál csak a sikereink kétségbeejtőbbek. Mivel a dolog ugyan lényegében működött, de maradt benne majdnem 1 mm így is, közben igen gyorsan megevett 3 szalagot. Nem látszott, hogy ezt így tökéletesre lehetne csiszolni, vagy csak végtelen sok szalag elfogyasztásával.
Nem bízom a hegesztésben. Egyrészt kilágyítja vagy megkeményíti az anyagot (attól függ, milyen anyag) és a hegesztésnél törhet. Másfelől a hegesztésnél anyag felmelegszik, kitágul, olvadék megdermed, lehűl, az egész összehúzódik. Valamit lehet tenni azzal, hogy kisebb, szakaszos varrással, kevesebb anyaggal próbálni hegeszteni, illetve rögtön forrón még az ellenoldalt is, de ez ilyen kényes dolognál nem hiszem, hogy eredményes lenne.
Ez a két dolog meg a terhelés, amit a járókerék kap, elég félelmetessé teszi a hegesztést. Mondjuk arra nem gondoltam, hogy külön kis talpakra hegesszem az íveket és azt szegecseljem le, ezen gondolkodni kell.
Arra gondoltam, hogy csinálok (miből?) egy íves sablont, ami két oldalról szorítja kb pontosan a lemezt, ezt be lehetne fogni a satuba és azzal lehetne ívre hajtani. Először a 90 fokos talp, aztán betenni az íves sablonba. A 90 fokosra hajtott talp némileg torzulna, azt meg még a sablonban tartva lehetne korrigálni ütlegeléssel. Csak két ilyen ( + - oldal) ívet max fából tudnék csinálni. Az meg nem tudom, mennyire tartana, ahol kell, közben meg elég nagy meló megcsinálni.
Ez most jövő hétig alszik, hátha lesz jó ötlet, meg most pár nap mással kell foglalkozni.
Olyan kúpszorítós ékszíjtárcsával nemrég volt dolgom, a gépépítéseim kapcsán. Most lehet hogy hülyeséget kérdek: de az nem öntvény? Ha igen, akkor fúrás/csavarozással rakod össze az kerék alapjával? Jó kis móka lesz középpontosan rálőni, arra van terv? Ha összejön ez "örökélet + 1 napos" kerék lesz, az biztos.
Lapátokra sok ötletem nincs, fémmegmunkálás nem éppen az erősségem (viszont flexem/hegesztőm van! :D)
De értem hol a problémád, ha meghajlítod hogy hajlítasz szegecselhető talpat, és ez fordítva is igaz.
És mi van ha meghajlítod a lapátokat, ha jól értem azt nem gond egyformára hajlítani. És talpat külön készítesz nekik, arra a lapátot ráhegeszted és a talp mehet szegecseléssel. Nagyjából így (bocs a móricka rajzért de talán érted hogy gondolom):
Vagy nem lehetne a talpra hegeszteni anélkül hogy elhúzná a derékszöget?
Ha azt vesszük, ennyi (vagy még kevesebb) pénzért milyen komplex szerszámgépeket árulnak - igen, akár Bosch-t is - akkor egy ilyen asztalért rablás, amit kérnek.
Ami neked kell, az ugyanaz, mint amit a modulasztalosok használnak.
Ez nem más, mint vastag fém csap az egyik darabon, és neki megfelelő peremes, esztergált hüvely a másik darabon.
Szerintem fel kéne vedd a kapcsolatot a Láng gépgyár régi művházában működő modellezőkkel.
Róluk konkrétan tudom, hogy a modulterepasztalos vasutazás itthoni úttörői voltak, kialakították a szabványokat, és hatalmas terepasztalsorokat szoktak összedobni egy kis mókára. Ha valakik tudnak segíteni ebben, azok ők.
Az első gérvágóm egy ehhez nagyon hasonló gép volt. Nem vágott szépen sok macera volt a pontos szögekkel, ....
Viszont a szálba vásárolt colos deszka elődarabolását csak ezzel csináltam, némi ráhagyással. Gyorsan kezelhető méretű darabok lettek, az asztalin ment a pontos vágás. A teljesítménye nekem elég volt.
Szóval belefogtam, mostmár hivatalos... az első lépés az elszívó járókereke felé.
35 mm vastag tengelyen lesz, 22-es a tengelyvég, de csak ahol az agy van, utána szélesedik. Ezzel a kúpos szorítós aggyal lesz rögzítve. A motor ékszíjjal hajtja meg. Egyrészt azért, hogy könnyen lehessen cserélni, ha kell, másrészt nem merek egy ekkora vasdarabot 2800-as fordulattal pörgetni egy 20-as, pláne 15-ös tengely végén (ilyen van a motorjaimnak).
Eddig kb jónak is tűnik.
Amiben nem nagyon van ötletem, hogyan hajtsam meg (egyáltalán, illetve egyformára) a lapátokat. Derékszögű talpat gond nélkül tudok hajtani, mert van egy kis kézi lemezhajtóm, épp elbírja ezt a lemezt. Hanem ha meghajtom derékszögre (vagyis meglesz a talpa), akkor nem igazán tudom ezzel a lemezhajtóval már tovább hajtani, mert így már nem lehet beletenni.
Vagy ívet hajtogatok vele - de akkor meg a derékszögű talpat nem tudom.
Egyelőre szegecselni szeretném majd, meg is vannak a szegecsek. Egyet kipróbáltam két lemezen. Hát ezt még gyakorolni kell, mielőtt élesben próbálom.
Az a kérdés, mire akarod használni. ?? A barkácsolás meglehetősen tág fogalom.
Ha ágykeretet akarsz csinálni, ahhoz kicsi lesz. Ha babaházat, bababútort, akkor megfelelő. Mármint méretileg, és használható fűrésztárcsával. Hogy minőségileg milyen, az passz.
Két asztalból álló modellvasúti asztalt szeretnék pontosan egymáshoz illeszteni, úgy, hogy könnyen szét is lehessen szedni. (a 2 részből álló png-pong asztalt képzeljétek el, csak állítható lábakkal)
Az asztalok illesztésének mindig megbízhatóan pontosnak kell lennie, legfeljebb 10-ed milliméteres eltérés megengedett !
Milyen vasalattal próbálkozzam ? Valamilyen fém rúd és fém hüvely egymásba dugása lenne jó, ami az asztallapok magassági és oldalsó illesztését is biztosítaná.
Beleszólnék, bár kifejezetten gérvágóm nincs a Güdétől, de egy kombi gyalum és egy kettős köszörűm igen. Szóval soha többet güde....
A kombi gyalu volt az első Güdém. Már nincs rajta felül az egyengetőn a vezetővonalző, ami egyébként soha nem volt derékszög, annyira nem lehetett beállítani. De mivel a beállító csavarja is eltört, így azóta sincs rajta a gyári. Ami amúgy is egy vékony lemezdarab volt, nyeklett erre is mag arra is...
Aztán egyszercsak letört a kések feletti védőburkolat is.
A vastagoló mindenre jó csak arra nem, hogy egy darab léc a két szélén párhuzamosan jöjjön ki a vastagolóból, még ha párhuzamosan is ment be, arról nem beszélve, hogy a rezonanciától a beállító mechanizmus szépen el tud állítódni... Szóval használgatom, de előbb utóbb eladom, egyébként is szeretnék külön egyengetőt és külön vastagolót..
És a kettős csiszoló. Én hülye mindezek után megvettem, mondom nagy gond egy ilyen kicsi egyszerű gépnél nem lehet. De, lehet. A szalagcsiszoló része egy szar műanyag hengerbe ragasztás nélkül belepréselt vacak csapágy. Pont. Nem ragozom tovább, párszor már javítottam, szórakoztam vele, meg el is megy még pár évig itt nekem, de az biztos, hogy soha többet semmilyen Güdét nem veszek.
Egyéb gépeim mind Makita, Metabó, Triton stb.azok teszik a dolgukat.
Most a múlt heti akcióban vettem Parkside levegős gépeket, hát itt még nagyon gondolkodom, hogy megérte-e. A 3 gépből 2 nem volt jó gyárilag, abból egyet meg tudtam csinálni(a levegős csiszológép gyárilag beragasztott és tömített csavarja nem igazán tömített...) , a szögbelövő még kérdéses...... A harmadikat még ki sem próbáltam. :-)
Összegezve én nem szeretem a Güdét, de lehet lesz aki az én tapasztalataimnak ellentmond és nála jól működnek a cuccok. Nálam sajnos nem, ezért vonakodtam eddig a Parkside - workzone vonaltól is. Én biza innentől kezdve is vonakodni fogok, nekem bárki-bármit mondhat ezekről az alsókategóriás gépekről a saját tapasztalatom a fenti.
Lebeszélni persze nem akarlak erről a gépről, csak a saját tapasztalataimat írtam meg, illetve azt, hogy én nem kérném.