Keresés

Részletes keresés

karako-hid Creative Commons License 2016.10.22 0 0 100271

"egyben lehessen cserélni a mágnestekercses állítóművel, és ne kelljen még a digitális vezérlést is cserélni mellé"

Ez így szépen hangzik, de a Conrad/Tillig csere, azaz motorosról-motorosra esetén ezek szerint kell :(((((((((((((((

Előzmény: diginewl (100270)
diginewl Creative Commons License 2016.10.22 0 0 100270

Ezzel jól is fog működni!

A digiMOT, ahogy itt szó is volt róla nem jó hozzá, mert az "forgatja" a kimenetet, a DigiSwitch-nek pedig két független kimenete van, amit vezérelsz. Az MTB-hez ez utóbbi kell. Valószínű azért így alkották meg a tervezői, hogy egy-az egyben lehessen cserélni a mágnestekercses állítóművel, és ne kelljen még a digitális vezérlést is cserélni mellé.

 

MTB: Nem lesz vele gond. Az állítómű nagyon megbízható! (lassan egy éves napi tapasztalatom van vele). 

Szépen méltóságteljesen, mint egy szervó pakolgatja a váltót!

 

Newl

Előzmény: csibesz2 (100269)
csibesz2 Creative Commons License 2016.10.21 0 0 100269

Én DigiSwitch2 dekóderrel használom,a hosszabb tesztre a hétvégi kiállításon fog sor kerülni.

Előzmény: karako-hid (100267)
1044 Creative Commons License 2016.10.21 0 0 100268

Szerintem az nem lesz jó hozzá. Az MTB szórólapján, mint ha olyat olvastam volna, hogy sima kapcsoló dekóderrel kompatibilis pl Lenz LS110, LS150. Tehát ha minden igaz úgy kell vezérelni mint egy sima mágneses állítóművet. 

Előzmény: karako-hid (100267)
karako-hid Creative Commons License 2016.10.21 0 0 100267

Az MTB MP1 váltóállítót megvettem, de a Digitools DigiMottal nem tudom állítani, mert ha eléri a végállást, akkor jön vissza, addig, amíg a kapsolási idő tart.

Valaki tud segíteni, hogy kéne DigiMottal üzemeltetni?

Egyébként nagyon klassz, kis méretű, és halkabb, mit a Tillig és persze a Conrad. Csak azokat egyszerűen bekötöttem és mentek :)

Kösz.

Főjelző Creative Commons License 2016.10.21 0 3 100266

Egy halk kérdés: nem lenne célszerű ezeket a Digitális vasútmodellezés topikban megvitatni? Nem mintha itt baj lenne, csak ha valaki később vissza akar keresni valamit, akkor ott hamarabb megtalálja.

somytomy Creative Commons License 2016.10.21 0 0 100265

Jogos, valamiért azt hittem, DCC-jelre vonatkozik a kérdés.

Előzmény: nazareth (100263)
rezgaras Creative Commons License 2016.10.21 0 0 100264

Bonyolult dolog ez. Nem csak az önindukció játszik bele, de a motorok kommutáláskor egy elég nagy impulzust lökhetnek vissza. Ha a (digitális) műszer csúcsra van kalibrálva, jó nagyot is mérhet. A modern, szabályozós dekóderek ráadásul másodpercenként sokszor (egyesekben beállítható) kihagynak egy pár ezred másodpercre, akkor mérik meg a motor által generált feszültséget, amiből kiszámolják a motor fordulatszámát a szabályozáshoz. A mérésben ez is benne lesz. Szóval én inkább maradnék a szkópnál.

 

(a dekóderekben van védelem, ami a kommutálási tüskét elnyeli, nehogy arra szabályozzon)

Előzmény: nazareth (100262)
nazareth Creative Commons License 2016.10.21 0 0 100263

Egy diódahaddal, egyenáramú mérésre állítva lehet egyszerűen mérni, bár így ~1.4 volttal kevesebbet mér a műszer (a diódákon ennyi feszültség esik) – szerintem ez csak a (közel) 100%-os kitöltési tényezőjű AC DCC-jelre vonatkozik, és ott is a csúcsfeszültséget méri. A motorkimenet feszültsége eleve DC, a diódák nem sok mindent csinálnának, az egyszerű digit. műszer meg ugyanúgy csak egyenáramot, vagy szinuszos váltóáramból számolt effektív értéket tud mérni,

Előzmény: somytomy (100261)
nazareth Creative Commons License 2016.10.21 0 0 100262

Itt már tényleg nagyon off...

 

megmutatja nekünk a pwm jel feszültségét, – az mindig 0 és egy bizonyos érték között váltakozik. Amire Te gondolsz, az a feszültség effektív értéke.

 

PWM-jel effektív értékét nem egyszerű mérni, legalábbis szimpla multiméterrel nem. True-RMS-műszerrel, vagy digit. szkóppal viszont simán rámérhetsz, azok kiszámolják neked az effektív értéket. Ezen kívül leginkább olyan műszerekkel tudod mérni, amelyek mérési elve az elektromos áram munkavégzésének mérésén alapul, pl. Deprez, vagy hődrótos műszer.

 

(Szerintem motorral együtt mérni a motor önindukciója miatt még nagyobb kapufa, mint üresen; a hagyományos multiméterek nem a mindenféle összevissza jelek mérésére vannak kitalálva, főleg, ha arra egy pörgő motor is ráül.)

Előzmény: Hernyofan (100260)
somytomy Creative Commons License 2016.10.21 0 0 100261

"meg lehet mérni egy sima multiméterrel azt a feszültséget, amiről most mi beszélünk?"

Egy diódahaddal, egyenáramú mérésre állítva lehet egyszerűen mérni, bár így ~1.4 volttal kevesebbet mér a műszer (a diódákon ennyi feszültség esik). AC állásban a legtöbb multiméter pontatlanul mér négyszögjelet, mert szinuszos jelalakhoz van beállítva (vannak olyan műszerek, amik valós effektív feszültséget mérnek, de az tudtommal nem hobbi kategória).

"Ha a dekóder motorkimenetén terheletlenül egyenfeszültséget mérek, akkor az bármely sebességfokozaton mindig ugyanazt a feszültséget mutatja. Nekem ez logikusnak tűnik, hiszen a pwm jel feszültsége nem változik, csak a kitöltési tényező."

Nekem furcsa ez a tapasztalat, mivel a ugyan a feszültség csúcsértéke állandó, de az effektív értéke a kitöltési tényezővel arányos (ettől működik az egész dolog). Kérdés, milyen műszerrel mérted, egy Deprez-műszer valószínűleg terheletlenül is feszültségváltozást mutatna, egy digitális műszer meg fene tudja mit reagál egy nagyfrekvenciás jelre. Na, mindjárt méricskélek egy kicsit.

Előzmény: Hernyofan (100260)
Hernyofan Creative Commons License 2016.10.21 0 0 100260

Bár ilyen mélységig még sose mentem bele, de érdekelne: meg lehet mérni egy sima multiméterrel azt a feszültséget, amiről most mi beszélünk?

 

Ha a dekóder motorkimenetén terheletlenül egyenfeszültséget mérek, akkor az bármely sebességfokozaton mindig ugyanazt a feszültséget mutatja. Nekem ez logikusnak tűnik, hiszen a pwm jel feszültsége nem változik, csak a kitöltési tényező. 

 

Ha rákötünk egy motort, és terhelés alatt vizsgáljuk ugyanezt, akkor a feszültség szépen növekszik a motor fordulatszámával, maximális fordulatnál elérve az előbb említett feszültséget. Ha nem is pontos a mérésünk, de ebből lehet következtetni valamire? A terheletlen állapotban mért feszültség a motorkimeneten megmutatja nekünk a pwm jel feszültségét, amivel a dekóder a motort "bombázza"?

Előzmény: rezgaras (100254)
007Gergő Creative Commons License 2016.10.21 0 0 100259

Az utolsó információk szerint: 
Október 22-én, holnap és november 05-én a  börze még mindig a LÁNG-ban lesz.

nazareth Creative Commons License 2016.10.21 0 0 100258

A motorok impedanciája nem játszik szerepet. Elhanyagolható még 30kHz-es PWM mellett is - ennyit az elméleti villamosmérnökösködésemről :)

 

Egyébként a mai mágnesek köszönőviszonyban sincsenek azokkal, amiket 30-40 évvel ezelőtt használtunk – mágnesológiából nem vagyok naprakész, de itt lehet a kutya elásva. A Linzbauer-könyv még a mágnesek halálát vizionálta egyutas egyenirányítás esetén is.

Előzmény: rezgaras (100256)
martisz Creative Commons License 2016.10.21 0 0 100257

Vitáról szó nincs :-)

 

Eszmét cserélünk, tapasztalatokat osztunk meg és beszélgetünk nyilvánosan. Ennyi.

 

Csíkos mesterrel már közel 10 éves baráti viszonyban vagyunk, sok dolgot láttunk már együtt, ha kérdés, probléma van, hívjuk egymást,

köztünk nem lesz parttalan vita :-))

 

Én is láttam már újból szart, régiből jót, de általánosságban arra próbáltam utalni, hogy a technika azért más, mint 10-20 évekkel ezelőtt.

 

 

 

Előzmény: róbertke (100250)
rezgaras Creative Commons License 2016.10.21 0 0 100256

A motorok impedanciája nem játszik szerepet. Elhanyagolható még 30kHz-es PWM mellett is, számold csak ki! Emellett a PWM lényege az, hogy a feszültség nem érdekes. Elég nagy frekvenciájú PWM-mel járathatod a 12V-os motort 220V-ról is. (na jó, a szigetelés esetleg nem fogja bírni ;-))

 

Egyébként a mai mágnesek köszönőviszonyban sincsenek azokkal, amiket 30-40 évvel ezelőtt használtunk (és még sok modellező mozdonyaiban bent vannak). Az energia sűrűség azóta sok százszorosára nőtt.

Előzmény: nazareth (100239)
rezgaras Creative Commons License 2016.10.21 0 0 100255

Egyébként a DCC feszültség nem csak elméleti probléma. Nagy terepeken (pl. FREMO) igen is gondot okozhat, hogy az egyes betápok (booster) feszültsége nem egyforma. Ugyanis amikor a mozdony átmegy a szakaszhatáron, rovidre zárja a két boostert, a nagyobb feszültségű elkezdi táplálni a kisebbet. És meg az is lehet, hogy a kisebb feszültségű az izmosabb! Leéghet a mozdony áramszedője, de nekem éppenséggel egy dekóderem is meghalt ettől.

 

rezgaras Creative Commons License 2016.10.21 0 0 100254

> Hogy a dekóder ebből mennyit ad, hova (pl. a motorra), az ugye nem a szabvány tárgya.

 

De benne van, csak egy kicsit elrejtve. A lényeg az, hogy a dekóderek alapból a bemenő feszültséget használják, feltehetőleg egyenirányítás után egy H-híddal. A szabvány pl. a CV5-re (max. sebesség) azt írja, hogy az a DCC feszülséggel arányos, tehát ha oda 191-et írsz, az a DCC feszültség 3/4-ét jelenti. Vagyis a szabvány alapján a dekóderek nem kötelesek abszolut szabályozást végezni, a beállított értékek mindig a bemenő feszültséghez képest értendők. Ez azzal jár, hogy a mozdony viselkedése más és más lesz attól függően, mekkora a DCC feszültség a sínben.

 

Vannak olyan modern dekóderek, amelyekben be lehet hangolni, hogy a sebességszabályozás a DCC sebességfokozathoz igazodjon, tehát pl. az 1-127 sebességfokozat 1-127km/h (természetesen igazi mozdony) sebességnek feleljen meg. Ekkor a szabályozás független lesz a DCC feszültségtől, persze csak amennyiben a DCC feszültség engedi. Ha túl kicsi a feszültség és a mozdony egyszerűen nem megy olyan gyorsan azzal a feszültséggel, az persze más. Akkor mondjuk 1-90km/h-ig gyorsul, utána pedig nem.

 

De az az igazság, hogy ezt csak a leírásból tudom, mert nem kísérleteztem még ezzel a beállítással.

 

Előzmény: e94 02 (100243)
m41 2108 Creative Commons License 2016.10.21 0 0 100253

Sziasztok!  Tudna nekem segíteni valaki abban hogy a Zimo hangdekóderhez a cv beállításokat magyarul hol találhatom meg? Angolul megvan de nem értek angolul sajnos! 

Előre is köszönöm a segítséget!   PITTU 

somytomy Creative Commons License 2016.10.21 0 0 100252

OFF:

Na jól van, ez nem lett egészen kerek, nem kéne hajnalban fórumozni :-9

ON:

Előzmény: somytomy (100251)
somytomy Creative Commons License 2016.10.21 0 1 100251

"Szerencsés a többi olvasó, mert csak el kell olvasnia az általatok megosztott évtizedes tapasztalatot,

s így talán elkerülhet néhány keményebb buktatót.....:-))))"

 

Szerencsétlen a többi olvasó, mert miután sokszor olvasta a "magas feszültség tönkreteheti a mozdonyt/dekódert" kezdetű intelmet. És miután rászánja magát egy alacsonyabb feszültségű, stabil táp beszerzésére, hát nem azt találja mondani egy hasonlóan nagy tudású topiktárs, hogy 16 volton nem minden mozdony teljesít jól? :-)

 

Még jó, hogy a kedves olvasó állítható tápegységet vett...

Előzmény: róbertke (100250)
róbertke Creative Commons License 2016.10.21 -1 0 100250

Igazad is van, meg nem is.....

Csíkos Mester műtőasztalt használ, mert nagyon ritka az amikor a Páciense a ...... túlvilágon végzi...

Korosztály szerint nála az újdonsülttől a  matuzsálemig mindegyik előfordul....

Vitatkoznék a motorokról is, mert Ő tudna neked olyan új gyártásút mutatni ami magára a gyártóra is szégyen,

én meg olyan régi 50-60 évest, ami paramétereiben kenterbe veri a mostaniakat (Meccano, Jouef, Gützold, Hruska, stb.)

Digitális technika: modellezés legifjabb ága, napról napra változik, évtizedes tapasztalatokkal még nem bír....

 

Mielőtt parttalan vitába és csatabárd dobálásba kezdünk, egyezzünk meg abban, hogy mindez "szerencse függő"...

 

Szerencsés vagy, mert csupa új gyártású modellel dolgozhatsz...:-)))

Szerencsésnek tartom magam, mert a modelljeim évtizedek óta bizonyítják, hogy jók ......

.......és az igazi Hong-Kongi gagyikon kívül nem volt még közöttük kuka :-)))

Szerencsés a Mester, mert az Ő kezei között megfordult már több ezernyi különböző modell... ezáltal hatalmas tapasztalatokra tett szert....:-))))

 

Szerencsés a többi olvasó, mert csak el kell olvasnia az általatok megosztott évtizedes tapasztalatot,

s így talán elkerülhet néhány keményebb buktatót.....:-))))

Előzmény: martisz (100249)
martisz Creative Commons License 2016.10.21 0 3 100249

Upssz, még két gondolat...

 

A roco központ.

Én úgy gondolom, hogy ott nem kevés és a sok az alapvető probléma, hanem a szabályozatlanság, ami terhelés függvényében akár 30Vig felugrált. Egy normális, stabil táppal szerintem a Roco központ árában és tudásában nézve egy igen fasza kis alap. Stabil táp kell hozzá és tudni hol a határa.

 

A másik:

Csíkos mester boncasztalán én többségében 10+ os korú gépeket szaktam látni.

Hübsch úr ajánlása is 2000 datálású

A belinkelt Tillig performansz is vagy 15 éves.

Én viszont maximum 10 éves technikákról, modern 5 pólusú motorokról és 3-4.generációs dekóderekről és stabil központokról, erősítőkről beszélek.

Ez a tényező nagyon nem mindegy!!!!

 

Előzmény: martisz (100248)
martisz Creative Commons License 2016.10.20 0 4 100248

Csak jobban illik ide ez a téma, mint Szabika ámokfutása 😀

 

Meg jó pap is holtig tanul...

Köszönöm a hozzászólásod és a leírt szakszerű tényeket!

 

Szóval, ha még ilyen mélységben is kielemezzük a működési metódust,

még akkor is azon a véleményen vagyok, hogy akár egy 20V-os digit pályán,

normális sebességen, nem üveghangon járatott dekóder és motor is elél ugyanúgy 10-15 évig,

mint egy Fz1-el vagy PWM szabályzóval ész nélkül hajtott 12Vos analóg rendszeren.

 

És az már csak személyes tapasztalat, hogy sok digit funkció, vagy példának okáért gyári ESU gyártmányú 120 ezres csodamasina

a tudásának felét sem képes prezentálni 16 V-on. 18-nál már parádézik 😀

 

De ez is ízlés dolga, tapasztalja ki mindenki magának, mi a jó.

 

Csak legyünk tényszerűek. H0 méretben:

- igen, a többség a 16 V-ot ajánlja

- de, ha kell lehet 2-3 volttal több is

- mert valami csak úgy fog működni

- és nem igaz, hogy ez károsabb a dekóderre és a motorra nézve

- más okok miatt igen, mehet tönkre ez is az is

- de ez nem függ az első két pontban megfogalmazott változóktól

 

Üdv,😁😁

Előzmény: nazareth (100247)
nazareth Creative Commons License 2016.10.20 0 1 100247

Na vávávárj. Itt van egy alapvető félreértés. 

 

1.) A dekóder bemenetén szimmetrikus négyszögjel van (pl. 16V).

2.) A dekóder a négyszögjelet egyenirányítja (ugye ez egy 15,x voltos többé-kevésbé sima egyenfeszültség).

3.) A szükséges motorteljesítménynek megfelelően ezt a 15,x voltos egyenfeszültséget a dekóder kitöltésitényező-variálással kapcsolgatja rá a motorra. Tehát a motor nem egy 0..12V dc feszültséget kap, hanem időben változó 0, illetve 15,x voltot!

 

A moduláció frekvenciája jóval nagyobb, mint a sima egyenáram 100Hz-es lüketése, emiatt a motor impedanciája is jóval nagyobb, emiatt nem probléma, ha a motor az egyébként névleges 12V-nál nagyobb tüskéket kap. 

 

De innentől kezdve szerintem pucoljunk át a digit. vasútmodellezésbe, mielőtt kiszántanak minket :)

Előzmény: martisz (100246)
martisz Creative Commons License 2016.10.20 0 2 100246

Maestro !! :-)

 

Egy kicsit fejtegessük csakis baráti, társalgási hangulatban ezt tovább.. :-)

 

Igaz, hogy főleg nagy asztalok közelében mozgok nap, mint nap, de tapasztalataim alapján:

- Közel 250 dekódert felügyelek napi szinten

- ugyanennyi motort

- Hetente átlagosan 1 dekóder ég szénné valamelyik gépben

- Havonta átlag 2 motort kell cserélni

 

Olyat még nem láttam, hogy a bemenő feszültség tett volna direkt kárt valamelyikben.

Amitől tönkremennek, az mechanikai megerőltetés vagy akadás, ütközés, stb..

Tehát, amikor a dekóder tolja a kakaót a motornak, az meg valamilyen mechanikai akadály miatt erőlködik. Ilyenkor jellegzetesen bűzlik a motor, oszt idővel kipurcan és előbb-utóbb kokszosítja a dekódert is.

 

vagy mert nem old le a központ zárlatvédelme, ez pedig elkoszolódás esetén jellemző...

 

Mindkettő ugyanúgy bekövetkezik 14,16,18 vagy 20 voltos eredő tápfesznél..

 

De, és kizárólag az én VÉLEMÉNYEM szerint:

- A dekóder a motornak a bemenő X AC tápot 0-12 volt közötti DC táppá alakítja, függetlenül attól, hogy 12 vagy 22 volt a sínfesz.

- A kettő közötti különbözetet vagy nevezzük többletnek a dekóder hővé alakítja, azaz melegszik, ez tény, hogy kisebb bemenőnél kevésbé melegszik, de állítólag ezt a dekódereknek bírnia kell.

 Namost, ha 16V AC a booster/központ kimenő feszültsége, akkor a sínen, miután keresztül megy csatlakozókon, foglaltságérzékelőkön, vezetéken, sínszálon, átlag 15,2-15,5 lesz jelen. Ezt kapja a dekóder.

Ugyanez 18 V-nál --->> 17-17,5 V

 

Előbbinél működik a dig.füstölő, utóbbinál nem. Utóbbi előnye még, hogy más digi funkciókra is jut elég energy (világítás, elektromos kupplung, stb..)

 

Szokásom, hogy a dekóder CV5,6 értékét a maximum 2/3-ra veszem, ez azt jelenti, hogy a motor max 9-10V DC-t kaphat a dekódertől full gázon is.

 

Végül, de nem utolsó sorban H0-ról beszéltünk végig, nem értem, hogy került bele N-es, TT-s mozdony, meg motor ????

Az más kávéház, itt H0-ról volt szó és füstölőről, dekóderről és motorokról!

Üdv,

Gábor

 

Előzmény: csíkos-háTTú (100241)
diginewl Creative Commons License 2016.10.20 0 0 100245

Ojjé!

Nem veszünk itt össze senkivel - szerintem egy fórum nem arra van.

Max. a felhasználónál füstöl el valami - véglegesen...

 

Ha normálisak a boltban, akkor vidd nekik vissza és egy alacsonyabbra cseréld ki - előtte érdemes őket felhívni.

Azzal nagyon látványos műsort tudsz csinálni.

Ami fontos, és már tapasztaltad, ne töltsd túl. 0,2ml. annyi, nem sok.

Kb 4-5 perc füstölés, aztán töltés. Ezt úgy tudod növelni, hogy (dekódere válogatja) beállítható álló helyzetben kevesebb pöfékelésre.

A középen levő pálcára vigyázz, az a lelke, nehogy megsértsed.

 

Jó füstölést :)

Ebben az "öregben" egy Seuthe 10 füstgenerátor dolgozik. (DCC üzemben megy)

 

 

Előzmény: medve81 (100244)
medve81 Creative Commons License 2016.10.20 0 0 100244

Sziasztok!

Köszönöm a segítséget mindenkinek! De nem akartam ekkora lavinát indítani.A csepegtetős módszerrel sikerült rávennem a füstölésre, bár elég gyengén, de legalább tudom, hogy működik!

A sín feszültséget nem tudom kimérni, de a trafó 18 V DC, amit a Roco Maus-hoz adtak. És valóban rosszul fogalmaztam: "füstölő is digitális üzemre való", arra gondoltam, hogy 16-22V-on működő. Mivel nincs tapasztalatom ezekkel kapcsolatban, így azt vettem meg, amit a boltban ajánlottak. A modell Roco (62278), a dekóder foglalat mellett van a jumper, de nem nyúltam hozzá. Most egy Roco kezdő készletből való (számát nem tudom), nem hangos dekóder van benne. Később szeretnék bele hangdekódert.Valószínű az a megoldás, hogy beszerzek egy Seuthe 10E füstgenerátort.

Még egyszer köszönöm a segítséget mindenkinek! Üdv.: Laci

e94 02 Creative Commons License 2016.10.20 0 0 100243

A linken található ábrákon ugye az van, hogy a "NON N-SCALE DECODER MAXIMUM" 27V, míg az "N-SCALE DECODER MAXIMUM" 24V. Hogy a dekóder ebből mennyit ad, hova (pl. a motorra), az ugye nem a szabvány tárgya. A 27V és a 24V lenne a garanciális limit, azt kellene tudnia egy DCC dekódernek szó nélkül.

 

Persze, Hübsch úrnak is könnyebb a Power Station adatait betenni, mint a dekóderét.

 

A vicc az, hogy mindig csak akkor vagyunk nagyon-nagyon DCC kompatibilisek, ha a másik azon a paraméteren éppen nem az.

 

Ez megint mindegyik gyártóra igaz, nincs kivétel.

Előzmény: csíkos-háTTú (100241)
diginewl Creative Commons License 2016.10.20 0 1 100242

Szerintem is zárjuk.

(csak csendben jegyzem meg, van olyan gyártó, aki ilyent merészel írni, de mind mondtam csak csendben, mert erre hivatkozva kaptam már akkora pofont, hogy ilyen kis .... cég leírására ne is figyeljek oda, ne is merjek rá még véletlenül se hivatkozni.)

 

Ez egy ismeretlen német gyártó ismeretlen terméke, egy ismeretlen honlapról.

https://www.tillig.com/dateien/Produkte/HOModellbahnen/Lokomotiven/Triebwagen/70004_21_22_74191_92_93_364545-samo%20VT135-S1-4_2015_08_13.pdf

 

Bitte prüfen Sie vor Inbetriebnahme des Triebwagens die Span-
nung an Ihrer Digitalzentrale. Für den Betrieb von Fahrzeugen
der Spurweiten TT, H0, H0e und H0m wird eine Digitalspannung
von max. 14 Volt empfohlen. Höhere Spannungen führen zu einem
höheren Verschleiß der Motoren.

 

Ezt gyártó írta, nem innen-onnan vett információ, és csak AJÁNLÁS.

Mindenki azt tesz a modelljével amit gondol.

Ez pedig egy fórum, ahol beszámolhatunk a dolgokról/gondolatokról.

 

Newl

Előzmény: nazareth (100240)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!