Alapításkori gondolatok!
Úgy gondoltam, és ez egyre többekben is megfogalmazódott, hogy Budafok - Téténynek szüksége lenne egy valódi, gyűjtő, befogadó, pozitív szemléletű törzsasztalra, ahol mindennapjaink apró-cseprő ügyei mellett megbeszélhetjük a közélet eseményeit éppúgy, mint megismerkedhetünk kerületünk értékeivel, helytörténetével, hagyományaival, kultúrájával, de beszélhetünk a város alakulásáról, fejlődéséről és neuralgikus témáinkról, így környezetünk állapotáról, teendőinkről. Mindez egy hosszú mondatba foglalva, persze nem fért bele a topic címbe, de elsősorban ezeket gondolom, javaslom itt napirendre venni és ezzel kapcsolatban álló embereket meghívni, és persze sok mindenki mást, kerületieket, vagy akik csak érdeklődnek utánunk, korábban itt laktak, emlékeik vannak.
Szeretném tehát, ha beindulna itt egy igazi fórum, nem feltétlenül napi hozzászólások százaival, vagy csevegéssel, de néhány aktuális, fajsúlyos vagy kevésbé, de sokakat foglalkoztató ügy áttekintésével és folyamatosan helyi kulturális, történeti értékeink bemutatásával. Utóbbi szempontból is nagy kincsestár kerületünk és messze nincs kihasználva, bemutatva a már feltárt sok érték, anyag.
Persze várom a javaslatokat, az észrevételeket, merre menjünk, és azok csatlakozását, akik eddig is nézegették a kerületi vonatkozású topicokat, de belépni, hozzászólni nem akartak.
Moderációval kapcsolatos kérdéseknek a helye:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9186758 itt található!
Igen, amit mondasz, az teljesen ésszerű magyarázat a múltra. Most már csak a jövőt kéne megtalálni. Híve vagyok a vasútnak, különösen, ha a mainál sokkal kulturáltabb szintre lehetne emelni a magyar vasutakat. Tartsunk meg amennyit csak lehet, sőt fejlesszük. Viszont át kellene gondolni, hogy a jelenlegi és a jövőbeli magyar valóságban melyik vonalakra és milyen formában van szükség. Hatalmas érték volt például a XI. kerületet behálózó vasúthálózat. A Kelenföldről az Andor utcán át elvileg még ma ie el lehetne menni vonattal a Hunyadi úti Mercedes telepig, de a sínek között néhol már fák nőttek. Kérdés, hogy ezeknek a vonalaknak, amelyek bementek minden ipartelep udvarára, lesz-e még a jövőben létjogosultsága, tehát hogy a jövő letéteményesei vagy a fejlődés akadályai-e. Kíváncsi lennék, a XXII. kerület iparvágányai közül melyik van még használatban, és van-e olyan, ami ma alszik, de még használatba vehetik.
Nézz meg egy Budapest-térképet!
A spirál, nagyalakú Cartographia atlaszban az 58. oldalról van szó.
Ahol az északi sín elkanyarodik az M0-tól, ott menj tovább az M0-s mentén.
És ahol az M0 vesz egy szélsőbalost Törökbálint alá, HOPP!, a semmiből előtűnik egy vasúti sín, ami felmegy a bécsi vonalig M1-M7 elágazásnál.
Tehát tutkó, hogy össze volt kötve a kettő, ezért volt szükség az északira.
A délire meg azért, mert van ott egy (vagy több) iparvágány ot annál az izénél ott lenn.
Felvetésed mellünkbe vágott. Körbekérdeztem néhány régi budafokit, mindegyiknek leesett az álla, hogy tényleg. Gőzünk sincs, hogy mi lehetett az oka a nyomvonal alakulásának. Mi így szoktuk meg, eszünkbe se jutott, hogy lehetne másképp is. De igazad van. Hatalmas területek szabadulnának fel a közös nyomvonallal, a földalattiról nem is beszélve.
Érdekes, ahogy megemlítettem a földalatti vasút lehetőségét, rögtön az jutott mindenkinek az eszébe, hogy milyen jó lenne hozzáférni a Dunához. Másodjára meg a nagy szabad területek.
De erről majd még részletesebben. És csak találunk valakit, aki elfogadható magyarázatot tud adni a nyomvonalra.
Nem vasút, de közlekedés. A Hárosi Duna partján utat építenek. Ez valószínűleg a kerékpárút hiányzó szakasza lesz a Növény utcától az M0 hídig. A földmunkák elég nagyszabásúnak tűnnek, az alapján az sem kizárt, hogy autóval is járható utat építenek a Dunatelep, a Horgásztelep és a yachtklub összekapcsolására. Kép itt látható, a 4. hozzászólás 3. képsorában.
Budafok-Háros vasútállomásnál ketté válik a délre menő vasútvonal, hogy később Érden egyesüljön, közrezárva egy szigetet, amiben Nagytétény és Érd egy része van elrekesztve. Tudja valaki, mi a szerepe annak, hogy két, közel párhuzamos pályán közlekednek a vonatok? Az avatatlan szemlélődőnek az a benyomása, hogy az egyik nyomvonal felszámolásával, a másik bővítésével csökkenne a leküzdendő akadályok és a zárványban ragadt gondok száma.
Persze ha jó oka van a kettős vonalvezetésnek, azt szívesen megérteném. Elmagyarázza valaki?
A vasúthoz nem sok köze van, de a kerület közlekedéséhez igen: ez a kereszteződés elég érdekesen van megoldva: a Shell kúttól (a Camponától) A Jókai út felé haladva a balra kanyarodás egy elég izgalmas mutatvány. Aki járt már arra, érti. A kép aranyos helyi vonatkozása a tűzoltótorony. Nem sok helyen látható már ilyesmi. Barátságos, ahogy a domboldalt kémleli.
Nagytéényről Budatétényre egy meglehetősen zűrös csomóponton lehet eljutni, ami még csomópontnak sem mondható: a Nagytétényi út, Rózsakert utca, Minta utca és a vasút találkozási pontjánál többféle helyi és helyközi busz áll meg, lezárva a kereszteződést és szabálytalan előzésekre, kikerülésekre ösztönözve az autósokat.
[A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n]Ez a 114-es ma reggel a Rózsakert utcából próbált balra nagyívben a Nagytétényire kanyarodni. A tőle balra lévő megállóból a 3-as már elindult volna, amikor valaki még gyorsan megelőzte. A 114-es vezetője ezt nem látta, elindult, és lett egy nag csattanás. [A hivatkozott kép már nem található meg a tar.hu-n], elkapta a szürke autót. A rendőrök egy percen belül ott voltak.
Mindez a zűr nem lenne, ha a vasút a föld alatt lenne, és ezen a helyen egy rendes körforgalmat lehetne kialakítani.
A történelemben felvirágzó és lehanyatló települések sorsát határozta meg a közlekedés. Városok emelkedtek a semmiből ott, ahol volt közlekedés, megyeszékhelyek váltak jelentéktelen kistelepüléssé ott, ahol egy újfajta közlekedési módot (például annak idején a vasutat) elutasított a város polgársága.
Budafok-Tétény a főváros peremkerülete, páratlan adottságokkal. Van itt folyópart, síkság, fennsík, domb, völgy, természetvédelmi területek, borvidék, történelmi polgárváros, páratlan szépség és csúnyaság.
A közlekedés mostanában nagyon izgatja a helyieket. Van, aki óvja a kerületet a túlzott forgalomtól, hogy megőrizhesse békés kisvárosi hangulatát. Van, aki szerint a közlekedés javítása lenne a kerület fejlődésének kulcsa.
Tény, hogy a kerület egy sziget. Keletről a Duna határolja, délen az M0 autóút képez áthatolhatatlan határt, leválasztva a kerület egy kisebb részét is, a vasút pedig úgy veszi körbe és járja át, hogy leválasztja a fővárostól, de még kerületen belül is elzárt szigeteket alakít ki. Az így körbezárt kerületnek kevés ki- és bejárata van, és azok is siralmas állapotban vannak. Az egyetlen, nevezetes felüljáró már szinte járhatatlan, de nem is tervezik bővíteni. Pár csonka, keskeny aluljáró-féleség enged némi közúti forgalmat átszűrődni a kerület sejtfalán, máshol pedig sorompók egymásutánja kényszerít pihenőre buszt, személyautót, tűzoltót. Gyalogosnak ezen a falon (a vasúton) átdiffundálni kevés esélye van, hacsak kockára nemteszi az életét.
Ha megvalósul a vasúthálózat rég óhajtott nyitása a helyi forgalom irányába, a sínek forgalma sűrűsödik, a sorompók még áthatolhatatlanabbá válnak. Meredeken hangzik, de szerintem a vasutat a föld alá kellene süllyeszteni. Egészen új dimenziókba kerülne Budafok-Tétény. Parkok, sétautak és közutak jöhetnének létre. Emberi módon városiasodó részek válhatnának a zokból a széles sávokból, amelyek ma gondozatlanul termelik a gazt és semmire sem használhatók, mert a vasút vonalát sem megközelíteni, sem keresztezni nem lehet. Amatőr magánvéleményem szerint ez a nagyszabású lépés a következő évtizedekben elkerülhetetlen, de szakmai körökben egyelőre csak fanyar mosolyt és rezignált legyintést váltott ki a vasút lesüllyesztésének ötlete.
---------------
Hátha érdekel valakit a téma. Én nem leszek topicgazda, nem is értek a témához, csak egy ötlet volt. Süllyedjen ha kell, vagy éljen ha érdemes, csapódjon máshova ha van már ilyen topic.