A Fekete-tengeri olasz hajórajról van szó, illetve egy netes szócikk szerint kimondottan a Ladoga-tavon is volt egy mini olasz kötelék. Úgy emlékszem Curzio Malaparte Kaputt című háborús regényében is említi őket, amely jórészt a finn hadszintérről szól, de nem olvasom ezért újra a 607 oldalt.
Ha Decima MAS naszádjaira gondolsz - azok nem a Ladoga tavon voltak, hanem a Finn-öbölben. És nem jutottak hozzá, hanem felrobbantották azokat (a Balti Flotta Különleges rendeltetésű búváregységei). Törpe tengókat pedig a szovjetek szintén a háború után zsákmányoltak.
tévedés - ezt ő mondta az ítéletről, nem egészen elfogulatlanul. az írásbeli induklást fél éven belül kell kézbesíteni, a szóbeli is még "tyúklopási" ügyben is kb. 3-4 oldal, komolyabb esetekben, mint ez is legalább 10 gépelt oldal. ezt foglalta össze saját szájíze szerint 5 mondatba.
az azért érdekel, hogy elmarasztalható-e egy történész, ha valamit állít. Mivel nem ismerem a konkrét ügyet, ezért érdekel, és ilyen módon talán a félig-off-ra tudom javítani a minősítést, de való igaz, lehet hogy csinálni kellene más topikot róla...
Tévedtél :) Ezennel elnézést kérek, hogy bedőltem a hivatalos szovjet hadtörténészeknek. A mentőmellényért is :)
(Mivel az egységek nevét nem írták, így nem tudtam leellenőrizni melyekről van szó. Amire rákerestem annál láttam, hogy később adták át, de azt gondoltam biztos másik volt. )
Ettől függetlenül hozzájutottak olasz hajókhoz és kis-tengeralattjárókhoz, amelyeket Konsztankában lefoglaltak a Fekete-tengeren, illetve motorcsónakokhoz a Ladoga-tavon, de ezen utóbbi csak aprólék :)
Utószó-ként. Az olasz hajók (mint a többi zsákmány hajó) egyáltalán nem tartoznak az LL hajók közé, ugyanis róluk egy totálisan más egyezmény értekezett.
Nálad lyukas az a mellény. Gratulálok az újabb pofáraeséshez. Ugyanis az olasz hajókat már a háború BEFEJEZÉSE után kapták meg és állították hadrendbe. Váűrom továbbra is a mea culpádat (bár ez baromira fölösleges, hisz te ,,tévedhetetlen" vagy).
Apropo még valami: az úgynevezett amerikai ,,tengeralattjáró vadászok" (ugye, északi flotta 46). Nos, fel kell hogy homályosítsalak, hogy az adott hajóegységek a szovjeteknél mint ,,járőr naszádok" (őrnaszádok) szerepeltek a nyilvántartásban, és ebben a feladatkörben használták, mert a tengeralattjáróvadászok az északi flottánál vagy a ,,Brilliant" sorozathoz tartoztak (hazai), vagy a MO sorozathoz (Malij Ohotnik), vagy a BO sorozathoz (Bolshoj Ohotnik). A tengóvadászok között nem volt LL hajó...
"Breyer szerint a szovjetek 1949. februárjában vették át és állították szolgálatba a hajót. (ezt az internetes források is megerősítik, egy kis keresés után)"
A Haditechnika 1999/1-es számában jelent meg egy cikk "A szovjet NOVOROSSZIJSZK csatahajó pályafutása" címmel. Az olasz forrásokra támaszkodó cikk szerint is 1948. december 15-én indult el Olaszországból (Augusta) a Fekete-tengerre és az oroszok 1949. február 3-án állították szolgálatba.
После выхода из войны 8 сентября 1943 года Италия должна была выплатить репарации тем государствам, на территории которых её войска вели военные действия. Советское правительство хотело в счет этих репараций получить боевые корабли основных классов, чтобы частично компенсировать потери. Но получить в то время итальянские корабли не представлялось возможным, и союзники временно передали СССР некоторое количество собственных устаревших кораблей. Одним из таких «временных» кораблей стал линейный корабль «Ройял Соверен».
Breyer szerint a szovjetek 1949. februárjában vették át és júliusban állították szolgálatba a hajót. (ezt az internetes források is megerősítik, egy kis keresés után)
On 30 May 1944 she was transferred on loan to the Soviet Navy as Arkhangelsk in lieu of war reparations from Italy. A Soviet crew commissioned the Arkhangelsk on 30 May 1944 and she sailed with convoy JW.59 on 24 August 1944.
itt világosan az szerepel, hogy az olaszok 1948 december 15-én törölték a flotta lajstromból. A szovjetek 1949 januárjában kezdték meg a hajó átvételét Tarantóban, és a hajó júliusban állt szolgálatba Szevasztopoli állomáshellyel.
Breyer szerint a szovjetek 1949. februárjában vették át és állították szolgálatba a hajót. (ezt az internetes források is megerősítik, egy kis keresés után)
Rohwer szerint a JW.59/RA.59A konvoj 33 hajóból állt és nem találok benne olasz eredetű hajót, ellenben azt írja, hogy a kíséret állt 1 mentőhajóból, 111 amerikai tengeralattjáró vadász hajóból (ami LL volt a szovjet Északi Flottának), a HMS Vindex és a HMS Striker kisérő rgh-ból,a HMS Jamajica cirkálóból és a 20. és 22 kisérőcsoport 7 rombolójából,4 sloopjából 2 fregattjából és 5 korvetjéből. Ehhez a flottához csatlakozott az Arhangelsk (ex HMS Royal Soverign) és Zsarkij, Zsivucsij Zsjucsij, Zestkij, Derzkij, Doblestnyij, Dostojnyij, Gyejatyelnij szovjet rombolók. (István majd kijavít, ha németből nem megfelelően írtam át a hajóneveket)
MInt ahogy a JW 59 konvoj is és nem a Fekete-tengerre... "A konvojjal együtt haladt egy hadihajócsoport, amelyet a fasiszta Olaszország kapitulációja nyomán később szétosztásra kerülő flottából adtak át a Szovjetúniónak (1 sorhajó, 8 torpedónaszád), valamint az Egyesült Államok által Lend-Lease keretében szállított 11 tegeralattjáró-vadászhajű is." -- i.m.290 oldal
a kedvedért beírtam.
A fejezet címe egyébként:
A flották tevékenysége a ésaki-tengeri hadszintéren.
(bízom benne neked nincs magyar szöveg értelmezési problémád, sem diszlexiád). A továbbiakban aki nem tudja értelmezni az vegye elő az i.m-et...
Egyébként nem értem mit kapálózol, lévén a forrásokat oldal pontossággal megadtam, ahogy illik. Mindenki ellenőrizheti, s még az a kifogás sem lehet, hogy valami megbízhatatlan internetes oldal...
A források szerint egyértelműen megkapták még 44 nyarán az olasz hajókat - pont. Részemről lezárva, mivel értelmetlen rágódni rajta tovább.
Lehet, hogy az oroszt jobban érted, ezért LASSAN ÍROM, HOGY MEGÉRSD: az állítás az volt, a 3 egység elsüllyesztése után a nehéz egységek csak a sztavka engedélyével vehettek részt mélytengeri műveletekben. Ez MAGYARUL nem azt jelenti, hogy nem futhat ki, hanem, hogy a FŐPARANCSNOKSÁG ENGEDÉLYE volt hozzá szükséges a kifutáshoz... remélem sikerült megértened a kettő közötti különbséget...
Észlény vagy (csak a saját szavaid használom) akkor legalább olvasni megtanulhatnál, vagy ha ez megy, akkor értelmezni :)
Mint írtam az adott konvoj az Egyesült Királyságból indult, s a számát is megadtam, meg az indulás napját, nos, hogy jön ide a BOSZPORUSZ? :) Az Északi-tengeri flottához érkeztek a hajók, az amerikai tengóvadászokkal együtt, világosan le volt írva, csak értelmezni kellene...
egyébként meg nem 3/4 évig ment a konvoj, mivel 20-án (indulás után 5 nappal ) Jan Mayentől keletre jártak, amikor a német felderítő repülők felfedezték. A kedvedért megnéztem a konvoj augusztus 24-én érkezett be a szovjet kikötőbe a Kola-félszigeten. Mármint 1944. augusztus 24.
A tények azt mutatják, hogy megkapták a hajókat az olasz flottából a szovjetek. aztán mit kezdtek vele és mikor, az már az ő dolguk volt. Akárhogy is erőlködsz az állításod bebukott... a mellényt újra kéne szabni, mert csúnyán lyukas...
mivel voltál katona feltételezem, hogy tudsz térképet olvasni, nos, a 3 szovjeteknek 44. második felében átadott olasz tengeralattjárónak még az útvonala is be van rajzolva az északon zajló tengeri hadműveletek térképére, amit a ww2. története 9. kötetben találsz a korábbi hivatkozás mellett...
Ehhez képest vígan részt vettek a nehéz egységek a nyílt tengeri műveletekben. Hogy is van ez? De csitt, mert a végén megint pofára fogsz esni, és szokásodhoz híven (mint eddig MINDIG), soha sem fogod kimondani, hogy nem volt igazad.