Ez a topik legyen a társalgási fóruma azoknak, akiknek modellvasútak építésével, barkácsolásával kapcsolatos kérdései vannak, ilyen kérdésre választ tudnak adni illetve ilyen tevékenységnek a folyamatát, majd eredményeit kívánják bemutatni. Ide tartozik a terepasztal készítés minden része, a famunkától az utolsó részletek megvalósításáig. Ide tartozik a modellvasúti vontató- és vontatott járművek készítése és festése, gyári modellek "szuperelése", öregbítése. Ide tartozik a terepasztal tereptárgyainak, épületeinek, vasútforgalmi- és egyéb berendezéseinek a saját készítése, illetve a terepasztalon való elhelyezése. Ide tartozik a terepasztal villamos berendezéseinek a szerelése. Ide tartoznak az ilyen fajta munkához szükséges anyagok, szerszámok beszerzésével kapcsolatos kérdések, valamint a szakirodalom ismertetése, ilyen témájú honlapok újdonságainak bemutatása. Szándékaink szerint nem tartoznak ide a gyári modellek vásárlásával, gyűjtésével, minôségével és bemutatásával kapcsolatos kérdések. Nem téma a digitális vasútmodellezés sem, még saját építés szintjén sem, hiszen annak van jól működô saját fóruma.
Én úgy tudom, megy a feje után amíg fel nem akad az út szélén. Legalábbis egyszer láttam egy ilyen buszt az út szélén burnoutolni, amikor ez még nagyon új dolog volt.
Nálam az elágazás így nézett ki. Volt beépítve egy plusz relé, hogy az összeütközést elkerüljem. Az feltétlen kellet, különben már két járműnél is elkerülhetetlen volt az ütközés.
A vezető huzal valamilyen speciális acél? Nekem a villanyszerelők által használt behúzó szalag jutna eszembe.
A mágnes látom csak egy darab van, én valamiért kettőre gondoltam, mivel a huzal (feltételezem lapos és nem körszelvény) élére van beágyazva az úttestbe. Lapjára fektetve gyengébb mágnes is követné a nyomvonalat persze körülményes a kanyarokban hajlítani.
Érdekes lehet a technikai megoldása annak amikor elágazásnál a kamion egyenesen,a busz pedig mindig a másik irányba fordult.( Egy kiállításon láttam).
Egy járműnek is látványos lenne ha nem monoton körbe járna hanem más más útirányokat járna be "véletlenszerűen".
Tanulságos! Ahogy olvasom, tutira kell egy tesztjárgány, mert később csak problémám lenne belőle. Izgalmas téma, de nagyon oda kell figyelni, mert semmit sem ér ha csak lefektetem a huzalt, azt jó napot!
Tanulságos, és közelebb visz a témához. Próbálom ráelemezni a projektemhez. Az acélhuzal lenne a kezdet, kérdés a általam készített kockakő burkolat kicsit módosításhoz szorul ott ahol az acélhuzal lenne lefektette. Ami ez után jön. jelenleg az elméleti szinten mozog, a járművek területen. Kérdéseket vet fel, lehet kapni kereskedelemben olyan modellt amibe alapból be van építve? Abból kimenthető a lényeg, és az általam tervezett modellbe építhető, vagy kreáljak én magam ha a tananyagot magamévá tudtam tenni? Bocs a sok hülye kérdésért, de akad bőven. Ami a lényeg, néhány jármű mozgatása elég lenne, semmi digitális rájátszás, csak jól kiépített útvonalon 1-2 pálya ahol mindig visszatérne a jármű(vek)!
FélOFF: Sokadik rátekintés után jobban megnéztem a képeidet. Egy ideje már a modulokban hiszek, a "klasszikus" terepasztalok nem hoznak lázba. De a tiéd nagyon jól néz ki! Nagyon szép a terepmunka, nincs "vurslihangulata" hogy még van 6 négyzetcenti, oda még tegyünk be egy körfűtőházat vagy egy olajfinomítót... Egyszerű vonalvezetésű, elegáns! Gratulálok, le a kalappal!
Amit lehet meghagytam a donor gépből,(tehát az alvázat is) és arra építettem rá a Car-Systemes kellékeket.
Ezek ilyen olcsó kis reklámautók, így bátran lehetett fúrni faragni.
Két ok miatt vetemedtem ilyesmire.
Az egyik, hogy a régebbi korszakokhoz nemigazán lehet car-systemes autót kapni.
A másik meg nem az EÜ-s fizetésemhez kalibrálták az árakat. Sajnáltam
30-40 ezer Ft-ot kiadni egy ilyen kis játékautóért.
A gumikereket és a kormányozható futóművet néhány ezer Ft-ért összevadásztam a vaterán.
(valami kínai koppintás lehet, de működik)
A motort és a hajtást az Ebay-n vettem azt is elfogadható áron.
Az akkukat egy helyi elektronikai boltban vásároltam, hordozható telefon akkupakkok szétvágva.
Postával, mindennel 12 ezer Ft-ból állt meg egy autó kb 2 éve.
Persze kell még festegetni, antikolni az majd a jövő zenéje lesz.
Sajnos az Opel Blitz álló makett maradt a kis kedvenc T1-es Volkswagen kisbusszal együtt. Nem találtam hozzá megfelelő gumikereket, futóművet és hajtást.
Amik voltak azok mind nagyobbak, nem fér alá.
A Faller árul hozzávalót de olyan áron, hogy nem érdemes vele foglalkozni, legalább is nekem nem.
Aztán hogy készítetted az "épített autókat"? Gyári alvázra raktál más felépítményt vagy magad készítetted az alvázat is? Jól látom, hogy van egy Opel Blitz is?
Tehát kell a tesztautó, az acélszál és a rétegelt lemez alap.
A rétegelt lemezből kivágod az úttest vonalát. (Magát az úttestet egy kicsit domborúra szoktam csiszolni, így valóságszerűbb főleg az én korszakomban.) Én szakaszokat szoktam csinálni és
összeillesztem a terepasztalon, de csak ideiglenesen csavarozom.
Ha minden stimmel akkor belerajzolom a vezetőszál nyomvonalát. (figyelve az oldal távolságokra, pótkocsis kanyarodás stb) Szabad-kézzel szoktam, hogy egy kicsit
csámborogjanak az autók, ne legyen olyan mintha sínen mennének.
Ha megvan a rajz visszaszedem a darabokat és kis dremelő koronggal belevágom a hornyot. (ezért van kisebb szakaszokból, így egyszerűbb vele dolgozni).
Utána mehet a helyére, esetleg még tűreszelővel megigazítom a hornyokat, hogy ne legyen sorja.
Fogom az acélszálat belenyomkodom a horonyba és mindjárt folyékony pillanatragasztóval tele is töltöm.
A fémionok hatásásra az rögtön bele köt a horonyba és így megyek tovább az acélszállal.
Ha ez kész és szépen megkötött mindenhol, akkor átcsiszolom az egészet, hogy a vezetőszál felsőrésze
síkba legyen a rétegeltlemezzel. Ha belecsiszolsz az acélszálba az sem baj, csak arra vigyázz ki ne jöjjön.
Ha valahol mégis feljön csavarhúzóval visszanyomod és engedsz bele ragasztót.
Ha ez is megvan jöhet a mestertapasz. Spaknival felhordod szépen fedje az egész utat, de csak vékonyan.
Utána ezt is átcsiszolod, leportalanítod (porszívó, vizes szivacs stb). Ezután teszt !
Ahol kilép az autó a nyomvonalból ott még csiszolsz rajta, aztán megint teszt.
Ha tökéletesen működik jöhet rá az útfesték. Ha megszáradt megint teszt. :-)
Fenét, egész életemet felöleli a modellek, makettek világa! Csak tapasztalatom az, hogy nem igazán találkozik a kérdés és a felelet. Ami az volt, hogyan az első lépés? Lényeg, lassan eljutok a projektem olyan pontjához, ahol el kell dönteni, hogy adjak e lehetőséget néhány közúti jármű mozgatásához is. A jármű most" másodlagos, de számít a jövőre nézve. A lényeg, hogy a közút alapjaiba be e építem azt a bizonyos acélszálat, amiről már van kis fogalmam, de hogy milyen legyen, egy adott járműhöz arról fogalmam sincs. Ami biztos nem tudom milyen távolság a felszín és a drót között, és mennyire számít egy jármű súlya, persze gondolom a meghajtás növelhető, de az úton tartás az itt a lényeg, na meg az, hogy én egy saját gyártású kockakő burkolaton dolgozom, mivel a kereskedelemben kielégítő minőséggel nem találkoztam.
Egy acélszál van beépítve az úttestbe. Hornyot vágunk a rétegelt lemezbe a nyomvonal mentén, majd beragasztjuk pill. ragasztóval az acélszálat, utána mestertapasszal simára tapaszoljuk az úttestet. Majd megy rá az aszfaltfesték.
Ezt a szálat követi a jármű, aminek kormány-összekötős futóműve van mint az igazinak és azon van egy réz kar mágnessel.
Ez a kis irídium mágnes tapad rá az acélszálra menetközben és annak megfelelően kormányoz.
A kis autókban hátsó meghajtás van motorral és akkuval. A kerekei gumiból vannak a tapadás miatt.
Ez az alapfelállás, ezt még lehet cifrázni útelágazással, megállókkal, vagy akár digi üzemmóddal.