Keresés

Részletes keresés

Annaem Creative Commons License 2022.07.09 0 2 16642

 

          

          

Annaem Creative Commons License 2022.07.09 0 2 16641

          

          

          

Schenouda Creative Commons License 2022.07.08 -1 3 16640

"A tárgy ellenállhatatlanul vonzza az izgékony, megszállottságra hajlamos embereket, nem is beszélve az őrültekről, de az ilyen emberek megérzései sokszor megelőzik a józanabb kortársak meglátásait..." (John Michell)

De még az is lehet, hogy mi méltányoljuk az effajta "őrülteket"...?

 

Jorge María Ribero-Meneses (San Jose) spanyol nyelvész és amatőr őstörténész bizarr elméleteket dolgozott ki 1984-től az Ibér-félszigettel és az ember eredetével kapcsolatban.

 

Ribero-Meneses számos könyvet írt spanyol nyelven, de amolyan "patriótás" történetíró (még él!). Szóval nem Schultenhez, hanem mondjuk Magyar Adorján néprajzkutatónkhoz hasonlítanám leginkább...

 

Meneses szerint az ember eredetileg kétéltű volt, s nem a majomtól, hanem a hódtól származott.Az ember születése a Vizcayai-öbölben történt. Itt volt egyébként Atlantisz is, meg a Kassziteridák. Szerencsére Menesest Magyar Adorján időben megelőzte abban a teóriában, hogy az ember eredetileg kétéltű volt (szerinte viszont békaszerű lény).

Meneses szerint az első emberek baszk nyelven beszéltek. Ebből a nyelvből fejlődött ki minden további nyelv. Természetesen itt születtek a tudományok is. A rejtélyes ligurok, akik egykor Szicíliától, Hispánián át az Északi-tengerig lakták az európai partokat, szerinte az Ebro völgyéből származtak. Egyébként a Ebro nevéből származik az Európa név is!

 

Ribero-Meneses természetesen foglalkozott Tartésszossal is, de erről majd máskor, mert az se biztos, hogy a jelen tárgyunkhoz tartozna...

 

Annaem Creative Commons License 2022.07.08 0 1 16639

          

          

Annaem Creative Commons License 2022.07.08 0 1 16638

           

          

         

Annaem Creative Commons License 2022.07.08 0 2 16637
Annaem Creative Commons License 2022.07.07 0 1 16636

          

      

                                             

Annaem Creative Commons License 2022.07.07 0 1 16635

. . . És ne feledkezzünk meg  Leia Organa hercegnőről      

Előzmény: Schenouda (16634)
Schenouda Creative Commons License 2022.07.06 0 3 16634

A spanyol Alicante közelében 1897-ben találták az Elchei Hölgynek elnevezett 56 cm magas mészkőtorzót. Egy nagyobb ülő vagy álló szoborról vágták le. A hátában egy üreg van, talán az urnának. Az i.e. 5-4. századba helyezik. Egyes történészek szerint a szobor kapcsolatba hozható Tanit istennővel, akit a karthágóiak/punok és ibérek is imádtak. Mások azonban igyekeznek a tartésszoszi kultúrkörben kapcsolatokat keresni. Ki lehetett ez a nemes arcélű nő: papnő vagy istennő? Egyesek odáig mentek, hogy egy atlantiszi papnőt láttak benne vagy talán mégis egy istennő, akit a turdétánok imádtak (remélem emlékeztek még, mit mondtam a turdétánokról?).

Guardamar Hölgyét szintén Alicante megyében találták 1987-ben. Ez a nőszobor is az arc két oldalán azt a kerek, tárcsaszerű ún. rodétát viseli. És korai hasonló, mint az Elchei Hölgyé.

Elchei Hölgy kifejezetten rejtélyes, már a koránál fogva is, hogy vagy 2400 éves. Aztán valamiért hasonlít Chalchihuitlicue azték esőistennő szobraira:

 

Úgy gondolom, az Ibér-félsziget ősmúltja, sokkal sötétebb titkokat rejteget, mint a minószi Kréta, csak épp nem maradt fenn annyi lelet anyag. És itt főleg a gyermekáldozásokra gondolok, s arra az istennőre vagy papnőre, aki felelős volt ezekért a kabirok felé. De a kevés anyag miatt nehéz lenne ebbe jobban  belemerülni egyelőre.

 

D. H. Childress a Lost Cities of Atlantis, Ancient Europe & the Mediterranean (1995) c. könyvében foglalkozik az Elchei Hölggyel. A jelek szerint a szobor egykor színes volt. Childress közli a könyvében, hogy milyen lehetett az egész alakos szobor egykor. Azt is megjegyzi, hogy az óceán túloldalán, a hopi indiánok lányai hordanak hasonló hajviseletet. Lásd lentebb a szobor mellett egy fiatal hopi lányt:

 

 

Előzmény: Schenouda (16619)
Annaem Creative Commons License 2022.07.06 0 2 16633

                

                                                         

Annaem Creative Commons License 2022.07.06 0 1 16632

          

          

Annaem Creative Commons License 2022.07.06 0 2 16631

               

                                                                        

Annaem Creative Commons License 2022.07.06 0 1 16630

          

          

          

Schenouda Creative Commons License 2022.07.06 -2 4 16629

Alekszandr Kondratov orosz tudományos írót már többször idéztem az Atlanti-óceán és Hispánia kapcsán. Kondratov a vízalatti régészet kiemelkedő szakértőjének számított.

 

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=158357005&t=9000303

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=158376577&t=9000303

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=158357059&t=9000303

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=158413231&t=9000303

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=161782579&t=9000303

 

A Vizek mélyén – idők mélyén c. könyvében (1984) van két rövid fejezet Tartésszoszról és Gadesről:

 

 

Tartésszosz – a víz alatti Trója?

 

   A milliomos kereskedő és autodidakta tudós, Heinrich Schliemann kiásatta a Homérosz megénekelte legendás Tróját. Századunk elején Arthur Evans megtalálta a híres labirintust, a krétai Minósz király legendás palotáját. A szenzációs leletek megtanították a tudósokat arra, hogy jobban higgyenek a száj-hagyományoknak és legendáknak... Meglehet, ismét sikerül fellelni egy várost, mely nem kevésbé valóságos, mint Trója vagy az ókori mítoszokban megénekelt krétai főváros, Knósszosz – lehet, hogy előkerül Tartésszosz városa?

   A legenda szerint Tartésszosz valahol a messzi nyugaton, mesés gazdagságú, aranyban és ezüstben dús országban állott. Ehhez a városhoz fűződik Héraklész egyik hőstette. A híres görög költő, Anakreón számára Tartésszosz a gazdagság és bőség szimbóluma volt. Egy másik költő arról beszél, hogy a Tartésszosz folyó habjai ezüstöt hordanak.

   Pontosabb ismeretekkel szolgál a városról a történetírás atyja, Hérodotosz, egy Kolaiosz nevű szamoszi görög hajós útjáról szólva. Kolaiosz Egyiptomba indult, ám a vihar nyugatra, Líbia partjaihoz sodorta hajóját. Itt Kolaiosz pihenőt tartott, majd ismét elindult Egyiptom felé, de „a szél csak nem ült el, így aztán elhagyván Héraklész oszlopait (a Gibraltári-szorost), az istenek rendelése szerint elérkeztek Tartésszoszba – írja Hérodotosz. – Ebben az időben a kereskedőváros még kívül esett a forgalmon, ezért a hazatérő szamosziak oly haszonnal adták el ott szerzett áruikat, aminőt addig a hellének nem ismertek.

   Tartésszoszról vagy másként Tarsisról a Biblia is többször tesz említést. A föníciaiak már az i.e. II. évezred második felében készítettek távoli utakra való, ún. Társis-hajókat. Ismerjük a Társis-hajó ábrázolását, s lehet, hogy egyszer majd egy ilyen hajó roncsai is előkerülnek a Földközi-tenger mélyéről...

    Valahol a messzi nyugaton tehát volt egy Tartésszosz nevű folyó, egy Tartésszosz nevű ország és fővárosa, egy Tartésszosz nevű város. De hát hol is állott pontosan Európának e leggazdagabb kereskedelmi központja?

   „Azt mondják, a Tartésszosz nevet egy ibériai folyó viseli, mely két ágban ömlik a tengerbe. Középütt, a két ág közén áll a folyóval azonos nevű város” – közli az ókori geográfus és történetíró, Pauszaniasz. Más ókori szerzők úgy mondják, hogy Tartésszosz Ibériában (ez Spanyolország ókori neve), a Betis folyó – a mai Guadalquivir – torkolatában állt. A legendás város romjait tehát ezen a környéken kell keresni.

   Schliemann honfitársa, egy Adolf Schulten nevű német régész elhatározta, hogy fölkutatja a „spanyol Tróját” – Tartésszosz városát. Csaknem egész hosszú életét (90 esztendőt élt, 1870-től 1960-ig) az ókori Spanyolország régészeti és történeti kutatásának szentelte. A Pireneusi-félsziget déli részén egy sajátságos civilizációnak, az úgynevezett Tartésszosz-civilizációnak a nyomaira bukkant. A földből rendkívül gazdag kincsleletek, ritka szépségű arany- és ezüsttárgyak kerültek napvilágra. Megtalálták azokat a bányákat és műhelyeket is, ahol az ércet kitermelték és megmunkálták. A legendák tehát nem hazudtak: Tartésszosz földje valóban rendkívül gazdag nemesfémekben. Most már csak a birodalom fővárosát kellett megtalálni.

   A Guadalquivir torkolatában azonban hiába keresték. Tartésszosz fenséges romjai helyett Schulten mindössze egy aranygyűrűt talált, melybe görög nyelvű felirat volt vésve, meg egy halászfalu maradványait a római hódoltság korából. Nem talált említésre méltót máshol sem, ahol a híres várost sejtve ásatásokat folytatott. A Tartésszosz-civilizációnak nyomára jutott, de a fővárost mintha a föld nyelte volna el. Schultennek nem sikerült megismételnie Schliemann diadalát, megtalálnia az ibériai Tróját. Más régészek kutatásai ugyancsak eredménytelennek bizonyultak…

   Lehet, hogy azért, mert a kutatást nem szárazföldön, hanem víz alatt kellene folytatni? Elképzelhető, hogy a Guadalquivir torkolatában a szárazföld megsüllyedt, a város víz alá került, ezért aztán az ibériai Trója inkább víz alatti Trója?

 

 

Cádiz – Gades – Gadir

 

   „Mindenkinek. Greenwichi idő szerint 02 óra 40 perc 28 másodperc. Február 28. A portugál meteorológiai szolgálat közleménye. Víz alatti földrengés az Atlanti-óceánon, 145 mérföldre nyugatra a Sao Vicente-foktól; koordináták: északi szélesség 35,5°, nyugati hosszúság 11°. A rengés erőssége 7,9... Lisszabonban pánik, a sebesültek száma 60, az épületkárok jelentéktelenek. A földrengés legerősebben Algarvét, Setúbalt és az alentejói partvidéket rázta meg, ahol a földfelszín megrepedezett. Dr. A. Silva de Souza.

   Ez az esemény, melyet portugál-marokkói földrengésnek nevezünk (minthogy nemcsak a portugál, hanem a marokkói partvidéket is sújtotta), 1969-ben történt. Epicentruma szerencsére messze az óceánban volt, mintegy 400 km-re Lisszabontól. A portugál főváros egykor sokkal szörnyűbb elemi csapást élt át.

   1755. november 1-én Lisszabon mindenszentek napját ünnepelte. Váratlanul megmozdult a föld. Erőteljes lökéseitől egymás után dőltek össze a templomok, a paloták, az ódon emeletes házak. A lökések nem szűntek, végül a városban egyetlen ház sem maradt épségben. A fővárosnak mind a húszezer háza összeomlott, romjaik elborították az utcákat és a tereket. A romok alatt ezerszám pusztultak el Lisszabon lakói.

   Akiket a sors életben hagyott, azok a kikötő felé igyekeztek. A hajókikötő becsülettel kiállta a megpróbáltatást, és biztos menedéknek ígérkezett... Ekkor azonban a föld alatti lökések újra kezdődtek. Az erős építésű hajókikötő süllyedni kezdett, és víz alá került. Az idemenekülteket elnyelték a habok.

   A második földrengést újabb csapás követte, s ez volt a legpusztítóbb. Az óceán fölött gigászi hullámok tornyosultak. Hat méter magas szökőár zúdult a partokra, elmosva mindent, ami útjába került. Épületmaradványok, hajóroncsok, emberi és állati tetemek sodródtak egyetlen hatalmas kavargásban.

   A város, melynek 50 ezer polgára pusztult el a földrengésben, újjáépült. A katasztrófa nyomait sikerült eltüntetni. A földrengés azonban megváltoztatta a portugál part vonalát. Lisszabon közelében új szikla emelkedett ki a tengerből, a part menti sávot pedig, melyet azelőtt a tenger hullámai mostak, most emberi lábak tapossák – ebben a térségben a szárazföld megemelkedett. Magában Lisszabonban viszont éppen ellenkezőleg, a tenger elnyelte a hatalmas hajókikötőt.

   Beljebb, az Atlanti-óceánban, néhány száz kilométernyire Lisszabontól zátony sor húzódott, mely apály idején szárazra került. Már a föníciaiak tonhalat halásztak ezeken a zátonyos helyeken. A lisszaboni földrengés után a zátonyok eltűntek, „leszakadtak”, és 50 méter mélyre kerültek.

Vajon nem ilyen iszonyú földrengés nyomán tűnt-e el Tartésszosz városa? A Guadalquivir – az egykori Betis, avagy Tartésszosz folyó – torkolata olyan térségben van, ahol a talajt gyakran rázzák meg kéreg alatti földlökések… Lehetséges, hogy valahol Tartésszosz közelében a tengerfenéken megtalálják egyszer az erődített föníciai kikötő, Gades vagy más néven Gadir romjait is, pontosabban azt a részét, amely szigetre épült. Másik része, mely szárazföldön állott, mind a mai napig megmaradt. Itt állnak a spanyolországi Cádiz városának és kikötőjének legrégibb építményei.

   A Cádiz név a föníciai Gadesből származik, amelynek eredete viszont Gadir – a föníciai szó „erődítményt” jelent. Gadirt a föníciaiak alapították az i.e. XII. század végén, a Gibraltári-szorostól nyugatra. (Cádiz tehát több mint háromezer éves!) A város a dicső Tartésszosz vetélytársa lett. A jeles ókori geográfus, Sztrabón jóvoltából ránk maradt Gadir-Gades kétezer esztendős leírása.

Sztrabón igen realisztikusan írja le a gadiri polgárok foglalatosságait és erkölcseit. A város „lakosságának számát tekintve aligha marad el egyetlen más város mögött, Rómát kivéve.” Gadir egyik része egy 20 kilométer hosszú, ám helyenként mindössze 200 méter széles szigetre épült. Nem messze tőle egy másik, kisebb sziget helyezkedik el, mely ugyancsak lakott.

   Ma Cádiz közelében semmiféle sziget nem található, sem kisebb, sem nagyobb. Természetesen már jóval a lisszaboni és a portugál-marokkói földrengés előtt is előfordultak errefelé erőteljes földkéregmozgások. Talán ezek egyike okozta, hogy a Gades melletti szigeteket és a közeli Tartésszoszt elnyelték a tenger hullámai.

   A szájhagyományból és az antik szerzők leírásaiból ránk maradt legendák egy része igazolódott. A Pireneusi-félsziget déli részén valóban állott egy erődített város, Gadir vagy Gades, s létezett a nagy hatalmú állam, Tartésszosz is. A szárazföldi ásatások mindezt kétséget kizáróan bebizonyították. Lehet, hogy a víz alatti ásatások igazolni fogják a legendák második részét is – talán fellelik a tengerfenéken Tartésszosz városát és a Cádizzal szemben fekvő szigeteket?

   A vízi régészeknek azonban nemcsak a legendás ókori városokat kell felkutatniuk, azt is ki kell deríteniük, mennyi az igazság a középkori észak-európai legendákban és mítoszokban.

 

Előzmény: Schenouda (16628)
Schenouda Creative Commons License 2022.07.05 0 4 16628

Hogy Gades az Cadiz, ebben szerintem senki nem kételkedik (még a nevük is hasonló). Sztrabón szerint a római Gades Róma után a birodalom legnagyobb városa volt.

 

Az ókorban is sújthatták természeti katasztrófák az Ibér partvidéket. Az 1755-ös lisszaboni földrengés gyakorlatilag átalakította Portugália partvonalát és több tízezer emberrel végzett.

https://hu.wikipedia.org/wiki/1755-%C3%B6s_lisszaboni_f%C3%B6ldreng%C3%A9s

 

Kondratov szerint talán az ókorban egy hasonló földrengés járult hozzá, hogy eltűnt véglegesen Tartésszosz és a Cadíz előtti sziget, amin eredetileg Gadir-Gades épült.

 

Előzmény: Törölt nick (16627)
Törölt nick Creative Commons License 2022.07.05 -1 2 16627

Gades az Cadiz, csak a hülye számára nem nyilvánvaló... Tartessos, már csak a leírások alapján is szinte biztos, ahogy már többen leírták, a Donana nemzeti park mocsarai alatt van és azzal szembeni vízekben, ami tele van ókori romokkal... 

Előzmény: Schenouda (16625)
Kreezpeebékön Creative Commons License 2022.07.05 -3 1 16626

https://www.youtube.com/watch?v=wddEIxal0LE

pattintós piramisépítő elmélet gyakorlatban :-)

 

Schenouda Creative Commons License 2022.07.04 -1 4 16625

Igen, tömören kifejezve, szerintem is ez a helyzet.

 

Úgy gondolom Tartésszoszban (Egyiptom mellett) őriztek az Atlanti-óceán szigeteire és magára Atlantiszra vonatkozó hagyományokat és feljegyzéseket. Bizonyosan tudtak Szkheriáról, amiről Homérosz is írt. Talán közük lehet Markellosz vagy Aelianosz által leírt az ősi Atlantiszra és királyaira vonatkozó információkhoz is.

Tartésszosz ott állt egymagában a legtávolabbi nyugaton már az i.e. 4. évezredben, mint az akkori világ leggazdagabb városa. Csak éppen az a királyság nincs már meg, aki alapította. Hisz Karthágó sem lett volna Fönícia nélkül...

Mivel Tartésszoszt máig nem találták meg, Adolf Schulten Tartésszoszról szóló könyve (1922-ben), melyben az összes ókori utalást összeszedte a városra és az ásatási anyagokat is tartalmazza, ezen nagyon sokat nem léptek túl a spanyol régészek. Akkoriban Schulten könyve okozott érdeklődést a magyar közéletben. A Magyarság napilap 1925-ben több cikket is közölt Tartésszoszról és Schulten kutatásairól. Ezek a cikkek azért is jók, mert magyar nyelven ha újabb információt keresnél, sem nagyon találsz jobbakat, s azóta sem ment nagyot előre a kutatás ez irányban. Ezek ráadásul kiváló magyar szakemberek voltak, akik hozzászóltak a témához...

 

Juhász Vilmos vallástörténész: Tartessos, az őskultura végvára (Magyarság, 1925. szept. 13.)

Lambrecht Kálmán paleontológus: Atlantis kicsiny sziget volt a Guadalquivir torkolatában (Magyarság, 1925. nov. 22)

Soós Lajos zoológus: Megoldották az Atlantis problémáját? (Magyarság, 1925. nov. 29)

Lambrecht Kálmán: Schulten, Netolitzky és Jessen igaza (Magyarság, 1925. nov. 29)

 

 

Végül adok 2 képet Vécsey Zoltán: Atlantisz - az elsüllyedt föld c. cikkéből (Élet és Tudomány, 1954), az egyik a hajdani Tartésszosz elhelyezkedését mutatná (Schulten nyomán):

 

 

A három cikk, ha valakinek nagyobb méretben kellene:

https://data.hu/get/13342843/Tartessus.rar

 

Előzmény: Törölt nick (16622)
Schenouda Creative Commons License 2022.07.04 -1 2 16624

Jó, hogy hoztál képeket a Cadízi Múzeumból!

 

Childress által leírt fehér kőszarkofágok is ott vannak: "Különösen érdekes volt számomra a két hatalmas, két méter hosszú márványszarkofág, amelyek közül az egyik egy göndör szakállú férfit, a másik pedig egy kést szorongató nőt ábrázolt. Lenyűgözően nagyok voltak, és úgy tűnt, hogy régebbiek, mint minden más a múzeumban. Érdekes módon ezeken a szarkofágokon nem volt írás, és a múzeum nem adott meg tényleges dátumot, bár feltételezték, hogy több mint 3000 évesek."

 

 

Ezen a linken ott van egymás mellett ez a két koporsó: https://www.almendron.com/artehistoria/historia-de-espana/edad-antigua/los-iberos-y-sus-imagenes/i-la-interpretacion-de-las-imagenes-importadas/1-los-precedentes/3/

 

Itt az i.e. 5. századba helyezik és föníciaiaknak mondják a fehér kőszarkofágokat. A nő kezében nem tőrt, hanem valami illatszeres tégelyt vagy valami hasonlót látnak/sejtenek. Ezt az 1980-as években ásták ki.

Igazából a neolitikumi vitorláshajó ábrázolások jobban érdekelnének, amelyekről Childress írt Tartésszosz kapcsán.

 

 

Annaem Creative Commons License 2022.07.04 0 2 16623
Törölt nick Creative Commons License 2022.07.04 -1 2 16622

Nekem meggyőződésem, hogy Tartesszosz posztatlantikus...

Előzmény: Schenouda (16619)
Annaem Creative Commons License 2022.07.03 0 2 16621

          

                           

 

/museo Cadiz/

Annaem Creative Commons License 2022.07.03 0 2 16620

          

          

          

Schenouda Creative Commons License 2022.07.02 0 4 16619

David Hatcher Childress amerikai szerző, világutazó, amolyan hollywood-i ízű rejtélykutató a Lost Cities of Atlantis, Ancient Europe & the Mediterranean (1995) c. könyvében írt Tartésszoszról.

Childress módszere, hogy elutazott az általa rejtélyesnek tartott emlékekhez, kultúrákhoz. Ott bejárta a múzeumokat, kávéházakat, kikötőket, romokat, majd beszélgetett idegenvezetőkkel, pásztorokkal, ruhatárosokkal vagy pincérekkel, s leírta benyomásait, megfűszerezve az idevágó olvasmányokból való idézetekkel.

 

Alapvetően nem különösebben tetszik Childress módszere, bombasztikus megállapításai vagy felületességei. Ő az, aki még akkor is ragaszkodik egy történelmi "rejtélyhez", amikor már mindenki elengedte, mint hoaxot.

Viszont olvasmányosan ír, könnyen érthető, amiket mond, és néhány, nem "szabványos" értelmezése, teóriája szerintem jól összecseng azzal az elképzeléssel, amihez én is eljutottam (főleg a kikötők és vitorlás-hajózás prehisztorikus eredetével kapcsolatban, amiket összeszedett a témában).

Childress-re az évek során néha hivatkoztam már:

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=90958153&t=9000303

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=117423978&t=9000303

 

 

Nos, az Atlantisz, ősi Európa, és a Földközi-medence elveszett városairól szóló könyvéből van ez a fejezet:

 

 

David Hatcher Childress:

 

Tartésszosz és Atlantisz

 

 

Lost Cities of Atlantis, Ancient Europe & the Mediterranean, 1995.

 

 

 

   Egykor úgy gondolták, hogy Cádiz volt Tartésszosz mesés elveszett városa. Tartésszosz az arany és ezüst legendás városa volt nyugaton. Ez egy kikötőváros volt a nagy hajók számára, és a Bibliában Tarsisnak hívták. Ez volt Jónás úti célja, amikor a tengerbe dobták, és állítólag elnyelte egy cethal.

A föníciai hajókat a Bibliában néha "Tarsis hajóknak" nevezik. A Tartésszoszra való egyik első utalás az Ószövetségben Ézsaiástól származik, ahol a próféta a föníciai Türosz városának végéről prédikál: "Üvöltsetek, Tarsis hajói, mert elpusztult...".

   Ebben a különös utalásban Türosz kelet-mediterrán kikötőjére, úgy tűnik, mintha Tarsis, a hispániai város lenne az anyakikötője. Bár a hajók Türosz kelet-mediterrán kikötőjében vannak, mégis "Tarsis hajóinak" nevezik őket. Sőt, arra is rámutattak, hogy Karthágó föníciai alapítása "vissza-gyarmatosítás" volt, amennyiben a föníciaiaknak már Karthágó alapítása előtt is voltak kikötői a marokkói Atlanti-óceán partvidékén. Hasonlóképpen lehetséges, hogy Türosz és a többi föníciai város első alapítását a Földközi-tenger keleti részén eredetileg "tarsisi hajók" végezték.

   A görögök is írtak Tartésszoszról. Hérodotosz a Történetekben ezt írja: „A görögök közül pedig a phokaiak voltak az elsők, akik hosszú utakat tettek, és ők voltak azok, akik megismertették a görögökkel az Adriát és Tyrrhéniát, Ibériát és Tartésszosz városát. Utazásaik során nem a kör alakú kereskedőhajót, hanem a hosszú, ötven evezős gályát használták. Tartésszoszba érkezésükkor az ország Arganthoniosz nevű királya megkedvelte őket. Ez az uralkodó nyolcvan évig uralkodott a tartésszosziak felett, és 120 évig élt. A phokaiakat olyannyira kegyeibe fogadta, hogy eleinte könyörgött nekik, hagyják el Ióniát, és telepedjenek le országának bármelyik részén, ahol csak akarnak”.

   Tartésszosz gazdag ezüstbányászati területként volt híres az Óvilágban, és összekapcsolódott Herkules/Melqárt legendás hőstetteivel, akit jellemzően a Földközi-tenger nyugati részével hoztak összefüggésbe.

   A legenda szerint Herkules a Heszperidák almáinak elhozása és Hádész pokoli őrkutyájának, Kerberosznak az elfogása során érkezett Tartésszoszba. Tartésszoszban tartózkodása alatt Herkules két oszlopot emelt, amelyeket a gibraltári és a ceutai sziklához, valamint a gádesi Melqart-templom két kőoszlopához is kapcsolnak.

   Azt is feltételezik, hogy a Gibraltári-szoroson túl, a kontinentális talapzat szélén lévő két víz alatti tengerparti hegy a valódi Herkules-oszlop. Ezek akkor emelkedtek ki az óceánból, amikor a tengerszint jelentősen alacsonyabb volt, illetve Atlantisz elsüllyedése és a Földközi-tenger völgyének elárasztása előtt.

   Hol volt tehát Tartésszosz? Egy elsüllyedt város, vagy Cadiz, vagy valami más hely volt? A ma már részben víz alá süllyedt gigantikus romok Cádizban bizonyítják, hogy ez a város ókori, és könnyen lehet, hogy ez volt Tartésszosz. Mások úgy gondolják azonban, hogy Cádiz egy különálló város volt, amelyet a föníciaiak Gadesnek neveztek, és amely valószínűleg Tartésszosz mellékvárosa volt.

   1922-ben Adolf Schulten német régész bejelentette, hogy a Baetis vagy Tartessis folyó (ma Guadalquivir) torkolatánál, Cádiztól délre [északra!] megtalálta Tartésszosz romjait. Ez egy lapos, homokos vidék, amelyet erős hullámzású tenger és veszélyes árapály szegélyez. Schulten szerint a régiót ma a spanyolok többségénél magasabb és szélesebb fejű, sötétebb bőrű emberek lakják. Schulten szerint ez erős kapcsolatra utal Marokkóval és Afrikával.

   Schulten fenntartotta, hogy az ókorban a folyó egy nagy öbölben végződött, amely egykor egészen Sevilla belsejéig ért. Kr. e. 2000 körül Sevilla egy ősi napimádó központ volt, amelyet Hispalis néven ismertek.

   Tartésszosz egy nagy szigeten állt, amely lezárta az öböl torkolatát; a Guadalquivirnak tehát így két torkolata volt. A földrengések, a háborúk és a kikötők eliszaposodása véget vetett Tartésszosznak. A város ma a félig elsüllyedt egy maláriás mocsárban, a Las Marismasban fekszik, a folyó pedig Schulten szerint kiszáradt és megváltoztatta az irányát.

   Schulten csak egyetlen régészeti emléket tudott felfedezni a helyszínről, egy gyűrűt, amelynek belsejére és külsejére különös írásjelek voltak felírva. Az írásjelek egyelőre megfejtetlenek, de Schulten úgy vélte, hogy az etruszk nyelvvel állnak kapcsolatban.

    Tartésszosz már i. e. 5000-ben is hettita-ciprusi-minószi kikötő lehetett. Hettita hajók hagyhatták el Tartésszoszt az Atlanti-óceánon át vezető útra. Ezután a Mississippin felfelé kereskedtek a Felső-tó rézszigeteihez, amint azt a Newberry-tábla is bizonyítja. Ezek a hajók megállhattak az Azori-szigeteken és a Karib-szigeteken. Délebbre La Venta és Yucatán proto-maja/olmék kikötőivel is kapcsolatba kerülhettek. Még délebbre, Peru csendes-óceáni partjainál voltak a korai Chavin és Tiahuanaco kultúrák.

     Azt állítani, hogy Cádiz és Tartésszosz több mint 7000 éves megalitikus tengeri kikötők voltak, ellentétes az Európában ma tanított elfogadott történelemmel, de nagyon valószínű, hogy ez a helyzet. A Spanyolországban és Portugáliában található megalitikus romok olyan régre nyúlhatnak vissza, mint a Platón által leírt Atlantisz.

   A cádizi múzeum szerint az Ibéria-szerte megtalálható hatalmas megalitikus állókövek és dolmenek, amelyeknek a fedőkövei 10-12 ezer évesek. Ezzel gyakorlatilag az Atlantisz korából származó, vízözön előtti leletek lennének.

   Én azt javaslom, hogy a Földközi-tenger i.e. 9000 körül özönlött el, és csak i.e. 6000 körül kezdték el újra felfedezni a világot az atlantiszi szövetség nagy hajósai. Ők lennének analógok Charles Hapgood klasszikus könyvének, az Ősi tengeri királyok térképeinek ősi tengeri királyaival.

Ezek az ősi tengeri királyok, akiket néha Atlantiszi Ligának is neveznek, a Hettita Birodalom, Mittani, Suméria, Egyiptom, Ciprus és Kréta tengerészeinek keverékei voltak. A Tartésszoszban és Gadesben található óriási templomok ebben az i. e. 4000 és 6000 közötti időszakban épülhettek.

   Később a babilóniaiak, a föníciaiak, a minósziak és az egyiptomiak kezdték átvenni a régi kereskedelmi útvonalakat. i.e. 200-ra a földrengések annyira megváltoztatták a partvonalat, hogy Tartésszosz és kikötője eliszaposodott, Gades egy része pedig víz alá került.

    A baszk nyelv rokonságban állhat Tartésszosz nyelvével, valamint az etruszk és a katalán nyelvvel. (A baszkok lenyűgöző nyelvéről bővebben e fejezet későbbi részében).

   A Gades (Cadiz) név egyik lehetséges eredetét a föníciai Ha-gadir, "a sövény" vagy "a sánc" szóból eredeztetik. A mai marokkói Agadir városának is ugyanezek a gyökerei lehetnek.

    A név azonban Atlantiszhoz is kapcsolódik, mivel Gadeiros volt Poszeidón egyik fia Platón történetében. Ha Gades (Cadiz) Gadeirosról kapta a nevét, akkor Poszeidón egyik gyermekéről kapta a nevét, ahogy Atlantisz is egy Atlantidáról kapta a nevét.

   Úgy tűnik, hogy Gades a karthágóiak felemelkedése előtt alakult, és egy időben a karthágóiak fennhatósága alá tartozott. L. Sprague de Camp írja az Lost Continents című könyvében: „Tartésszosz és Gades a Karthágói Birodalom felemelkedéséig létezett egymás mellett. Kr. e. 533 és 500 között a karthágóiak aktívan tevékenykedtek az oszlopok körül; Hannót küldték le az afrikai partvidékre, Gadeset behódoltatták, és 509-ben szerződést zsaroltak ki Rómától, amely megerősítette nyugati monopóliumukat”.

    A karthágóiak egy másik hadvezért küldtek ki Európa külső partjainak felfedezésére, ahol későbbi írásos jelentése szerint "az Ón-szigeteken" járt, ami valószínűleg Cornwallt és az angliai Scilly-szigeteket jelentette.

    A karthágóiak a végletekig elmentek, hogy ne beszéljenek nyereséges tengeri útvonalaikról, és amikor mégis beszéltek az útvonalakról, szándékosan eltúlozták a veszélyeket és nehézségeket, hogy más nemzetek tengerészei túlságosan megijedjenek ahhoz, hogy megkíséreljék a veszélyes utat. Ezt mondja Himilco az Atlanti-óceán veszélyeiről:

 

Ott nincs szellő, amely előre hajtaná a hajót:

Tompító a tenger lomha párája.

Sok tengeri moszat nő a hullámok medrében,

Lassítják a hajót, mint a bokrok, ő mondja, így mutatva meg.

Itt nem nagy mélységig hatol le a tenger, és

Itt a víz alig fedi a tengerfeneket.

Itt a tenger állatai lassan vándorolva mozognak,

És a lomhán kúszó hajók között...

Lustán úsznak a nagy szörnyek.

 

   A karthágói admirális itt mintha a Sargasso-tengert, az Atlanti-óceán nyugati részének hínárból, uszadékból és roncsokból álló mocsarát írná le. A moszat gázhólyagjai segítségével úszik, és évekig sodródik, amíg el nem süllyed. Babcock a Legendary islands of the Atlantic című könyvében azt feltételezi, hogy néhány föníciai hajó legénysége egyszer behatolt a Sargasso-tengerbe, és feltételezve, hogy a lebegő gaz a fenékről nő, ahogy a hínár általában, arra következtetett, hogy egy part vagy zátony fölött vannak.

   Senki sem tudja, hogy mi történt Tartésszosszal. A pun háborúk után gyakorlatilag eltűnt a történelemből. A későbbi földrajztudósok összekeverték Tartésszoszt és Gades/Cadizt. Végül Schulten kimutatta, hogy legalább két város volt, egy i. e. 3000 körüli és egy i. e. 1500 körüli. Mindkét városban szinte lehetetlen ásatásokat végezni, mivel mindkettő nagyrészt víz alá került.

   Mégis, Tartésszosz (és Cadiz) sokkal régebbi lehet, mint azt még Schulten is gondolta. Rene Noorbergen a Secrets of the Lost Races (Az elveszett fajok titkai) című könyvében azt írja, hogy bizonyítékok vannak arra, hogy Tartésszosz akár 10.000 éves is lehet.

   Noorbergen egy 12.000 éves rénszarvascsonton található írást hozza összefüggésbe a tartesszoszi írással. Noorbergen azt mondja: „Egy rénszarvascsontdarabon, amelyet a franciaországi Rochebertier közelében egy barlangban találtak, olyan jelek vannak, amelyek több mint egyszerű díszítés. Minden jel arra utal, hogy ezek valamilyen írás betűi. Első pillantásra azt gondolhatnánk, hogy ez meggyőző bizonyíték arra, hogy a paleolitikumban létezett egy írott nyelv, de a rénszarvascsont következményei még egy lépéssel tovább mennek. A betűk hasonlítanak, illetve egyes esetekben megegyeznek Tartésszosz, egy Dél-Spanyolországban létezett városi civilizáció rejtélyes írásmódjával, amelyről egyesek úgy vélik, hogy a bibliai Tarshish".

   Noorbergen így folytatja: „Az írások hasonlóságát az teszi igazán figyelemre méltóvá, hogy az ortodox őstörténészek a rénszarvascsontot a magdalénai korszakba helyezik – az ő kronológiájuk szerint körülbelül 12.000 éves –, a tartésszoszi civilizációt pedig nemrég az i.e. 2500 és 2000 közötti időszakra tették. Nyilvánvaló ellentmondás van ezzel a datálással, hiszen nagyon valószínűtlen, hogy egy egyszer kifejlesztett írás tíz évezredig viszonylag változatlan maradt volna. A két írás azt bizonyítja, hogy a kultúrák, amelyekben megtalálták őket, egyidejűleg létezhettek, és nem hatalmas időbeli távolság választotta el őket egymástól. A tartésszoszi civilizáció csúcspontjának időpontja egyre jobban megállapítható, és ha a paleolitikum és a Tartésszosz város között volt kapcsolat, akkor ugyanabban az időszakban kellett létezniük”.

   A tartésszoszi írás lehet a modern fonetikus írásmódok anyja, amely megelőzte a föníciai írásmódot, és valószínűleg Atlantiszból származik. Itt látjuk azt is, hogy a föníciaiak és más "tengeri népek" Spanyolország atlanti partvidékéről származhattak, és az ókori történelem filiszteusai és tengeri népeiként vándoroltak a Földközi-tenger keleti részébe, elfoglalva Byblos, Ciprus és Kréta hettita kikötőit. Később a föníciaiak ismét nyugatra költöztek, és Karthágót és más kikötőket alapítottak a Földközi-tenger nyugati részén.

   Ha egy létező várost kell találnunk, amely Atlantisz ihletője lehet, akkor Tartésszosz tűnik a legvalószínűbb alanyunknak. L. Sprague de Camp szerint „Atlantisz még inkább hasonlít Tartésszoszra, mint Karthágóra vagy Krétára: Tartésszosz, akárcsak Atlantisz, a Távol-Nyugaton, az Oszlopokon túl feküdt; rendkívül gazdag volt, különösen ásványi anyagokban, és széleskörű kereskedelmi kapcsolatai voltak a Földközi-tengerrel: zátonyokkal volt összekötve; mögötte egy nagy, hegyekkel határolt síkság húzódott; és rejtélyes módon eltűnt. Bár a tartésszosziakról nem ismert, hogy bikaszertartást végeztek volna, a vidék a szarvasmarhák országa volt és maradt.

   Valóban, a bika imádata, amely Atlantiszhoz kötődik, még ma is nagy jelentőséggel bír Spanyolországban, a bikaviadalokkal és a különböző városokban tartott bikafuttatásokkal. Az 1928-ban megjelent Atlantis in Andalucia című könyvben fogalmazódott meg az a gondolat, hogy Spanyolország szorosan kapcsolódik Atlantiszhoz.

   A szerző, Elena M. Whishaw, Bernard Whishaw régész özvegye volt, és ő követte férjét az Angol-Spanyol-Amerikai Régészeti Iskola igazgatójaként. Whishawék számos érdekes felfedezést tettek Spanyolországban, többek között a dél-spanyolországi Niebla környékén ciklopszi romokat és sziklába vájt csatornákat, valamint Sevillában egy ősi naptemplom maradványait találták. A „líbiai-tartésszoszi írás”, ahogyan ők nevezték, különböző példányait is összegyűjtötték.

   Tartésszosz állítólag 6000 évre visszamenőleg rendelkezett írásos feljegyzésekkel. Schulten német régész talált egy azonosítatlan írásjelekkel ellátott gyűrűt, Whishaw pedig Nieblában egy „napkultikus” kőre bukkant, amelyre 123 jelet véstek.

    Elena Whishaw megtudta, hogy a tizenkilencedik század közepén „egy neolitikus sírbarlangban, amelyet denevérek barlangjaként ismernek Granada tartományban, 12 csontvázat fedeztek fel, amelyek körben ültek egy bőr tunikába öltözött nő központi csontváza körül. A barlang bejáratánál további három csontvázat találtak, amelyek közül az egyik koronát viselt, és finoman szőtt eszparto fűből készült tunikába volt öltözve. A csontvázak mellett bőrzsákok álltak, amelyekben szénsavas ételek voltak, más zsákok pedig mákfejeket, virágokat és amuletteket tartalmaztak; a barlang padlóján mindenütt mákfejek voltak szétszórva. Számos más tárgy között volt néhány apró agyagkorong, amelyeket a régészek a napkultusszal kapcsolatos nyakláncdíszként azonosítottak, és amelyeket a nieblai földkikötőben és egy Sevilla melletti építési árokban találtak”.

    Whishaw elmélete szerint ezek az emberek egy királyi család tagjai voltak kísérőikkel együtt, akik ópium fogyasztásával tömeges öngyilkosságot követtek el. Azt állította, hogy az ókori Spanyolország matriarchális társadalom volt, mint a marokkói berberek. Míg Schulten úgy vélte, hogy Spanyolország volt Atlantisz, Whishaw szerint Spanyolország Atlantisz gyarmata volt.

-----

   Másnap a cádizi múzeumban élveztem, hogy végigsétálhattam a számos, a területet egykor benépesítő ősi kultúrákról szóló kiállításon. A múzeumban számos egyiptomi, etruszk és görög szobor volt látható, amelyek bizonyítékul szolgáltak az ezeket az ősi birodalmakat összekötő tengeri kereskedelemre.

   Különösen érdekes volt számomra a két hatalmas, két méter hosszú márványszarkofág, amelyek közül az egyik egy göndör szakállú férfit, a másik pedig egy kést szorongató nőt ábrázolt. Lenyűgözően nagyok voltak, és úgy tűnt, hogy régebbiek, mint minden más a múzeumban. Érdekes módon ezeken a szarkofágokon nem volt írás, és a múzeum nem adott meg tényleges dátumot, bár feltételezték, hogy több mint 3000 évesek.

   Szintén a múzeumban található egy háromoldalú bronz sztélé, amelynek tetején egy hajó látható, de nincs írás. Van néhány egyiptomi temetkezési urna, és ezeken valóban van néhány kartus és hieroglifa. Hatalmas bronz horgonyok vannak kiállítva, és a múzeumban levetítik a Föníciaiak és görögök az Ibériai-félszigeten című 30 perces filmet.

    A múzeum jó munkát végzett a Dél-Spanyolországban található megalitikus sírokról és szarkofágokról szóló kiállítások felszerelésével. Számos temetkezésnek egyértelműen erős föníciai és egyiptomi kapcsolata volt.

    A múzeum a dolmenek elterjedéséről is bemutatót tartott Portugália, Cadiz és a Laguna de la Janda környékén. Cádiztól északra, a portugál határig egy hatalmas mocsarakból és lagúnákból álló vadon található, amelyet ma főként madarak és mocsári állatok laknak. Ezen a területen nem vezet út, és a római korban sem volt. Mégis megalitok találhatók az egész közeli környéken, és lehetséges, hogy a mocsarakban több megalitikus romot is találhatunk, ahogyan az ókori Tartésszosz is mára mocsárrá vált.

    Különösen érdekes volt a „korai neolitikum” sziklafestményeiből álló tárlat, amely óceánjáró hajókat ábrázolt evezőkkel és vitorlákkal. A „korai neolitikum” homályos kifejezés, és ezek az i. e. 6000 és 8000 közötti hajók lehetnek. Vajon hettita hajók vagy korábbi „atlantiszi” hajók ábrázolásai voltak ezek? Mindenesetre az ilyen régi óceánjáró hajók alátámasztják azt az elméletet, hogy az ősi hajósok messze túlmerészkedtek a hazai kikötőiken.

    Egy helyi halászok által üzemeltetett tengerparti bárban néztem a naplementét az öböl felett, ahol az elsüllyedt Astarte-templom állt. Miközben egy üveg muskotályt ittam, és sajtos-paradicsomos szendvicset ettem, az ablakon keresztül néztem az öböl hosszú, szürke hullámait. Egy kis eső ellenére néhány szörfös épp most jött ki a vízből, maguk után húzva a deszkájukat. A bár sarkában egy föníciai amfora volt a falhoz drótozva. Néhány haltrófea egészítette ki az egyszerű dekorációt.

Miközben a muskotályomat kortyolgattam, azon elmélkedtem, amit a gáton és a múzeumban láttam. A múzeumban a jegyszedő hölgy elmesélt nekem egy cádizi legendát. A legenda szerint a Herkules-oszlopok széthasadtak, és a Földközi-tenger áradni kezdett. Az ősi templomokban áldozati felajánlásokat tettek az isteneknek, de hiába. A kataklizma után megalapították Cádizt, és új templomokat építettek Baál, Astarte és Melqart (Herkules) tiszteletére.

   Tartésszosz és Gades csak egy nagyobb ibériai birodalom része volt, amely Marokkótól Írországig és azon túl is kiterjedhetett. Kiderült, hogy Tartésszosz nem volt Atlantisz. Pedig Atlantisz mindenütt ott van, és Tartésszoszban és Gadesben is megtaláljuk a nyomait.

   Kint az öbölben a szürke hullámok állandó hullámverése az elsüllyedt város felett mintha azt mondaná, hogy „az idő senkire sem vár”.

Előzmény: Schenouda (16615)
Annaem Creative Commons License 2022.07.02 0 2 16618

           

        

          

Annaem Creative Commons License 2022.07.02 0 1 16617

            

          

           

Schenouda Creative Commons License 2022.06.30 0 4 16616

Vagyis itt volt Tartésszoszról már szó korábban: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=160294605&t=9000303

Előzmény: Schenouda (16615)
Schenouda Creative Commons License 2022.06.30 0 3 16615

Tartésszosz ősi városa.

Az egyiptomi Pharosz miatt beszéltem már róla: https://www.youtube.com/watch?v=yOjIvYuL8c0

 

Ez volt nyugat első civilizációja, a legrégibb civilizációja. Már akkor írtam, hogy Schulten professzor száz éve az i.e. 3. évezredbe helyezte alapítását. Tartésszosz/Társis városát a mai napig nem sikerült megtalálni. Valószínűleg ott volt, ahol Schulten sejtette, a Guadalquivir-folyó torkolatában lévő szigeten. Ez a terület ma már sok méterrel a felszín alatt van, és mocsarak öntötték el. A város pusztulása az i.e. 500 körül történt.

Azok a görögök, akik még az i.e. 7-6. században idevetődtek, egy csodavárosban találták magukat, ahol sehol nem látott bőségben voltak a fémek, mint az arany, az ezüst. Pedig ezek a hajósok körbeutazták az egész Mediterránumot. Nem nehéz meglátnunk, hogy ez a város, ugyanúgy egy "gyarmati" kikötő, mint Karthágó vagy Masszalia. A hátországa is hasonló: a hivatalnokai, katonái és mérnökei irányítják a folyó völgyének népét és a szomszédos hegyekben a fémkitermelést. Sztrabón szerint Tartésszosz maradványnépének, a turdétánoknak 6000 évre visszanyúló feljegyzéseik voltak ekkor még az őstörténetükről.

A tartésszosziak a félsziget legbékésebb, legjámborabb, ugyanakkor a legkulturáltabb népe volt. Ráadásul az óriási gazdagságukat minden nép irigyelte, s ez vezetett pusztulásukhoz is. Azonban a város sokkal régebbi annál, mint azt Schulten gondolta, hiszen ő éppen a fémkereskedelemhez kötötte az alapítását. Úgy gondolom az i.e. 4. évezred első felében alapították a békés atlanti phaiákok, az ősi atlantiszi királyság egyik utódnépe, hacsak nem még úgy az i.e. 5000 körül, maguk a az atlantisziak. Mert Tartésszosznak ugyanúgy meg kellett legyen a kibocsátó "szülőföldje", mint Karthágónak, Gadirnak vagy Masszaliának!

A tartésszoszi fennhatóság ény-i határán van Cancho Roano nevű régészeti lelőhely. Talán palotaszentélynek mondhatnánk, az i.e. 6. században épült, amikor még létezett Tartésszosz, úgyhogy az építményen erős lehet a befolyása a tartésszoszi stílusnak.

 

 Kissé olyan, mint egy zikkurat, de 24 helyiség is van benne, melyek valamiféle rituális kamrák. A régészek igyekeznek pár ilyet a föníciaiakhoz kötni. A rituális prostitúció kamráinak képzelve azokat, mert szövőszékeket is találtak bennük ("Ashéra szövőnői"). Hogy rengeteg lelet van, annak magyarázata, hogy a papok rituálisan felgyújtották i.e. 370 körül, majd ledöngölt földdel teljesen beborították a szakrális helyet.

Peter Freund spanyol régész szerint Cancho Roano egy emlékváros volt, hogy Tartésszoszra/Atlantiszra emlékezzen, de ez nyilván sületlenség, az ókori történelem nem ismer ilyesmit.

Az egyik terem közepén egy nagy görög omega betű (Ω) van, ami Freund szerint I. Jahmesz fáraó idején a fémművesség szimbóluma (ez éppen igaz is lehet) volt. Freund a lépcső kőlapjára vésett koncentrikus körök és a mellettük álló kardos katona képét is Atlantiszra viszi vissza, mivel szerint a körök Atlantisz jelképei volt (valójában ilyen körök mindenfelé előfordulnak a prehisztorikus világban).

 

Az NG csatornája csinált filmet Freund elképzeléseiről, akit kollégai szenzációhajhászással vádolnak. Szerinte Tartésszosz volt Atlantisz, ami bizonyosan nem igaz. Tartésszoszt soha nem írták le, mintha koncentrikus körök alkotnák (mint Poszeidóniszt). Tartésszosz soha nem támadta meg Hellaszt és Egyiptomot, ráadásul, mikor a szaiszi papok i.e. 570 körül meséltek Atlantiszról Szolónnak, az még létezett!

Egyébként a spanyol régészek rendszeresen panaszkodnak könyveikben, hogy csak az angolszász vagy német régészeket veszi a régésztársadalom komolyan. De szerintem is vicc kategória a spanyol történészek jelentős része (persze, azért van pár kivétel!), amolyan telenovella hősök. Különösen szánalmas a latin-amerikai spanyol történetírás és régészet (ott szinte bármilyen más etnikumú régész megbízhatóbb, mint ők). Akár a komoly pofával a sok ezer éves román államot, meg dákokat emlegető hivatalos (!) román történetírás (ez is latin fajta).

 

Az NG filmje: https://www.youtube.com/watch?v=yOjIvYuL8c0

A 34-ik perctől mutatja Cancho Roano-t.

(Még Lapajov barátunk is hozzászólt.)

 

Az én saját véleményem, hogy ha megtaláljuk egyszer Tartésszoszt és megkezdődnek a feltárások, az frenetikus hatású lesz a történelemtudományra. Mert a Guadalquivir-folyó völgyében eddig is csak szórványos leleteket találtunk, ami alig mutat a hajdani városra. Egyszerűen csak a város megtalálása billentené vissza az egyensúlyt. Elég belegondolni, ha a tuniszi Karthágó elsüllyedt, felrobbant volna, a fennhatósági területén gyakorlatilag alig találtunk a karthágói punokra jellemző régiségeket. Ez a terület amolyan "hátország" volt, berber törzsekkel, akik főleg élelmet termeltek Karthágónak...

Mellesleg szemből a Cancho Roano rekonstrukciója emlékeztet a tiahuanacói Akapana lépcsős építményéhez, ahogy azt Linda Manzanilla régész képzelte. Megvan benne az a nagy U-alaku belső tér és az építmény körüli vizesárok is.

Törölt nick Creative Commons License 2022.06.30 -1 1 16614
Annaem Creative Commons License 2022.06.30 0 2 16613

 

         

          

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!