Engem is érdekel a Ji king, illetve lehet mondani, hogy valahogy a Ji king-en keresztül keveredtem a tai chi közelébe. Egyrészt megdöbbentett, hogy mennyire nagyon bejönnek a "tanácsai". Én egy igazi, vérbeli, hitetlen pogány lány voltam;-)... de amióta olvasgattam, valahogy az az érzésem, hogy kell lennie egy szabálynak vagy erőnek vagy Istennek vagy nevezzük akárhogy, ami tesz arról, hogy ne legyen minden "véletlen". A másik "felfedezésem" a Ji king-el kapcsolatban, hogy nem is kell jósolni vele, látszik az életben, hogy működik, minden pillanatban. Pl nagyon jól lehet tudatosan használni, hogy mielőtt valamit nagyobb dolgot szeretnénk, lépjünk hátra .. és már itt vagyunk a tai chinál, ahol még a hozzám hasonló kezdőknek is az tűnik fel először, hogy mielőtt felemelem a kezem, lefelé mozdul.
Létezik több magyarázat a Ji kinghez, én gyűjtögetem, amennyire eddig sikerült, elsőnek a Müller Péter féle Jóskönyvet olvastam, no, az olyan, jól érthető, jól olvasható, nem bonyolult.... nem közeli az eredetihez - szerintem. Aztán létezik a Mireisz László (?) féle magyarázat, no, az nekem nem tetszik, bár van egy + könyve a Ji king működéséről, és ott pl a születési év, hónap, nap + hexagrammok kapcsolatáról is ír. Ami nálam a befutó eddig magyar ember tollából, az a Karátson Gábor féle fordítás ... no, ahhoz már kell elszántság, ha valaki végig akarja olvasni:-) nagyon gazdag, nagyon részletes, nagyon szép... de sokkal nehezebben érthető, melósabb kihámozni. Az egyes kinai jelek többféle jelentését feldobja, nagyon közelinek gondolom az eredetihez.
Tükörnek az élet minden részét lehet használni. Úgy gondolom, hogy a Ji Ching- hez hozzátartozik a jövendőmondás. Ha tanulmányozni akarom, ezt nem kerülhetem ki. Nem egy tükröt utasítottam el hanem a feltárulkozó lehetőségektől rottyantottam tele a gatyeszt.
A Tai Chi tanulás egy pontján túl, pontosan azért érzi úgy az ember, hogy foglalkoznia kellene a Ji Chingel mert analogia van a kettő között.
Sziasztok!
Bélasáska!
"Nagyon de nagyon de nagyon bejött.
Ezek után fel kellett tennem a kérdést: kell ez nekem?
Úgy döntöttem nem és nem is akarok vele foglalkozni."
A tükör kellemetlen? a folyamat, hogy megismerhető vagy a magad számára? VAgy mi nem tetszett? NEm gondolod hogy amit elutasítasz ennyire ott van némi dolgod? ...:-))
"Azóta nem nyúltam hozzá, persze a Tai Chi kapcsán felmerül, hogy kéne tanulmányozni, de valahogy nincs hozzá ingerenciám."
Tai Chi kapcsán NEM kéne. Csak LEHET! Az IChing és a Tai Chi Chuan ugyanazt a tartalmat közvetíti. Az eggyik intuitív értelemmel végzett megértéssel, a másik mozgásos analógiákkal, de ugyanarról szól! Ha "Figyelemmel" értsd KAL szóhasználatában. JELENLÉT" -tel csinálod. Ez fejleszthető. A többi: technika. A tanulás megosztása: 40 % míg elengeded az előítéleteidet, tanult modelljeidet, és felvállalod a több szempont használatát.
További 50% a Jelenlét vagy Figyelem ( Don Juannál: Látás) tanulása, fejlesztése. A technika a maradék 10 % Errefelé pedig csak ide szokás koncentráni....: szóval ennyi
Sziasztok! Átnéztem már én is ide. Egy időben foglalkoztam én is a ji ching-el. Poénból csináltam magamnak jóslást. Háromszor. Nagyon de nagyon de nagyon bejött. Ezek után fel kellett tennem a kérdést: kell ez nekem? Úgy döntöttem nem és nem is akarok vele foglalkozni. Azóta nem nyúltam hozzá, persze a Tai Chi kapcsán felmerül, hogy kéne tanulmányozni, de valahogy nincs hozzá ingerenciám. Ennyi az én ji ching történetem. Üdv!
"visszaolvasgattam a tai chi topicban, ott ha jól emlékszem sajnáltad , hogy a mester főleg tai chi-t tanít, és ritkán pa kua-t... azóta ezek szerint változott a helyzet."
Rosszul emlékszel testvér, nem sajnáltam, annak örültem, hogy engem tanít. Tajcsit meg én nem akartam tanulni. Nem tudom miért.
ja, gyakorlok, de nem tajcsit, illetve azt nagyon keveset, hanem pakuát.
Református ;-)
"egyébként érdekes... 10. félév teológián, és közben meg távolkeleti harcművészettel meg jicsinggel foglalkozol :)"
azért mert teológiára járok nem kell becsukni feltétlen a szemem... Bár valljuk be a többségnél így van. EZ egyébként érdekes... ... 5 év teológia és a 95%-a se nem lát se nem hall.
Csak velem 'beszélt'. Az asszony akkor meg sem hallotta volna.
Jó kis 'beszélgetés' volt, másfél órán keresztül 5 hangos mondat ;-))
No meg nekem volt akkor éppen időben a dolog. Akkora tükröt mutatott az öreg Józsi bátya, hogy csak na. Áldja meg az Isten. Szeretettel emlékszem rá. Néha 'beköszön' a gondolataimban. Azt hiszem még él.
Háát tudod megfogtál... Én kb. semennyire nem vagyok 'vallásos'. Igaz asztali áldást mondok, meg Isten áldjont, de klasszikus értelemben véve nem mondhatom magam vallásosnak.
"valamelyik szúfi mondta, hogy akinek nincs mestere, annak a sátán a mestere... "
hát én akkor is egyelőre a magam útját járom, nincs más választásom"
választás mindig van, és olyan ember is van akinek nem kell mester (Buddha pratyekabuddha-nak hívja őket). Döntsd el, hogy ilyen vagy-e, ha igen akkor OK, ha nem akkor nyomás mestert kereseni... ;-))
De az, hogy fél évet jártál teológiára még nem lenne ok magát a tanítást (vallást) eldobni... (Én már a 10. félévet járom, de a keresztény tanítással nincs bajom, az oktatás, meg az intézmény-szervezet egy kissé más lapra tartozik)
Szóval akkor válassz magadnak egy utat, egy hagyományt, de akkor csináld azt.
Van a Mireisz Lászlónak egyébként egy vékonyabb könyve a Taoizmus és a Változások Könyve címmel (Paradigma kiadó, azt hiszem 2002-es kiadás). Magyarul talán az egyik legjobb összefoglalása a dolgoknak és bevezet az alapokba.
A Wilhelm-féle könyvben van táblázat (külön kis lap) és leírás is a hogyanról.
Tudom, hogy kötekedésnek hangzik, de: ji csing. Legalábbis, amíg a putonghuát be nem vezettetik kötelezően az Akadémiára. Egyelőre még nem. Szóval ji csing Pekingben és Sanghajban - bármennyire is csupán közelítő a dolog. :)