A következő a helyzet. Vettem egy Fuggert V43 335 GYSEV. Analóg pályán még vásárlás előtt kipróbáltuk. Akkor nem is volt gond, világított a menetirányba. Ma beletettem egy ICE-ből való 8-s tűs, hogy kipróbáljam. Ment is, de nem világít a menetirányba. Multimaus-sal minden gombot megnyomtam, de akkor sem. (Az ICE világít ezzel a dekóderrel) Azt szeretném kérdezni, hogy mit csinálok rosszul, miért nem világít?
Azoknak, akik követni szokták a blogomat, elindult a Facebook oldalam is, ide gyakrabban posztolgatok rövidebb dolgokat: https://www.facebook.com/stmodell?ref=hl
Elvileg a régi sínrendszeren is működnie kell a digitális vezérlésnek, mert a sín csak az áramot (meg a vonatot) vezeti. (Nem akarok hülyeséget mondani, de esetleg a betápsínnél lehet egy kondenzátor, ami zavarhatja a digitális rendszert. Analóg szakértők majd kijavítanak)
A vezérlő korlátain leginkább a progrmozási képességeit értem (előbb-utóbb szükség lesz rá). Az egyszerűbb (főleg a régebbiek, pl. a Roco LokMaus 2) csak pár CV-t* tudnak programozni (pl. mozdonycím, gyorsulás, lassulás, max sebesség) ami első körben általában elég is. A legtöbb dekóderben viszont bő száz CV van (ha nem még több), aminek a jelentős hányadát békén hagyja az ember, de ha csak egy darab kell közülük, és azt nem tudja átállítani a vezérlő, az bosszantó. Például a régi mozdonyok digitalizálásakor (meg néha új mozdonyoknál is) előfordul, hogy a terhelésszabályzást (ez lényegében a motort irányító program/algoritmus) kicsit állítgatni kell, hogy ne rángasson menet közben a mozdony.
"Előfordulhat, hogy bizonyos típusú vezérlők egyes dekóderekkel jobban, másokkal kevésbé jól működnek együtt?"
Tudtommal nem nagyon szokott, a szabványhoz elég jól igazodik mindenki.
*CV: beállítható számérték, ami a dekóder működését valamilyen módon befolyásolja. Ilyen lehet például a mozdony sebessége, gyorsulása, vagy a fényszórók fényereje.
Köszönöm a részletes választ. A "minden elmegy rajta" elég nyomós érv :) A váltókon való siklás ismerős, bár nálam nem is annyira mozdonyok, inkább a vagonok, különösen az alacsonyabb nyomkarimájú, és a műanyag kerekűek siklanak. Tolt üzemben max. 2-3 kör után szinte mindegyik... Feltételezem, hogy a mostani régi, kalapsínes rendszeremnél bármelyik most kapható jobb.
A váltóid nagyon szépek és bizonyára jók is, nem kevés munkaóra lehet egy-egy elkészítése. Milyen sínprofilból készülnek?
Más, jobb rendszer választása esetén, terepasztalra mi jöhet szóba? Roco...?
Köszönöm a gyors választ. "Digitális" sínrendszer és "analóg" sínrendszer között van különbség vagy a digitális vezérlés a régi síneken is működik?
Vezérlő korlátain mire kell gondolni? Gondolom a mozdonyok gyorsítását-lassítását azért mindegyik tudja vagy ennek finomíthatóságában van különbség? Előfordulhat, hogy bizonyos típusú vezérlők egyes dekóderekkel jobban, másokkal kevésbé jól működnek együtt?
Egy ROCO R5-R6 geometriájú speciális íves hózentróger egy kiágazással, néhány PECO 19,5 fokos geometriájú H0e bányavasúti kitérő, és egy N-Nm vágányfonódás, mozgó rész nélküli kiágazással.
Ami a PIKO A sínrendszert illeti, abból a szempontból jó, hogy minden elmegy rajta. A gyenge pontjai a kitérők. Persze van, aki esküszik rá, és soha semmi bajuk nem volt, de legalább ennyien szidják, mint a bokrot. A jellemző hibák:
A csúcssín lemezből készült, az egyenes kitérőn nagyon hosszú, nehéz mozdonyok képesek annyira elnyomni, hogy kisiklanak.
A lemez csúcssín és a közbenső sínek találkozásánál a közbenső sín nincs megfelelően eldolgozva. Íves kitérőnél a mozdony hajlamos a nyomkarimával felugrani a közbenlső sínre és kisiklani.
A szív kialakítása még a régi iskola szerinti, vagyis a kerék lefut a sínről egy műanyag platformra, a nyomkarimán végiggördül rajta, majd visszaül a szívdarabra. Ennek hátránya, hogy az alacsonyabb nyomkarimás modellek (pl. RP25 kerékkel), nagyot döccennek rajta, durvább esetben siklanak.
A szívdarabnál a két ellentétes polaritású villasín belső végei túl közel vannak egymáshoz, így a kicsit szélesebb (de akár még szabványon belüli) kerekek képesek rövidre zárni.
Rondák. A bumfordi szívdarab nagyon sokat ront a képen, és a PIKO A angolnál csúnyább kitérőt keveset láttam! :-)
Több alternetíva is létezik:
A fentebb felsorolt hibák mindegyike kis kézügyességgel orvosolható (bár cink új váltókat egyből javítani!).
Digitális átálláshoz: A két rendszert úgy rémlik össze lehet kapcsolni, de nem egyszerű. Szerintem inkább járható út a "váltott üzem", azaz hogy a vágányzat digitális és analóg vezérlésre is kapcsolható (itt persze figyleni kell, nehogy a két vezérlés elektronjai összetalálkozzanak). Lényegében a betápot kell az analóg trafó, és a digitális központ között váltani. Arra figyelni kell, hogy digitális üzemre kapcsoláskor analóg mozdony ne maradjon a pályán.
A legtöbb korszerű dekóder képes analóg üzemben is működni, csak be kell kapcsolni az analóg módot. Az analóg mozdonyok viszont általában nem tudnak digitális pályán menni, bár egyes vezérlők tudnak olyat, hogy a digitális jel variálásával egy analóg mozdony még mászkálhasson a pályán (de ez tudtommal a mozdonynak nem igazán jó).
A kezdőkészlet választásánál szerintem leginkább a vezérlő tulajdonságait érdemes mérlegelni, hogy melyik az, amelyikkel még jó sokáig lehet elmenni anélkül, hogy beleütköznénk a korlátaiba. Régi analóg mozdonyok digitalizálásakor például biztos, hogy szükség lesz a magasabb CV-k (lényegében a dekóder beállításai) programozására, hogy szépen fussanak.
Sziasztok! Régi 1980-as évekbeli kalapsínes Piko modellvasút korszerűsítéssel egybekötött bővítését tervezem. A meglévő síneket fokozatosan cserélném Piko A-Gleisra. A tapasztalatok szerint megbízhatóságban, tartósságban, ár-érték arányban elfogadható-e ez, illetve ti milyen rendszert ajánlanátok. A fő felhasználó és később a továbbfejlesztő rajtam kívül egy most 10 éves gyerek lenne. Tekintettel az erős anyagi korlátokra, minél kisebb költséggel szeretném megoldani.
Mivel a jövő valószínűleg a digitális rendszereké lesz, felmerült az erre való fokozatos átállás ötlete is. Kérdésem, hogy a régi analóg sínrendszer összekapcsolható-e a digitálissal, lehet-e átjárás a kettő között, tudnak-e együtt működni. Digitális mozdony képes-e az analóg pályán közlekedni ("analóg módon"), illetve a meglévő analóg mozdonyok a digitális pályán?
Digitális rendszerből milyen kezdőkészletet ajánlanátok (Piko?), mire kell figyelni a kiválasztásnál?
Analóg rendszer irányítása megoldható-e számítógéppel, egyáltalán érdemes-e ilyenen gondolkodni?
BakkeR! Hogy valaki ilyen hányadék munkával ki mer állni a közönség elé, és árulni, a pofám leszakad! Az első váltóm különb volt, mint amit a csávó itt kínál! Én a kezem vágnám le inkább, mint hogy ilyet bárkinek odaadjak! :-(
Na azt nem mondtam, hogy nem használom az elszivót. :-)) Egyébként a legutálatosabb dolog a fotolakk. Az tényleg elképesztően büdös és sokáig érezni. :-((