Keresés

Részletes keresés

Kovács1 Creative Commons License 2006.08.04 0 0 119
Kedves Zöldlomb!
A fűrészkezelésem feltehetőleg fél óráig jó volt mert nagyon jól működött, vágott a fűrész. Nem gondolom , hogy a kezelésben valami megváltozott volna a félóra eltelte után. A fűrész lánca nem ért sem a földhöz, sem homokhoz, hanem egyszerüen túlmelegedett és ráégett az olaj. Amig ez be nem következett nagyon élesnek tünt a lánc , mert úgy vitte a cseresznyefát mint a vizet. Amikor az olaj 1-2 perc alatt ráégett a láncra akkor már kevésbé vitte a ráégett olaj miatt. Ezért gondoltam, hogy a ráégett olajtól kíméletesen hideg zsíroldóval meg kell tisztítani a láncot. A mai nap utólag ismét megnéztem a vezetőlemez vájatát és egy vékony csavarhúzóval megtisztítottam, de alig volt benne forgács.
Előzmény: Zöldlomb (117)
forest240 Creative Commons License 2006.08.04 0 0 118
Kedves Zoldlomb! : "... a fureszkezeles nem megfelelo,...nem ugy es ott fogod a gepet, hogy az csak vagni tudjon, ne dolni...." - lehetne errol bovebben is ? Koszi
Előzmény: Zöldlomb (117)
Zöldlomb Creative Commons License 2006.08.03 0 0 117

 

Alkalmi fűrészhasználók között elterjedt nézet, hogy naponta, hetente, havonta elég a láncot élezni. Fájdalmas, de ez konvergál a baromság felé.

Ha tíz percig jól vág a lánc, és ekkor ér bele a földbe, homokba, kavicsba, szilánkba, koszba, jégbe, akkor a tizenegyedik percben nem fog jól vágni. A fűrészes tolja tovább erőből, a lánc kerekedik, a forgács porrá válik, a lánc és a lap meg lassan selejtté. Ehhez még az is hozzájárulhat, ha a fűrészkezelés nem megfelelő, nem úgy és annyira hagyod szaladni a láncot, amit a gép elbír, nem úgy és ott fogod a gépet, hogy az csak vágni tudjon ne dőlni.

Amúgy a ráégés során hogy alakult a forgács mérete?

Amúgy a meggyfa, ha élő, nem tartozik a nehezen vágható és megmunkálható fajok közé. Igaz, hogy a fa kemény, de nem mandula, vagy netán százéves tiszafa.

zl

Előzmény: Kovács1 (116)
Kovács1 Creative Commons License 2006.08.02 0 0 116
Kedves forest!
Pontos diagnózisom még nincs, mert azóta nem használtam a fürészt. Szerintem fél órai munka után nem volna szabad semmilyen üzemzavarnak sem fellépnie. Én cseresznyefát vágtam ki, a fával nem lehetett gond mert az elején nagyon könnyen vitte.Meg fogom még egyszer nézni a vezetőlemez vájatát, kösz a jótanácsot.
Van egy kicsi Stihl fűrészem is, azzal még ilyen problémám nem volt.
Tanácsot kértem a Makita központtól is, ők is elismerték, hogy néha kemény fa vágásánál előfordul hasonló probléma, de azt nem tudták megmondani, hogy ennek mi lehet az oka.
Előzmény: forest240 (115)
forest240 Creative Commons License 2006.07.31 0 0 115
Kedves Kovacs1, nem nagyon szeretnek belepofadzani, mivel jomagam csupan amator, de annal lelkesebb fureszes vagyok, ellenben nem lehetseges-e, hogy kituno fureszed rakoncatlankodasat eppen a vagott fa milyensege okozta? Hallottam ugyanis, hogy egyes fafajtak nagyon ki tudnak fogni a fureszen, pl. mandula, meg mittudomen. Az altalad leirtakat en is ateltem mar, 2 db igencsak nagy meggyfa (nem is hittem el, hogy ekkorara megnonek) kioperalasanal. Rogvest meg is nezettem egy profival a lapot, aki fogott egy erre a celra redszeresitett torott bicskat es egy csomo szutykot kapart ki a vezetolap vajatabol, melyet azelott 5 perccel onkezuleg tisztitottam meg, de mint kiderult balga mod egy olyan kis csavarhuzot hasznalva, ami szedett ugyan ki piszkot a vagatbol, de mivel nem fert rendesen bele, jo csomot ott is hagyott. Azota en is bicskazok es ilyen problemam nem volt tobb. Mondjuk meggyfat se vagtam mostanaban...
Előzmény: Kovács1 (114)
Kovács1 Creative Commons License 2006.07.31 0 0 114

Kedves Zöldlomb!

Köszönöm a jótanácsokat. esetemben a lánc élességével nem volt probléma mivel új volt a gép és a lánc is. Fél óráig tökéletesen vágott, ekkor azonban a láncon az olaj kezdett füstölni és nem a forgács. Az olaj rá is égett a láncra. Leszereltem a láncot, az olajzó furat a vezetőlemezen tiszta volt, a vezető lemez vályata is tiszta volt. Lánc nélkül beinditottam a fürészt és jött az olaj. Ezután a láncról hideg zsiroldóval leoldottam a  ráégett olajat, majd vizzel és benzinnel leöblitettem és végül lanckenőolajjal bekentem, hogy induláskor is meg legyen a megfelelő kenés. Azóta nem dolgoztam vele. Nekem úgy tünik, hogy a nagy melegnek  biztosan köze volt a problémához. Kérdéses, hogy a Dolmár lánckenőolaj nagy melegben megfelelő-e? U

 

Előzmény: Zöldlomb (113)
Zöldlomb Creative Commons License 2006.07.31 0 0 113

Kedves Kovács1!

 

Szerintem nem az olaj kokszolódik a láncodon, hanem a finom forgács a forró olajban. Ha a dolog úgy áll, ahogy gondolom, akkor a Stihl olajjal is így járnál, csak mindezt valamivel olcsóbban tehetnéd. Tipp: legyen éles a láncod, és a mélységhatároló is legyen rendben. Emellett legyen tiszta a vezetőlemez, és az olajozó és zsírzó furatok is.

Szokásos hiba szokott lenni, hogy a vezetőlemez tisztítása után az olajozó furatok tisztítása nem történik meg. Ennek nyomán az olaj a tiszta vezetőlemezbe nem tud bekerülni, és a gép maga alá csinál. Kellemetlen és drága mulatság, mert koszos leszel előbb utóbb, és a vágószerszám is elmegy. Meg az olaj is. 

A másik szokásos hiba az, hogy az alkalmi fűrészhasználók egy jelentős része a láncának élezését "szakemberre" bízza. A szakember prímán megköszörüli a vágószem felső részét, és az éles is lesz. Ám sajnos tudnunk kell, hogy a vágószem oldalának is élesnek kell lennie, hiszen ez segít kiemelni a forgácsot a vágásból. Ennek élezéséhez azonban megfelelő méretű, és megfelelően tartott reszelő szükségeltetik. Ellenkező esetben a vágószem oldala egyre rosszabbul kezd vágni, majd egyáltalán nem. Forgácsban nézve ez azt jelenti, hogy egyre kisebb és rövidebb forgács jön ki a vágásból, később meg szinte csak tépett apróságok. Szívásban nézve pedig egyre nagyobb lesz. Egy kb 45 cm-es vezetőlemez élezése kis gyakorlás után kb 5 perc.

Üdv, Zl, aki valójában szintén Kovács a keresztségben

Előzmény: Kovács1 (112)
Kovács1 Creative Commons License 2006.07.27 0 0 112
Új Makita 5000-es láncfűrésszel dolgoztam 30 fokos melegben. Fél órán keresztűl nagyon jól műküdött ekkor azonban az eredeti Dolmár lánckenőolaj/nem bio/ ráégett a láncra és füstölni kezdett. Mit javasolnátok? Arra gondoltam, hogy nagy melegben kipróbálom Stihl lánckenő olajjal vagy nem használom melegben.
HoGa Creative Commons License 2006.07.26 0 0 111

Kedves Zöldlomb!

 

Köszönöm az értékes tanácsokat, nálam valószínűleg a feszes lánc a bajok okozója, mert a meghajtó kerék és a lánc nem kopott, viszont a vezetőlemez elején nincs csillagkerék. Ha lazítok a láncon, akkor időnként ledobja és ez igen igen riasztó számomra. Láncfűrészolajat használok (régebben Black & Decker-t, most valami németet, amit a Black & Decker márkaszerviz forgalmaz) és úgy tűnik megy is anyag a láncra, mert csillog és fogy a tartályból becsülettel. Ha lerakom a gépet, néhány nap múlva látom, hogy maga alá csinált egy kicsit.

HoGa

hellokocsivigyáztam Creative Commons License 2006.07.25 0 0 110

hahó

 

keresnék részletesebb, letölthető leírást egy elég öreg (sacc/kb 20-30 éves) sachs dolmar ps 33 1.9 lóerős 30cm-es láncfűrészhez.

 

 

Zöldlomb Creative Commons License 2006.07.22 0 0 109

Kedves HOGa!

 

Egy motorfűrész tapasztalatom szerint millió dologtól tud ugrálni vágás közben. Tud ugrálni attól, hogy rosszul van összetéve a lánc. Tud attól, hogy laza, attól hogy feszes és erőlteted. Tud attól, hogy kopott a vezetőlemezed, vagy a sok erőltetéstől a láncod is. Tud attól, hogy a meghajtó kerék kopott, és be van vágva a közepe, netán át is van szakadva. nekem akkor szokott ugrálni, amikor a saját élezésem slendriánsága következtében a lánc szarul van élezve. Ugrál, ha  a mélységhatároló túl van reszelve, vagy a fa túl kemény a mélységhez.  Aztán akkor sem vaj a vágás, amikor az egyik oldali szemek rövidebbek a másik oldalihoz képest. És akkor is tud pattogni, amikor életlen lánccal csomós fát vágsz, netán szöget, kavicsot.

Ám a leginkább akkor szokott pattogni, amikor a fentiek valamelzike miatt elegem van, és mégis vágni kell. A problémák legtöbbjét te magad is tudod orvosolni, amiben vagy egy megbízható szerelő, vagy egy jobban hozzáértő tud segíteni. Mindkettőt lehet találni.

A lemez melegedhet attól, ha nincs az elején csillagkerék, vagy ha van csak nem úgy működik, mint ahhoz azt kitalálták. Profán, de ezek leginkább a kenés hibáiból adódhatnak. Nézd át a következőket: dzsuvás-e a vezető, vájata, az orrkerék zsírzó lyuka. Ezeknek tisztának kell lenniük, illetve a lukat ki kell minden tankolásnál nyomni zsírral. Melegedhet a helytelen lánc feszességtől is. Megoldás: sem túl feszes, sem túl laza, hanem pont jó. Melegedhet attól is, hogy életlen a lánc, és nem vág, hanem csak port termel, és ez még csak jobban segít a beégésben, kopásban. Attól is melegedhet, hogyha ugyan éles a láncod, de az olaj nem jut oda, ahova annak kellene eljutnia. Például azért, mert nem megfelelő olajat használsz és az kipattog idő előtt. Használj ez esetben normál láncolajat, vagy ne nyúlj használat után a meleg laphoz.

Na, elég az okoskodásból. Ha pesti vagy, akkor szívesen segítek megmutogatni néhány dolgot, vagy tudok ajánlani megbízható szerelő bácsit.

Üdv, Zl

Előzmény: HoGa (106)
gépdoki Creative Commons License 2006.07.19 0 0 108
Szia HoGa!

A Szaküzletek jó része a láncokat saját maga végteleníti, ugyanis a láncgyárak a fűrészláncot tekercsekben adják. Így akárhány szemből álló láncot is tudnak a szakületek végteleníteni. Keress egy ilyen üzletet.

Üdv. Gépdoki
Előzmény: HoGa (106)
Flanell Creative Commons License 2006.07.19 0 0 107

Tavaly a kollégámnak vittem egy páratlan szemes gyári láncot a Stihl márkaboltból, azon nem volt plusz összekötőszem, hanem a rendes sorrendben voltak az alkotóelemek, eccercsak egy bal vágószem helyett egy jobb volt. Tehát két jobbos egymás után. Onnantól rendesen haladt tovább.

Neki is az volt a baj, hogy a páros éppenhogy nem ment fel, az 1 szemmel hosszabb páratlan meg lehetővé tette a plusz-mínusz állítást. A boltos azt mondta, hogy a 2 szemmel hosszabb párost nem lehet megfeszíteni.

Előzmény: HoGa (106)
HoGa Creative Commons License 2006.07.18 0 0 106

Üdv.!

 

Van egy 56 szemes Oregon láncom, megpróbáltam felrakni, de rövid és összeér a láncvezető és a meghajtókerék. Gondoltam, hogy rakatok a láncba egy plusz összekötő szemet, de jobban szeretnék egy gyári 57 szemes láncot.

Néha van egy kis vibrálás vágás közben (a vágások kb. 15%-nál), ami nem tudom miből adódik, olyankor kicsit megdöntöm előre vagy hátra a gépet és általában megszűnik. Oregon láncvezető van rajta, de nem tudom mi az az 'Intenz' állítóka.

Még egy dolgot vettem észre, a láncvezető hegye nagyon forrósodik, meg is van barnulva, míg a máshol szép szürke.

 

HoGa

Zöldlomb Creative Commons License 2006.07.17 0 0 105

Kedves HOGa!

 

Tapasztalatom szerint egy normális fűrésznél egy szem ide, vagy oda nem sokat számít, ennyit még lehet a lap feszítésével, vagy lazításával kompenzálni.  Ha bevállalsz egy hosszabb, vagy rövidebb láncot, akkor vizsgáld meg, hogy a lánc nyúlását is tudod-e még majd kezelni, mert ezek a vékony lácok bizony nyúlnak.

Meg még: azon az ikra gépen nem olyan oregon lap volt, amin van az a bizonyos 'Intenz' állítóka is?

Meg még valami, amiben nem vagyok tökéletesen biztos. Ha a láncod páratlan számű szemből áll, akkor van olyan, hogy két vágószem között nem egy összekötő tag van, hanem kettő. Ekkor szokott a lánc egy kicsit pattogni vágás közben, és a felület csúfabb lenni, a favágó csuklója pedig fájósabb lenni. Vagy ez a páros fogszámnál van így? Ha szépen akarsz vágni, akkor legyen páros fogú a láncod!

m

Előzmény: HoGa (104)
HoGa Creative Commons License 2006.07.17 0 0 104

Üdvözlet!

 

Van nekem egy Ikra gyártmányú elektromos láncfűrészem, amihez gyárilag egy Oregon gyártmányú 91VG57 típusú láncot adtak hozzá. Érdeklődöm, hogy hol kapható Pesten ilyen, vagy hasonló (pl. Stihl) lánc. Több helyen érdeklődtem, de csak 55 és 56 szemes láncuk volt, 57 szemest nem árultak.

Üdv.: HoGa

Zöldlomb Creative Commons License 2006.05.25 0 0 103

Az egykezes láncfűrész egy olyan kis gép, ahol a hátsó kezes fogantyú (gázkar, retesz, gyújtás kezelőszervekkel) nem a gép farkára van építve, hanem az egész tetejére. Ettől a gép nem lesz könnyebb, csak a súlypont nem a két fogantyú közé, hanem a fent említetté alá esik. Ezért elvileg lehetne vele dolgozni vele egy kézzel is.

Gyakorlatilag azonban akármilyen fűrész csak akkor lesz egykezes, ha már a sok jampizás után levágtad a kezedet. Ekkor egy a maradék, evvel fűrészelhetsz. Tréfán túl aki dolgozott már fűrésszel, az tudhatja, hogyha szépen akar dolgozni és gyorsan, ott köll a két kéz.

Műszaki kérdésekről kérdezz cuccb*zikat.

Üdv,

Zl

Előzmény: tnsnames.ora (102)
tnsnames.ora Creative Commons License 2006.05.24 0 0 102

Köszi a választ!

 

Még egy kérdés: mi az az egykezes láncfűrész, sokkal kisebb súllyal? Pl.: Makita DCS3410TH, DCS230T

Előzmény: gépdoki (96)
ElGreen Creative Commons License 2006.05.22 0 0 101

Helló,

 

A "mocskos konkurencia" üzeni:

http://www.makita.hu/index.php?pg=sub241

:)))

Amit a masztör leírt az igaz, jó kis gép, a házkörüli kategóriában, talán a vezetőlapnak kellene kicsit rövidebbnek, robosztusabbnak lennie, de tökéletesen múködik. Dolmar lánc van rajta, ami nagyon tartósnak bizonyul.

 Szép napot:

EG.

 

Előzmény: Zöldlomb (99)
zengő Komatsu Creative Commons License 2006.05.22 0 0 100
Szevasztok fűrészes bandatagok ! A Nyiregyházi tüzoltóverseny és Makita-Dolmar tesztnap idöpontja: 2006.június 30, július 1. Szeretettel várnak minden érdeklődőt ! Kivánok jó szorakozást és kellemes csalódást a gépek iránt !        
Zöldlomb Creative Commons License 2006.05.21 0 0 99

Köszönöm a törődést, tartsuk a kapcsolatot, kíváncsi vagyok rá.

Amúgy Makita masinával már volt szerencsém randalírozni. Tökös kis gép volt, és nem tudom a típusát. Egy kollegámé, akit nevezhetnék mocskos konkurenciának (remélem olvassa) a szerkezet. A tapasztalatom szerint egy 40 cm3-as gépnek megfelelően dolgozik, kényelmes, nem ráz, miegymás. A bajom vele csupán ugyanannyi volt, mint a manapság kapható összes géppel: tiszta műanyag. És ez talán még jobban, mint azok, amikkel én dolgozom. Bár az én gépeim sokszor igen mostoha módon a gépes kupac alján kerülnek elhelyezésre, és egyszer sem tört el még semmi rajtuk, de félek ettől. Ez lehet, hogy a trehány emberek parája.

Nos, kíváncsi vagyok a nyíregyházi találkára, remélem ott tudok lenni. Ha tudsz pontosat, akkor írj, néha benézek ide.

Üdv, zl

Előzmény: zengő Komatsu (98)
zengő Komatsu Creative Commons License 2006.05.21 0 0 98
Szia kedves zöldlomb ! Segitenék neked,ha azt mondom NYiregyházán junius végén Makita-Dolmar bemutató , tesztnap.Fűrészek,fűkaszák, korongvágók és egyéb professzionális gépek kipróbálhatóak lesznek. A tüzoltó verseny helyszinén, a pontos  időpontot később megirom, ha érdekel ! És mondok egy szaküzletet is neked. Monorierdő,Pestmegye 4-es főút mellet  Csapágyház bearing kft. Remélem segitettem , jó munkát hozzá,ha vennél egyet !   
zengő Komatsu Creative Commons License 2006.05.21 0 0 97
Hello Mr. Gépdoki ! Látom hogy rajtam kivül is vannak nem STIHL arcú emberek. A piaci részesedésre Songi 11 szerintem tökéletes választ adott. Biztosithatlak benne, hogy nem csak te jártál be ilyen szép utat ebben a szakmában . Köztük magam is,és voltmár egynéhány fajta gép a használatomban. Volt profi,volt hobby és mindegyik újan került hozzám,valószinüleg ezen alapul a véleményem.A piaci részesedés nem feltétlen jelenti a "legjobb" jelző birtoklását. Akinek több pénze volt,az eddig STIHL-t vagy Husqvarna-t vett,mert csak ez volt a jobbak közül. A szegényebb vett AL-KO-t vagy Maculloch-ot, egyebet. Valoszinüleg te is ezekből javitottál többet.Szerintem nem ártana meg neked, ha kiprobálnál mondjuk egy Komatsu vagy egy dolmar gépet. Nem lennél ilyen elfogult, és jobban ki ismernéd őket, lehet hogy változna a véleményed. Magyarországon a Suzuki swift sincs régóta. Meg lehet nézni az eladott Db számot, a javitási és megbizhatósági statisztikát., nem lehangoló ! Bizom benne, hogy a dolmar eléri ezt. Hiszen kevesebb pénzért is lehet profi gépet venni. Gyere el a Nyiregyházi tüzoltó versenyre,lesz Makita-Dolmar bemutató !
gépdoki Creative Commons License 2006.05.17 0 0 96
Szia tnsnames.ora!

Ha profi felhasználásra vennéd, akkor nem érdemes használtat venni, ah hobby célra, akkor lényegesen olcsóbban juthatsz hozzá, de tűzetesen vizsgáljad át mielőtt megveszed, a fűrész kényes jószág. Érdemes a vásárlás előtt szakemberrel megnézetni, vagy eleve megbízható szakszervízből vásároljál.

A legjobb azonban, ha újat veszel - főleg ha hosszú távon gondolkodsz, és használni is fogod. :-)

Üdv. Gépdoki
Előzmény: tnsnames.ora (95)
tnsnames.ora Creative Commons License 2006.05.16 0 0 95

Jó a topic, érdemes volt átolvasni... :o)

 

Kérdésem, mennyire ajánlott használt termékben gondolkodni (Stihl, Makita benzines hobbi/félprofi láncfűrész), ha igen hol érdemes nézni ilyet?

 

MM

songi11 Creative Commons License 2006.05.15 0 0 94

Tisztelt Zöldlomb!

Hozzászólásoddal tökéletesen egyetértek. A teljes körű kifogástalan szolgáltatás az amit a felhasználók igényelnek és értékelnek. Az sem mindegy, hogy mi nőtt a szívünkhöz. Üdv,:Songi11

Előzmény: Zöldlomb (92)
forest240 Creative Commons License 2006.05.15 0 0 93
AMEN
Előzmény: Zöldlomb (92)
Zöldlomb Creative Commons License 2006.05.14 0 0 92

Kedves temperamentumos hozzászólók!

 

Nekem a fűrészeim Husqvarnák, a flex és a permetező Stihl, a traktor Honda, az autó Land Rover. És szeretem mindegyiket. Hülye vagyok?

 

A vitához annyival szólnék hozzá, hogy annak, hogy melyik motorfűrész jobb, annak megannyi szubjektív paramétere lehet. Én azért szeretem a mellesleg lehet, hogy kategóriánként a legdrágább Husqvarna gépeket, mert egy nagyon kedves szerelő bácsi javítja egy Husqvarna tábla alatt, ha kell, reggel 5-től, hogy munkakezdésre kész legyen, és ha kell, akkor hetekig keresi a lelakott Yamaha agregátor műanyag filléres szelepemelőjét is. Ez egy olyan pont, ahol lehet kötődést kialakítani egy márkához. Szeretem azt is a nagy márkáknál, hogy a gépeinknek, ha valami nyűgje van, akkor a polcról megvan az alkatrész, nem kell esetleg heteket várni . És aki tényleg használja a gépeit, és nem cuccbuziként sikamikálja a fészerben, az tudja, hogy a legjobb gép is lepukkan valahogy előbb, utóbb. És ez lehet, hogy csak annyi, hogy egy kúton vacak benyát tankolsz, ami másnapra megemészti a membránokat, tömítéseket. Vagy akármi.

És ez az álláspont nem azt firtatja, hogy a gép magában tökös-e, vagy sem, hanem, hogy a piaci erőtérben milyen más erők befolyásolhatják a vevő választását. És lehet, hogy a Stihl nem gyárt olyan gépet, ami minden más márkát minden paraméterben leiskolázna, de a hálózatépítésben, a cég ma jobban áll, mint valószÍnűleg akármelyik másik márka.

Számomra vállalkozóként a vágásfolyami forgács akárminél sokkal fontosabb az, hogy tudok-e dolgozni a gépeimmel minden nap, még ha marha módjára el is fuseráltam valamit. Mert ez is előfordulhat...

És akinek van Dolmar gépe, az jelentkezzen, mert már kipróbálnám!

Üdv,

zl

Előzmény: songi11 (91)
songi11 Creative Commons License 2006.05.11 0 0 91

Tisztelt Gépdoki!

A piaci részesedés még nem minden. A beépíthető benzinüzemű kisgépek (motorok) világpiaci részesedésében a HONDA "csak" 24,2%-on van. Pedig a HONDA kisgépmotorok minőségét a világon senki sem vitatja.

Azért még egy adat: A DOLMAR PS-7900 professzionális láncfűrész 6,3 kg-os motorsúlynál 4,6 kW-os teljesítményt ér el. Vagyis,  csupán 1,37 kg/kW a teljesítménysúly. (a világ nem áll meg, puff neked STIHL)

Érdemes megnézni egy motorfűrész összehasonlító tesztet a http://members.chello.hu/fluxus  web címen.

Üdvözlettel:Songi11

Előzmény: gépdoki (90)
gépdoki Creative Commons License 2006.05.10 0 0 90
És még egy: a Dolmár miért volt eladó, amit a Makita meg is vett, ha olyan erős világmárka?
A Stihl miért nem eladó?
Előzmény: songi11 (88)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!