Alapításkori gondolatok!
Úgy gondoltam, és ez egyre többekben is megfogalmazódott, hogy Budafok - Téténynek szüksége lenne egy valódi, gyűjtő, befogadó, pozitív szemléletű törzsasztalra, ahol mindennapjaink apró-cseprő ügyei mellett megbeszélhetjük a közélet eseményeit éppúgy, mint megismerkedhetünk kerületünk értékeivel, helytörténetével, hagyományaival, kultúrájával, de beszélhetünk a város alakulásáról, fejlődéséről és neuralgikus témáinkról, így környezetünk állapotáról, teendőinkről. Mindez egy hosszú mondatba foglalva, persze nem fért bele a topic címbe, de elsősorban ezeket gondolom, javaslom itt napirendre venni és ezzel kapcsolatban álló embereket meghívni, és persze sok mindenki mást, kerületieket, vagy akik csak érdeklődnek utánunk, korábban itt laktak, emlékeik vannak.
Szeretném tehát, ha beindulna itt egy igazi fórum, nem feltétlenül napi hozzászólások százaival, vagy csevegéssel, de néhány aktuális, fajsúlyos vagy kevésbé, de sokakat foglalkoztató ügy áttekintésével és folyamatosan helyi kulturális, történeti értékeink bemutatásával. Utóbbi szempontból is nagy kincsestár kerületünk és messze nincs kihasználva, bemutatva a már feltárt sok érték, anyag.
Persze várom a javaslatokat, az észrevételeket, merre menjünk, és azok csatlakozását, akik eddig is nézegették a kerületi vonatkozású topicokat, de belépni, hozzászólni nem akartak.
Moderációval kapcsolatos kérdéseknek a helye:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9186758 itt található!
Bizonyára a többletfeladatokat belevették a sofőrök munkaköri leírásába és a korábbaikhoz képest többletet jelentő feladatot a fizetés emelésével is elismerik :-)
"A jegyek, bérletek érvényességét már régóta géppel kellene ellenőrizni..." - de ha már nem teszik, akkor legalább hoznák vissza a kalauzos rendszert. Úgyis a közösségi közlekedés folyamatos költségvetési támogatásból él, soha nem lesz nyereséges, de még csak önfenntartó sem. Több tízezer munkahelyet teremtenének vele ismét. Talán utána kellene számolni, hiszen csökkenthető lenne az ellenőrök száma, a munkanélküliek ellátása, talán még a hatékonyság is nőne és a jármű vezetője sem lenne magára utalva, a ráfordítás ugyan több lenne, de talán összességében megérné...
Rendszeresen veszek bérletet, még a betört képernyőn is elég jól elboldogulok.
Van PayPass-os kártyám amit már az Üvegtigrisben is láthattunk működni, tehát nem mai technológia.
De a vonalkód olvasó is kiforrottnak mondható.
Ezek közül egyiket sem sikerül alkalmazni legalább a bérletek esetében?
Felszáll az utas pittyen, ha jó, sípol ha lejárt, hármat pittyen ha holnap lejár, hogy az utas se lepődjön meg másnap, ez ma már nem űrtechnológia.
A sofőrnek sokkal kevesebb figyelmét venné el az ellenőrzés.
Nem véletlen, hogy a pénztárosok teljesítménye nagyságrendekkel megnőtt a vonalkód használata óta, és sokkal kisebb tudással (termékismerettel) is kielégítően el tudják látni a számlázást.
Arról nem is szólnék, hogy olyan utazási szokások (statisztika) birtokába kerülhetne a bkkv, amit pénzért szokott megrendelni. Az hogy melyik bérlet honnan hová utazik hány átszállással azonnal kijönne a rendszerből, csak kellene oda valaki aki ennek az értékét a tervezéshez megértené.
Az EAF továbbképzésen amikor erről volt szó vagy hiányoztak, vagy éppen szundítottak a "vezérek". De még valószínűbb, hogy restek végig ellenőrizni indulás előtt a már tele ült járművet. Én legalábbis ilyennel még nem találkoztam.
Szerintem nem rangról van szó, hanem a városi forgalomban teljes munkaidőben való buszvezetés több, mint teljes embert igénylő, felelősségteljes feladat. Embertelenségnek tartom azt, hogy még a jegyértékesítés és -ellenőrzés feladatát is rájuk terhelik. Én biztos nem lennék képes a kettőt egyszerre jól csinálni egy olyan városban, mint Budapest. Ez a módszer sofőrre és utasra is többletterhet tesz, mindenkiben növeli a stresszt. A jegyek, bérletek érvényességét már régóta géppel kellene ellenőrizni, és a sofőr figyelmét csak akkor szabadna ilyenre igénybe venni, ha biztosan probléma van az utassal. Az, hogy Budapestnek nincs egy elfogadható jegykezelő rendszere, csak a szándékos feszültségteremtés egyik eszköze lehet, mert már rég megtérült volna, ha nem szabotálják el már két évtizede folyamatosan. Élőerős jegyellenőrzés? Ennél nagyobb pazarlást nehéz elképzelni, de mindennek a teteje az, mikor azt az embert használják ilyenre, akinek munkaidőben minden agysejtjét az utasok biztonságára, életének és épségének megőrzésére kellene használnia, miközben mellesleg elviszi őket A-ból B--be.
Az első ajtós felszállási rend (továbbiakban EAF) technológiai leírása tartalmaz erre utasítást. Ha a járművezető nem tud a járműve közelében maradni (mosdó, dohány, lábai megmozgatása, mind érthető indok), akkor az utasok felszállhatnak arra, de a járművezetőnek a visszaérkezésekor kötelessége ellenőriznie a járművön lévők jegyét vagy bérletét. Jellemzően ilyenkor a második ajtót tartják nyitva a buszvezetők, legalábbis ez a tanácsolt eljárás, hogy ne hűljön vagy ne ázzon annyira a jármű utastere.
Egyik jelentős hatása, hogy pl. a Savoya Parki végállomásnál az indulásra váró utasok még inkább ki vannak téve az időjárás viszontagságainak, hisz a bódéban tartózkodó vezető (általában) korábban nem, csak az indulás előtti percben nyitja ki a busz ajtaját, hogy (elméletben) ellenőrizni tudja a felszállók bérleteit, menetjegyeit.
Semmi kivetni valót nem találok abban, hogy a bérletet fel kell mutatni felszálláskor, vagy a menetjegyet, amit érvényesíteni is kell az első ajtónál. Az utazás ezekkel vehető jogszerűen igénybe, azt meg ugye senki nem gondolja, hogy egy szolgáltatást díjfizetés nélkül kap? Ez a felmutatásos ellenőrzés még mindig szimpatikusabb számomra, mint a metróbejáratoknál az unalomtól széteső, zsebre dugott kézzel ácsorgó, egymással beszélgető, sokszor ápolatlan külsőt mutató alakok csoportosulása. Természetesen tisztelet a kivételnek, mert azért ők is akadnak szép számmal...
Egy trolin tapasztaltam egyetlen alkalommal, hogy a vezető felállt az üléséből és mint aki túlbuzgósági sztrájkot folytat, minden felszállót gondosan ellenőrzött.
Ennek magyarázatát nem tőlem fogod megkapni sajnos. Eddig a 150-es és 250-es egyfajta dolgozói vonalpárként működött, ahol kimondatlanul szemet hunyt a BKK a bérletellenőrzéssel kapcsolatban. Ennek az időszaknak vége. Szó szerint napi utasként azt tapasztalom ugyanakkor, hogy például a 250-esen jellemző hogy a felszálló utasok maguktól az első ajtónál szállnak fel és mutatnak valamilyen igazolványt.
Szerintetek hozzájárul a kisvárosi hangulathoz a járda közepén található tűzcsap, vagy azért került ide, mert segíti a mozgássérültek biztonságos közlekedését?
Talán mégis kellene beszélni a járdák állapotáról.
Egyre közelebb van a márciusi közlekedési változások bevezetése. Érdemi változás az utolsó állapothoz képest nincs és már nem is várható.
Kis összefoglaló, hogy kevésbé legyen meglepetés a sok változás egyben.
A csak hétköznap csúcsidőben közlekedő 258-as buszok lényegében új útvonalon, Kelenföld vasútállomás M (Őrmező) végállomástól a 250-es buszok útvonalán jut majd el a Városház térig, majd az 58-as busz útvonalán Kelenvölgy érintésével mennek az Etele térre. Ezzel megmarad a kért kapcsolat a Kecskeméti József utca és Budafok-Felsőváros között, amit a reggeli iskolába járás miatt kértek többen. Őrmezőről így 10 percenként indul busz a 250-es útvonalán. Az Etele térről 30 percenként lesz egy 58-as és 30 percenként egy 258-as, így a közös szakaszukon 15 percenként járnak majd.
A 258A buszok új jelzéssel, 252-es buszként járnak majd csúcsidőben 15 percenként, csúcsidőn kívül 20 percenként, egyéb időszakokban 30 percenként, így Kelenvölgy a mostaninál jobb és átláthatóbb hálózatot kap.
A 150-es buszok a mostani útvonalukon járnak továbbra is, betérve a Lomnici utcához. Menetrendje valószínűleg kicsit módosul, hogy illeszkedjen a Tordai utcai buszok ütemes közlekedési rendjébe, de nem lesz sűrűbb vagy ritkább.
A 251-es buszok közlekedése jelentősen változik. Négy különböző jelzésű viszonylat lesz, mind a megszokott midi buszokkal. A buszok mérete sajnos kötött a végállomások és a bejár útvonal sajátosságai miatt, csak legvégső esetben tekinthet el tőle a BKK és a BKV. A négy új viszonylat jelzése: 241, 241A, 251, 251A. A buszok egy része elmegy majd Kelenföld vasútállomás M (Őrmező) végállomásig, ezzel közvetlen kapcsolatot biztosítva a Hittérítő és Péter-Pál utca környékén lakóknak. A négy felsorolt járatból kettő ezen felül elmegy a Savoya Parkhoz is hétfőtől szombatig, ezzel segítve a környéken lakókat. Őrmezőről a 251-es és 251A buszok a 150-es és 250-es buszok indulási helyén fogják felvenni az utasokat.
A könnyű azonosíthatóság érdekében érdemes úgy megjegyezni, hogy mi hova megy, hogy a 251(A) buszok mennek Kelenföldre, aminek pedig nincs A jelzése, az elmegy a Savoya Parkig. További fontos részlet, hogy minden busz érinti a Városház teret.
Végül, de nem utolsó sorban az összes érintett vonalon bevezetik az első ajtós felszállási rendet!
Készítünk szórólapokat, amin lesz térkép és össze lesznek foglalva a változások, illetve a megállókban és a járműveken is ki lesznek helyezve a tájékoztatók. Nem engedjük el a tisztelt utazóközönség kezét. Ha kérdésetek volna, állok rendelkezésetekre a témában akár a bevezetés után is.