Nekem van egy darab kocsim RP25-tel, majd mindig átteszem az épp aktuális kocsiba, a kocsikártyán meg átragasztom. :-) Amúgy most van vagy 30-40 kártyás kocsim, és lesz majd még egyszer ennyi, átkerekezni egy vagyon lenne... :-/
Egy óra volt az összes rendszerhez, vagy mindegyiknek külön?
Természetesen rendszerenként volt óra, különben sok lett volna az álldogálás :)
Vannak igen szép, szívvel-lélekkel készített modulok, de van amolyan vasvillával összehányt is (fűtakaró körös-körben, azt annyi)
Zirccel pl. ismét nem sokat haladtunk, viszont a két kis modulunk (Hollófalva és az átjárós) teljesen újjáépült: új fű, új növényzet, kerítés, kapu, út, lézervágott budi; pont azért, hogy ne egy élénkzöld, játékfüves dobozzal állítsunk oda. Illetve előtanulmányként Zirchez.
Az USA-világ természetesen a növényzet szempontjából (is) teljesen külön világ, leginkább az... ingerszegény kategóriába raknám :)
Budapest???
Egyszerű kis tárolópályaudvar, fordítókoronggal. Kisebb találkozókhoz ideális :)
Lengyelek vennének dudari szenet?
Nemzetközi találkozó lévén a Yellow Pages használata kötelező volt. Azaz mindenki hozzáfért a központi nyilvántartáshoz, láthatta, hogy melyik állomás mit ad fel. Így nem a helyszínen kellett rohangászni, hanem előre elkészített fuvarlevelekkel lehetett operálni. Egy ekkora találkozón ez már erősen ajánlott, különben fejre állna az ÁFU :)
Németország közismerten készpénzes ország, Svájccal együtt. Pl a franciáknál már 15 évvel ezelőtt is még egy doboz gyufát is kártyával vettek. (sokkal lassabban persze, mint a pénzt előszedni rá)
> nem voltak kimérve és jelölve az állomások; sehol nem volt kiragasztott alaprajz
Jaj! Az ember azt hinné, ezeknek már negyed évszázados gyakorlata van a Frmoban...
> nem lehetett tudni, hogy mikor megy az óra
Egy óra volt az összes rendszerhez, vagy mindegyiknek külön? (mert ha egy az összesnek, azt nem lehet ám megállítani :-))
> Budapestet is mindig magyarok vitték
Budapest???
> a magyar modulok minősége megfelel az átlagnak
Igen, a képekből is ez jön át. Vannak igen szép, szívvel-lélekkel készített modulok, de van amolyan vasvillával összehányt is (fűtakaró körös-körben, azt annyi)
> Zirc mindjárt az elején megtelt lengyel és német szénrendelésekkel
Lengyelek vennének dudari szenet? :-))
> Az RP25 biztos-ami-biztos-alapon lett bevezetve
Szerintem nem kell ebből akkora cirkuszt rendezni! Elmennek a NEM kerekek is, csak röccennek az RP25 váltón. Meg fordítva is.
Összességében véve megállapodtunk abban, hogy jó magyar módra picit ismét eltúloztuk a fejlett nyugat-Európa istenítését (ezalatt értek olyan általános malőröket, hogy pl. sok helyen nincs infrastruktúra a kártyás fizetéshez – a Visa szinte használhatatlan –, vagy hogy a 4-csillagos hotel bárjában a pincérnő nem látott még PayPass-kártyát, mindenáron le akarta húzni :)
De a találkozó szervezésében is voltak érdekes mozzanatok, pl. nem voltak kimérve és jelölve az állomások; sehol nem volt kiragasztott alaprajz a csarnokban (mi kiragasztottunk egyet, a fél csarnok odajárt); nem létezett olyan, hogy RUT-terv; nem voltak egyértelműen kijelölve felelősök a szervezők részéről. Azt sem értettük, hogy csütörtök reggel miért kellett a belépéskor mindenkinek újra leadni a kajarendeléseket, ha már egyszer összegyűjtöttük és elküldtük (voltak, akik emiatt egy órát vártak a bejáratnál). Illetve a lebonyolításban is akadtak érdekességek (az egyik holland állomás annyira félkészen érkezett, hogy miatta a teljes holland szakaszt diszkvalifikálni kellett, végül kiszedtek egy modult az állomásból, és összedrótozták a maradékot; Chiasso pedig rendszeresen bedőlt és a fél rendszert elverte. A hangosítás 0-val volt egyenlő; nem lehetett tudni, hogy mikor megy az óra. Ezen malőrök jó része természetesen az infrastrukturális adottságokra és a találkozó méretére vezethető vissza, valószínűleg nem unatkoztak a szervezők a megelőző hetekben.
Ettől függetlenül szerda esti kezdéssel csütörtök kora estére összeállt a 6500m2-nyi csarnok, ami nagyon jó teljesítmény :)
A magyar szakaszon emlékeim szerint 0 műszaki probléma lépett fel, és a csarnokban elsők között nálunk mozgolódtak a szerelvények. Találkozó közben sem voltak komolyabb problémák, bár a várakozásoknak megfelelően Zircre külföldről senki nem jelentkezett (egy végtelenül belassult német fickótól eltekintve, akit folyamatosan támogatni kellett); emlékeim szerint Budapestet is mindig magyarok vitték.
A találkozón az ember nyilván első sorban a látványosabb elemeket fotózza, de azt kell mondani, hogy a magyar modulok minősége megfelel az átlagnak, voltak a többieknél is félkész modulok. A magyar vonal Bp. tároló –> Hollófalva -> Nagyberki -> Zirc -> Magyarszerdahely -> Tolmács -> Királyrét tároló, illetve (Zirc->)Decs(->Spenglerhäusl->Chiasso) állomásokból állt.
Az ÁFU-ra mi mostanában igyekszünk nagyon ráhajtani, viszont a sokféle résztvevő miatt az ilyen nagyobb találkozókon sosem annyira zökkenőmentes az ÁFU (pl. Zirc mindjárt az elején megtelt lengyel és német szénrendelésekkel – rakomány nélkül, így hiába voltak ott a fuvarlevelek, nem tudtunk mit feladni :)
Az RP25 biztos-ami-biztos-alapon lett bevezetve, a magyar szakaszon egészen a határállomásig jó volt a NEM is. Egyébként én is meglepődtem, amikor számba vettem a modelljeimet, hogy mennyire belopakodott az RP25 Európába: a teherkocsiállományom kb. fele RP25-ös úgy, hogy sosem volt szempont nálam ilyen kerekeket beszerezni.
Összességében véve a magyar szakaszon a legnagyobb problémát mindig az előző esti FREMO-Café által okozott mentális amortizációk reggel 9-es határidőre történő kipofozása jelentette :)
Igen, nagyon sok szép gőzös volt. Manfredék (III. korszak, BBÖ Lokalbahn) természetesen szertartályos gőzösökkel közlekedtek (egyébként kb. a szokásos felhozatalukkal érkeztek, önálló rendszert építettek, és eljátszadoztak magukban). A mi rendszerünkön (IV. korszak) főleg a lengyeleknek voltak szép nagygőzösei, mind frizírozottak, vagy saját építésűek; gyorsvonati fordában is előfordultak. Nekem különösen tetszettek a fehér peremű kerekeikkel. Elég sokban láttam kiépítve végzárvilágítást is – ez ugyebár az eredetik esetében a nagyméretű fényszóró fényvisszaverőjébe alulról beépített kis izzó, amit üvegszálas optikával egészen ügyesen megcsináltak 1:87-ben is.
A DR-nél már kevesebb gőzös akadt (főként teherfordások), DB-éknél már alig; a svájciaknál viszont már a villanygépekkel lehetett Dunát rekeszteni. Az infrastruktúra egyébként úgy volt kiépítve, hogy nem volt probléma a gőzösöket forgatni.
Emlékeim szerint bolgárok is voltak, de a TT-s részen. Sőt, megérkezett az első fecske román is (bukaresti, bár Párizs mellett él :)
Nagyon klassz lehetett. :-) Különösen az amcsikat néztem volna meg.
A magyar modulok (minőség, megbízhatóság) és a személyzet (állomás kezelők, áfusok) hogyan állták meg a helyüket, mi volt a visszajelzés? Mely állomások voltak kint?
Ezek szerint ezt az RP25 dolgot ennyire komolyan gondolják? Nektek voltak ilyen kocsijaitok?
És akkor ne csak a konstrukcióról beszéljünk, hanem arról is, hogy a 30 éves PIKO sínek még mindig gyári fényűek voltak, míg a Fuggerth sínek rozsdásodtak, mint állat!
Elöljáróban: a teremben több független rendszer üzemelt (Európa H0 4-es korszak, H0-Fine, G, két-három USA, egy kiadósabb TT, satöbbi-satöbbi). A MÁV-szakasz az SBB-vel, DR-rel, némi DB-vel, kiadós PKP-val, egy kisebb NJ-szakasszal a 4-es korszakú Európához csatlakozott (egész konkrétan Zircen leágazva Svájchoz, a határállomás Chiasso volt).
Szerettünk volna mindenféle közvetlen kocsis megoldásokat belevenni a menetrendbe, de a szervezők nem rajongtak az ötletért, ők a biztonság felé tolták a hangsúlyt. Valószínűleg abból indultak ki, hogy az Európa-szerte kavargó közvetlen kocsik miatti egymásra várakozások egy-egy menetrendi borulás esetén láncreakciót indítottak volna el.
Egy szó, mint száz, ablakos vonatokból emlékeim szerint kettő nemzetközi volt (egy személy, meg egy nemzetközi gyors), de volt stokkozás: a belföldi gyorsokról akadtak le kocsik, amik aztán a nemzetközikkel mentek ki külföldre.
Az ÁFU természetesen teljesen nemzetközi volt, rendelhettünk bárhonnan, és tőlünk is rendeltek rendesen (nemzetközi forgalomban RP25-ös kerekű, RIV-es kocsik vehettek részt). A két szomszédos rendező (Bp. rendező és Plagwil) közötti átállítós teherrel egy GySEV-Szergej szaladt ki Chiassoig, ahol a vonat megkapta a svájci villanygépet. Vicces volt a csarnok túlfelén, DR-részen belefutni a saját kocsijaimba :)
Egyébként valóban hatalmas élmény volt, hihetetlen mennyiségű jó ötletet, megoldást láttunk (ugye én a bizber-megoldásokra különösen fogékony vagyok). Néha beborult a ravatal: Chiassoban pl. egyszer az erősítő adta meg magát - 20 darab gépet számoltunk össze az állomáson -, másszor az állomási személyzet nem volt összhangban (egy ekkora állomáshoz minimum 3 ember és sok rutin kell); egyszer meg egy félkész holland állomás dobta be a törülközőt (rendkívül silány minőségben csapták össze). Ennek ellenére nagyon jó volt a hangulat, szépen pörögtek a menetrendek, és sok izgalmas menetrend közül lehetett húzni.
Egy hibája volt az egésznek: csak 3 naposra szervezték :(
Azon a termen (és az asztalok garmadáján) még végignézni is sok...
De azért óriási élmény lehetett!
Tényleg! Ilyenkor hogy vannak a menetek? Több "országon" keresztül megy egy vonat? Vagy a magyar csapat szerelvényei csak a következő határállomásig ingáznak?
(Azon túl, hogy a kalapsínekkel való bajlódás önmagában kerülendő, ha mégis ragaszkodsz a rendszerhez, szerintem nézz körül. Kis szerencsével egy I-profilú váltóhoz képest fillérekért be lehet szerezni régi Piko váltókat, amelyek műszakilag egy nagyságrenddel jobbak a Fuggert-csodáknál.)
Szeretnék segítséget kérni abban hogy szeretnék egy terepasztalt csinálni H/0 méretarányba egy 90x200cm asztalon egy hegyes fűrésztelepes,szenes gőzösösre gondoltam de mivel kezdő modellező vagyok így nem tudom hogy kezdjem el igazábol,a pályatervvel vagyok bajba hogy minden elférjen rajta.Minden segítséget szívesen fogadnék
Köszönöm szépen a választ! Ők egész jónak tűnnek kínálatukat illetően is a webshop alapján.
Izé bizézé: Ne haragudj de nem értem a felháborodásodat. Úgy gondolom ez egy közösség ahol a modellezők egymást tanácsokkal segítik, és bátran fordulok is értelmes válaszért hozzájuk. Bizony mi is jártunk olyan svájci modellboltban ami annyira el volt dugva, hogy az oldalunkat is csak utólag találtuk meg, és kincseket rejtett. Szóval a google sem mindig jó megoldás. Pozsonyban még nem jártunk ilyen téren, ezért is kérdeztem meg a nálam már tapasztaltabb kollégákat.
Inkább a digitális vasútmodellezés topic témája lesz ez.
Ettől függetlenül és márka, típus ajánlása nélkül (mivel rengeteg cég gyárt hangdekódert, kinek a pap, kinek a paplan, ebben nem szeretnék preferálni senkit és semmit),
a működésről, hangminták feltöltéséről itt találsz infot: