Nagyon érdekes és tanulságos volt olvasni a Rolling Stones-fanek homepage-ét. Nem akarok "ellenlábaskodni", vagy fölemlegetni holmi ostoba "Beatles kontra RS" vitát (mellesleg ez a vita nem, vagy legföljebb RS-oldalról létezik), mindenesetre azt javaslom: nyissunk mi is itt egy oldalt, azaz írjon mindenki, aki vonzalmat érez a Történelem Legnagyobb Zenekara, a BEATLES iránt! Kicserélhetnénk egymással a véleményünket, információinkat stb. Profi rajongók, figyelem! Máris a figyelmetekbe ajánlok egy hasznos weboldalt: www.rarebeatles.com
Márminthogy mit? Azt, hogy kívülálló vagy, vagy azt, hogy azt írsz amit akarsz? Nem bántani akartalak ezzel, csak arra akartam célozni, hogy Szabolcs felületességén sokkal jobban megütköztem, ismerve eddigi munkásságát, ugye.
Khmmm...
Hogy is érted azt, hogy "jobb"?
Egyébként, ne gondoljátok, hogy én egyből hiperszuper cd-kel kezdtem, először csak egy bakelitem volt a Plesae Please Me és hónapokig azt hallgattam, mégpedig úgy, hogy diktafonnal vettem föl egy kazira, mert nem volt más módom rá és ezt az egy felvételt hallgattam suliba menet oda-vissza (napi két óra). És hogy örültem neki, hogy az legalább megvan...
Nem feltétlen igaz ez...én egy éve kattantam rá a Beatles-re, de nagyon. Egyidős vagyok Szabolccsal, asszem legalábbis (28?), úgyhogy az említettfílinget tudom én is, csak a '80-as években még a Smiths meg egyéb brit zenékre/bakelitekre vadásztam a boltokban meg a Petőfi Rádión. Azért még rá tudtam állni a Beatles-re, meg nyomultam rögtön át Liverpoolba zarándokolni (Írországban éltem akkoriban).
Éppen hogy így van, ahogy Te mondtad, kedves Csülök. A szívemből szóltál. Bár én a Szabad Európás és Luxemburgos Beatlesről már lemaradtam, volt helyette MK 27 és Polimer kazetta. Valamint apám orsós Teslája, monóban, Istenemre mondom, a BEATLES FOR SALE szebben szól rajta, mint akármelyik CD.
Nem egészen így van ez, kedves Szabolcs. Lehet valaki bármilyen szakértő, soha, de soha nem fogják tudni, milyen volt másfél órán keresztül várni a Vasárnapi koktélban, hogy egyszer csak a sok vacak után megszólaljanak a "fiúk" (néha-néha)! Soha nem fogják felfogni, hogyan lehetett a Szabad Európáról, vagy Luxemburgról felvenni az alig hallható zajokat (amiről csak mi tudtuk, hogy az kristálytiszta Beatles muzsika, mert a szívünkből szólt)! Nem tudhatják milyen érzés volt kezünkbe venni az első borsos áron beszerzett nyugatról csempészett Beatles kislemezt, vagy a nagylemezt! Ebben a patikahangzású, surround, megabass zene rengetegben soha nem fogják megtalálni az igazi Beatlest. És ez így van jól.
Egyébként meg szerintem már igazán abbahagyhatnátok a duzzogást. Úgy látom, hogy az egész vitának egy-két félreérthető és félreértett fogalmazási hiba az alapja.
Bocs hogy beleszóltam.
Eljár az idő felettünk, testvér. Ma már a szakértőké a terep. Mi meg szépen hazamegyünk, feltesszük a karcos lemezeinket és hallgatjuk az öreg sz@rosokat.
Kell ennél több?
Nem rokon értelmű szavak, mert ha a híradóban azt mondják, hogy "Borzasztó tragédia történt", az nem azt jelenti, hogy valami szar ügy. De ne ezen lovagoljunk.
Sajnos nem nagyon ismerem a mai sztárokat, úgyhogy nem tudok példát mondani. Mondjuk Dolores hangját (Cranberries) szeretem.
Valóban nem a "szar" kifejezést használtad, hanem a "borzasztó"-t, de számomra mindkettő ugyanazt jelenti, mivel rokon értelmű szavak. :-) Szóval Paul hangjára a "borzasztó"-t is elég erős kifejezésnek és méltatlannak találom, a lent írt okok miatt.
Ki az, akinek szerinted jó a hangja, a mai sztárok közül?
Paul-hangilag én is hozzászólnék egyet, egy rossz és egy jó példával.
A rossz: a 2001-es New York koncerten az I'm Down rettenetes volt, hagynia kellett volna ezt a számot, már nem megy. Túl "rekedt" volt. Én szégyelltem magam helyette. :-)
A jó: a Harrison-emlékesten a For You Blue-t számomra meglepően szépen, tisztán kiénekelte, pedig elég magas fekvésű a szám.
Egy szóval se mondtam olyat, hogy szar a hangja. Azért ne túlozzunk
Ízlések és pofonok: az, hogy ott van a topon Tom Jones és Sting mellett, az nálam nem dicséret, hanem... De ezen ne vitázzunk, mert személyeskedés lesz belőle.
McCartney szerintem kiváló példája annak, hogy egy popzenész hogy tud évtizedeken fent maradni, ügyesen meglovagolva az aktuális trendeket, közben megtartva az egyéniségét. Ezt nem rosszalásként mondom, ehhez is tehetség kell. De pont ehhez társul a modorossága, amit én igenis érzek benne, már a Beatles-filmekben is időnként (az én szememben) túl játsza a szerepét, vagy gondolj a Shea Stadium koncertfelvételére, ahol szerintem túlzásba viszi a bohóckodást. Lehet, hogy ez nem modorosság, hanem egyfajta attitűd. Nekem nem tetszik, de ettől egy szóvals e mondtam, hogy szar.
Hűha, ez a hozzászólásom eléggé kioktatósra sikeredett, így utólag visszaolvasva... Elnézést, nem annak szántam, csak az álláspontomat akartam érthetően kifejteni.
Nézd, mud azt mond amit akar, mivel ő kívülálló. Viszont aki annyira mélyre ásta magát a témában, hogy még könyvet is írt róla, attól elvártam volna, hogy tisztában legyen a következő dolgokkal:
– az ember hangja az idők során változik. Van, akinél a változás romlást jelent. Paulnak viszont véleményem szerint nem rosszabb lett a hangja, hanem csak más lett. Ugyanis mérhatő minőségromlás nem áll fenn. A legtöbb énekes az idők során sokat veszít a hangterjedelméből, ez így történt Robert Planttal, Billy Idollal, Szörényi Leventével, James Brownnal, és még sorolhatnám a nagy neveket. A felsoroltak közül az első kettő a régi számaikat átírták két-három hanggal mélyebbre, és a koncerteken úgy játsszák. Szörényi Levente pedig falzettben énekli ki a magasabb hangokat, mert máshogy már nem menne neki. Namármost, ehhez képest Paul minden további nélkül elénekli a régi dalait, és nem hozzák zavarba a magasabb hangok. Rekedten énekel? Na és! Épp az a jó benne. Nem operaáriákat énekel, hanem rockzenét. Abba ez a hang kell. Szerintem. Szerinted meg nem, de hát ez egy szubjektív dolog, épp ezért lenne jó tartózkodni a jelzőktől.
– nem tudom, tisztában vagy-e azzal, hogy egy átlagos énekes hangterjedelme kb mekkora. Nos, elárulom, hogy nekem (egyébként énekes vagyok) valamivel nagyobb a hangterjedelmem az átlagos énekeseknél, de ennek ellenére amikor Pault hallgatom, sok számot nem tudok együtt énekelni vele. Épp pár napja linkelte be Beatlefan topictárs a "The End"-et, amiben szintén van egy baromi magas rész, na az nekem már nem megy. Vágod? A mostani koncertfelvételéről beszélek, nem az 1969-es eredeti felvételről. :-)
– attól még, hogy a régi hangja jobban tetszik neked mint a mostani, attól még nem szabad szem elől téveszteni azt a tényt, hogy átlagos énekesek még a nyomába sem érnek semmilyen tekintetben. Még mindig ott van a topon, Tom Jones és Sting mellett. És ez itt a lényeg. Én 27 éves fejjel szeretnék úgy tudni énekelni – bocsánat, károgni – mint ő.
Szóval, ez egy olyan dolog, hogy én nem szeretem a sárgaborsófőzeléket, de nem mondom rá, hogy szar, mert biztosan van akinek az ízlik. Én akkor mondom egy kajára, hogy szar, hogyha elsózták vagy odaégették. Ugyanígy, attól még hogy nem tetszik neked Paul mostani hangja, nem kéne azt mondanod hogy szar. Majd akkor mondd hogy szar, hogyha hamisan énekel vagy megbicsaklik a hangja.
"Modoros? Hmmm.. Lehet... De akkor mindig is az volt."
Szerintem sem változott sokat Paul viselkedése, csak az idők változnak. Ami fiatalkorában szemtelen lázadásnak számitott az ma már elfogadott viselkedés.
Mr. Cyber lehet, hogy túl komolyra vette a dolgot, de a borzasztó kifejezést azért én is túlzásnak tartom, mégha Ti mást jelentést is tulajdonítotok ennek a szónak.
Igen, a Blacbirdnél kifejezetten aggódva figyeltem, de a többinél, pl. a Hey Jude-nál nem éreztem problémát. Én biztos, hogy nem tudnám így se elénekelni, de szerintem még egy páran Közületek se. Ezért pedig igenis, ott van a helye most is a színpadon.
Ezért is, és azért is, mert Dylan vagy Mark Knopfler is énekel, pedig azok a dalok egy normál halandónak sem okoznának gondot, nemhogy Neki. Még így 60 évesen se, hiszen ezt is figyelembe kell venni, ahogy Beatlefan is írta.
Harmadrészt szerintem Ti is ott lennétek meghallgatni a "károgását" ahogyan ezt is írta a tisztelt kolléga.
A koncertjei iránti érdeklődést figyelve pedig vagyunk még így ezzel szerte a világon egy páran. Lehet, hogy ez már a múltról, a nosztalgiáról szól, de miért ne, ha sok mindenkinek jó.
Modoros? Hmmm.. Lehet... De akkor mindig is az volt.
Megkövetlek, nem akartalak az érzéseidben megbántani.
Ugyanakkor a "borzasztó" kifejezés nálam nem fikázás, hanem kritika. S fenntartom, hogy McCartney hangja az utóbbi években erősen megkopott. Erős, szó se róla (lásd RUN DEVIL RUN), de már nem tud annyi hangot kiénekelni, mint ezelőtt. S ez a régebbi szerzeményeinél, melyek nagyobb hangterjedelemre íródtak, jobban meglátszik.
Harmadszor, amit muddal mondunk egymásnak, azt nem szabad velőtrázóan komolyan venni.
Szóval bocs.
"Kertész könyvét, ahogy sokszor elmondták mostanában, többször visszadobták a Magvetőnél."
Igen, még az első kiadás, azaz 1975 előtt, egész más viszonyok között, mint a mostaniak. Esterházyt is visszadobták a Szépirodalmitól, azután ment a Magvetőhöz. De az egy más világ volt.
Igen - én is kiszámoltam és bízom benne hogy menni fog. Végtére is '94 óta internetezem és még nem unom - ha a fórum addig kitart, ha lesz aki olvassa, ha szeretjük még a Beatles-t és ha még én is itt leszek - rajtam nem fog múlni.