Egy ROCO R5-R6 geometriájú speciális íves hózentróger egy kiágazással, néhány PECO 19,5 fokos geometriájú H0e bányavasúti kitérő, és egy N-Nm vágányfonódás, mozgó rész nélküli kiágazással.
Ami a PIKO A sínrendszert illeti, abból a szempontból jó, hogy minden elmegy rajta. A gyenge pontjai a kitérők. Persze van, aki esküszik rá, és soha semmi bajuk nem volt, de legalább ennyien szidják, mint a bokrot. A jellemző hibák:
A csúcssín lemezből készült, az egyenes kitérőn nagyon hosszú, nehéz mozdonyok képesek annyira elnyomni, hogy kisiklanak.
A lemez csúcssín és a közbenső sínek találkozásánál a közbenső sín nincs megfelelően eldolgozva. Íves kitérőnél a mozdony hajlamos a nyomkarimával felugrani a közbenlső sínre és kisiklani.
A szív kialakítása még a régi iskola szerinti, vagyis a kerék lefut a sínről egy műanyag platformra, a nyomkarimán végiggördül rajta, majd visszaül a szívdarabra. Ennek hátránya, hogy az alacsonyabb nyomkarimás modellek (pl. RP25 kerékkel), nagyot döccennek rajta, durvább esetben siklanak.
A szívdarabnál a két ellentétes polaritású villasín belső végei túl közel vannak egymáshoz, így a kicsit szélesebb (de akár még szabványon belüli) kerekek képesek rövidre zárni.
Rondák. A bumfordi szívdarab nagyon sokat ront a képen, és a PIKO A angolnál csúnyább kitérőt keveset láttam! :-)
Több alternetíva is létezik:
A fentebb felsorolt hibák mindegyike kis kézügyességgel orvosolható (bár cink új váltókat egyből javítani!).
Digitális átálláshoz: A két rendszert úgy rémlik össze lehet kapcsolni, de nem egyszerű. Szerintem inkább járható út a "váltott üzem", azaz hogy a vágányzat digitális és analóg vezérlésre is kapcsolható (itt persze figyleni kell, nehogy a két vezérlés elektronjai összetalálkozzanak). Lényegében a betápot kell az analóg trafó, és a digitális központ között váltani. Arra figyelni kell, hogy digitális üzemre kapcsoláskor analóg mozdony ne maradjon a pályán.
A legtöbb korszerű dekóder képes analóg üzemben is működni, csak be kell kapcsolni az analóg módot. Az analóg mozdonyok viszont általában nem tudnak digitális pályán menni, bár egyes vezérlők tudnak olyat, hogy a digitális jel variálásával egy analóg mozdony még mászkálhasson a pályán (de ez tudtommal a mozdonynak nem igazán jó).
A kezdőkészlet választásánál szerintem leginkább a vezérlő tulajdonságait érdemes mérlegelni, hogy melyik az, amelyikkel még jó sokáig lehet elmenni anélkül, hogy beleütköznénk a korlátaiba. Régi analóg mozdonyok digitalizálásakor például biztos, hogy szükség lesz a magasabb CV-k (lényegében a dekóder beállításai) programozására, hogy szépen fussanak.
Sziasztok! Régi 1980-as évekbeli kalapsínes Piko modellvasút korszerűsítéssel egybekötött bővítését tervezem. A meglévő síneket fokozatosan cserélném Piko A-Gleisra. A tapasztalatok szerint megbízhatóságban, tartósságban, ár-érték arányban elfogadható-e ez, illetve ti milyen rendszert ajánlanátok. A fő felhasználó és később a továbbfejlesztő rajtam kívül egy most 10 éves gyerek lenne. Tekintettel az erős anyagi korlátokra, minél kisebb költséggel szeretném megoldani.
Mivel a jövő valószínűleg a digitális rendszereké lesz, felmerült az erre való fokozatos átállás ötlete is. Kérdésem, hogy a régi analóg sínrendszer összekapcsolható-e a digitálissal, lehet-e átjárás a kettő között, tudnak-e együtt működni. Digitális mozdony képes-e az analóg pályán közlekedni ("analóg módon"), illetve a meglévő analóg mozdonyok a digitális pályán?
Digitális rendszerből milyen kezdőkészletet ajánlanátok (Piko?), mire kell figyelni a kiválasztásnál?
Analóg rendszer irányítása megoldható-e számítógéppel, egyáltalán érdemes-e ilyenen gondolkodni?
BakkeR! Hogy valaki ilyen hányadék munkával ki mer állni a közönség elé, és árulni, a pofám leszakad! Az első váltóm különb volt, mint amit a csávó itt kínál! Én a kezem vágnám le inkább, mint hogy ilyet bárkinek odaadjak! :-(
Na azt nem mondtam, hogy nem használom az elszivót. :-)) Egyébként a legutálatosabb dolog a fotolakk. Az tényleg elképesztően büdös és sokáig érezni. :-((
Valamikor 1980-as években kaptam szüleimtől PIKO modellvasutat. Tavaly előszedtem a gyerekeimnek és minden tökéletesen működik (2 mozdony, 5-6 teher- és 3 személykocsi, 4 váltó összesen 3 készlet - annó NDK-s - cucc.
Na most a fiúk karácsonyra fognak kapni - keresztszülőktől - hozzá egy újabb - új szintén PIKO - készletet, de ahogy elnéztem más a síncsatlakoztatás mint régebbieknél, nehéz lesz összehozni.
Milyen megoldás van, esetleg akad valamilyen közbetét ami - nem drasztikus megoldásra gondolva - segíthet megoldani a problémát. /a régi sínek a sínszálban csúsznak egymásba, az újabbak alul talpfánál/.
Régebben én is a műhelyben fújtam. Még most is festékes a padló :-) Csak a nitrohígító szedi fel hatékonyan. Aztán úgy döntöttem hogy inkább a szabadban fújok. Még télen is. Igaz nekem a fákhoz nem kell túl precíznek lennem, gyakorlatilag max fél percig tart egy-egy etap. De még egyszer nem megyek be a zárt térbe fújni. Így is büdös, pedig bent már csak párolog.
Hidd el, ha 5,5 légköbméteres helységben fújsz másfél órán keresztül, felértékelődik a maszk szerepe! Főleg elszívó nélkül! Volt, hogy még másnap reggelre sem ülepedett le a festékköd! :-)