Ez a topik legyen a társalgási fóruma azoknak, akiknek modellvasútak építésével, barkácsolásával kapcsolatos kérdései vannak, ilyen kérdésre választ tudnak adni illetve ilyen tevékenységnek a folyamatát, majd eredményeit kívánják bemutatni. Ide tartozik a terepasztal készítés minden része, a famunkától az utolsó részletek megvalósításáig. Ide tartozik a modellvasúti vontató- és vontatott járművek készítése és festése, gyári modellek "szuperelése", öregbítése. Ide tartozik a terepasztal tereptárgyainak, épületeinek, vasútforgalmi- és egyéb berendezéseinek a saját készítése, illetve a terepasztalon való elhelyezése. Ide tartozik a terepasztal villamos berendezéseinek a szerelése. Ide tartoznak az ilyen fajta munkához szükséges anyagok, szerszámok beszerzésével kapcsolatos kérdések, valamint a szakirodalom ismertetése, ilyen témájú honlapok újdonságainak bemutatása. Szándékaink szerint nem tartoznak ide a gyári modellek vásárlásával, gyűjtésével, minôségével és bemutatásával kapcsolatos kérdések. Nem téma a digitális vasútmodellezés sem, még saját építés szintjén sem, hiszen annak van jól működô saját fóruma.
Ez most nekem nem egészen világos. Az eredeti kocsi ablakai csak pácolva voltak, nem festve? A RAL1011 csak a pácolást próbálja utánozni? Vagy valami olyasmire volt befestve? Mert nekem az a benyomásom, hogy a RAL1011 nem nagyon hasonlít az igazi pácolt tölgyfára. A te színed jobbnak látszik.
Majd kidobja az a modellezőtárs, akinek készül... :-)
Barkácsolgatom tovább a DV Da 15384-es kocsiját. Egy apró lépéssel ismét közelebb kerültem a befejezéshez. Az ablakkereteknek a gyári leírás szerint RAL 1011 szerinti barnásbeige színt kell kapniuk. Mivel jelenleg nincs RAL színskálám (bár kölcsönszerzésre tettem lépéseket), így jobb hiányában egy ROCO csuka kocsi ablakkeretének a színével hasonlítottam össze a korábbi csuka kocsim belsejéhez kevert festékemet. Mivel majdnem tökéletesen azonos volt, így ezt használtam ezen ablakkeretek színezéséhez is.
És, hogy mekkora szerencsém volt ezzel a színnel: a múltkor segítséget kértem volt szembe-szomszédomtól, hogy mutasson nekem tölgy pácolású mintát. Ő ott nyomban csinált is egy tölgyfa darabra ilyet, (többféle pácolással is kiegészítve). A vonaltól balra van a tölgy pácos rész; ahogy nézem, a kevert szín elég jól közelíti az alatta levő mintát. Ebből kifolyólag a készülő Bak kocsim belsejét is befestettem erre a színre. (Aztán ott még majd le kell festeni az üléseket, padlót, klozettet.)
Úgy tűnik, hogy a DV-s Da kocsi szerkezetkész lett. A lépcsők kivételével minden felkerült rá, még a madzagtartó kis vackok is, a javítható hibákat talán sikerült orvosolni. Még az utóbbi napokban is találtam cifra dolgokat: gáztartály túl nagy, peronajtókon, az ablak mélyebbre került, mint a többi, első átjáróajtón szintén, ráadásul kisebb ablakot kapott. Szóval még a KKStB kocsihoz képest is elnagyolt darabot árulnak kittként kb. 100€-ért.
Nézegetem a többi DV-s és egyéb személykocsi képét... Ezen a képen tényleg az látszik, hogy befelé volt domború a tartályfenék, de mintha nem szegecseléssel, hanem peremezéssel oldották volna meg a rögzítést:
Nem vagyok abban biztos, hogy a Piko tartályok ideálisak. Azok ugyanis így ránézésre hegesztett tartályokat mutatnak. Azokon nincs szegecs és a végük gömbölyű. A hegesztést megelőző időszakban a tartályokat szegecselve készítették. A palást egy cső volt, leginkább lemezből hajlítva. A két végén pedig szintén lemezből egy-egy kupak volt belül! Ez visszahajlott és körben bele volt szegecselve a palástba. A tartályok végén jól látszik körös-körben a szegecs-sor. Az egész általában két pánttal volt az alvázhoz erősítve.
Kis segítségre lenne szükségem. Nincs vaki(k)nek 2 db régi piko BR 55-ös légtartálya? (A képen látható nagy piros izé.)
( Képet a netről szedtem.)
A gondom az, hogy újabb csontváz borult ki a szekrényből: a MSE kocsi tartályának még a KkStB kocsihoz sincs köze. Az MSE a szükségesnél lényegesen hosszabb tartályokat csinált:
Ráadásul a DV nem is ilyen elrendezésben szerelte fel a tartályokat.
Segítséget kérek. Vettünk egy Marklin mozdonyt és sínt. Összeraktuk, de nem tudjuk, hogy hogy lehet elindítani. A vezérlővel már kiválasztottuk a mozdony tipusát, de nem mozdul:
Urak, feltettem egy pár képet a G-kocsik és a J-kocsik fénykép-oldalára, A G-kocsik közé felvettem a prototípust, a Piko kocsiból átalakított modellt. A J-kocsik közé pedig felkerült a Jh-kocsi, ami az előző fényképezés előtt eltört és ezért újra kellett festeni, feliratozni. Emellett készült egy-egy közös kép is.
Én a létra-forrasztáshoz egy sablont készítettem NyÁK-alapanyagból. Két pici kockát ragasztottam fel az alaplapra, mindkettő pontosan akkora, hogy belemegy a fokok közé. A két hosszanti rudat egy csipesszel hozzá lehet fogni az oldalukhoz. A fokokat a kettő közti résbe lehet betenni és nyugodtan két oldalról beforrasztani. Ha valamelyik elenged, csak be kell tenni a létrát a sablonba és újra forrasztani.
Rettenetes nagy szívás az egész. Ehhez képest a Fuggerth (építőkészlet) egy precíziós világmárka. Tapasztalatból mondom. Az ára meg horror.
Ami a szomorú, hogy bár DV kocsinak készítettem volna ezt a példányt, de a nemrég előkerült képeket szemlélve kiderült, hogy a KkStB-s poggyászkocsi modell hasonlít rá, de van némi eltérés. (Lásd Schicht Y kocsi kontra MÁV-os Y!) Ezek egy része korrigálható volt (gázlámpák helye, tetőn a kapaszkodó), más része nem (kalauzfülke mérete és a budifülke ablakának elhelyezése).
Viszont úgy tűnik, nagyjából szerkezetkész lettem a szekérrel.
Tegnap a tetőfeljáró felső kapaszkodóit forrasztgattam... Mire végeztem, az összes szentet leszedtem a mennyből... Megfogadtam, többé nem forrasztok...
Ma már csak a kutyaól ajtajainak felragasztása volt hátra.
Összeraktam - leszámítva a lépcsőket, ilyen-olyan fény mellett csináltam róla pár képet:
Egy holdvilágos éjjeli kép... :-)
Van még egy-két apró igazítani való, de azt majd csak festés után. A soufflet meg csak ideiglenesen van odaragasztva egy kis faragasztóval.
"Ah! Ámerikába! csak ott tul a tengeren, ott van az élet! Ah! Ámerikába miért nem utazhatom én soha véled ott van az élet, a pénz, az öröm, s a kaland tere, küzdeni tér: tengve a drága kenyéren unalmasan itt nyavalyogni mit ér?"
Van mit átalakítani, javítani az MSE modellen ahhoz, hogy DV-s legyen belőle. Most éppen a tetőjáró deszkák (vagy minek hívják) kipótlásán van a sor. Kis sztirol csík, kapargászás, ragasztás, gittelés... Szerencsére a gyári kasztni sem egy precíz valami, így a javítás helye sem lesz feltűnő... :-)
Aztán folytattam a behúzottvégű Da kocsit is, az ajtók még nincsenek beragasztva, de akkuláda már van. Hála H0totyának.
Persze az akkuládán kell még gyönyöríteni (pontosítani) még, de kezdeménynek szerintem jó. Jobb sokkal, mint a Fugi.)
A feljáró lépcsőn még agyalnom, próbálkoznom kell.
Tisztelettel érdeklődnék, hogy idehaza hozzá lehet-e jutni a Peco Code 70 vágányzatához vagy az azzal megegyező méretű más gyártó termékéhez. Előre is köszönöm a segítségeteket!
Nem. Felrakod a matricát és amikor már a helyén van, és részben megkötött a ragasztó, akkor vágod meg a bordák mentén és utána egy csepp lágyítóval eldolgozod az éleket. Egy dologra kell figyelni, ha túl nagy a rés, akkor a matrica függőlegesen torzulhat.