Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Magyarország honvédelme és biztonsága EU, NATO, és világviszonylatban.
Minden, ami a MH helyzetét befolyásolta a közelmúltban, befolyásolja a jelenben, és befolyásolhatja a jövőben.
Aktív és inaktív katonák, rendvédelmiek, és a honvédelem iránt elkötelezett civilek klubja.
bocsi de tényleg csak ironizáltam, folytassátok nyugodtan, már az elején elvesztettem a fonalat, de tetszik, hogy ennyire otthon vagytok a szakmában, a magyar katona mindig is ilyen volt, talán csak hagyni kéne dolgozni!!
Annó még boszniában volt szerencsém minimálisan dolgozni vele,de a papírjaimat vhol eltüntettem rólla,ami meg van,az csak egy újabb tipus hivatalos anyaga:-(
"Az alap a K1 III/ G volt. Ez egy K-40 es (40 mellékes) telefonközpontot egy vivőzőberendezést (ez lehetett VT-5 vagy H-1 esetleg H1-H2 es berendezés, az új verziókon MVT 1 es berendezés) valamint egy db géptávírót (Dalibor F-1101 F-2002 es típus) tartalmazott."
bocsi, hogy megszólalok, két napja követem az eseményeket, itt egy picit elakadtam: k1- k-40 vt-5 eddig rendben, de a f-1101 és f-2002 az betette a kaput.
Az alap a K1 III/ G volt. Ez egy K-40 es (40 mellékes) telefonközpontot egy vivőzőberendezést (ez lehetett VT-5 vagy H-1 esetleg H1-H2 es berendezés, az új verziókon MVT 1 es berendezés) valamint egy db géptávírót (Dalibor F-1101 F-2002 es típus) tartalmazott.
A következő a K 2 volt 2 db 40 mellékes telefonközponttal. Az utolsó azt hiszem hdo szinten a GK/G volt, MVT 6 vivőzőberendezésekkel egy T-20 asssal valamint F-2002 es géptávírókkal.
Bocs hogy beleszólok a beszélgetésbe de egy kis korrekcióval élnék.
R-173 R-173 P a raj ill szakaszparancsnoki BTR-80; 80/A ba vannak építve, rádióskocsiban még nem láttam ilyet. Egy hibridváltozatról tudok ami a T-72 ben az R-123 at hivatott kiváltani de csak a rádió került beépítésre, az intercom megmaradt a régi R-124 es. Gyártmányvariációban találkoztam orosz német és lengyel gyártmánnyal is.
Az R-1260 és az R-1261 es szentendrei régi híradók szavajárásával élve "bohócrádió" a lövészraj pk és raj beosztott rádiója volt. Ha jól emlékszem 0,1 W os kimenő teljesítménnyel. előre programozott (szintézeres megoldás) frekikkel.
OFF Na ja. Velem is előfordult, hogy nem tudtam lebeszélni a kopasz híradó őrmit, hogy játszon a deimosz rádióival. "Szerencsére" be sem tudta kapcsolni, nem találta meg a padládában a főkapcsolót...
A troposzférikus híradásnak (NVIS) jobb helyeken komoly szerepe van a veszélyhelyzeti rádiózásban (hiradásban). (ezért nálunk természetesen nem)
ON A hadosztály (katonai kerület) vezetését biztosító híradó és kommendáns zászlóaljakat összevonták vezetésbiztosító zászlóaljá ('91), majd 5 évvel később jogutód nélkül megszüntették.(96')
Möglehet! Én soha nem értettem a rádiózáshoz, hiradásipari érettségi ellenére, de egy frissnsült rádiós hadnagytól elsőre olyat kérdeztem műszaki paramétert amire nem tudott válaszolni. :-) Jó legyünk tisztességesek, voltak ott valóban jó szakemberek is!
"M.I.-re is reagálva: a 1412 és a 1406 relék két járműre települtek? A vonalcsatlakozó megnevezés az alakulat nevében mit takar"
1406-ról nem tudom. Nekünk egy állomásunk két Zil 131-ből állt. Voltak a századnál 2 Csepelre telepített állomások is. Azoknak a bodegája egy kicsit különbözött, de asszem ua. a készülék volt benne.
A műszeres kocsiban hosszában egy folyosó, balra a "telefonközpont" rész. Ha jól emlékszem 64 vonalat tudott kezelni. Jobboldalon a rádió készülékek. Mindenből kettő volt, és ezzel teli is volt a kocsi. Az antennás tetején voltak a lefordítható teleszkópos antenák és a 1,5 x 2 méteres sugárzók. A kocsiban segéd áramforrás (a linken lévő képen a kocsi jobhátulján lévő ajtó mögött), szerszámok felszerelés és pihenőhely. A fő áramforrást vontattuk. HAD 16 volt a neve négyhengeres soros léghűtéses dízel.
Említetted, hogy nem kémkedési céllal kérdezed. Egyrészt ezek 20 éves infók, másrészt ez az alakulat legjobb tudomásom szerint a rendszerváltás után az elsők között szűnt meg. Ráadásul akkori szövetségeseink és nem szövetségeseink sokkal jobban tudták mindezt mint én valaha! :-) Tehát akkor mégegy bizalmas infó: Egy ismerősöm aki a ceglédi hadosztályparancsnokságon szolgált azt mondja, mi hozzájuk tartoztunk a velünk egy laktanyában lévő Kommendáns ezreddel együtt.
Volt nálunk Aszódon mégegy zászlóalj akiket tropósoknak hívtunk. Állítólag a troposzféráról mandínereztek rádióhullámokkal, de nem volt saját cuccuk, hanem egy közelben lévő orosz objektumba jártak rádiózni. Nálunk laktak, de a dolgozójuk egy oroszok által őrzött helyen volt.
Sziasztok! Hetek óta olvasom a fórumot és úgyérzem itt sokmindenről szó esett már csak a jelenlegi oktatási rendszerről nem.
Szerintem sem a tiszt sem a tts képzés nincs kellőképpen megoldva. A tts képzés csak Szentendrén van és állandóan változik a tematika. A fiatal tisztekre meg elég rá nézni éd az ember sírva fakad.
A Cikloida állt egy univerzális félpótkocsiból, amibe az orosz az iutóbbi időben mindent pakolt. Volt egy univerzális agregátora, ha jól emlékszem 5E96A (Bár én azt a 200 KW teljesítményt én soknak tartottam) és volt egy antennás kocsija, amiben az antenna elemeket szállították. Legalábbis ennyire emlékszem. És most hirtelen azon kezdtem el törni a fejemet, hogy egy 5JA63 Cikloida három antennája és az árboc hogy fért el abban a kis kabinban. Mert 5JA62 Cikloidával könnyen ugráltak, az egy antennával kevesebbet kapott.
Nem vizsgázom (ebből) sehol csak érdekel a téma, pláne hogy egy ideje hobbiból saját változatom próbálom kidolgozni a MH felépítéséről. (Nem kezeltetem magam csak érdekel:-)) Ehhez igyekszem önképezni magam, de azért egy képzett katonával nem akasztanék tengelyt szakmai kérdésben... Műszaki végzettségem nincs, érdeklődésem humán, eszközök érdekelnek és az hogy milyen szervezetben mire használják és milyen harcászat-technikai paraméterekkel, milyen felszereltséggel történik mindez. Hát ezért vergődöm itt a híradóeszközökkel, mert ez az egyik nagy fehér foltom ami mostmár kezd szűkülni...
A Volgában milyen rádiók voltak eredetileg? Mire cserélték ki? Az állomás típusa nem rémlik?
M.I.-re is reagálva: a 1412 és a 1406 relék két járműre települtek? A vonalcsatlakozó megnevezés az alakulat nevében mit takar?
Krivics: köszönöm és ha eszedbe jut még valami technika amit javítani vittek hozzád, ne fogd vissza magad:-)
"Szia! Mondjuk a szöveg műhelykocsiként mutatja be, de nem ez ott az egyetlen tévedés. A lokátorszállító pótkocsi például a PRV-16 magasságmérő lokátor áramfejlesztője lenne eredetileg, a "lokátorantennák" meg az 5Ja63 reléállomás antennái:-))
Ha lehet egy kérdéssel több, Tőled is kérdezősködöm: milyen alakulatnál/aegnél voltál 1412-n?"
MN 5934 k(eret) század
Azt, hogy R 1412-nek hívták a holminkat csak elszólásból tudtuk meg a tisztjeinktől. Úgy mint azt is hogy mi voltunk, ha jól emlékszema 113-ik vonalcsatlakozó önálló zászlóalj. De ezek is csak legenda szinten terjedtek a sorállományban. Ahogyan a szaktudás is. :-) Kék gombbal forgasd maxra ezt a műszert akkor sárga kapcsolót be stílusban tanították a sorkezelőket. Engem műszaki részletekről ne kérdezz, hiradásipari végzettséggel sofőr voltam, a szakács és a szerkezeti lakatos volt a sorkezelő.
Az első linken lévő Zil 131 rajz egy ponyvás rajza. Nem soros hat, hanem v8 motorja van 170 lóval. A második linken látható 131-es olyan mint a mi állomásunk antennás kocsija, csak nincsenek rajta az antennák a tetején. A műszeres kocsin amelyben a készülékek vannak más a külső ajtók elhelyezkedése.
Azt mondták, hogy a max táv ahol még ÖK-t tudunk csinálni kb 100 km. Kicsit hümmögtünk.
2 db 40 vonalas központ volt benne, nem volt mellette más.
Szerencsére több mint tíz éve a közelükbe sem mentem. A rendszert nem nagyon értettem, darabjait (célszerűen a kiszakadt dugót, felcsévélőmechanikát) hordták hozzám a hírműhelybe. Ami meg azóta a hiradásból rámragadt, nem dugdosós/elektroncsöves:))
A következő kérdés: mi határozza meg hogy a hírhálóba mennyi reléállomás kell? Jó tudom a távolság+ a tartalékok, de valami elv csak van ami alapján kiszámolják hogy a felhasználóknál lévő állomások mellé mennyi relére van szükség.
Aztán: egy dd hírszd az összeköttetést biztosítja a dd alárendeltek, a dd pság és a törzs valamint az elöljárók között. Ehhez miért kell neki reléznie a saját híradását? Akkor mit csinált a hdt hírz?
Volga: ebből mennyi volt és klasszikus kérdésem: mi a típusjele? :-)