Ha nem nagy kérés, mutatnál megint egy kis utómunkát, csak, hogy lássam, hogy mit lehet még maximumra emelni?
Az alsó kettőnél van színhiba azokat egyszerűbb látványosan javítani. Éppen ezért arra kérnélek, hogy a legfelsőn mutass valamit. Lehet-e annál jobbat készíteni utómunkával? Van még mit javítani rajta, hamár nincs digitális fotózás utómunka nélkül? Komolyan érdekel!
Nem tudtam, hogy ez fotós topik, de akkor tegyünk tisztába néhány dolgot. Olyan, hogy rekesz szám, olyan nincs. Blende érték van. A blende és a rekesznyílás fordítottan arányos, tehát f1,4-es blende nagy rekesznyílás, f22-es blende szük rekesznyílás. Ami pedig a képkorrekciót illeti, nincs digitális fotózás utómunka nélkül. Nem azért, mert ügyes vagy, vagy nem, hanem azért mert nincs akkora hibatűrése, mint a filmnek. A dinamikáról nem is beszélve. Nem árt a világos részeket visszahúzni, a sötétből pedig előhozni a részleteket. Ennek konkrétan semmi köze a nyomtatási minőséghez. Az biztos, hogy a világítás nagyon fontos és már ott eldől sok minden.
hallo a new freight coach Hungarian MÁV privat beer transport wagon ''Köbányai Brewery, Budapest'', type Oppeln, Gklm,. Klein Modellbahn based limited edition, brown livery, epoch four, painted and printed by QuaBLA in Hungary.
on my homepage all train lovers and enthusiasts. My name is Luca and my interests are trains, specialy all slovene locomotives and the trains they run in Croatia on Rijeka railway it is a part of croatian railway system from border with Slovenia to Rijeka in Croatia, because on this track run locomotives they are identical with some slovene electric and diesel engines. In my collection I have also many slovene DMU's and EMU's they are homemade.
Én olyan ledlámpákról beszéltem, aminek van diffúzor előlapja. Pl. Amaran Aputure 160. Ez ráadásul fénymátrixos, azaz a külső ledek erősebben világítanak, így homogénabb a vetett fény.
Na akkor újra. Fényképező-> fehéregyensúly. Csak sokáig tartott megtalálni a megfelelőt...
Még útómunka se kell a képeken. Persze, ha valaki nem így gondolja, ne tartsa magában!
Az utólagos képmanipulálással azért vannak bajok, persze egy kis szín korrekció megengedett.
A hátteret meg csak oda biggyesztettem, majd hétvégén megigazgatom az átmenetet.
Itt már a mozdony a főszereplő, a dioráma csak háttér.
Világítás maradt a régi-> 3000K körüli kompakt fénycsöves világítás. 4db a konyha minden részéről, így szép egyenletes.
A LED-el az a bajom, hogy nem szabad direktbe világítani. Indirekten viszont egy melegebb (4000K) már jó lehet. Ha direkten világítok, és opál búra van előtte, akkor meg kifényesedik a modell 1-2 helyen!
Mi a jelentősége annak, hogy legnagyobb rekeszen csinálod a képeket? (1.8-on olyan kicsi lesz a mélységélesség, hogy a mozdony feléd eső síkja szép éles lesz, de már a tetején lévő (6-10mm-el beljebb lévő dolgok) már homályosak lesznek. Ezen kívül a legnagyobb rekeszen általában nem a legélesebb képet hozza az objektív (tisztelet a kivételnek).
Én két 75 wattos asztali lámpával szoktam megvilágítani két oldalról. Addig helyezgetem a lámpákat, amíg nem nagyon tükröződik semmin sem. Vagy ha ez lehetetlen (ívelt felületekkel akármit csinálsz, valahol tükröződni fog :-((, akkor úgy igazgatom, hogy a legkevésbé zavarjon. Mindig állványról fényképezek a legkisebb fényrekesszel (kompakt gépeken 1/8). A megvilágítási idő nagyon hosszú lesz, de állványhasználata mellett ez nem zavaró, a modell pedig nem megy el. :-)) A kis fényrekesz segítségével elviselhető lesz a mélységélesség, ami a modell fényképezés legnagyobb ellensége.
Még régen a filmes világban láttam egy amerikai magazinban egy pofát, aki lencse nélkül ("camera obscura", emlékszünk még fizika óráról?) fényképezett. Az ilyen eljárással nagyon nagy a mélységélesség - szinte végtelen. Viszont olyan kevés a fény, hogy a pofa 10-15 percig is exponált. Sajnos elég fontos, hogy az apró lyuk, ami a "lencse", elég kerek legyen, különben rossz lesz a leképezés. Fúróval vagy lézerrel fém lapba lehet ilyen kerek lyukat készíteni. Gondolkoztam rajta, hogy megpróbálok így fényképezni, de attól tartok elég sokat kell elmolyolni, amíg használható képek készülnek.
Engem csak az sarkallt a tapasztalatok leírására, hogy sorra pocsék és értelmezhetetlen fotókba futottam bele pl. a licitálós oldalon. Pedig a jót kb. ugyanannyi energia megcsinálni, mint a rosszat.:-)
És vallom, hogy kár a szép modelleket, vagy a terepet igénytelen fotókkal megbecsteleníteni.
Igen, kb. erről szól a fotózási segédletem a honlapomon. ;-)
A szög az relatív, mert mihez képest. A lámpákat egymáshoz képest akár 180 fokra is lehet állítani, a síkhoz mért szögük pedig függ a modell becsillanó részleteitől is.
Én szeretem, ha felülről is megborítjuk a tárgyat egy jó fényforrással.
De sokszor egy lámpával is lehet eredményt elérni, amikor tükör, vagy diffúz felület van segítségünkre:
Az a lényeg, hogy 5400-5500K színhőmérsékletű LED-lámpával vagy kompakt-lámpával legyen megvilágítva, az a természetes fényhez a legközelebbi. Nem baj, ha két irányból van megvilágítva, kb. 45 fokos szögből.
Köszönöm a tanácsot, bár volt világítás. Igaz meleg fényű. A kicsit hidegebb LED lámpát is próbáltam beállítani, de túl sok fényes foltot hagyott a járműveken, és a színek se tetszettek. Nem lett egyszerűen realisztikus az egész úgy. Persze ez tényleg függ a fényképezőtől és a beállításaitól. Még dolgozok rajta!
Hát...az a technikám, hogy sokszor elszúrok mindent. Addig kerül fel a sok por, meg festék, ameddig ilyen nem lesz. Ez nem tűnik elsőre túl költséghatékonynak, de általában a kertből-földútról szerzett homok és zúzalék leszitálásával kapom az alapanyagokat.