Most már megvan a technikai lehetőség arra, hogy Londontól akár Pekingig egyazon hálókocsiban átszállás nélkül elutazhass. Már csak a Bering-szoroson kell egy hidat építeni, aztán lehet vonatozni végig Amerikán a Tűzföldig ...:-)))
Több helyen is irják, hogy az Orient expressz menetiránya kemény politikai hátterű csatározások folyamán alakult. Az elején a vonalvezetés nem volt kérdés, hiszen Olaszországból a Balkán felé nem volt vasút, csak Magyarországon keresztül. Aztán a magyar fél azon dolgozott, hogy átterelje az expresszt Románia helyett Belgrád felé - ami logikus is volt, hiszen nem volt még híd a Dunán Románia és Bulgária között. De a Simplon irány rögtön felmerült a Simplon alagút megépítése után (1906), hiszen sokkal rövidebb! A Monarchia akkor minden befolyását bevetette, hogy megtartsa az expressz Bécs-Budapest menetirányát. Aztán az 1.Vh. után az Antant országok mindenképpen meg akarták kerülni a volt Központi Hatalmak országait, így lett a Somplon Orient a "standard" menetirány.
Igen, ez azért sem valószínű, mert ha valaki Londonból Isztanbulba akar indítani vonatot és gyorsan akar odaérni, akkor nem a hegyeken át érdemes küldeni, hanem sík területen. Valószínű azért mert Párizs-Bécs-Budapest-Isztanbul irányban.
Jogos a kérdés, hogy mit nevezünk Orient-expressznek egyébként. (Én a London-Isztanbul és vissza irányban közlekedő rendszeres expresszjáratot értem ezalatt... persze tudom, hogy másfelé is mentek ilyen néven járatok)
A forrás hitelességét azért megkérdőjelezi, hogy mint tudjuk, a 109-es nem 231 (2'C 1', Pacific) hanem 230 (2'C). Bár lehet, hogy csak elgépelés.
De kérdőjeles a dátum is! Hiszen a 203-asokat nálunk gyakorlatilag nem használták az 1.Vh. után, ahogy Ausztriában a 106-osokat sem - pláne nem egy nehéz expressz vonathoz. A 206-osok is inkább az 1.Vh. előtt jártak. A 306-osokból pedig összesen 5 készült, azokból is kettő Budapesten és a DV-hez tartoztak. A másik három már az 1.Vh. előtt is leginkább a császári udvari vonatot továbbította és könnyű fürdővonatokat Karlsbadba (Karlovy Vary).
Érdekes kérdés, hogy nálunk a 327-es húzta-e az Orient Expresszt (mármint az 1 Vh. előtt). Pl. a kelebiai pályán járhattak-e a 301-esek?
De az 1929 - ig nem úgy volt, hogy van egy sorozatszám és az egy adott mozdonysorozatra vonatkozik. A JDZ 126 már biztos, hogy 335 - ös. De mivel azt írja, hogy szerbeknél 126, az nem tudom milyen sorozat. És a többi részen mi vitte?
Én források tekintetében inkább a klasszikus módot választom. Egy könyvet megszerkeszteni, kiadni komolyabb munkának érzem még mindig, mint egy Wikipediás oldalra beírni valamit (amit hallottam valakitől, aki már látott olyan embert aki... ) aztán másvalaki meg átírja, mert úgy gondolja, hogy neki van igaza...
Francia fórumról ollóztam ki a két világégés között ezeket a gépeket használták (zárójelben a gép Francia megfelelője)
Lista:
EL (Alsace-Lorraine allemande de la frontière à Strasbourg): S9 et S10 (230), S12 (231) Bade: (Strasbourg - Stuttgart) IVe (230) Wurtemberg: Type C (231) Bavière: S2/5 (221), S3/6 (231) y compris les "hautes sur pattes" Autriche: types 106, 206, 306 (220); type 108 (221); type 109 (231); type 310 (132) Hongrie: jusqu'à Budapest: types 203 (221); type 301 (231) - Après Budapest: type 327 230) Serbie: types 121 à 126 (131) Bulgarie: série 27? (240) Turquie de 1914: séries 56 à 60 (230) et 71 à 74 (131)
Ez talán a szlovénokat érdekelte egy nagyon kicsit. Most nem akarok ezzel humorizálni, de szerintem a '22 - '23 - ig vitte 323, 109 és talán még tehervonati mozdonyok is. Később a 01 - es vihette leginkább.
Légy óvatos a könyvekkel. Tele vannak hibás információval. Ha összehasonlítod az Wikipedia Orient expressz cikkeit német, angol és francia nyelven, ott is sok különbséget találsz.
A Wikipedián is 323-ast írnak, de nekem ez egy kicsit furcsa, hiszen az nem expressz vonati, de még csak nem is gyorsvonati mozdony. A 109-es inkább esélyes. Meg fogom nézni, de arra tippelek, hogy a jugók nemigen kaptak a déli vasúti expresszvonat mozdonyokból, mert a DV mozdonyok felosztásánál ügyeltek arra, hogy többnyire a helyi igazgatóságok gépeit kapták meg az örökös államok. Megnézem a 110-est.
Még egy érdekesség. Azt írják, hogy a Simplon alagút megnyitásakor, 1906-ban nem állt még rendelkezésre a svájci 3 fázisú mozdony, ezért a Valtellina vonalról vettek kölcsön mozdonyokat. Ezek pedig csak a Ganz mozdonyok lehettek. Igaz, az Orient expresszt nem húzhatták, mert ekkor még nem volt Simplon Orient.
Egy olyan kérdésem lenne a nagyérdeműhöz, hogy a képen látható krokodilról nem találok semmi infót DRG/DRB-nél, csak az BBÖ-nél és természetesen az SBB-nél. Mivel van ilyen modell, gondolom szolgálatban állt a DRB-nél... ki mit tud róla?