Daraboséknak fontos, hogy a drága pénzen megvásárolt A.C.M.E. Gigantban legyen autentikus belső berendezés, ezért a TOTHGUN modellsnél rendeltek. Lesz Gigant belső... Úgy is lett!
Bízik benne hogy nem csak az M&H-Lehr konszernnél lesz kapható, ami erős árlenttartó tényező lesz. Másik kérdés hogy a Quabla sokszor olyan határidőket (sem) tud adni az egyedi munkákra, hogy annyi idő alatt az ember megtanul festeni.
Nem a Mediker tologatja a határidőt, hanem a gyártó...más kérdés, hogy elég nagy bátorásgra vall bárki részéről is fix dátumot írni ACME termék megjelenéséhez..:)
"Az abban foglaltak számomra is teljesen elfogadhatóak és méltányosak abban az esetben, ha mondjuk
egy kb 10 - 15 évvel ezelőtti bolti új áron vásárolt példány - úgymond - feljavításához teszem hozzá az
általad itt felsorolt anyag-költségeket és munka-díjakat."
Persze, ugyanis arra lettek kitalálva.
Ha eleve így készülnének, akkor nem kellene ennyit hozzászámolni a mai árakhoz sem (az elektronikai részről beszélek most), csak a mostani felszerelés, és a modernizált különbsége növelné meg a termelői árat.
A nagyobb, tőkeerősebb cégek gyártmányairól: ott lényegesen más a darabszám és a technológia is. Meg maga a gyártás szervezése is, nincs annyira széttagolva. Ott egyetlen gyár területén folyik a műanyag fröccsöntés, a fém váz öntése, a festés/feliratozás és a készre szerelés is. Kis hazánkban ezt egyelőre nem nagyon tudja egy kisvállalkozás megoldani, nem adottak a feltételek. Nem csak a piaci feltételek, mások sem.
És ugye, mint látjuk a nagyok is csak olyan modelleket adnak ki magyarra festve, amik léteznek német vagy osztrák festésben is. Vagy a NoHAB, amiről meg le lehet húzni egy rakás másik bőrt is, ma már német magánfestésben is koptatja pár a síneket.
Ez sem igaz így, valamennyi gépet lehetett vezérlőkocsival üzemeltetni, csak a nem kimondottan erre az üzemre kialakított gépeknél hiányoztak funkciók, mint a tolóerő korlátozás vagy épp a vezérlő egyes műszereit nem működtették. És bizony sok esetben használták is őket, ha nem volt más gép.
Az igazi különbség azonban a kétféle főkeret hossz, illetve a 90-es évek végétől a külön zárlámpa, ami, ha korrekt modellt szeretne az ember, mindjárt négyféle szerszámot jelentene a kasztnihoz, mert ugye mind rövid, mind hosszú főkeretes gép létezik zárlámpával és anélkül, módosított homlokjárdával stb.
Ma se' vagyok sokkal frissebb, mint tegnap ilyenkor...
Bocsánat, de egy publikus e-mail címből nekem nem sok azonosítási lehetőség jön le.
De rendben, én voltam lehet túlérzékeny tegnap. Spongyát rá!:-)
Egy Fuggerth M41 vagy V43 hajtásának felújítása az 7-15.000Ft között van.
Az M41-be beszereléssel együtt 5.500Ft egy olyan elektronikai készlet, amivel kapcsolható zárfényei is lesznek, és egy szem LED világítja meg a három lámpát oldalanként.
A V43-ba ez húzósabb, abba 6.500Ft.
Ehhez jön még a digitális dekóder.
Ettől még nem lesz meg minden, amiről írtam. PLUX22-es dekóder aljzattal, és kihasználva minden funkció lehetőségét, már nem ennyi lenne. De ez még egy olyan történet, közvetlen gyártás előtt áll. Erről még nem szeretnék nyilatkozni.
A mechanika áttervezése, mint írtam korábban is, olyan költségekkel járna, amit a hazai piac nem képes megfelelő kereslettel lefedni. Arra gondolok, hogy vagy túl drága lenne a modell, mert annyit nem lehet eladni belőle, hogy visszahozza a fejlesztés, szerszámgyártás költségeit. Vagy, ha relatíve olcsó is lenne, nincs akkora darabszámra igény. Ugyanis gyakorlatilag egyik mozdony sem piacképes a szomszéd országokban úgy, ahogy pl. egy emlegetett M44 lenne. Tehát megint ott lennénk, hogy nem térülnek meg a befektetett költségek. Sajnos mi nem vagyunk egy ACME, hogy a román piacon is eladható villanymozdony technikai vázára ráhúzunk egy V63 kasznit (sarkítottam a kérdést!), majd a többi modell mellett az is belefér, hogy nem lesz olyan nyereséges. (Ha megnézed az eddigi, a nagyok által kiadott magyar modelleket, ide számítva a kocsikat is, akkor az egyetlen V63-at leszámítva egy sincs, ami ne olyan lenne, amit más festéssel is el lehet adni. Vagy gyakorlatilag egy "freelance" modell, mint a Tillig TT-s IC kocsija.)
Száz szónak is egy vége: szerintem a Fuggerth technikai alapjai adottak. Ebből is lehet tisztességes modellt csinálni, és lehet korszerűsíteni is úgy, hogy mindenki megtalálja benne a számítását. Rajtam nem múlik...
Annyian leírták már itt, hogy na vajon miért nem kapkod nagyobb gyártó V43/Bobó etc. után, de úgy látszik, sokak számára még így sem világos. Remek összefoglalót írtál.
Van a belsejére is megoldás. A keszthelyi M41-k és V43-k a hagyományos Fuggerth hajtással működnek (legjobb tudomásom szerint), ugyanis pár éve egy szakavatott kolléga "megsimogatta" őket. A műhely is vele végezteti el ezeket e munkákat, nyugodtan le lehet tenni és megfuttatni az így javított modelleket egy PIKO Expert, vagy ROCO mozdony mellé. Nem fognak kilógni a sorból. Azt kellene elérni, hogy a bolti darabok is ilyenek legyenek. Igaz, a legutóbbi eresztés egy része már onnan jött, nincs is a futással baj.
Az elektronika... Majd meglátjuk mi lesz, rajtam nem múlik.
1: Tegeződünk itt a fórumon, ez az itteni illem/szokás/etikett.
2: Engem mindenki tud azonosítani egy létező, valós személlyel, hiába a nicknév, Téged nem. Nehéz így egyenlő félként mondani bármit is, én nyílt lapokkal játszom ugyanis.
3: Ha már a nevemen leTTem szólítva: gh-val írom. Nemcsak én, a felmenőim egészen régóta. Megmaradnék ennél, már csak hagyomány tiszteletből is.
4: Ha ez szatíra/szarkazmus akart lenni, akkor egy csöppet túlment a célon. Vagy csak én vagyok fáradt egész napi műsorgyártás után.
Szóval:
A Fuggerth modellek is ide tartoznak, a "Magyar modellek" topicba, sőt! Megkerülhetetlenek. A sirámokat, hogy hiánycikk, és miért, valóban el lehetne terelni innen. Ugyanis nem viszik előre az ügyet.
Amit meg lehetne csinálni, és megfizethető maradna minden szinten, hogy a gyártó/beszállító/kereskedő, és nem utolsó sorban a VÁSÁRLÓ se rokkanjon bele anyagilag, az a modellek elektronikájának a megújítása. Nem tudom, hogy most mennyi egy M41-es vagy V43-as a boltban. Ha megtörténne ez a feljavítás, akkor az kb. 5-8.000Ft-tal emelné meg a legális kiskereskedelmi árát a mozdonynak.
A forgóvázak kérdése: Erre már van megoldás, de egy M41-be való pár kb. 25-30.000Ft. Ezzel megoldódik ugyan a hajtás kérdése egy életre, meg lehet alá Märklin csúszkát tenni, de még mindig nem lehet kurz kinematikával felszerelni a modellt.
Ha mindent meg szeretnénk csinálni, amit írtam korábban, akkor a modell teljes öntvény vázát, alvázát és hajtását át kell tervezni, és újat készíteni. Egyelőre erre én nem látok esélyt.
(Mivel sokakkal ellentétben én nagyjából tudom, hogy egy V43 vagy M41 modell legyártása mennyi munkát, utánajárást követel meg, arra is lennének tippjeim, hogyan lehetne ezeket a köröket lerövidíteni, vagy feleslegessé tenni. A jelenlegi megoldás pl. a festés ügyében szerintem nem egészen ideális, ebben kellene lépni. De ez nem tőlem függ.)
Én ebben a tettek mezején csak pár lépést tudok megtenni, ez pedig a megfelelő elektronikák kidolgozása, és az ezekhez szükséges munkafázisok "betanítása". A tervek készen vannak egyébként mindkét mozdonyhoz, több verzióban is. Eddig is jött ki már a Fuggerth-től olyan modell, amiben a műhely elektronikája van gyárilag.
Megnyugtatott. A kaszni olyan amilyennek sejtettem. Jó.
Az hogy nem építhető át Märklinre azthiszem nem sokakat érint. Én viszem lábon a kurzkupplung hiányát is, bár megjegyzem hogy manapság már csak a hobby kategóriában és ott sem mindenhol szerelik anélkül a mozdonyokat.
A belső élete az a bibi. Talán lesz egyszer megoldás rá.
Bár nem tőlem kérdezted, egy kis információval tudok szolgálni.
Kb. 10 éve beszéltem erről Fugerth Péterrel, akkor azt mondta, hogy egy új mozdony kifejlesztése tokkal-vonóval kb. 20-25.000.000 lenne. Nagyon drága lett szerszámokhoz szükséges anyagok ára (sokszorosára emelkedett a megelőző 1-2 évtized alatt).
Ehhez tedd hozzá az inflációt, pontosabban a szükséges anyagok, szolgáltatások árainak 10 év alatti megváltozását (ami nem föltétlen azonos az inflációval). A magam részéről minimum 30-40 millára saccolom. Persze lehet Kínában gyártatni, meg hasonló trükkökkel játszani, de azért akkor is 10 milliós nagyságrendről beszélünk.
Fentieket össze kell vetni a hazai kereslettel: évi pár tucat mozdony. Kicsit több, mint amennyit ténylegesen gyártanak. Mennyi idő is a megtérülés? Ki is fog bevállalni ilyen megtérülés mellett ekkora befektetést?
Egyébként görgess vissza: mennyit is kért az MTB ahhoz, hogy elkezdjenek komolyan foglalkozni a Bobóval? Egy olyan típussal, amire többszörös igény lenne: kis hazánkon kívül egy sokkal nagyobb lengyel piac, illetve egy bolgár, valamint egy délszláv. És ekkora piac mellett sem kapkodják el a modell gyártását. Innentől nem nehéz elképzelni, miért nem lesz érdemben a Fuggerthen kívül más V43-as / M41-es. Lehet, hogy a topiktárs fog készíteni egy sorozat Szilit, de ez ugyanolyan lesz, mint a Púpos, amiből pár éve csinált valaki kb. 10 darabot, aztán annyi is lett. Egy ROCO alapra készített mozdonyszekrény (+kiegészítők) - legyen az bármilyen szép - nem alkalmas 100-as nagyságrendű darab készítésére (mert hosszabb távon biztos lesz ennyire is igény).
Nameg elkezd oxidálódni a kerék, és annyi...így nyírtam ki a T6 Tátrám kerékgarnitúráját, egy vadiújjal jobb lett. Elég alkohollal pucolni. Ugyanígy a síneket se csiszoljuk.