Lehetek olyan pofátlan és megkérdezhetem, hogy hogyan haladsz a szövik 1944-45 hadműveleteiről szóló mítoszok (ardenneki csata) ledöntögetésével? Korábban írtad, hogy van ilyen terved. Engem speciel nagyon érdekelne erről az időszakról bármilyen info, ha úgy éreznéd, hogy meg akarod osztani a topic nyilvánosságával.
Lehet, hogy igazad van, de a 245. oldalon szétszedi a páncélosok, tüzérségi eszközök, harci repülőgépek adatait teljes állományra és a hadszíntéren lévőkre (gondolom ez a frontok állományában lévők.) pl 45-ben páncélosok: hadszíntéren 8,1, teljes állomány 35,2.
Ezért gondolom, hogy a gépjárművek esetében is rendelkezett összesített adatokkal és nemcsak frontok állományába tartozókat közli.
érdekes, láthatóan a LL járművek nagyrésze nem a hadseregnek ment??
bár én inkább arra gondolok, hogy Krivosejev a frontok jelentéseivel dolgozott (ezt a létszámoknál jelzi is), tehát a hadtáp nagyrésze, ami frontok feletti szinten volt koncentrálva valszeg nem került bele.
ugyan a M.Kir.Honvédség nem volt a tehergépkocsik számában a legnagyobb, de nem országosjárművel szállították az anyagot jó apám ütegében. Egyébként traktor volt a löveg vontató, és csőkocsi vontató, sőt Botondot is kaptak. Szerintem a gépesített tüzérség, egyet jelent, hogy azzal, hogy minden nemű eszköze gépesített. Tehát a járművek egy része állományba kerül, a tüzérség, műszaki, repülő alakulatoknal.
Jó, azt én is gondoltam, hogy a lövészhadosztályok nem feltétlenül tehergépkocsikkal oldják meg a vételezést, de a gépesített egységeknél elvárás lenne a gépkocsival történő utánpótlás-szállítás. A szekér sebessége korlátozott, ha eltávolodnak a raktáraktól ott csak a gépkocsi jöhet szóba. Egyébként is benzint nem illik szekéren szállítani. :-)
Krivosejev (ebben a lend-lease is benne van): motor vehicle (tkg, motorkerékpár, dzsip stb.)
1941 jún nyitóállomány: 276,2 ezer
received:
1941 jún-tól: 204,9 ezer (veszteség: 159 ezer)
1942: 152,9 ezer (v: 66,2 ezer)
1943: 158,5 ezer (v: 67 ezer)
1944: 157,9 ezer (v: 32,6 ezer)
1945 okt-ig: 70,9 ezer (v: 27 ezer)
összesen: kapott 744,4 ezer, veszteség: 351,2 ezer.
Szóval 1945-ben már messze nem kaptak annyit, valszeg a megszűnő lend-lease és a visszaeső hazai termelés miatt. Feltételezem, hogy a 45-ben legyártott/lendlease alapján kapott 70 ezer gépjármű döntő része még májusig az európában harcoló csapatokhoz/hadtáphoz került.
ha megnézed a 41/42 adatokat, és a berlini adatot, ott is nagyságrendi a különbség, ami persze nem véletlen, mert a tgk a lendlease-n keresztül (és egyéb pl brit):
42júl-43jún: 502.307db (ez lehet, h csak lendlease)
43júl-44jún: 831.417db (minden szállítás)
44júl-45máj: 722.702 db
(és érdekesség, az európai háború után)
45 szep-ig: 267.675 db
tehát ebből telt a Mandzsúriára is :)
a szekerek végig jelen vannak mindenhol (kivéve talán az amerikaiak :)) (Mnadzsúriát meg kellene néznem...)
de pl a 46. hadsereg Budapest ellen is szekereken közlekedett, de a csapatokhoz (amit édesvíz is említett) többségében szekéren közlekedtek az anyagok...
Re terminológia: OK, tudom, hogy magyar nyelven a harckocsi hadsereg honosodott meg. Mentségemre szolgáljon, hogy az angolul "tank army"-nak fordítják és éppen Glantz August Storm: The Soviet 1945 Strategic Offensive in Manchuria tanulmányát olvasgatom, biztos ez zavart meg :-)
De ha már szóba hoztam, meg is említem, hogy 3 front (Bajkálon túli, 1.,2. Távolkeleti, összlétszám: 1.577.725 ) 85.819 db gépjárművel rendelkezett. Ha ezt összevetjük az adataiddal, szerintem ez nagyságrendi elmozdulás. /1944 nyarán Belorusz Front (1.071.100 fő) "csak" 11.175 db gépjárművel rendelkezett./ Ezek szerint vagy jelentősen megnőtt a frontok állományában lévő gk. száma vagy a szovjetek a manchuriai támadó hadműveletre "megkopasztották" a többi frontot. Érdekes módon a tanulmány képes illusztrációin a 6. gárda harckocsi hadsereg T-34-esein és SU-76-osain a lövészek továbbra is desszantként felkapaszkodva utaznak. Nekem ebből az jön le (a tévedés jogát fenntartom :-)), hogy a teljes gépesítettségről még a harckocsi hadseregek esetén sem lehet szó. Kétségtelen, hogy taligákat, fogatokat, szekereket sem látni :-))
Sziasztok, elvileg a hadtáp a raktárakig szállít, onnan az alakulatoknak kell vételezni. Súlyos eszköz mennyiséget, pl tüzérségi lőszer, már az egyes ütegek saját járművei szállítják. A tehergépkocsit ezenfelül löveg vontatóként is használtak. És ne felejtsétek el a "sztálin orgonát" se. Édesviz
lehet, hogy át kell számolnom az adatokat, jó felvetés volt :))
szóval, pl gépesített hadtest:
-3 gépesített dandár is volt benne, a stat alapján egy ilyen dandár elméletileg 10 páncélozott gépjárművel, 10 páncélozott szállító járművel, és 328 gépkocsival (truck)rendelkezett.
Köszi az infót. Gondolom, hogy a tankhadseregek/ p. g. hadtestek szervezetén belül azért csak megvolt a lövészdandárok szervezetszerű gépesítettsége, az összfegyvernemi hadseregeken belül az üldöző (hadsereggyorscsoport feladatokat ellátó) egységeknek is rendelkezni kellett némi mozgékonyságot biztosító szállítójárművel vagy azokat is a hadtáptól "kölcsönözték"?
Azt számolgattam (kicsit gyerekes lesz), hogy egy lövészhadosztály mozgékonyságához sacc/kb. 500 tehergépkocsi biztosan kell. 1 lövészraj=1 gk-> 3*4*3*3*3=324 db, plusz kell tgk a tüzérezrednek, eü-i, műszaki, híradó alakulatoknak. A folyamatos lőszer/élelem,ital/ruha/gyógyszer,kötszer utánpótlás biztosításának feladatát figyelembe véve a frontok "kezelésében" lévő tgk állomány egyáltalán nem tűnik soknak, elég kevés maradhatott a "fronton belüli" csapatmozgatásra.