A rocoé is forrasztható, csak egy pici folyasztószer kell a papucsra a forrasztás előtt. Több száz papucsot csináltam már így, az egész Miniversum így készült.
Tillig Elite-nél is ugyanez a helyzet, atombiztos lesz a forrasztás, a gyári betáp papucsok egy forintot nem érnek mostanában sajnos...
Igen. Ez a tárgyfotózás alapja és elég sokáig meg is felel a modellezőnek. Én is ezzel a setup-pal csináltam az első fotókat és arra jutottam, hogy az ilyen kompakt gépek nem mindig tudnak megbirkózni a melegfényű izzókkal. Sajátosan meleg hangulata lett a képeknek, ami nem baj, csak néha a színek kavarodnak meg. Viszont ugye ezek a kis gépek nem tudnak extrém rekeszértékeket, így a mélységélességgel való játék korlátozott lehet. Viszont macro-ban verhetetlenek, legalább is jóval hatékonyabbak, mint a dslr-ek, pláne ha nincs az embernek kifejezetten macro obija. Én a mai napig két géppel fotózok, a közelikhez ilyen kicsit használok.
A fehér háttér a tapasztalataim szerint ezeknél az automata kisgépeknél okoz problémát. Viszont egy dslr-nél jól szokott jönni.
A nürnbergi modellvásáron szoktam látni olyan cégeket, akik csakis ilyen tárgyfotózással foglalkoznak. Hihetetlen profi soft boxok és forgótányéros, tejplexis fotódobozok léteznek, ahol minden oldalról homogén fény éri a tárgyat, árnyék nincs és persze az éleket sem látni. Na de hát ez egy külön iparág...
Itt egy kép, ami azt mutatja, hogyan készítettem a képeket pár évvel ezelőtt. A gép állványon van a hosszú expozíció érdekében. A lámpákban 75 wattos égő volt. A flexibilis szárral a lámpát be lehet úgy állítani, hogy a fénye ne tükröződjön. A háttér egyszínű, a színe a modelltől elüt, nem túl sötét és nem túl világos (sem a fekete, sem a fehér nem vált be). A háttér az alapba ívesen megy át, mert a függőleges és a vízszintes felület között nem jó az él, nagyon zavarja a képet. A porecset nagyon fontos: a modell képeken a porszemek nagyon meglátszanak. (sajnos néha elfelejtem :-((
Kicsit leegyszerűsítve a dolgot... tök mindegy mivel világítod meg, csak lehetőleg két oldalról és 5500K-es fényforrással tedd... akkor nem kell sokat kavarni a képpel utána. Ha ez nem megy, akkor be kell állítani a fényképezőgéppel a pontos színhőmérsékletet, ha ez sem megy, akkor PS...
Ha jót veszel ne tarts tőle, természetes fényt ad... persze nem a konyhai LED-es lámpák közül válogass. Nekem van LED-es hátfalam, LED-es körvakum, mindegyik 5400-5500K-es és kiválóan használhatók. Ugyancsak jó választás az állandó fényű kompakt izzó ugyancsak 5500K-es, fényterelővel együtt is lehet kapni, nekem van abból is néhány db és évek óta jó szolgálatot tesz a műtermemben... egy jó beauty-dish hozzá és finom szórt fényt tudsz ráküldeni a gördülő-állományra...
Jó ár-teljesítményú cuccokat én itt szoktam vásárolni:
Ne a bicikli lámpákra, vagy a fejlámpákra gondolj, de még a hagyományos izzók helyett használhatókra sem! A videotechnikában használatos, ledes panellámpákról beszélek. Alapból szabályozott színhőmérséet jellemzi őket. Színezett diffúzor van hozzá, ezáltal a környezeti fényviszonyokhoz igazítható. A kompakt gépek általában szeretnek megbolondulni a ledektől, de pl. a dslr-ek a fénycsövet nem szeretik.
Mindenképp össze kell hangolni a gépet a fénnyel. Némi próbálkozás után úgyis meglesz az eredmény.
Kicsit tartok a LED-es megvilágítástól. Volt egy gépem (Canon SX150IS), ami egészen megbolondult a fehér LED-től. Sem automatikusan, sem kézi fehéregyensúllyal nem tudta magát beállítani. Valahol olvastam is, hogy gondot okozhat, hogy a fehér LED-nek erősen vonalas a színképe.
Azokhoz fordulnék akik gyakorlottak a vizes matrica gyártásban. Szeretnék készíteni pár M41-es pályaszámot,de nem tudom milyen betűtípust és méretet kellene használnom. Egyáltalán hogyan lehet megszerkeszteni egy ilyen fájl-t hogy azt a VMC-ben ki is tudják nyomtatni. A segítséget előre is köszönöm! :)
Mindkét kép ISO 200-on, 55 cm-es fókusszal készült
blende: f/5.6, zárseb: 1/90 s
blende: f/22.0, zárseb: 1/6 s
Tehát nagyjából ez a két szélső érték, amivel érdemes operálni a modellfotózás során. Ezekkel az eszközökkel lehet csak az adott tárgyra, részletre, vagy akár az őt körülvevő környezetre is terelni a figyelmet. A fényviszonyokat erősen befolyásolja a háttér és környezet. Ez a fehér háttér nálam az alap setup. Egy terepen merőben más eredményt kaphatunk.
Hozzáteszem, hogy ez egy másodgépem, ami agy Pentax K100-as, a maga 18-55-ös alapobijával.
Világításhoz egy kétcsöves panellámpát, illetve egy 160 ledes kameralámpát használok, mindkettő 5400 K színhőmérsékletű.
A közlekedési vöröst egyik feldolgozási rendszer sem szereti, ezért ettől nem szabad megijedni, pl. erre is jó az utómunka (amit most kihagytam). :-)
Szerintem manapság már szerves része a fotózás a vasútmodellezésnek. Ezért nem lehet kihagyni a témák sorából. A másik fórumon külön topik is nyílt erről. És ha amúgy is vagyunk páran, akik a modellezés mellett a fotózással, filmezéssel foglalkozunk, akkor miért ne oszthatnánk meg a tapasztalatokat.
Tartom az álláspontom, hogy alacsony megvilágítású képből nehéz még utómunkával is nyomtatási minőséget előállítani. De ez egy szakma, és ezek a képek inkább jelen felületekre kerülnek fel. Azért azt elismerhetjük, hogy a világítás a legfontosabb összetevője ennek műfajnak, ezért kell elsőként a megfelelő fényforrásokat beszerezni. Csak ezután jönnek képbe - szó szerint is - a kisegítő algoritmusok. Kezdve a gép hibajavításától az utómunkáig.