Szerintem a Modellbahnshop Lippe. Nekem is küldtek infót, hogy megérkezett és 5 napom van rá, hogy megvásároljam. De már ott sem lehetett előrendelni egy ideje.
Nemrég kaptam mailt, hogy a 60183 el is fogyott, hiába rendeltem elő, áttették a foglalást a 60184-re ami, elvileg ugyanaz csak más cikkszámmal, és jövőre jön ki.
Amiket az NMJ kiadott azok CAF kocsik (új színtervvel - amire sokan IC+ színtervként hivatkoznak, mivel ezekkel a kocsikkal jelent meg), ezekből nincs kerékpárszállító. IC+ kocsit soha senki nem készített még 1:87 méretarányban.
És hová tűntek (az egyébként régóta nem kapható) Piko/Quabla M62-ek az m&h honlapról? Összerúgták a port B.-vel? A kocsijai és az A26-ok ott vannak minden verzióban. A mozdonyoknak meg kifutottként („nincs készleten”) sincs nyomuk.
Hát ja. Mivel nekem több korszakhoz is vannak szerelvények, így csak az egyiket akarom csillagosítani. Jó lenne melléjük egy régi festésű is, de a jelenlegi helyzeteben ezt esélytelen, ezért gondolkodok az átszámozáson - minél korábbi gép kéne.
Az angol űrszelvényt figyelembevéve szerkesztették a mozdonyszekrényt. Aztán kiderült, hogy annyira alacsonyra sikeredett, hogy egy átlagos magasságú mozdonyvezető is beveri a fejét a mennyezetbe. Másik probléma volt, hogy az áramszedő nem érte el biztonságosan a felsővezetéket így később alá kellett bakolni a tartóporcelánoknak, hogy rendesen elérje a madzagot. Ezek miatt lett aztán a nullszéria 20 centivel (ha jól rémlik) magasabb. A nullszériához képest a sorozatgépek valóban csak a forgóvázak szempontjából különböznek. Lényegében a nullszéria főkerete megegyezik az M63-aséval. A sorozatgépek forgóvázára teljesen máshogy támaszkodik a mozdonyszekrény, így át kellett tervezni a főkeretet.
A különbségek:
- UFC: ingás felfüggesztés szekunder csillapítás nélkül, ez az inga látszik a forgóváz oldalán, amire a mozdonyszekrény támaszkodik.
- Krupp: flexicoil rugó, ami a szekunder rugózást is biztosítja.
Az oka pedig az volt, hogy a Krupp forgóváz lényegesen egyszerűbb szerkezet, komfortosabb futást biztosít, ami üzemeltetési szempontból nem utolsó dolog. Viszont az UFC sokkal jobban fekszik a pályán, így jobban kiaknázza a mozdony teljesítményét.
A nullszéria, és a szériagépek csak a forgóváz miatt térnek el egymástól, maga a mozdonyszekrény pár apróságot leszámítva teljesen azonos. A két protó tudomásom szerint exporttervek miatt volt alacsonyabb (aztán nem lett az exportból semmi).
Ezeknek az az oka, hogy kasztni részről 3 fajta gigant létezik.
Protó: V63 001-002, 0 széria 003-007, és a széria gépek. A protók lényegesen alacsonyabbk is voltak, mint későbbiek.
A protók, és a 0 széria UFC forgóvázzal rendelkeztek (ezért a különbség a főkeret kialakításában), míg 008-tól elhagyták a kevésbé jó futási tulajdonságokkal rendelkező UFC forgóvázat, és a Krupp licencre váltottak.
A szélvédő eredetileg mindegyiken gumikeretes volt, aztán a 100-asok kaptak először szegecseltet (telikék fém keret). Nemrég kezdték aztán a sima főjavítások során cserélgetni minden ilyen szegecseltre a többin is.
Egyébként mint ahogy a legtöbb másik gépnél, úgy itt is elég sok esetben lehet találni egy-egy mozdonyra jelemző különbséget a festésben, főleg a régebbi időkből.
Kicsit jobban megnéztem a Gigantokat (valós járműről készült fotókat).
És elképesztő sokféle különböző megjelenési formát találtam.
Legnagyobb különbség a nullszéria és a szériamozdonyom között, elég szembetűnő, nem tudja valaki az okát? Elég alaposan át lett tervezve a Gigant.
Aztán a széria gépeket nézve is van kétféle szélvédő megoldás, ennek tudja valaki az okát?
Homlokfény is változott.
Lámpakialakításban is rengeteg megoldást találtam a neten fellelhető képekből.
Van mindenféle búraszín, átmérő, sárga, kék, ezüst, narancs lámpatest alap.
El tudom képzelni, hogy felújítások alkalmával az egész lámpatest is néhány centiket arrébb lett "költöztetve".
És akkor végül a festés.
Érdekes mennyit változtat a mozdony karakterén a sárga sáv szélessége, általában egybeesik az ablakkerettel- képzeletbeli folytatása annak, talán ez lehet az eredeti:
Nem egészen, rendesen megcsinálva, csak mint korszakváltás az első pályaszám mező átírásával. :-) Nekem van két azonos Szilim 1341 és 1346 számmal, az egyikből vöröscsillagos lesz. Bár a teljes átszámozás is szóba jöhet, ha le lehet szedni a pályaszámot az oldaláról a festés sérülése nélkül abban az esetben, ha nem sikerül "szerezni" egy régi festésűt.