Somogy, Tolna és Baranya megye közlekedése, beleértve Pécs, Kaposvár, Szekszárd és a többi város helyi közlekedését és a helyközi járatokat is, legyen szó buszról, vagy vasútról.
Nem olvastam a határozatban arról, hogy bármilyen tanulmányt kell erről készíteni. Javaslatot kell letenni az asztalra június 30.-ig, azaz addig le kell folytatni a két ország közlekedési és belügyi szakminisztériumai között az egyeztetéseket, ami amúgy időben pont megfelel a MÁV-START és a HPP számára is a decemberi menetrendváltáshoz.
Azért sem hiszem, hogy bármilyen tanulmányra szükség lenne, mert a kormányhatározat arról sem ír, hogy utasra is szükség van a forgalom ismételt felvételéhez.:-) Egy feladat kipipálva, miniszter/államtitkár + Ilona asszony + Csépke vasutasfúvós kísérettel elindítja az első 259-2 számú vonatot a Keletiből, aztán mennek tovább a dolgukra. Persze mi azért iszunk rá a horvát vasutasokkal, de ezt vonat nélkül is meg szoktuk tenni.:-)
"A Bz azért perspektivikus, mert van, olcsó, könnyű, keveset fogyaszt, és ahol az jár, elfogynak az utasok. Így még olcsóbb, még könnyebb lesz és még kevesebbet fogyaszt."
Ezek valóban lehetnek a BZ-k előnyei, de ezzel szemben a 21. századi követelményeknek semmilyen mértékben nem felel , holott a cseh meg szlovák példák azt mutatják, hogy ha nem teljes mértékben 21. századi, de ahhoz közelítő színvonalat a BZ-kből is ki lehet hozni. (igaz ez akarat is kellett)
De pl. a PESA Link-kekkel simán ki lehetne váltani a BZ-ket. (ha lenne rá akarat)
Közvetlen, átszállás mentes kapcsolat létrehozása Budapest és Eszék között.
Itt még nincs eszköz meghatározás."
Valóban nincs, lehet motorvonat vagy sínautó is.:-)
"egyetért a BudapestPécsEszék közötti vasúti összeköttetés létesítésével"
A kormányhatározat egyértelműen vasútról beszél, buszhoz nem kell a belügyminiszter, az nem oszt nem szoroz, hogy eggyel több vagy kevesebb busz megy ki naponta. Arról kell egyeztetni a horvát belügyminisztériummal, hogy készüljenek fel arra, hogy a napi 1-3 mozdonyvezetőn és tolatócsapaton kívül lesz még néhány utas is, mivel a Schengen-i határátléptetés szabályai szigorodtak a személyforgalom megszűnése óta.
A Bz azért perspektivikus, mert van, olcsó, könnyű, keveset fogyaszt, és ahol az jár, elfogynak az utasok. Így még olcsóbb, még könnyebb lesz és még kevesebbet fogyaszt.
Ez a vonat kissé más költségszint; ilyen költségbe a világért sem fogja verni magát a vasút a 60-as vonalra.
Vagy ha igen, akkor mindjárt aggódnál, hogy megéri-e, ahogy a Tram Trainnél teszed. :)))
De amúgy lehet, hogy a teljes vonalon pl. csak 6 utas utazna végig, de miből gondolod, hogy ez a szám mondjuk Pécs és Eszék között nem lenne-e nagyobb?
--------------
Nem gondolom.
A feladat - eddig - nem a Pécs-Eszék közötti utazási igény kielégítésről szólt hanem a Budapest-Eszék közöttiről.
Ha majd Pécs-Eszék közötti utasok közösségi közlekedési kiszolgálása lesz az új feladat, akkor ahhoz majd új gondolatok szükségesek.
"Közvetlen, átszállás mentes kapcsolat létrehozása Budapest és Eszék között.
Itt még nincs eszköz meghatározás.
Lehet bármilyen eszköz."
Nem lehet bármilyen eszköz, mert a Közlönyben határozottan a vasúti személyszállításról közlekedésről írnak.
De amúgy lehet, hogy a teljes vonalon pl. csak 6 utas utazna végig, de miből gondolod, hogy ez a szám mondjuk Pécs és Eszék között nem lenne-e nagyobb?
Elfogadom, hogy 2006-tól eltelt 12 év, és azóta úgy megváltozhattak arra felé a társadalmi-politikai viszonyok, hogy szükség van új kutatásra.
Nem hiszem, hogy szükség van ilyenre, de elfogadom, hogy legyen új kutatás.
Bár gondolati akadályt képez nálam, hogy a Pécs-Eszék busz éves veszteségeit, melyek 1,0-1,5 millió forint körül lehetnek, az állam nem tudja fedezni, de Budapest-Eszék közforgalmú közösségi közlekedési kutatásra viszont van pár tucat milliója.
Rendkívül meglepődnék ha a sok-sok tucat millióból lefolytatott hatástanulmány (ha adatokon alapul majd ?) más következtetésre jutna mint amit én írtam ide, pár órája.
Ugyanis az utazási szükségletek jó 90%-a cél miatt születik meg.
Míg kb. 10%-a hobbi utazás.
Nos e 90% alig pár embert érinthet Eszék ésBudapst vonatkozásában.
Ők valószínűleg évente egyszer, vagy kétszer ellátogatnak Budapestre.
Ok.
De a szeretett pártunk és kormányunk nem a sátoros ünnepek előtti pénteken indítandó különjárati lehetőségekről kíván tanulmányt íratni, hanem az év 365 napján, ebben a viszonylatban jelentkező, valós utas igény érdekli.
Szerintem a 365 napra vetítve, a napi 6 fő átlag, igen jó szakmai, közlekedés tapasztalati közelítés, bár a valóságot felülről közelíti.
Ha a "béke időkön" a 80-as, 90-es éveket érted, akkor az MD és a Plávi elég szép utasszámokat produkált, volt kétirányú bevásárlóforgalom. Pont néhány napja, az egyik éjjel beszélgettem egy magyarbólyi fszt.-vel a folyamatos utasszám csökkenésről. A 2000-es évekre kezdtek fogyatkozni az utasok (nyilván a jugoszláv politikai és harci események jelentősen közrejátszottak), én az utolsó években akárhányszor kiugrottam burekezni a Bz-vel, soha nem voltunk 3-4 főnél többen, a végén a forgalom inkább csak pénteken és vasárnap volt 10 fő feletti.
Amúgy a Pécs-Eszék busz is meghalt, és olyan túl sok horvát rendszámot a pécsi utcákon, meg az Árkád tetején sem látni (Árkád-busz van Eszékről.) A mai bevásárlóforgalom a Siklós-Harkány-Mohács TESCO-ALDI-Lidl-Penny térségre irányul, nem kell hozzá eljönni a pécsi Konzumba és a Femába, mint anno. A magyar vásárlónak meg szinte nincs miért kimenni az árak miatt, pláne, hogy még a horvát Ajvar meg mirelit Ćevapčići is drágább a kinti Lidl-ben, olcsó tiszta szeszt meg azért nem hozunk be mindennap.:-)
Ez a döntés politikai, semmi jelentősége sem a várható utasszámnak, sem pedig annak, hogy tartós vágányzár lesz a 40a-n. Van egy másik politikai szándék is, amiről már szintén volt szó, a szarajevói kapcsolatot a bosnyák kormány erőlteti, ott sem érdekel senkit sem a volt, sem a várható utasszám.
Persze pontosan tudod, hogy ez hogy működik, nálam sokkal jobban.
Legalábbis szerinted. 10 év alatt nagyon sok minden történt, ami alapján ezek a számok változhattak (pl. vonal megszűnések)
"mielőtt egy álomvilágra politikai döntés születik, szakmai helyett."
Az volt ám a szakmai döntés, amikor az úgynevezett vasúti szakértők javaslatára szűntek meg jelentős számban mellékvonalak, de most, hogy valami új jöhetne létre, már egyből álomvilág :D
Amúgy ezeket az utasszámokat te honnan veszed, amikor közösségi közlekedés szempontjából állami járat (legyen szó, buszról vonatról) nincs a két város között? (a különböző alkalmi járatokra nincs rálátásom)
"Itt nem vasútfejlesztésről van szó, hanem képzelt, tévesen képzelt politikai ámokfutásról"
A politikai ámokfutás az lenne, ha egyik napról a másikra vezetnék be a járatot, itt meg egyfajta hatástanulmány készítéséről hoztak döntést. (bár itt a politika off, de annyit azért megjegyeznék, hogy ha a mostani kormányzat marad, akkor ebből több is _lehet_)
De te egyből kongatod a vészharangot meg jössz tippelt utasszámokkal (az meg egyenesen röhej , hogy piaci gondolkodást akarsz mutatni egy olyan állami cégnél, ami soha se fog piacon alapon működni és gondolkodni.
"S itt jön be a képbe a hit kérdése.
Kinek milyen eszközvallási kicsike oltár van felépítve odahaza a kisszoba csücskébe ?
- vasút mániás ?
- autóbusz hívő?
- személyautó őrült"
Nekem nincs oltárom , de elképzelésem szerintem , ha ez a járat megvalósulna kb. olyan lenne, mint a Dráva IC, tehát egy maximum kettő személyi kocsi menne Eszékre, tehát ezért hisztizni szerintem túlzás.
Amúgy - szerintem - nem kell feltalálni a kanálban a mélyedést.
Nem kell új kutatás.
Baranya megyében számtalan vasutas, ex határőr, ex vámos él még akik ismerték, jól ismerték a Magyarbólyi vasúti határátmenet forgalmi adatait.
Még a béke időkből.
Meg kell őket kérdezni a valóságról, mielőtt egy álomvilágra politikai döntés születik, szakmai helyett.
2006
Adatok a 2006-os határ forgalomról.
Magyarbólynál mért/számolt 9 utas/vonat nem az Eszék-Budapest forgalom utasszáma, hanem mindenkié aki ott (akár 20 km-t utazva is) vasúton lépett be akkor, ott, Magyarországra.
Itt nem vasútfejlesztésről van szó, hanem képzelt, tévesen képzelt politikai ámokfutásról.
Eszék egy 100.000 lelkes város a magyar határtól 50 km-re délre lévő város, mely város lakosainak 0,9%-a magyarnak vallja magát.
Mondom 0,9%.
Ide akar a magyar kormány, közvetlen, átszállás mentes, közforgalmú közlekedést.
Naponta.
ON téma.
Ez nem vasúti, nam autóbuszközlekedési, hanem politikai kérdés.
Mivel a politika (hála Istennek) itt OFF téma, vizsgáljuk meg ezt ON szemszögből, azaz szakmai, közlekedési, Dél-Dunántúli szempontból.
Mennyi utas van/lehet Eszék és Budapest között naponta ?
Mondj egy hihető, a valóságot közelítő, nem álom, és nem elvarázsolt számot.
Igazit.
Van 8 fő ?
Esetleg van 10 fő is ?
Több is van?
Ne a sátoros ünnepek előtti napok utasszámát mond el, hanem a 365 nap átlag számát közöld.
Miben különböznek Eszék polgárai Magyarország polgáraitól, vagy Horvátország polgáraitól ha közlekedési eszközt kell választani ?
Különbözőek ők?
Magyarországon kb. 67%-ban választják a személyautót, Horvátországban 84%-ban.
Ha Eszékről/re Budapestről/re valóban összejön a napi 10 utas (legyünk pozitívak és higgyünk a mesés napi 10 utasban), akkor a 10 utasunkból vagy 6 vagy 8 fő autóval teszi meg a távot.
Mi maradt?
10 mínusz hat = négy fő.
10 mínusz nyolc = két fő.
Tehát a kormányhatározatunk (politikai döntés) arról szól, hogy napi 2, vagy napi 4 fő, fővárosba/ból utazásához a Magyar állam milyen közforgalmú eszközt tartson üzemben.
Tudod mit ?
Szilveszter van.
Egyszer élünk.
Rúgjunk ki a hámból.
Vegyünk az eszéki 2-4 fő napi utashoz hozzá még ugyanennyi környékben élőt is, akik naponta úgy döntenek, hogy Budapestre/ről akarnak utazni.
Ez ugyan nem igaz, de hát mikor legyen pozitív gondolkodású egy honpolgár ha nem új év első napján.
Legyen az a napi 2-4 fő (csak neked, csak most, csak itt) napi 6-7 fő.
Na milyen nagyvonalú vagyok?
Akkor napi 6-7 fő utazásáról született most kormányhatározat, azaz politikai döntés.
S itt jön be a képbe a hit kérdése.
Kinek milyen eszközvallási kicsike oltár van felépítve odahaza a kisszoba csücskébe ?
- vasút mániás ?
- autóbusz hívő?
- személyautó őrült ?
Eszköz vallási elkötelezettsége szerint áll sorompóba, tör lándzsát, védi hitbéli állásait.
Én meg állok mellettük (nem közöttük) és csak azt látom, naponta el kell szállítani, politikai okokból kedvezményesen 4-6 főt, 265 km-re.
Remélem a kérdésed költői. A hozzászólásaid alapján a közlekedéspolitika döntéshozói és szervezői felé szerintem több kapcsolatod és ismeretséged van, mint az egész topicnak együttvéve.
Miért nem kérdezed meg őket, majd írod ide a választ? (c) trizs77
A kormányhatározat Budapest-Eszék közvetlen kapcsolatról szól, vagy Pécs-Eszék közvetlen kapcsolatról?
Mert Budapest-Eszék között, naponta akár 8-10 fő is utazhat.
Bár szerintem - éves átlagban - a napi 4-6 fő a reálisabb.
Csak ha Budapestről/re Eszékre/ről, a napi 4-6 fő kedvéért kormányhatározat születik, akkor miért nem születik még 110.170 másik kormányhatározat, minden olyan település és Budapest közötti közvetlen kapcsolat szükségességéről, ahová bizonyítottan, legalább 6 fő utazik naponta Budapestről/re?