Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Magyarország honvédelme és biztonsága EU, NATO, és világviszonylatban.
Minden, ami a MH helyzetét befolyásolta a közelmúltban, befolyásolja a jelenben, és befolyásolhatja a jövőben.
Aktív és inaktív katonák, rendvédelmiek, és a honvédelem iránt elkötelezett civilek klubja.
"Egy olyan rg-et rendszereesíteni amely még soha sehol nem bizonyított nemhogy éles körülmények között, de üzemeltetési tapasztalata sem nagyon van, számomra kimeríti a kísérletezés fogalmát. ez a Gripen lenne, ellentétben az F-16-tal."
Én nem érzek ellentmondást, mert a kísérletezést a Fulcrum-okkal kapcsolatban úgy értettem, hogy szerintem veszélyes kísérlet az, hogy verjük el a rendelkezésünkre álló kis pénzt minden hamuba sült f@szságra, aztán reménykedjünk, hogy mire az utolsó Fulcrum is kirohad alólunk, pont kitör az általános leszerelés és világbéke, vagy addig meggazdagodunk és lesz pénzünk Raptor-okra is. Hogy miből? Esetleg az emnullás híd építésénél gyémántbányára bukkannak, vagy Bill Gates a nevére veszi Gyurcsányt, mittudomén... :-))
"A 29-es szolgálatban marad a lengyeleknél és a szlovákoknál, Albániához mérni ezeket a légierőket azért durva még minőségi értelemben is, mert teljesen más pol/gazd környezetről van szó."
Ez csúsztatás, nem ezeket hasonlítottam Albániához, hanem azt írtam, hogy ha nem veszünk új gépeket, és gyorsan elfogynak a még üzemidővel rendelkező MiG-jeink, akkor úgy járunk mint Albánia, ahol addig tologatták a típusváltást, hogy sikerült nekik 2006-ig rendszerben tartani MiG-15-ösöket is, ami nonszensz. Ami pedig a Fulcrum-ok üzemben tartását illeti, azt írtam, hogy a NATO-ból lassan kikopó típusról van szó. A korábban ezt a géptípust üzemeltetők közül kivonták Németországban, Csehországban, valószínúleg Romániában, és két éven belül Magyarországon is. Szlovákiát azért nem sorolnám sehová, mert az előző miniszterelnök, "Santa Claus" Dzurinda azt mondta, hogy _jelenleg_ költségvetési okokból nem tervezik nyugati váltótípus beszerzését. Tehát nem ragaszkodnak a MiG-ekhez, nem fogják NATO kompatibilissé tenni, ( már bevethetőségi szinten, nem az IFF-re gondoltam ) csak annyi történik, hogy financiális szempontok miatt, pár évvel kitolódik a kivonásuk. Marad 2 NATO tagország, amely úgy tűnik, hogy hosszabb távon is számít ezekre a gépekre: Lengyelország és Bulgária. Úgyhogy szerintem az általam erre használt kifejezés, hogy "lassan kikopik a NATO-ból" teljesen reálisnak mondható...
"Ezt a Gripennel is meg fogják próbálni, légy nyugodt."
Nem lesz túl könnyű, mert az olyan mutatványoknál, ahol szükség van a nagyobb tolóerőre, ki fog derülni az a matematikai alapvetés, hogy 1 hajtómű kevesebb, mint 2 hajtómű. Ezen kívül, a repült óraszám és a rendelkezésre álló kerozin továbbra is erősen limitált, úgyhogy ezeket inkább a még tapasztalatlan pilóták szintre hozása érdekében illik felhasználni, mint dugóhúzos, immelman-os bohóckodásra...
Nos igen, ebben egyetertunk, sablonos, sot azt mondom meg a komplikalt helyzet is a nagyobb ismeretekkel rendelkezoknek kedvez, mintsem a specialistaknak.
Az egesz csupan szervezes kerdese, hogy a specialista rendelkezesre alljon. Es a nyugat ezzel most huz el de nagyon...
Oke itt egy egyszeru pelda, persze millio van ezzel megegyezo elvek alapjan: telemedicina. A specialista barmikor barhol a vilagban rendelkezesre all, csak meg kell szervezni a kapcsolodasi pontokat.
Es az informacios globalizalt vilagban mi egyre hatrebb kerulunk, mert feleslegesse valnak a polihisztorok...
Ez, Roland, minden tiszteletem mellett, hülyeség, egyik dolog nem következik a másikból. Aki sablonokat tud, sablonos helyzetekben mindig jobb lesz, mint aki elveket ismer és kapcsolódásokat.
Talán tájékozódj, a Wehrmacht hogy tudott egy szál magában annyi ideig ellenállni az egész világnak.
Az utolsó kérdésedre válaszolok röviden, természtesen a programok saját gyártásúak voltak és arra a kérdésre, hogy hogyan szereztük be a laptopokat, vagy palmtopokat, csak ügyvédem jelenlétében vagyok hajlandó nyilatkozni, bár lehet, hogy már elévült.
A létszámokat azért sem tudom fejből, mert egyrészt öregszem, másrészt abban az időben havonta írtunk új állománytáblákat. A sorozatvető osztály harci kiszolgáló támogatásának egy neuralgikus eleme volt, ez a lőszerellátás. Ugyanis nem mindegy, hogy a sorozatvető rakéta faládában van, vagy már a rakaszos lőszerszállító kocsikon. A lőszerszállítást az utolsó időben diesel Uralokkal kellett volna megoldani, osztály és ütegszintű lőszerszállításra a sorozatvetők mennyisége duplája, vagy háromszorosa kellett volna rakaszos kocsikból. Abban az időben az egész magyar honvédség egyetlen üzemképes autótípusa a D-Ural volt. Ezért a tüzérdandárt folyamatosan rabolták ki, vitték autóit a tüzszerészektől a lövészdandárokig mindenhova. Legelőször az sv. lőszerszállítóit vitték el és a feltételezések szerint M-ből biztosítottak volna autókat. A speiális keretek ott álltak a lőszerraktárban. Egy Tátrára nem rakható fel az a lőszertároló keret amit az Ural speciális platójára méreteztek. Végül oda jutottunk, hogy az alapfeltöltésen kívül minden más lőszert csak faládában tudtunk volna szállítani. Ez enyhén szólva szervezett hazaárulás volt már akkor is.
Szabó elmegy az orvoshoz, hogy a neje lelete megvan-e már?
Az orvos megnézi, kát Szabóné is van a kartonok közt. Az egyik HIV pozitív lett, a másikról kiderült, hogy Alzheimer kóros. Nem tudja melyik az paciens neje.
De aztán kivágja magát:
- Szabó úr, ha hazamegy, ültesse be a nejét az autóba, azt vezessen fel alá a városban fél órát és hagyja a túlsó felén a nejét.
Magyar Honvédségről már nem nagyon lehet beszélni, csak emg kell nézni megint az átalakitást. Maradt egy felsőszintű és egy középszintű vezetés és a csapatok. A felsőszintű vezeti a 20%-t a honvédségnek a többit a középszintű. A háború elött, ha jól tudom a Vezérkar vezetett mindenkit, most is megtudná tenni a középszintű vezetésre, vagy a felsőre semmi szükség, csak a jó elvtiknek kellett beosztás. Annyi tábornokunk van, mint az amerikai hadseregnek, de vajon minek? Csapatok kellenek és egy ezeket vezető szerv, és természetesen a csapatokhoz fegyverzet.
Igazad van, amikor így 63 felé az ember egy Alzheimer nevű német úr befolyása alá kerül már csak olvasni lenne szabad, irni semmi esetre sem. Ha tehetitek, ne öregedjetek meg!
Na ez a nyugati es a keleti gondolkodas es eljarasok kozott a kulonbseg...
Te a teljes spektrumot erted es csinalod, nyugaton meg a munkanak egy szeletere specializalodnak es megosztjak a munkat.
Az ilyen keleti eljarasmod vezetett oda is reszben, hogy a seregben kialakult a "nem bizom meg benne" szemlelet amirol elobb beszeltunk.
Mindenki jobban ert mindenhez, tele van a kelet polihisztorokkal.
Es a mai vilagban mar nem versenykepesek a polihisztorok, hanem a specializacio es a praktikussag divik!
Emlitettem hogy kemiabol mar csak az acetonra emlekszem, hogy az koromlakk lemoso...
Na a lanyom itt Kanadaban nem is tanul kemiat, viszont eppen most ir dolgozatot abbol, hogy mikeppen keszulne fel egy allasinterjura, milyen strategiat alkalmazna.
"Na az ilyen tudasnak nem volt soha semmi ertelme..."
Vitatkozom. Annak idején a légvédelmi rakéta komplexumot némi idő után nekem is hasonlóképpen kellett ismernem. Legalábbis a saját részemet, ami ugyebár a komplexum tűzvezető lokátora volt. Ott ha valami meghibásodás volt, akkor bizony nekem jutott az a nemes feladat, hogy a hibát kijavítsam. És az többnyire alkatrész cseréből és ismételt beszabályozásból állt, nem pedig egység cseréből. Nem is nagyon lett volna mire cserélni. Emiatt tehát nekem a saját masinámat igenis kapcsolási rajz szerint kellett ismernem. Az persze más tészta, hogy az azóta eltelt huszon... évben a tudás annyira megkopott, hogy most már a blokkvázlat szerinti ismertetés sem menne túlságosan gördülékenyen.
De én már évekkel ezelőtt is dührohamot kaptam az olyan disszertációktól, melynek témája az volt, hogy adjatok pénzt és én csodát teszek.
Én azt szerettem volna, ha az a "SZAR" ami még megvolt, végre működne úgy, ahogy kell.
"nem lehet a kupleráj minden qurváját egyszerre boldoggá tenni!"
Dehogy nem, lehet. Ha a qrvákat békén hagyják, már boldogság lehet nekik. De ha a régi, recsegős ágyakat állandóan leszervezik, és interoperábilis újakat ígérnek (amelyek helyett újra csak a recsegő-ropogó, de még használható régieket ritkítják), viszont a madámok állandóan új estélyit kapnak, a rutinos, gyakorlott (de még nem romos) kurvákat friss szűzekkel próbálják szopásra tanítani, hát elmennek inkább apácának.
Tüzér nem szeretne új lövegeket
Nem új löveg kérdése. A löveg csak egy eleme a tüzérség rendszerének, önmagában annyit ér, mint a Gábor Ároné. A régi lövegekkel sem volt meg a tüzérségi rendszer, soha. Ezért kellett volna először RENDBESZEDNI, működőképessé tenni azt a rendszert ami volt. Ezután lehetett volna látni, hogy milyen elemek szorulnak fejlesztésre, stb. A lövegek csövei gyakorlatilag gyári újak voltak, a lőtávolság lőszervásárlással drasztikusan növelhető lett volna, de minek, ha pl. horizonton túli felderítés nem volt soha, most sincs.
tisztelt topiktársak! lehet vitatkozni ruházaton,gripenen,tüzérségen stb.. Az Mh jelenleg egy gl ho-nyi erő legalábbis létszámban, tűzerőben már nem. Melyet az átkosban kb 140-150 fős ho parancsnokság vezeetett. Mi maradt? 5 könnyűzászlóalj 1 támogató zászlóalj 2 felderítő zászlóalj. Némi csapat légvédelem pár üzemképes mig29 pár grippen fegyverze nélkül kiképzetlen személyzettel. A magyar honvédség megesemmisült?????????
de itt mi akármit írogatunk, nem fogják Python, vagy bárki más kedvéért visszamondani a Gripen projectet
Mostmár lehetetlen is. Viszont nem ártana elgondolkodni azon, hogy a jelenlegi helyzetből hogyan lehetne kihozni a legtöbbet, hogyan lehetne minél jobban kihasználni a gép képességeit - amikkel nagyjaink nem nagyon tudnak mit kezdeni. Pl: felderítő konténer vs lokátor térképező üzemmód és még lehetne sorolni: hagyományos és lézeres bombafegyverzet hiánya, régi változatú rakéták, sisakcélzó hiánya...
Aztán: a 6 kevés de a 14 is. Legalább 2 századra szükség lenne ahhoz hogy lehessen valamit kezdeni a légtérvédelemmel de ezt is csak magas hadrafoghatósági mutatókkal. - Hol van már a 48 gép...
Pár ellentmondásnak tűnő soroddal vitatkoznék itt.
Egy kispénzű ország nem engedheti meg magának a kísérletezést. Egy olyan rg-et rendszereesíteni amely még soha sehol nem bizonyított nemhogy éles körülmények között, de üzemeltetési tapasztalata sem nagyon van, számomra kimeríti a kísérletezés fogalmát. ez a Gripen lenne, ellentétben az F-16-tal.
a NATO interoperabilitásba sehogy, vagy csak kínnal és keservvel beilleszthető, lassan minden tagország légierejéből eltűnő típust A 29-es szolgálatban marad a lengyeleknél és a szlovákoknál, Albániához mérni ezeket a légierőket azért durva még minőségi értelemben is, mert teljesen más pol/gazd környezetről van szó. Ők be tudták illeszteni a NATO követelményeknek megfelelő fedélzeti elektronikát. Mitől interoperábilis? Rádió, IFF, ezek megoldhatók. Ha pedig a kiszolgálást és a fegyverzetet akarod nátósítani, akkor azt mondom hogy a rakétákat ki lehet cserélni. És ha ez esetleg egy szövetségi bevetésen gondot okozna, akkor kérdezem: minek ajánlunk fel vadászokat egy korszerű gépekben bővelkedő szövetségnek? Véleményem szerint hiba volt ezt megtenni.
Azért, hogy még nyerjünk vele pár díjat Farnborough-ban Ezt a Gripennel is meg fogják próbálni, légy nyugodt. Egy 14 gépes légierőnek fokozottan szüksége van a PR-ra:-(
A pilóták viszont konkrétan lesz@rják ezeket a földi "béka perspektívákat", nekik az a fontos, hogy modern, hatékony, jól használható harci repülőgépeket kapjanak Nézd biztosan fontos nekik, de generációnként más tartotta/tartja őket repülésközelben, és akkor amikor a leeendő Gripen-pilóta nem tudja megkülönböztetni a forgó és a merevszárnyas gépet egymástól, hajlok arra hogy kritikával kezeljem azon hajózók vélekedését, akiket pár éve idősebb társaik még hadnagyocskaként emlegettek kis gyakorlatuk de nagy mellényük miatt. A hatékonyság és jólhasználhatóság viszonylagos: légirendészetről, légtérvédelemről és légitámogatásról beszélünk itt, arra a 29-es is megfelelt volna.
Emellett a vadászgép nagyot szól, észreveszik a hadsereg iránt különösebben nem érdeklődő honpolgárok is, vagyis ettől úgy tűnik, mintha lenne felelős honvédelmi politika... Ebben egyetértünk. Látszatvadász, látszatberuházás. Én ezért húzom a szám.
Köszi gyula44!
Még lenne egy-két kérdésem:
Milyen támogató járművekből állt az sv osztály és ütegenként mennyiből? Mi alkotta a törzset? Hány fővel? Volt e „M” zárolt anyag, vagy az egész osztály harckész volt?
A laptopok és a rajtuk futó programok cégesek voltak vagy saját?
Ja és nem akarok tolakodni a miniszterésggel kapcsolatban, de én épp ráérek.
Nem szeretnék "fogatlan rókátor" lenni, de pár dologra felhívnám a figyelmet.
- Teljesen tisztán emlékszem arra, hogy a rendszerváltást követő években, nagyon komoly para volt a vadászgép üzemidő kifutás okán, és az egész "szakma" azon izgult, hogyan lesz megoldva a légtér védelme. MINDENKI egyetértett azzal, hogy kell vadász légvédelem. Sem vita, sem ellentmondás nem volt. Egyetértek velük. A 29-eseknek lassan végük, a felváltásukhoz évek előkíszítésére van szükség, ráadásul volt egy VSZ - NATO váltás is, szal nem csak a típus változik hanem az egész légierő is. Ezt nem lehet elég korán kezdeni. Ahhoz hogy mire a 29-esek végleg elfogynak vagy szétrohadnak még kell pár év, pont addigra lesz hadrafogható a Gripen.
- Ennek ellenére tök igaza van Pythonnak abban, hogy most promt nem a vadász légvédelem a legégetőbb, hanem a helcsi-repcsi projekt + lövész páncélosok + missziós képességek. Na de ki tudta ezt akkor, mikor először láttuk, hogy a 29-eseknek néhány éven belül végük?
Python! Teljesen egyetértek. A Gripen vásárlás a mi helyzetünkben olyan, mintha egy ország rögtön rep. hordozó vagy csatahajó építésével kezdi a flottafejlesztést, a nélkül, hogy meglennének a szükséges kisebb hajóegységek. Ha meg mindenáron a légierőt akarják feljeszteni, akkor szállítógép, többfeladatú helikopter (minyolc kategória), harci helikopter kellene hogy legyen a sorrend, szerintem. Már csak a missziók realitása miatt is!
Figyelem ezt a szárazföld kontra Gripen vitát.Fakerekes tüzér lévén, nyilván Oltig és Python mellé kellene állnom. Szerintem most nem az a kérdés, hogy ki mellett állunk, hanem az, hogy kit tekintünk elleségnek. Semmi esetre sem a Gripen mellett érvelő kollégát. Az igazi ellenség az a politikai és katonai elit - pártállástól függetlenül - amelyik minden haderőreformnak álcázott létszámcsökkentés során "rárontott" a csapatokra, soha eddig egyetlen érdemi lépést nem tett a struktura javítására, a vízfej felszámolására. Nézzétek meg újra a 15408-as bejegyzésemet, a 2007-es költségvetési év sem fog gyökeresen változtatni az állománykategóriák arányán, a rendfokozati strukturáról nem is beszéve. Amíg ezek nem változnak, maradnak a finanszírozási gondok, magyarul a kérdés újra és újra úgy vetődik fel, hogy Gripen vagy Dingo. Szekeres elindult az úton, megkezdte azt, amit Juhásznak kellett volna elkezdenie valamikor 2002-ben, esetleg Wachslernek 1998-ban. Szekeressel az a baj, hogy a makrostrukturális változtatások halaszthatatlanságát már belátta - HM+VK és háttérintézményei és a csapatok aránya tarthatatlan - csak nem látszik, hogy azt is tudná, milyen célokat tűzzön ki, ha az állománykategóriák és a rendfokozati piramis arányait is javítani szeretné. Ismét csatolom a rendfokozati piramis és a hozzá tartozó bérköltség táblázatot. Csak akkor van remény Gripent is meg Dingot is finanszírozni, ha a strukturák javításával 100 milliárd forint alá szorítjuk a bérköltségeket, 80 milliárdot fordítunk dologi kiadásokra, 100-120 milliárdot haditechnikai fejlesztésekre. Ez a GDP-nek csak 1,1-1,2%-a. Tehát nem a hadikiadások növelésében látom a megoldást, hanem a jelenleg is rendelkezésünkre bocsátott pénz ésszerűbb felhasználásában. Erre szerintem akkor lenne esélyünk, ha a topicozók közül választanának honvédelmi minisztert.