Második nap vége TEMOFESZT-en. Nem haladtam túl sokat az eltervezett melóval, de itt most nem is ez a cél. Az már biztos, hogy csak a nagy hózi lesz kész (ha kész lesz! :-) ). Bár most nem is ez a cél. Tegnap csak a két tősínt tudtam felrakni, ma meg a középső háromszögeket raktam fel. Bár az is igaz, hogy tegnap öt asztalon generáloztam a váltókat, ma pedig egy TT EW2 geometriájú váltót dobtam össze.
Ha rossz helyen járok,akkor előre is szeretnék bocsánatot kérni! Van egy Kleinbahn Gabs kocsim,és az iránt érdeklődnék,hogy hogyan tudnám szétszedni,mert szeretném kurz kinematikásra átalakítani. A segítséget előre is köszönöm szépen!
Most utánanéztem (gugli a barátod). Volt benne trafó, 2x240kW. A forralók pedig nem a kazánban voltak, hanem egy külön dobozban és egy villanymotoros pumpa keringette a vizet-gőzt. Ha kellett, be lehetett fűteni szénnel is.
Hát, ha nem a füstcsövekbe szerelték, akkor tényleg kevés lehetett a forrfelület. Mekkora volt akkor Svájcban a vonali feszültség? Szerintem 10 és 25 kV között nem nagyon lehet merülőforralót csinálni. Nincsenek meg a megfelelő szigetelés távolságok.
Ez a mozdonyka Svájcban működött a 2.Vh. alatt. Addigra a svájci vasutak nagyrészt villamosítva voltak, főleg az 1.Vh. tanulságai nyomán (Svájcban egyáltalán nincs szénbánya, az 1Vh. alatt a szenet Németországból vásárolták, mivel a franciák nem adtak, kezdetben műszerekkel, később hadianyaggal fizettek, ami miatt a franciák a háború után Svájcot a vesztes országok közé akarták sorolni és - akár területek elcsatolásával - megbüntetni). Nem volt elég tolató mozdony, így egy pár kis gőzöst láttak el áramszedővel. A leírások szerint a fűtés úgy működött, "mint egy merülőforraló", ebből az a valószínű, hogy a fűtőelemet az állókazánba rakták be. Nem írnak sehol trafóról, tehát lehet, hogy a fűtőelemek egyszerűen sorba kötve a vonali feszültséget kapták. Alig egy párat építettek így át, nyilvánvaló, hogy egy igen rossz hatásfokú kényszermegoldás volt.
Ennél a villamosított gőzösnél, ami nyilván "olcsó" félmegoldás, hogyan oldották meg a fűtőszál bevezetését a kazánba? Ennek úgy van értelme, ha tűztér és füstcsövek sincsenek. Vagy a füstcsöveket kibélelték kerámiagyűrűkkel és abba húzták bele?
Mindenkinek köszönöm a választokat. A korszak III-IV, vasúttársaság nincs, mert ezt egy ipari célra megvásárolt mozdonyka lesz. Az "asztal" egy kis méretű, max 150x40 cm-es iparterület lesz, amin tologatni lehet a kocsikat, ezért is kellene a rövid mozdony és dízel üzemű. (Na jó, idővel lehet gőzös is, de most dízelre vágyom)
Hernyofan!
Amit az ÖBB 1161-ről írtál, az pont jó lenne dízelben. :-)
Látom, digi üzemben használod. Gondolom ott a lassú-menet nem is okozhat gondot a nagy tápfeszültség miatt. Te padló-vasutazol Piko sínekkel? Nem esnek könnyen szét?
A lentebb ajánlott dízelmozdonyok között van hasonló menettulajdonságokkal bíró példány?
És ha már tolatás. Melyik cég H0 kitérőit javasoljátok, amin simán átmennek lassan ezek a rövidke gépek? Kis ívű kitérő kell a kis asztal miatt. Csak rövid, 2 tengelyes kocsik lesznek.
Bár ez így elég tág fogalom, hogy tolatómozdony ( pl. milyen vasúttársaság, milyen vontatási nem, vagy melyik korszak érdekel, stb. ), én is javasolnék egyet:
Ez egy ÖBB 1161-es a Roco-tól. Egyszerűen imádom. Más modellező kollégák is megőrülnek érte - van olyan, akihez csak úgy mehetek vendégségbe, ha viszem magammal. Kezd gyanús lenni, hogy csak ezért hív... :)
Nagyon le van áttételezve, ezért száguldozni nem fogsz tudni vele, de nem is arra teremtették. Tolatgatni viszont, mint az álom. Baromi erős, stabilan fut, és simán húzom-tolom vele a 6 kocsis EC szerelvényeket. Nem kapar el, nem erőlködik, stabilan veszi a műanyag szívdarabbal megáldott Piko A váltókörzeteket is, bármilyen kesze-kuszák. Ráadásul a mozgó csatlórudak miatt még látványos is.
Kicsit nagyobb ugyan, de van egy Jägerndorfer 1163-asom is. Ez is elég tetszetős darab, de nincs ennyire leáttételezve, jóval fürgébb. Még nem teszteltem, hogyan viszonyul a lassú tolatásokhoz, de nem hinném, hogy gond lesz vele.
Nekem most az álmom egy 1064-es, ami egy hattengelyes vaddisznó. A tolatómozdonyok csimborasszója. Elvileg idén adja ki a Jägerndorfer, jövőre gondolom már lesz jó áron, akkor megcélzom. Nem tudom, mekkora tolatómozdonyban gondolkodsz, de ez kb. akkora, mint egy gigant. :)
Szerintem nagyon aranyos, digi előkészített és világít is a Liliput 2060
Szintén nagyon kedves a Roco NS 200/300, bár nem előkészített és nem világít.
Hasonló a Roco FS 214
Ha igazán kicsit akarsz, akkor ott a Rivarossi akkus vagy normál traktorja.
Szerintem azt kell mérlegelned, hogy milyen a pálya és mire fogod használni. Általános tapasztalat, hogy a 2tengelyes gépek áramfelvétele nem tökéletes (a legkisebbeké pláne). Én digit-ben használok egy NS 200/300-at, de pufferkondenzátor beépítéssel, hogy ne akadozzon. Ezért inkább 3-4 tengelyest javasolnék általános tolatónak.
Ha komoly szerelvénye lesz, vagy emelkedő van a pályán, akkor egy fémkasztnis gép jobb lehet (brawa)
A továbbfejlesztési lehetőség is fontos lehet, pl. digitális előkészítés.
Idén minden idők legnagyobb TT jelenléte lesz a Temofeszten. 240 méteres modulpálya egy részét a hazai B.TT.B. Klub Modul Szakosztálya adja. Sokat tanultunk a nagyoktól és cseppet sem szégyenkezünk a jelenlegi modulhálózatunkkal. Egy kis ízelítő a középméret helyzetéről modul szinten: http://vasutmodelltv.hu/videos/tt-modulozas-izelito-a-kozepmeret-fejlodesebol/
Az aktuális valóságot megszemlélhetitek a Temofeszten.:-)
Gyakran attól függ, hogy rajta van-e a dugattyúrúd-védőcső. Ha előveszel egy CAD programot vagy hagyományosan vonalzóval, körzővel kiszerkeszted rájöhetsz, hogy nem lehet H0-ban olyan modellt szerkeszteni, aminél 700mm-es ívsugár alatt ne érne hozzá a futókerék a dugattyúrúd-védőcsőhöz. Emiatt vagy levehető kivitelben készítik el, vagy éppenséggel gumiból (!) és akkor hozzáér a kerék és eltolja. Vagy oda sem rakják.
De aki egy gyorsvonati gőzmozdonyt 380mm-es íven járat, úgy kell neki. :-((
Nem tudjátok, hogy Győrben a Märklin gyár építése miatt bezárt Märklin bolt mikor nyit ki? A több mint egy éve megjelent Märklin gyári nyilatkozat szerint idén októberben, de nem úgy néz ki, hogy megnyílik....