Egyébként úgy emlékszem, pont a Grand Centralról olvastam, hogy kívül volt egy deltája is. De emellett oda már 1908 (?) óta nem gőzmozdony húzta be a szerelvényeket, hanem a város előtt, Harmonban kicserélték villanyra.
Hozzátenném halkan, hogy a korongnak nem kell hosszabbnak lennie, mint a mozdony. Elég, ha hosszabb, mint a mozdony (+szerkocsi) legszélső tengelytávolsága. Az amerikai szerkocsiknal ezért is volt az a hosszú hátsó túlnyúlás - képeken jól látszik.
Emellett Amerikában az is előfordult - képet láttam róla, de nem tudom, hogy milyen gyakran fordult elő az alkalmazása - hogy a túl hosszú mozdonynak a korong hídjának a végére felerősítettek egy kis ferde, túllógó toldatot, amire az első futókerék fel tudott gurulni. Így felfért a hídra olyan mozdony is, aminek a legnagyobb tengelytávolsága egy kicsivel hosszabb volt, mint a híd.
A fűtőház miatt rengeteg helyen volt 110'-130'-as korong az articulated gépek fordítására. Még az egészen kis helyeken is, ahol pl. egy coal branch indult, a kiszolgáló gépek miatt volt ekkora korong. A C&O-n volt, hogy csak egy 3-állásos fűtőház volt a 130'-as korong végén, a branch kiszolgálásra elég volt pár 2-6-6-2 (ezek "aludtak" itt), a vonalon meg az itt összeállított szenes vonatokat továbbító 2-8-8-2, 2-6-6-6 és 2-8-4 gépeket meg csak fordították (és feltöltötték), de nem itt volt a honos fűtőházuk.
A nagy személy pályaudvaroknál is volt szinte mindig fűtőház és nagy korong. A szerelvényeket néha hurokban, de leginkább deltában fordították - az olyan helyeken, mint pl. Chicago a szövevényes ki-be futó vonalak miatt nem is kellett külön kiépíteni, magától kialakult a lehetőség.
Viszont a szerelvény fordítását a hurokban/deltában többnyire nem a vonat gépe - pl. a Hudson - végezte, hanem tolatómozdony. Persze volt rá példa, de nem az volt a jellemző. Fotón nehéz elcsípni, mert nem látod a mozgás irányát, a képaláírásokból derül ki néha.
A nagy tehervonati gépek fordítására is volt nagy korong a division point-okon (mint pl. Ogden a Big Boy-okkal), de persze egy gyors fordítást lehet, hogy itt-ott deltában csináltak... Már ha volt...
Ezért írta manta66, hogy "A szerelvényeket gyakran nem is deltán hanem hurokvágányon fordították, de nem a vonali géppel, hanem valamelyik állomási tartalékkal."
A New York-i Grand Central Terminal esetében elég egyszerűen oldották meg a hurokvágányt. Vajon itt elment rajta a vonali gép is, vagy tilitolizni kellett?
Hát először gyárit szerettünk volna, de annál nem volt nagyobb amire egy BR 50-es ráfér, ez pedig édeskevés volt, az én 45 cm-es Hudson-nek.
Hümmmm, milyen Hudson-öd van neked? Az én New York Central Hudson-öm csak 33 centi, a Santa Fe 2-10-2 az 35 cm, az articulated gépek közül a N&W Class A, az Y6b és az UP Challenger is csak 41-43 cm közötti. És a korongnál igazából nem a mozdony hossza számít, hanem a szélső tengelytáv...
És van 45 centis (eredeti 130') gyári korong, ezen úgy tudom a Big Boy-t is meg lehet fordítani:
Motorra +,- szál. A szál másik fele egy sima trafóra, olyanon van, amivel a vonatokat is irányítom. egy csúszókapcsoló van ami kapcsolja, hogy áramot adjon a híd vagy forogjon. Nagy elektronika nincs benne. Hát nagy fordulaton kicsit továbbmegy, de utolsó mm-nél már épp hogy forgatom, akkor mindjárt megáll.
Igen, köszönöm ès várom a kèpeket.A programkapcsolot ameddig forditod ott áll meg a motor?Elektronika is párosult?Konkrètan ez èrdekelne nagyon.Mert mèg a mechanikai oldal menne is de az elektronikát nem tudom mit èpitenèk bele ami megfelelne egy analóg ,egyszerü ameddig forditom ott áll meg forditóhoz.
Az igazi Hudsonokat fordították? Mert úgy tudom Amerikában a legtöbb expressz vonati mozdonyt a vonattal együtt deltázták (így a leghátsó kilátós kocsit sem kellett sem fordítani, sem átrakni a vonat végére.) A nagyon nagy tehervonati mozdonyokat is deltázták.
Hát először gyárit szerettünk volna, de annál nem volt nagyobb amire egy BR 50-es ráfér, ez pedig édeskevés volt, az én 45 cm-es Hudson-nek.
Ezért dekopírral ki az asztal. Körbe egy burkolat és vágányok. A vágányokra rézdrót. A kör belső felére..... ez fog érintkezni a fordítóval. A fordító maga pallóból van. A vége be van vágva, abba 2 rugó és egy darab sín függőlegesen. Ez érintkezik a sínekkel. A hajtás eredetileg régi aksis beleülős kamionomból való. Ezt idén cseréltük a mosógépből megmaradt programkapcsoló és egy lemezlejátszó motorja kombójával. Kapott a híd kis gépházat, korlátot, tető "áramszedőt", tilos/ szabad jelzéseket. A világítás kábelja a régi hajtásnál a korong közepén jött ki, ezt 5 évente cserélni kellett, mert óhatatlan is becsavarta, mint az állat. A híd felfogatás is 2 facsavarral volt, ami azért nem volt szerencsés, mert el tudott mozdulni és beakadt. Meg ha le kellett szedni, visszatenni, fuuu!
A hidat kilehetett venni, ha lecsavartad, a hajtásról, de komplettan( híd+ alja) is ki lehetett szedni, amíg a zsinórok értek.
A mostani hajtásnál van alul egy kör réz lap(régi kézi disznópörzsölő gázpalack alja) a hídhoz erősítve, alul egy fix drót a földből, ez az egyik pólus. A másik pedig, mint az igazin felülről jön. Így kiaknáztuk a becsavarodó kábeleket. Most sokkal lassabb is lett, max-on megy jó lassan.Régen ment mint a ventilátor!
A beigazító füleket nem tudtuk megoldani, de ha belejössz, elsőre ráállsz, főleg most a lassabb, kifinomultabb hajtással.
Most a korong nem fix, simán lelehet emelni a hidat és kilehet venni az alját is.
Ezeket én is úgy bírom, hogy a gyárira nem fér rá semmi érdemi( pl pont a 303 vagy egy Szergej a Mazsolával).
Nekem is házi korong van, ez 45 cm átmérőjű, az Amcsi gőzösnek is rá kellett férnie, ahhoz készítettük, egy régi aksis autó hajtásából. Most 10 év után cseréltük a régi mosógép "Vjatyka"( nem tudom, hogy írják) programkapcsolója és egy bakelit lemezjátszó motorjával- százszor jobb, de nálam nincs beirányító rúd, ügyességre megy a dolog.
Keresném azt az eladót aki a 2016.02.27-ei Láng börzén árult "N" méretű M40-es fém építő szettet. Kérném, hogy vegye már fel a kapcsolatot velem a következő címen.
Lehet ugyan, de a motoros kivitelű eleve nagyobb tömegű (súlyú), ezért csiszolása intezívebb. A nagy súlyú nem önjáró csiszolókocsi vontatása viszont elég problematikus.