Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Magyarország honvédelme és biztonsága EU, NATO, és világviszonylatban.
Minden, ami a MH helyzetét befolyásolta a közelmúltban, befolyásolja a jelenben, és befolyásolhatja a jövőben.
Aktív és inaktív katonák, rendvédelmiek, és a honvédelem iránt elkötelezett civilek klubja.
A Cikloida állt egy univerzális félpótkocsiból, amibe az orosz az iutóbbi időben mindent pakolt. Volt egy univerzális agregátora, ha jól emlékszem 5E96A (Bár én azt a 200 KW teljesítményt én soknak tartottam) és volt egy antennás kocsija, amiben az antenna elemeket szállították. Legalábbis ennyire emlékszem. És most hirtelen azon kezdtem el törni a fejemet, hogy egy 5JA63 Cikloida három antennája és az árboc hogy fért el abban a kis kabinban. Mert 5JA62 Cikloidával könnyen ugráltak, az egy antennával kevesebbet kapott.
Nem vizsgázom (ebből) sehol csak érdekel a téma, pláne hogy egy ideje hobbiból saját változatom próbálom kidolgozni a MH felépítéséről. (Nem kezeltetem magam csak érdekel:-)) Ehhez igyekszem önképezni magam, de azért egy képzett katonával nem akasztanék tengelyt szakmai kérdésben... Műszaki végzettségem nincs, érdeklődésem humán, eszközök érdekelnek és az hogy milyen szervezetben mire használják és milyen harcászat-technikai paraméterekkel, milyen felszereltséggel történik mindez. Hát ezért vergődöm itt a híradóeszközökkel, mert ez az egyik nagy fehér foltom ami mostmár kezd szűkülni...
A Volgában milyen rádiók voltak eredetileg? Mire cserélték ki? Az állomás típusa nem rémlik?
M.I.-re is reagálva: a 1412 és a 1406 relék két járműre települtek? A vonalcsatlakozó megnevezés az alakulat nevében mit takar?
Krivics: köszönöm és ha eszedbe jut még valami technika amit javítani vittek hozzád, ne fogd vissza magad:-)
"Szia! Mondjuk a szöveg műhelykocsiként mutatja be, de nem ez ott az egyetlen tévedés. A lokátorszállító pótkocsi például a PRV-16 magasságmérő lokátor áramfejlesztője lenne eredetileg, a "lokátorantennák" meg az 5Ja63 reléállomás antennái:-))
Ha lehet egy kérdéssel több, Tőled is kérdezősködöm: milyen alakulatnál/aegnél voltál 1412-n?"
MN 5934 k(eret) század
Azt, hogy R 1412-nek hívták a holminkat csak elszólásból tudtuk meg a tisztjeinktől. Úgy mint azt is hogy mi voltunk, ha jól emlékszema 113-ik vonalcsatlakozó önálló zászlóalj. De ezek is csak legenda szinten terjedtek a sorállományban. Ahogyan a szaktudás is. :-) Kék gombbal forgasd maxra ezt a műszert akkor sárga kapcsolót be stílusban tanították a sorkezelőket. Engem műszaki részletekről ne kérdezz, hiradásipari végzettséggel sofőr voltam, a szakács és a szerkezeti lakatos volt a sorkezelő.
Az első linken lévő Zil 131 rajz egy ponyvás rajza. Nem soros hat, hanem v8 motorja van 170 lóval. A második linken látható 131-es olyan mint a mi állomásunk antennás kocsija, csak nincsenek rajta az antennák a tetején. A műszeres kocsin amelyben a készülékek vannak más a külső ajtók elhelyezkedése.
Azt mondták, hogy a max táv ahol még ÖK-t tudunk csinálni kb 100 km. Kicsit hümmögtünk.
2 db 40 vonalas központ volt benne, nem volt mellette más.
Szerencsére több mint tíz éve a közelükbe sem mentem. A rendszert nem nagyon értettem, darabjait (célszerűen a kiszakadt dugót, felcsévélőmechanikát) hordták hozzám a hírműhelybe. Ami meg azóta a hiradásból rámragadt, nem dugdosós/elektroncsöves:))
A következő kérdés: mi határozza meg hogy a hírhálóba mennyi reléállomás kell? Jó tudom a távolság+ a tartalékok, de valami elv csak van ami alapján kiszámolják hogy a felhasználóknál lévő állomások mellé mennyi relére van szükség.
Aztán: egy dd hírszd az összeköttetést biztosítja a dd alárendeltek, a dd pság és a törzs valamint az elöljárók között. Ehhez miért kell neki reléznie a saját híradását? Akkor mit csinált a hdt hírz?
Volga: ebből mennyi volt és klasszikus kérdésem: mi a típusjele? :-)
rendben értem:-) Esetleg készült ezekről is valami tájékoztató a gyártónál? Csak azért kérdem mert a neten a gyártó honlapján PK-1/G-ről szó sem esik csak erről a MK-1/G-ről ami valami kommunikációs központ számítógépekkel de hogy pontosan mire való. Erről hallottál esetleg?
Működik műholddal, mikróval, de működne Yagi-antennával is - csak tudni kell, hol a másik fél.
Nézzük műholdra, mert az a legbonyolultabb, meg a szóban forgó cucc műholdas cucc volt (ha mikró lett volna, akkor előtte valami tornyot is emeltek volna neki - természetesen motorral).
Geostacionárius (GEO) műholdak, nevükből adódóan, a Föld bármely tetszőlegesen kiválasztott pontjához képest egy helyben állni látszanak valahol az Egyenlítő felett cirka 36000 km magasan (első közelítésben). Ha tudjuk, hogy milyen hosszúsági kör felett áll a nekünk tetsző (használni szándékozott) műhód, akkor már majdnem mindent tudunk (természetesen jelen esetben nem kell tudnunk, ha valaki előre beprogramozta a számítógépbe). Kell tudnunk azt is, hogy mi magunk hol vagyunk. Ezt szintén nem fejből, hanem majd a beépített GPS-vevő megmondja a fent említett számítógépnek. Tudjuk, hol van, amit látni akarunk, tudjuk azt is, hogy mi hol vagyunk, némi térgeometriai matek és tudjuk, hogy merre kell nézni: azimut, eleváció, polarizáció. Az első kettő ugyanaz, mint a tüzérségnél, a harmadikat meg ne feszegessük most. Motorok felbúgnak, tekerik az antennát (emiatt kellett az északi irány, merthogy ahhoz képest teker az azimut-motor; az egész szerkezetet meg állítható hosszúságú kis tartólábakkal lehet kivízszintezni, hogy elevációban pontos legyen). AMikor kb. célra tekerték, már megvan a műhold, térerősségmaximumra finomítja magát és örül. Ugyanezt csinálhatja ember kézzel, tájolóval, dőlésszögmérővel meg csavarkulccsal is, kb. tized-huszadáron, de tízszer-hússzor annyi idő alatt (egy-két perc helyett negyed-fél óra). Mikró esetében meg kell tudni valahogy az ellenállomás koordinátáit, innentől kezdve az egész ugyanaz.
Egyébként ezt lehet tovább fokozni: hajófedélzeti műholdas antennák a hajó hely- és helyzetváltozását is lekövetik. Volt alkalmam megcsodálni egyet belülről - szinte iparművészet.
Ha a Cikloida antennáját lokátornak nevezik, akkor a kérdéses kocsi éppenséggel lehet lokátor szállító pótkocsi, ugyanis ezek az antennák ilyen kocsiban utaztak.
Szerintem van vmi valóság alapja,de inkább mint műholdas szett.De aztán ki tudja!
Amikra visszatérve:" Segedelmet annyit kért, hogy merre van észak. (Biztos volt egyébbként tájolója.)"
Nekem volt szerencsém kuwaitban az amerikaiakat a saját technikájukra tanítani:-)
Egy ottani amcsi ales vagy ezredes megkérdezte,hogy én mint pk,csak utasításokat adok,vagy esetleg az egyik rádióhoz is értek e?Amikor mondtam neki,hogy a komplett rád áll-hoz értek,nem akarta elhinni!Amikor meg közöltük vel,hogy egy híradó beállítotságú híradó akár több féle rendszerhez is ért,teljesen le volt döbbenve!Közölte,hogy akkor profik vagyunk!
Szépen megköszöntük a beómmal együtt a bókot,aztán késöbb kacagtunk egy jót!Ha tudná,hogy kényszerből kell/ajánlott/érteni máikokhoz is....
Amúgy iraqból itthonra a 400W-os rádióval dolgoztunk haza.Igaz,nem 400W-tal,hanem csak 150-nel,azt hiszem 12-23MHz-között.De kíváncsiságból egyszer 75W-tal is összejött fehérvár 4/4-ben:-)!De ez csak egyszeri próba volt!
Egyszer, még az özönvíz előtt voltam Taszáron az ún. rendszeresítési bizottság kihelyezett ülésén, ahol bemutattak a bizottságnak minden, akkor rendszeresítendő holmit (Én a MOM-Te-B23 teodolitot mutattam be). Akkor állt ott ez a Volga, azt mondták rá a bemutatói, hogy a Czinege új rádióskocsija lesz.
A műholdas sztori a legkevésbé sem UL. Teljesen igaz. Ha érdekel, hogyan működik, leírom (szakterületbe vág).
Hogy miért nincs nekünk ilyen, illetve, hogy lesz-e ilyen valamikor (lehet, ha akarva lesz), az egy hosszú és bonyolult történet lenne, amit inkább nem mesélnék el. Van véleményem, de nem értek egyet vele.
Megj: A Videoton biztosan tudott volna ilyen eszközt gyártani. De tudott volna hozzá műholdat is pályára állítani? Merthogy a műholdas távközlési rendszerek nem csak földi szegmensből állnak.
Egyébként a műhód nem mindenható. Hasznos és fontos dolog, de nem helyettesíti sem a RH, sem az URH rendszereket. Mindhárom kell (sőt, ha a műholdat is felbontjuk elemeire, akkor mind a hat - merthogy a műholdas részt én személy szerint négybe bontom, úgymint személyi, kisalegységszintű, nagy, eszköz- (konvoj-) követő-mozgáskoordináló). Ha csak műhold lenne, az olyan lenne, mintha csak harckocsid van. Jó dolog, látványos dolog, hasznos és fontos dolog, de önmagában nem elég. A műholdas rendszerek nagyon érzékenyek a terjedési akadályokra (nem működnek épületen belül, de akár egy sűrű erdő is okozhat gondot - pont, mint a GPS-vevőknél). Kiépítésük nagyon drága (pláne saját műholddal - egy modern távközlési műhold ára 2-400 millió USD körül is figyelhet, ebben természetesen a pályára állítás is benne van). Ha nem saját a műhold, akkor lehet ezen faragni. Egy olyan haderőnek, amelyik nem mozog kontinensnyi távolságokban, semmi szüksége nem volt rá. Egy expedíciós jellegűnek létszükséglet (pl. a műveleti terület és az anyaország között, de még sok más célra is), viszont ott is kell a műveleti területen rádió.
Száz szónak is egy a vége: Mi a feladat? Mi a kommunikációs igény? Ezután jön a kielégítés. Ha a komm.igény kielégítéséhez gombnyomásos műholdratekeredős kell, akkor azt kell venni, ha elég a kézzelműholdratekerős, akkor azt (merthogy olcsóbb), de ha egy városon belül akarunk beszélgetni, akkor építsünk rádiós rendszert.
Azért annyiban szeretném kiegészíteni az általad leírtakat, hogy az általad is említett ferekvenciákat lehetne "korszerűen" is használni. Nem azok avultak el végletesen, hanem a mi technikánk.
Az emlegetett relék a hadosztály (később katonai kerület) vezetését biztosító híradó zászlóaljnál voltak. (hogy most hol a helyük nem tudom, de szvsz a MÉH ben...)