Sőt, talán az is hozzátartozik a közönség igényei témakörhöz, hogy az az asztal, ahol élethű vasútüzem van (megfelelő sebességgel, technológiai időkkel, élethű vonatmennyiséggel), na, az rohadt unalmas a látogatóknak.
Erre nagyon jó péla Soós András terepasztala a 2017-es Gödöllőről vagy 2018-ból Maglódról, nagyon szép, részletes terepasztal, a vonatok olyan sebességgel mozogtak, ahogy kell nekik. A felnőttek, főleg a "szakmabeliek" sokáig nézegették a részleteket, de a gyerekek azt sem várták ki, amíg a vonat végigért az állomás teljes hosszán.
Alapvetően nem tartom bajnak, hogy az itteniek közül sokak nem tartották megfelelőnek a kiállítás színvonalát, vagy éppen jogosan dühöngenek a félkész modulok, nyers fa hurokmodulok, nem realistikus sebességek vagy felsővezeték nélkül futó villanymozdonyok miatt. Azonban, ami talán sokaknál, köztük nálam is kiverte a biztosítékot, az a stílus, ahogy ezt előadjuk, a "jobb, hogy idén nincs is" egy nagyon káros és sehova sem vezető szemlélet.
Egyrészt, a kiállításon részt vevő vagy oda kilátogató modellezők véleménye, bár az itteni topikon kétségkívül felülreprezentált, a kiállítás látogatóinak kb. 2-5%-át adják, a többi látogató NEM azért megy ki, hogy megnézze, felemelt ÁSz-szal megy-e a V63, hanem azért, hogy ő maga meg a gyereke lássa kicsiben futkározni a mozdonyt. Emellett szerintem az is sokat hozzátesz a rendezvény "modellezői" értékéhez, hogy egy ilyen éves megrendezésű "fesztiválon" tudunk találkozni olyanokkal, akikkel amúgy nem vagy csak nagyon keveset találkozunk évközben, de itt el tudunk beszélgetni egy pár sort. Már csak emiatt IS szomorúnak érzem, hogy "idén nincs is".
Egyébként a jelzett problémák felvetésével személy szerint egyetértek, számomra is bántó egy felsővezetékrendszer nélküli villamosüzem, a teljesen lehetetlen vonatösszeállítások és a kitérőn méretarányosan 100 km/h+-szal való közlekedés, de azt is tudom, hogy ezzel a véleménnyel kisebbség része vagyok a rendezvény látogatói között, és a cél, hogy anya-apa-gyerek jól szórakozzon egy közös családi programon, az többé-kevésbé jól teljesül. A kiállítók listája, az általuk vitt terepasztalok a rendezvényről készült fotókon és videókon jól dokumentált, azt gondolom, hogy a kritikákat elsősorban a vasútmodellező klub, és az őket meghívó szervezőgárda felé kell megfogalmazni, nem pedig itt puffogni, hogy "de jó, hogy nincs is".
Egyébként 2010 őszén az Újbuda Centerben, 2011 nyarán az Északiban, 2012,2013,2014,2015,2018 őszén pedig a Füstiben voltam kiállítani, csak remélni merem, hogy a mi LEGO-asztalunkon volt évről évre megfigyelhető fejlődés. :)
Ilyesmi (tudtommal) egyszer volt, jópár éve, Pécsen, az ottani nagy terepasztal kiállításon. Rézgaras a réz modellek készítéséről, a réz forrasztásáról adott elő, én meg az amerikai vasúti felvételeim vetítettem, de voltak más előadók is.
"Egyrészről lenne igény a profi workshopokra, ahol tematikus előadások keretén belül teszem azt FabaTTka beszél az árkokról-bokrokról; Rézgaras beszél a mozdonyépítésről, ötvözetekről, forrasztásról; a dt. tarthat konzultációt a digitalizálásról; satöbbi-satöbbi."
Lenne bizony. Pár alkalommal belefutottunk pár ilyen közvéleménykutató szórólapba, ahol a Temofesztre látogatók visszajelzésére volt kíváncsi a rendező. Felsoroltunk pár dolgot mint ruhatár, picit a színvonal, vagy vasútmodell/RC arány korrigálása, viszont legfontosabb elemnek a 0. szakmai nap bevezetését írtuk. Itt minden fent említett és sok más workshopot, előadást, szemlét be lehetne sűríteni egy napba, amely kifejezetten nekünk/rólunk szól - nyugodtabb körülmények között, amikor nem kell hosszú tömött sorokban nyuszimotorok és ikerbabakocsik között bukdácsolni, feszengeni. Félreértés ne essék, szükség van az utánpótlásra! Viszont biztos vagyok abban, hogy ezzel a lehetőséggel sokan élnének, itt az ország minden szegletéből idezarándokolt "fertőzöttek", klubtagok, kisebb-nagyobb baráti társaságok körében kicsit jobban ki tudnánk bontakozni, kapcsolatokat építeni, szakmázni.
Na, így utólag elolvasva elég lesújtó hangulatúra sikerült a véleményem, de szó sincs erről. Tisztában vagyok, hogy mekkora meló egy ilyen rendezvényt összehozni (ezért nem szervezünk mi már egy ideje tizedekkora rendezvényeket sem). A létjogosultságát is látom (az előzményekben leírtam). Emiatt aztán szinte mindegyiken ott voltam, igyekeztem pozitív előítéletekkel kiérkezni, az ismerősöknek is reklámoztam – az előbbiekben részletezett okokból kifolyólag inkább a gyerekeseknek :)
Mit? A saját véleményét? Vagy hogy másoktól azt hallotta, amit? Ő hallotta, hadd jelentse ki.
Azért merem ilyen sommásan megvédeni a kijelentést, mert a saját véleményemtől függetlenül is a legtöbb embernek, akivel én magam beszéltem, hasonló volt a véleménye. Nekem is több ismerősöm van, aki az utóbbi években már nem ment ki a Temofesztre, mert – ha romlás nem is, de – különösebb fejlődés nem volt érezhető.
Kétségtelen, hogy az évek alatt összezsugorodott a vasutas felhozatal, a "szakmai" vonal elsorvadt, maradt a "vásári". Tudom, rendezvény-szempontból a két terület között nem könnyű az átjárás. Egyrészről lenne igény a profi workshopokra, ahol tematikus előadások keretén belül teszem azt FabaTTka beszél az árkokról-bokrokról; Rézgaras beszél a mozdonyépítésről, ötvözetekről, forrasztásról; a dt. tarthat konzultációt a digitalizálásról; satöbbi-satöbbi. E mellé lehetne profi FREMO-rendszereket összeállítani, ahol végre nem mérgezett egérként rohangálnak a dieselesített Gigantok az üvegmosó-fenyőfák között.
De az ilyen előadásokra a gyerekek csak zajongni ülnének be, a fremo-asztalokat sem tudnák értékelni, mert nem érik fel ("A k..va annyukat, hogy ilyen magasra építették ezt az asztalt" – mondta szó szerint egy apuka a kisfiának, amikor az N-es asztalhoz értek). A gyerekes családoknak pontosan az üvegmosó-fenyőfák között rohangászó dieselesített Gigantok kellenek. Kapnak játék-sapkát és játék-menesztőtárcsát, cukros üdítőt, így a Park is jól jár...
Ugyancsak a "vásári" vonalat erősítette a vasútmodell és az RC egy fedél alá hozása. Az egész modellezésre pusztán érdekességként tekintő apukák és kisgyerekeik kivételével a két terület között 0 az átjárás.
Így aztán azzá alakult a rendezvény, amivé. A kívülállóknak ugródeszka lehet a modellezés világába, viszont a komolyabb modellezőknek érdektelen. A "szakmai" vonalat pedig megpróbálta átvenni Gödöllő.
És valljuk be, a Park sem tett két szalmaszálat sem keresztbe, hogy ez ne így legyen. Évről évre tökéletesen ugyanaz a felhozatal, csak a csonkára tolt járművek kopottabbak, mint előző évben, az épület sarkánál álló büfé még nagyobb lepratelep (nem értem, hogyhogy nem zárta be vagy 10 éve a NÉBIH), a kisgyerekeknek kirakott favonatból még kevesebb maradt, még kevesebb retyó működőképes, az emeleti bizbert sem lehet tekergetni – már ha egyáltalán felengednek.
Ha nem gond akkor szolgálnék némi hitelesebb információval.
A Temofeszt nem szűnt meg, már a 2017-és kiállítás után elhatároztuk, hogy csak 2 évente tartunk Temofesztet nem kis meló azért ezt leszervezni.
P. László tavalyi 3 nappal a kiállítás nyitása előtti kilépése ellenére is megrendezésre és lebonyolításra kerűlt a kiállítás, mint ahogy a tervek szerint 2020- ban is terveink szerint megrendezésre fog kerűlni, remélem az eddigi színvonalon illetve annál magasabb színvonalon ( fűrész árút nem szeretnék és az sem érdekel ki fia borja az illető) annyit tudok mondani, hogy a hátsó csarnokban a tervek szerint a magyar rc-SEK mellet sok osztrák is jelezte részvételét az első csarnokban pedig csak vasútmodell lesz az eddigieknél nagyobb arányban résztvevő fremós modulokkal.
Ha PUZZLE-ból is rakod össze és áll száz darabból,majd CIKK-CAKK ollóval vágod körbe akkor is ha egy sarokban "falkövető" akkor az L alakúnak nevezhető inkább mint nem annak :)
Ehhez annyit adnék hozzá, mint “öregedő szegecsszámláló”, hogy érezhetően romlott a felhozatal az évek folyamán. Az első még az Északiban rendezett kiállítást egyik utánakövetkező sem tudta még csak megközelíteni sem. Szerintem nem csak a topiktárs az egyetlen, akinek a félkész asztalokon mérgezett egér módjára rohangáló soha nem létezett összeállítású szerelvények látványa nem ütötte meg a mércét.
Akkor ajánlom, hogy nézd meg még egyszer. Ha 3 elemből áll az asztal, akkor szerinted az mégis hogyan lehetne L alak?Amikor két ív is van a két sarkán.
Az,hogy számodra mi milyen szintet üt meg az szerintem senkit nem érdekel.
Nem miattad rendezték a Temofesztet hanem sok más vasútmodellező és nem utolsó sorban gyerekes családok miatt akiknek felejthetetlen élményt nyújtott a rendezvény éveken keresztül.
Nagyon sokan várták ezt az októberi hétvégét főleg azok a gyerekek akik érdeklődnek a vasútmodellezés iránt.
Nem azért volt ez a fesztivál,hogy egy-két kötekedő szegecsszámláló jól érezze magát hanem a nagyérdemű többség kedvéért.
Az MTB-nél felmerült személykocsi létrehozása a motorkocsikhoz. Cak típusú kocsi(k)ban gondolkodik a gyártó mivel ennek a szerszámait tudná megosztani, az ottani piacon. A cseheknek is volt Cak típusú kocsiból egy pár darab. Mivel a gyártó tisztában van azzal, hogy ezt a típusú kocsit nem vennék sok százasával, ezért ennek megfelelően az ár magasabb lenne a megszokotthoz képest, nagyjából 70-75€ körül alakulna a kiskereskedelmi ár, hogy fedezni tudja a felmerülő költségeket.
Persze, hogy erre a kocsi(k)ra lenne-e igény ilyen árfekvés/minőség mellett arról később, ha már lesznek pontosabb információim (kész 3D-s terv) akkor csinálnék kérdőívet. Tulajdonképpen akkor fog érdemben kiderülni, hogy tovább tudunk-e lépni a témában.
Szerintem is kár szót vesztegetni,mert már az amnézia is bejátszik :)
Vasútmodellezés 100030 számú hozzászólásod:
"Jelenleg itt tartok a modul féle asztalommal. Már csak valami pályaterv kéne ami pont elfér és nem is lesz túl zsúfolt tőle.A méretei 220x290x150 és 41 centi széles."
Biztosan nem én írtam :)
Persze hogy nem volt,mert el sem jutottál addig csak a mások fikkantásáig . . .
Nem tudom, hogy te mégis miről beszélsz, nekem sosem volt L alakú modulom. De ahogy elnézem, te csak egy szokásos troll vagy .Igy kár is szót vesztegetni a baromságaidra.
Egy hirtelen eszembe jutott kérdés: hozzáférhető (=gyárt valaki) a Bbmot modellhez illő négytengelyes személykocsi, amit vontathatott a modellezett korban? Tehát MÁV Hungária, sötétzöld festésű, ep.III...