Kolomiec egyébként jó történész, érdemes tőle mást is olvasni (egy vagy két másik könyvem is van tőle, illetve van egy egylépcsős kapcsolatom is hozzá). Kár hogy az oroszul (illetve most lengyelül) tudókon kívül más nem ismeri...
Kikerestem a Voros Hadsereg zsakmanyolt haditechnikai eszkozeirol szol (lehet, hogy valakinek megvan, vagy az is lehet, hogy megvan valahol a neten).
Lengyelorszagban adtak ki, a Militaria sorozat 181 szama.
Maksym Kolomyjec, Ilja Moszczanski, ,,Pojazdy zdobyczne w armii sowieckiej. 1941-1945"., Warszawa, 2003.
Hatha valakinek szuksege lesz ra.
............
A repcsikhez visszaterve: azert szeretem jobban az 1900-1939-es idoszakot, mert jobban tetszenek a propelleres pofogok, mint a ,,repulo csovek". Ez olyan, mint az old bike-kat kedvelok es a modern sportmotorokra gerjedo butikosok kozotti ellentet:))) Egy Virginia-t vagy HD-t, esetleg BMW-t vagy Dnyeppert vezeto urget nem tudsz meggyozni arrol, hogy egy Honda vagy Kawa hu de gyonyoru:)))
Ha BT-5/7 vagy T-34-rol beszelunk - valoban, az ido 1-1,5 honapot vett igenybe 1942 aprilisaig,
A KV eseteben ez 3-4 honap volt kezdoknek, es 1 honap gyakorlott harckocsizoknak (ezert is kizart a gyalogos alkalmazasa), szinten 1942 aprilisaig.
Utanna - tobb mint valoszinu - csokkent a kikepzesi ido.
Meglepo, de 2-3 honap volt a kisharckocsikon szolgalok kikepzesi ideje (tobbek kozott - egyes velemenyek szerint - euzert is csokkentettek, majd megszuntettek gyartasukat).
...............
Ami a nemet haditechnikat jelenti a VH-ban - szeles korben alkalmaztak. Nem csak jelszavakat es csillag-korvonalakat mazoltak, hanem komlett csillagokat (szovjet zold, es mas alapokkal). Meghozza a csillagok szinte mindig nagyobbak voltak (a tuzerseg sziluettre lott, es nem a festesi szepsegre; tudatni kellett, hogy ezek ,,velunk vannak". (Van valahol egy jo konyvem a temaban, kikeresem.)
..............
Rep.gepekbol nem tudok mondani semmi konkretat, mig utanna nem nezek az elso sugarasoknak. Mondtam mar, hogy a legiero nem az erossegem (ami 1900-1939 kozott volt - azt meg ismerem, foleg az I.VH es a 20-as evek tipusait.):))))
a szovjetnél a harckocsik alkalmazása elvileg nem is rossz, de rendszerint az is inkább olyasmi mint az élőerő bevetése
a lehető leggyorsabban elérni a kitűzött célt, így menet közben lehet csak lövöldözni (semiképp sem célzott lövések)
a 43 január 14-ei áttörés a Donnál legalább 200 páncélossal jöttek
ott egyesz szakaszok előrementek felderíteni az ellenség tűzerejét, majd ezek visszatérte és jelentée alapján az előrevonulók kilőtték az ellenállási gócokat
a kezelőszemélyzeteket a rádió adó-vevő hiánya is korlátozta, csak a parancsnokiakban volt a többiben csak vevő
de kezdetben még az sem, így elég nehéz irányítani..
itt megjegyezm hogy a németeknél is csak a közepes harckocsiknak volt adó-vevője a könnyűeknél csak a parancsnokiakban volt
Sztálingrádban, ha jól tudom a javításra bevitt és elkészített utolsó tankokkal szálltak harcba a traktorgyári munkások. Mivel jó ideje a tankokkal foglalkoztak, nem olyan volt, mint ha Iván a lámpagyárból, vagy Szerjozsa a földekről ült volna be. Egyébként is a hadiüzemek dolgozóinak jó része értett a fegyverek kezeléséhez is.
kizártnak tartom, hogy a franciák az 50-es években saját kútfőből jutottak teljesen azonos eredményre, már csak azért is, mivel ismerték ők is a háborús német fejlesztéseket, s ritka nagy marhák lettek volna, ha veszenbőbe hagyják ezeket az alapinfokat, mikor egyébként iszonyú sok pénzbe került minden egyes részlet ( azt hiszem Dassaultnak voltak német kapcsolatai, de ezt nem csekkoltam most le).
Az USA egyébként legalább nem tagadta, hogy sokat tanultak a németektől, akik közül nem csak Werner von Braunt és rakétafejlesztő csapatát állították szolgálatukba.
Amennyiben olvasol a koreai háborúról amerikai visszaemlékezéseket, a pilóták hangot adtak megdöbbenésüknek, mikor meglátták a MiG 15-ösöket, mennyire hasonlítanak a sajátjutkra ( "rosszmájúak" szerint mind a kettő magán viselte a német mérnökök kezemunkáját, egy "istálóból" származtak, ezért jutottak hasonló eredményre is).
>>>
valószinűleg egy FW tipust kopiztak mind a oroszok (Mig-15, La-15) és az USÁkok is (F-86 Sabre).
De!
A tajvaniak megpróbáltak összeütni egy sugárhajtóműves repgépet szintén RR "Nene" alapokon.
Az orr-része olyan, mint a Mig-15-é, hátulja Sabre. :-)
Szvsz szerintem inkjább a felhasznált hajtómű kiakakitása definiálta a gépek kinézetét.
(Sőt. a 50-es évek állitólag origináleredeti francia tervezésű gépei is ugyanolyanok voltak... .-) )
A fotóval kapcsolatban láttam már feketekeresztes T-34/76-85 SZU-85, SZU-76 osokat, de vöröcsillagos PZIV még nem került a szemem elé.
>>>
a zsákmányolt német páncélos technikára
ad1: vagy csak jelszavakat mázoltak a kereszt átkenése után (eredeti szin maradt) ad2: "oroszzöld"-re mázolták, és egy ötágú csillag körvonalait festették a járművekre fehér festékkel
A konyvet nem ismerem, de a csillagos fotok valoszinuleg ugynevezett ,,sajtofotok" (nem a sajto szamara, termeszetesen, hanem a Partnak keszult mernoki jelentesekhez es kutatasi eredmenyekkel foglalkozo mappakhoz mellekelt anyagokhoz keszitettek, hogy ne idegesitsek foloslegesen az elvtarsakat). Amugy a zsakmanyolt gepekre - a kutatointezetekben! - nem kerultek fel a felsegjelek.
(A hagyomany amugy regi volt. Meg a haboru elott, anemetektol vasarolt tesztgepekrol is ketfajta fotok leteznek - amik a kutatointezetekben keszultek, es amiket a jelentesekhez mellekeltek. A retusolas es ,,utanfestes" nagy divat volt.)
Ezt a temat csak onnan tudom, hogy anno modeleztem, es el akartam kesziteni egy ,,zsakmanyolt" FW-189 es ME-262 modelljet, akkor kaptam egy baratomtol a festesi eloirasokat a teszt-telepeken.
Az elrabolt csodafegyverek c. könyv adataira nem akarok hivatkozni, viszont a képanyagra igen - nos 91. oldal vörös csillagos Me-163 comet a 93. oldalon pedig Me-262 es látható, ugyancsak szép nagy méretű csillagokkal.
Ezek szerint vagy manipulálták a képeket, vagy pedig tévesek az információid.
Lehet dolgoztak sugárhajtásos gépen, de ami tény: harci bevetésen csak a németek repültek ilyen típusokat a WWII. alatt, s az is tény, hogy az oroszok komplett kutatóintézeteket hoztak létre áttelepített német mérnökökkel, akik csak 53 után térhettek haza.
Amennyiben olvasol a koreai háborúról amerikai visszaemlékezéseket, a pilóták hangot adtak megdöbbenésüknek, mikor meglátták a MiG 15-ösöket, mennyire hasonlítanak a sajátjutkra ( "rosszmájúak" szerint mind a kettő magán viselte a német mérnökök kezemunkáját, egy "istálóból" származtak, ezért jutottak hasonló eredményre is).
Gondoltam, hogy jobban tudod:)) Akkor raketahajtomuves. A repulogeptechnika nem az erossegem:)) Inkabb csak mint a szarazfoldi utkozetek negativ tenyezojet szoktam kezelni:)))
De. A Jak valoban nemet hajtomuvekkel keszult (vannak mas ,,nemet rokonsagot "mutato gepek is, viszont a La-15-nek, ha jol tudom (tevedhetek!) szinten angol volt a hajtomu alapja, amit tovabbfejlesztettek.
Gondoltam mar arra, hogy K.Rider utan szabadon nekiesek egy ,,Sztalin titkos fegyverei" cimu konyvecskenek, de valahogy mindig ,,elkalandoztam" mas temakra:(((