Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Tamásiba jártam középsuliba, akkor 92 könyékén egy Zsibex nevű cég üzemanyag, ill. teherautó bázisa volt az egykori orosz laktanyában. Volt lőtér is, de az máshol. Maga a laktanya Tamási Dombóvár felőli részén van, azonos irányból jövet balra esik.
mit jelent MRTB rovidites? A kerdes jo, hol lehetnek ezek a raktarak?Logikailag levezetheto, hogy nem messzi tulsagosan. Tamasiban tenyleg volt orosz laktanya, relative nagy is anno.
pontossag volt mindig a problema(Öböl haboru--iraki inditasok, kuvaiti celpontokra-spkszor mashol csapodott be nem ahol szerettek volna)----
Ez nem jo pelda volt, az irakiak osszeheggesztettek 3 SCUD-ot, es azokkal lovoldoztek. Az eredeti raketa sokkal pontosabb volt, azzal minden lovesuk eltalalta volna a celorszagot.
Mostjon a kovetkezo nagy kerdes, megvan a darabszam, mennyi db raketa volt. Korabban olvastam, hogy a R-300 ,Scud B-k, a nemet V-2 kesei kozvetlen leszarmazottjai, pontossag volt mindig a problema(Öböl haboru--iraki inditasok, kuvaiti celpontokra-spkszor mashol csapodott be nem ahol szerettek volna)----az orosz ennek ellensulyozasara eloreszertettel szerelte fel atomrobbanotöltettel!!! a raketat, mert ott a pontosag nem annyira szamit, mint hagyomanyos robbanotoltetnel. Meg valami, ponyva, ami hontarto, sok filmben-Hollywood--pl, res a pajzson, ott csak siman van a robbanofej, ide oda dobaljak a Hummer platojan magat a robbanofejet, persze ponyva nelkul, stb
Mozgó Rakéta Technikai Bázis, az 5. hadsereg (Székesfehérvár) alá tartozott. Tárolt 107db R70 harcászati, és 24db R300 -as harcászati-hadműveleti rakétát, a következő alakulatok számára:
5. Hadsereg közvetlen, 5. harcászati-hadműveleti rakéta dandár, Tapolca
2 osztálya volt, osztályonként 3 századdal, összesen 2x3 R300 indítóállvány.
Azt írod, hogy a töltet csak meghatározott.... De mi van akkor, ha az indítást követően a közegellenállás miatt az orr (gondolom, a fej is) felmelegszik?
Erről eszembe jut, hogy a Dvina légvédelmi rakéta komplexumok rakétáinak starthajtóművében hajdan naponta négyszer kellett mérni a lőportöltet hőmérsékletét, és a laval körtét ennek megfelelően állítgatni kellett. Na de az a plusz minusz 40 fok mi volt a hajtómű több ezer fokos égési hőmérsékletéhez képest? Számított ott valamit a pár fok eltérés? Ugyanez a kérdésem vonatkozik az R-300 rakéta harci részére is.
Röviden: a nukleáris töltet csak meghatározott hömérsékleten müködik megfelelöen. Ezt a hömérsékletet tárolása, szállitása, bevetése során tartani kell.
Az osztályoknál volt gyakorlórakéta, azzal gyakorlatoztak. Éles rakéta csak lövészeten, vagy háborúban találkozott az indítóállvánnyal. (Így biztonságosabb a csapásmérő rendszer...)
Azt gondoltam,hogy az erdoben gyakorlatozni lehetett, van ott egy nagy tisztas bennt.Ott ki lehett probalni a raketa felallitast a hordozojarmuvel, is, utana meg vissza a laktanyaba.Jo, de akkor ahordozojarmuvek nem voltak ott, csak a raketak, ha gyakorlatozni akartak at kellett hozni a gepeket mondjuk Szentesrol? Szombathelyen amikor voltam, akkor volt mellettunk, egy gyakorlo ter, oda mentunk terepvezetesre, nem messzire tehat.
Ezek szerint átnevezték Petőfire. Az én időmben Táncsicsnak hívták. Már értem, miért tűnt el a 3. kapu fölötti felirat. A Füredi I elvileg évente egyszer látogatható. Minden május utolsó péntekén nyílt napot tartanak. Én tavaly voltam, képeket itt találtok:
Ez volt az. Az 1. helikopter leszálló és gyakpálya nem a rakétásoké volt, a helyőrséghez tartozott. A 2. dupla kerítés ... közte technikai védelemmel ellátott nyomsáv. A 3. a Petőfi laktanya, ma is aktív "Füredi I". Az 5. rakétatárolók központi fűtéses betonépületek voltak. A mérete passz, hülyeséget nem akarok írni és csak 1* volt módomban látni a lebontás előtt. A 6. erdő nem tartozott a laktanyához de honvédségi terület volt, kiépített betonutakkal, vezetési pályaként, valamint a töltés gyakorlására kialakított területekkel. (szintén lebetonozva) Amikor kimentek gyakorolni zárták az erdőt. A 7. a Füredi I. hez tartozó kisegítő gazdaság. (~disznótelep) Mostanság kutyamenhely.
ha jo szamolom, akkor:18 db(6 osztaly)+a dandar 6 db, akkor az összesen 24 db inditoallvany. A kerdes ebbol ebbol mennyi a Scud B, es mennyi a Frog?Csak a dandarnak volt Tapocan Scud-b je, mert akkor kijön a müvelet, harcaszati raketara ekkora db szamra 107 db raketa.
Ki tud pontos információkkal szolgálni a néhai MN 9983 Kaposvár, Füredi úti bázisról? (Nem tudom, hogy a beceneve "Füredi I." vagy "Füredi II." volt-e?) A laktanyát szigorúan őrizték és a gyakorlótér mögött egy belső, magas téglafal zárta el az ott tárolt rakétákat ( Luna, Luna-M?), amelyeket "százlábúak" hordoztak és a sorállományú kezelők gyakran szereztek marásos sérüléseket a salétromsavas kerozintól. Az alakulat parancsnoka a 80-as években - ha jól tudom - Dr. Panics Gyula mk. ezredes volt. Magas volt a legénységhez képest a tisztek aránya, és úgy tudom, innen települtek ki trénnel (minden év? tavaszán) a Karakum sivatagba éleslövészetre. Szeretném tudni, pontosan mi volt ennek a kis létszámú, de fontos alakulatnak a hadrendi besorolása, elképzelhető-e, illetve valós-e a hír, hogy a rakétái felszerelhetőek voltak nukleáris töltettel, amelyet a köfalon belül (ennek kicsi a valószínűsége) vagy egy másik (Börgönd, szovjet?) bázison tároltak? Igaz-e, hogy a rakétákat 30 percen belül é-olasz területekre, pl. Milano környékére lőtték volna ki, mielőtt a Magyar Néphadsereg - a szovjet légideszantok érkezése előtt - megkezdte volna a 24/48 órás halálmenetét az adott terület felé?
B.sárkányhoz, elvileg a sorállományú őrség sem tudta mit tárolnak ott. Honvédségi terület stb. feliratú tábla jelezte idegenek részére hogy rossz helyen járnak. Ponyvázott járművek a föld alá mentek, külső őrség volt, + járőr, nyomsáv, kerítés fény és hangjelzéssel ellátva. Nos ezt hallottam. Jó lenne tudni most mi van ott, s persze képek.
Nagybajom, Böhönye környékén van-e látható dolog???
Ki hallott Bakonysárkányról??? Karhatalomnak volt anno vmi bázisa ott. Asszony faterje említette hogy mindig odavitték aki büntiben volt, szolgálni pár napra hétre.
Mesélte az öreg hogy Gyálra szokott kiírni 1-2 db T-?? harckocsit Szentendréről ha gyakorlatoztak a növendékek. Bakonyba, Veszprém környékére sokat vittek titkos iratokat borítékban. Faggatom majd.
Ok nem írok többet. DE lehet,hogy elvétettem egy kétt hibát,a helyes írásomal, De a nevem nem MIKU !! hanem MIKI. És én írok rosszul.?? De ezt ne vedd sértésnek. !! nem azé írtam. VOLT KATONA nézd meg az e-mailedet. : ) oda írtam.
Na majd utánanézek. Valami fotóm is van a vonatból. A megállókból majd kikövetkeztetem pontosan merre is van, amit láttam. Aztán kiderül egyről beszélünk-e. :-)
ebben van valami, csak a benzinesnel is lehet apro trüköket csinalni, amit niva tulajdonosok csinaltak:a gyujtaselostot be kell burkolni nejlonnal, az mar segit, azoknal a nivaknal ahol eleltronikus gyujtas va, ott nincs forgo gyujtaseloszto.De a viz problema, mert a genertor lennt van, tovabbra is, az kaphat vizet.
Akkoriban -anno .... - még nem volt vasúti "iparvágány", csak a Mátészalka-Vásárosnamény sokadrangú útról, Szalka felől jövet, közvetlen Ópályi előtt balra egy behajtani tilos. :-)))
Sajnos a műholdastérképet nem sikerült beillesztenem, de remélem egyről beszélünk.
hogy erted a viz alatt is?rovid ideig ha belemesz es nyomod a gazt nincs gond, mindegy melyik motor?niva is le tud kuzdeni patakokat, atfolyasokat, stb. Ha hosszu ideig tartosan a viz alatt haladsz-akkor meg kell egy kulon cso, lasd harckocsik viz alatti atkelese, ahol egy nagy 3m-es csovon megy be a evego a motornak+szemelyzetnek+megy ki a kipufogogaz. De azt tudni kell hogy paran otthagytak mar emiatt a fogukat a Dunaba, harckocsiban belul...ehhez kellenk meg buvarok is, ha lealll a motor vmi miatt, akkor ratesznek egy vontato drotkotelet es a partrol egy masik tankkal kihuzzak.
Vitatkoznom kell Veled, kedves Volt tüzér. A kerítésben bizony áram volt. A mai GEarth képeken nem látszik, hogy három kerítés futott körbe, és a középső drótjai szép porcelán szigetelőkön voltak rögzítve. Egy szóval nem mondtam, hogy Érden is almaz lett volna, de azt viszont igen, hogy mindkettőt ugyanolyan (5e63) típusú számítógép működtette. (Mindkét helyen dolgoztam) Sőt, a pori lelke is ilyen masina volt, de nem csoda, mert az oroszok többcélú gépnek fejlesztették ki, és a képen látszik egy-egy fogantyú a "fiókokon". Na, így lehetett másik programot "futtatni": csatlakozókat le, fiók ki, másik fiók bele, csatlakozók vissza... Erre olyankor került sor (a vektornál) ha valamelyik osztálynak mehetnékje volt ;) , és elköltözött a helyéről. Ekkor ki kellett számolni az új koordinátákat. Az almaz-nál ritkább volt az ilyen beavatkozás, talán egyszer kellett belenyúlni a programba emlékeim szerint, de én nem a kezdetektől voltam ott. A korra (és az akkori hadvezetésre ) jellemző, hogy az almaz nem tudta a vektor adatait fogadni, mai kifejezéssel: nem voltak kompatibilesek egymással. AT sem kellett hozzá, két kolléga annak idején egy XT-re írta meg az egész programot, persze akkor már a kijevi elöljárót nem kellett, hogy tájékoztassa a rendszer, szóval egyszerűbb volt...
Ha már... akkor kötözködjünk. Magyarországon nem volt rakéta elhárító rendszer. Azt az orosz is maximum kettőt tartott fent, mindkettő a hadászati rakéta indító berendezéseit védte. Érdekes, Moszkvát nem védték olyan keményen. Ez a karikában lévő objektum az LRP (Légvédelmi és Repülő Parancsnokság) vezetési pontja volt. Onnantól kezdve működött, ahogy a cég kiköltözött a Gellért-hegy alól. (Kifliház, "SZIKLA") Ez ráadásul nem Budapest védelmére szolgált, hanem ott székelt a teljes magyar légvédelem vezetési pontja.
A legfelső egy híradó anyag raktár. A középső pedig a REAK Repülő Anyag Ellátó Központ lehet nem biztos) de ott valahol volt a polgári védelemnek is valamiféle raktára is. Az LRP vezetési pontján a magasfeszültségű kerítés marhaság. Ez akkor épült, amikor már senki nem merte megkockáztatni, hogy valamelyik idióta katona a haza nem engedés feletti bánatában felmásszon a kerítésre. Abban a kerítésben egyszerűen behatolás érzékelő volt. A nagyfesz. kerítés csak azért terjedt el, hogy a kívácsi katonák ne baszogassák a berendezést. Az ALMAZ rendszer stimmel, de Érden nem ilyen volt. Ott Vektor-2 VME rendszer volt. A rendszer kapacitása mai számítógép nyelvre átültetve kb a régi AT gépeknek felel meg. Az én PDA-m teljesítménye például veri ezeket.
Érdemes. A lőtéren nincs semmi. Bár ha viszel egy fémkeresőt, akkor rengeteg lövedéket találhatsz. Onnan az utolsó téglát is elhordták hasznosításra. A hajdani kerítés betonoszlopai csak azért maradtak ott egy darabig, mert az oszlopok tövén egy hatalmas beton buci (nem Stohl András) volt, vagyis az oszlop egyszerűen hasznosíthatatlan volt. Az URH adóház megnézhető (én valami két éve voltam ott utoljára. Különféle kutyákról szóló tábláknak nem kell hinni) de odabent csak egy kibelezett trafóház, néhány rádióskocsinak épített földfedezék van, meg a kicsi készenléti épület. Az RH adóházat valamelyik mobilos cég használja. Mivel ott volt egy hatalmas antenna árboc, egyszerűen felrakták rá az antennáikat. A kapu be van zárva, de hogy lenne ott valami személyzet, azt nem tudom. Bemászni viszont lusta voltam. A harcálláspontot a HM valami cége őrzi, bár a közelmúltban szó volt róla, hogy eladják. Azt ugyan még csak elképzelni sem tudom, hogy mi másra lenne jó, de ha valakinek kell, hagy vigye.
Sorrendben: A legfelső kép a kislóki lőtér. A terület magyar volt, de mindenféle építmény és berendezés az oroszé. Tudni kell, hogy Sárbogárdon egy T-64 (és később T-80?) típusokkal felszerelt harckocsi ezred állomásozott. A lőtér is nekik volt kiépítve. Bár a mérete miatt csak gyalogsági fegyverek használatára volt alkalmas (maximum nehézgéppuska) mégis harckocsilőtérnek volt berendezve. A lőtér épületben a torony két oldalán volt 4 - 4 harckocsi ringató, aminek a jobb oldalán 4 darab BMP-1, a bal oldalán pedig 4 darab harckocsi volt elhelyezve. A méret miatt egyébként csak fedélzeti géppuskával és betétcsővel lehetett ott lőni. A képről egyébként lemaradt a lőtér déli része, ahol annak idején kézigránátot dobáltunk, illetve robbantgattunk. A következő kép a 104. lérak ezred harcálláspontja. Ott települt a mellé szervezett 4.? Rt. zászlóalj is, és a képen látható dombok, fedezékek az Rt. zászlóalj helyi századának lokátorait tartották. Ott egy K-66 komplexum volt 2 db 5N87? és 3 darab PRV-13 rádiólokátorral. Ennek a vezetési pontnak a támogatására épült egy RH és egy URH adóállomás, amiket a következő két képen láthatsz. Ha valamelyik képen kiszúrsz egy bazi nagy antenna árbócot, az volt a RH adóház. (negyedik kp egyébként)
Bicske felől jártuk végig a vonalat, idén Vértesacsától Pátkáig.
Mire gondolsz, mint "vakvágány"? A kiágazásnál lévő védőcsonkára?
A képen látható szolgálati hely neve "Ásványbánya iparvágány kiágazás".
A képen a bal oldali vágány az átmenő fővágány, hátam mögött Bicske/Lovasberény, velem szemben Pátka. A jobb oldali vágány vezet a lőszerraktár felé. Emellett van egy oldalrakodó, ami akár lehetett harckocsirakodó is.
A rakodó melletti vágány egy ütközőbakban végződik, az előtte lévő váltó (védőváltónak hívják) alapállásban ebbe az ütközőbakba vezet. Feladata, ha esetleg a lejtőn legurul egy befékezetlen jármű (szaknyelven: megfutamodik), akkor ne veszélyeztesse a fővonal forgalmát. (OFF Egy emlékezetes, nem túl régi járműmegfutamodás itt. ON)
Az alsó karika, ahogy már mondták, Budapest egyik rakétaelhárító rendszerének része. A középső karika laktanya és lőszertár. A harmadik karikára nem tudom a választ, de innen nézve valami gyakorlótérnek tűnik (márcsak a szomszédos laktanya, meg az őrsáv miatt is).
Ami kimaradt a képedről, de ott van hozzájuk közel:
-Egykori minisztériumi légópince, mostanság PV légópince a föld alatt:
Hajmáskéren az orosz lőszerraktárnál a képeken látszanak nagy háromszög keresztmetszetű mőldkupacok. Ezeknek mi a funkciójuk? A köztük levő kaktárakat védték robbanás esetén, vagy ezekben is volt valami? Charlie21 képén látszik sok sánc, ezek is robbanásvégők voltak? http://marvell.index.hu/imgfrm/3/3/6/1/BIG_0001953361.jpg
Tároltak itt valamit a föld alatt is, vagy csak abban a néhány betonoszlopos épületben voltak anyagok, amik a képeken látszanak? Üdv, Berci
meg valami a gazhoz---ha autopalyas utazoautod van, pl 1,6 l, 100 loero vagy folotte, kulon jo hogy ha van gazuzemed---ket es felszer olyan messzir el tudsz menni minta sima benzinesek egy tankolassal, ha mindket rendszer teli van.A turbodizelek tenyleg megelegszenek 4-5 literes fogyasztassal, de nezd meg a kocsi arat...mennyibe kerul a benzineshez kepest+utana s zervizek hozza, mert mas olaj kell, hozza, stb.Erre msot jonnek ra nyugaton, hogy ez a gaz technologia megsem olyan rossz, a dizel is szenyezi a levegot a koromkibocsajtassal foleg. Terepen mondjuk bizonyos heylzetekben kell az ero, de ott hogy mesz tobbet szamit---tehat a gondolkodas, mikor veszed el agazt, mikor adsz gazt. Ero, akkor kell ugyis a motornak, ha valamit huzol magad utan---nehez utanfuto, ilyesmi, aminek nagy a legellenallasa. Gazuzemu autot ha veszel, tobbfajta gazrendszer van, nekem szemely szerint algjobb, amikor te kapcsolod egy kapcsoloval hogy gazzal, mesz vagy benzinnel, hutoviztol fugggetlenul,ezzel sok benzint megtakarithatsz, mert a motor akkoris megy es megvan a ford. szama, akkor kapcsolhato neki a gaz, megha a hutoviz hideg is, ellentetben azzal a verzioval, amii nezi a hutovizet, es ha za eleg meleg akkor atkapcsol automatikusan, addigra sok benzin bemegy.Egyrekell vigyazni, ha telen laellitod, at kell allitani benzinre, mert reggelre befagy a reduktor, es nem indulsz el, csk nagy nehezen, mire a tapszivattyu feltermeli hatulrola motorba a benzint, este benzin uzemmodban kell leallitani ennyi. Az audis megszivta volna, mert az a2-esek kasznija is!!!+futomu elemek!!! is alubol volt, ott javitas nem lehetseges, csak csere!!!Mert alut viiszhuzni, es hegesteni is nehez, sok muhelynem is tudja, mert nincs hozza hegesztotechnikaja, a Ladan meg csak viisza kelltt volna hajlitani a vadracsot+a vonohorgot
Az alsó karikára tudom a választ: az OLP központi harcálláspontja (almaz-rendszer, ha ez mond valamit...) volt, a 90-es évek elején szűnt meg. Körben 2 szögesdrót, áram a középső kerítésben, harapós kutyusok, meg amit akarsz ;) A föld alatt meg izgi dolgok, na meg az ifjúságom egy része :( Ma sem kihalt, valahol korábban azt hiszem említették már itt.
Ilyen számítógépek adták az intelligenciát a rendszernek (nemcsak ennek, ilyenek voltak Érden is) Ma persze már a PDA-mnak nagyobb a számítási tudása, de a célnak akkor azért megfeleltek. Ha meg a megbízhatóság a fontos, még mindig ilyet választanék ;) csak kicsit sok áramot fogyaszt...
ez egy örök tema---jo e a gaz a motornak vagy nem--kornyezetvedelem szempontjabol jobb, penztarca szempontjabol is jobb, mert hiaba a többletfogyasztas--olcsobb most meg a gaz.Regebbi motoroknal lehet gond, a gazzal, ott anno motort is 91-es 87, es üzemannyaggal terveztek, mert akkor olyan volt meg csak szinte--ott beleszamoltak azt hogy olmozott volt a tuzeloanyag, ezzel noveltek anno az oktanszamat olommal, es az tudta kenni a szelepszar szimmeringet, amikor szivta be a motor az uzemanyag levego kevereket. Mai motorik, meg meg jol is jarnak gazzal, mert szarazabb a gaz, igaz erotlenebb lesz a motor, mint benzinnel, viszont benzin hideg motornal, lasd automata szivato--nem eg el, amikor hideg a motor, hanem lefolyik a hengerfalon es felhigitja a motorolajat.
"Coop" kérdésére a következőt tudom válaszolni, ha jók az információim:
1: A Kislóki lőtér maradványa (régen orosz lőtér volt a sárbogárdi orosz Hk. ezred? itt hajtott végre lövészetet a löveggel párhuzamosított géppuskákkal) amúgy ha jól tudom gyalogsági lőtér volt.
2: A 104. lérak ezred és a mellé rendelt Rt zlj. harcálláspontja, valamint a helyi szd. eszközeinek területe. (Szarvaspuszta).
3: Ha jól tudom a 104. lérak. ezerd HÁP, híradó biztosítását végző hír aeg. objektuma.
4: Halvány fogalmam sincs, pedig jártam arra felé.
ha jot akarsz magadnak, benzin gazosat vegyel-ez igaz amugy a nivara is, mert különben benzinkut is kell hozza.... En Nivara gyujtok egyebkent...mert olcso hozza az alkatresz, relative jolegyben van, nem kerulnek annyiba mint a nyugati gepek, es ki lehet vinni terepre is, nem kell felteni hogy megkarcolodik, letörik a tükör stb....telen meg leht huzgalni vele az utcaba a többi többtizmillios-- idezojelbe csodaautot---es plusszba otthon is lehet meg szervizelni, nem kell a szervizhienakhoz vinnni---csak ellrettento pelda 2002-esVW Passat szervohibajat nem birtak megcsinalni, pedig szakszerviz... Ehhez van egy jo tortenetem,Margit hid delutani forgalom, feherlada niva elol gallytoro elol hatul-ahogy az kell--ratapadva hatulrol egy agyonszolariumozott no, roskadsig arannyal a nyakaban, egy alu A2-vel, fektavon belul, es meg villogtatott is, hogy lassu a Niva, no comment..nem tudja, ha nekimegy a no, o hizza a rovidebbet
Szia kis uazos miki, uaz 469(parancsnoki) erdekelne?Mert van meg az elodje a csoros uaz, az is kemeny gep. vadasztarsasagok vettek belole sokat, csak ok le is harcoljak az a baj. Fogyasztani szeret az Uaz, 14-22 l per 100 km lazan bemegy neki a motorba. Ezert atalltak a vadaszok a Nivara, de azok nem esznek annyit, csk olyan 8-15 l kozott szazon, visszotn nem lehet annyira küldeni oket terepen mint az uazokat, kicsit finomabbak.
nem tudom meg kell nezni, hogy nyitva van e a bolt--mert ott van az uton ha mesz Marcaliba Böhönye felol, parkolo odebb van--alcahalot tartoval , kis satrat(terepszinu), meg nagy satrat is arultak(zold), en vettem is tüluk, kb 100 negyzetmeter alchalot, anno, meg het kis satrat, meg egy nagy satrat, alu kerettel
Mezőfalván ott volt az összes légvédelmi rakéta és tüzér technika. Volt jócskán csöves tüzérségi eszköz. Rengeteg műszaki munkagép és ponton. Volt bőven hídvető harckocsi. Különféle rakéták (még most is van jó néhány). Helikopterek. A különféle légvédelmi alakulatoknál használt járműtechnika, értsd rakéta szállító, töltő és más kiszolgáló járműveket. Volt egy halom különféle busz, és egy csomó KrAZ tartálykocsi. Ott ácsorgott egy halom VS FUG. Viszont ami neked kellene, az ott nem volt. Ráadásul ott alkatrészt sem lehetett kapni. Járműtechnikát Celldömölkön és Mátyásföldön tároltak, stb....
Nemrég meg akartuk nézni a vár barlangot, mert úgy tudtuk, hogy már nemcsak a labirintusból látható, hanem a szikla kórházból is kiviszik egy sétára az embert. Hát sajnos csak a korházat láttuk, a barlangból, ami miatt mentünk, semmit. A korház múzeum egyébként érdekes, de a János kórház szégyenére nagy a kosz, nincs felszerelt WC (nem tudom az ANTSZ ..., na mindegy). A csoportunkban voltak civil hivatali emberek is, akik azt mondták, h az egész múzeum engedély nélkül megy, azért nem mutatják már a barlangot. Akit viszont a korház érdekel, az menjen, mert megéri. Aki meg tudja, hogy lehet a barlangba bejutni, írja meg.
A laktanya még megvan. Odabent meg hatalmas koszt és kupit találsz. Mellé rengeteg használhatatlan vegyivédelmi hulladék. Technika már nagyon kevés van. Még némi helikoptert találsz, és már szinte semmi.
Engedtek volna, de az esetek többségében késő este jártam náluk. Nappal szarakodtunk azzal, ami volt, és amikor bedugult minden hazai forrás, akkor vettük elő az extra lehetőségeket. Némi telefonos kavarás a testvéralakulathoz, és hamarosan szóltak, hogy mehetünk. Odamegy az ember késő este, a már elég rendesen ismert orosz technikus vár a kapunál, együtt bemegyünk a komplexum TASZT kabinjába, és lehetett válogatni. Maga a technika a képen is látható bázisnak a 811-es főúttól legtávolabbi sarkában volt, vagyis a kép véleményem szerint pont azt a részt ábrázolja. Egyébként meg kell mondjam, mindig nagyon szívesen segítettek. Szakemberrel is, ha kellett, alkatrésszel meg pláne. Mindössze egyetlen alkalommal nem jártam náluk eredménnyel. Nekik itt Magyarországon az M1 Volhovjuk volt, ami már nagyjából ugyanazt tudta, mint a későbbiek, csak az adóberendezés nagyfesz tápegysége még a Dvinából származott, tehát még másféle elemekre épült. Nekem éppen egy stabilizátor cső kellett volna, de nekik olyanjuk akkor még nem volt. Erről a különbségről akkor már tudtam, hiszen 1979-ben Asulukban egy M1-es Volhovval lőttem, és amikor először bementem a kabinomba, meglehetősen meglepődtem. Többet szerencsére már nem is nagyon találkoztam azzal a technikával, csak Lóberényben, akkor sem volt bekapcsolva.
Érdekességképp említem,hogy ennek a B-302 -esnek az alsó szintjét 2m magas talajvíz borította 2004-ig.Miután kiszivattyúzták,kiszárították és úgy ahogy helyreállították a berendezéseket,látogatható.Ha megnézed sweethome képtárát / 5212.hsz./ ,a 301-ről rengeteg képet találsz,amelyek az ősszel készültek.Sajnos a Harnekopnál nem lehetett fotózni a bunkerben /mi sem értettük,miért...?/ ,ott csak a felszínen készült egy-két kép.
Ennek a lőszerraktárnak (meg még a fene tudja, minek) az oltalmazására az orosz 1979-ben még ott tartott egy SZ-75 M1 Volhov közepes osztályt. Tudomásom szerint a technika nem volt telepítve, de ha mozdulni kellett, akkor igen gyorsak tudtak lenni. Én néhányszor ott jártam alkatrészért.
Igen ez Lovasbereny mellett van. Nem hiszem, hogy be lehetne menni mert mindig van nemi aktivitas ott. Hosszukas szines dolgokat latni ott, talan kontenerek.
Pusztazamor es Etyek kozott is van valami gyanus maradvany de arrol most nem talalok fotot.
Tetszik ez a topik mert mindig is lenyugoztek ezek az elhagyott epuletek. Valahogy felelmet keltenek. Emlekeztetnek Csernobilra is es mintha megmutatnak milyenne valna az altalunk epitett vilag az emberiseg nelkul...
Ahol eddig jartam:
- Tolna laktanya, most gimnazium es idosek otthona de a hatso reszen meg lathatok a regi epuletek is - Cegled loszerraktar (Cegled-Tortel kozott feluton deli iranyban), szinte mar teljesen szethordtak - Cegled belso laktanya, most lakoteleppe alakul de pl. a regi boltban meg van egy rakas regi lom es itt is van jopar regi epulet, mozi, uszomedence
Felulrol megcsodaltuk a kunmadarasi es csakvari reptereket. Csakvar mellett talaltunk egy masik talan legvedelmi bazist is:
Igen biztos ő volt nálunk még fő hadnagyi rangban!Kemény erős fizikumú ember sport foglalkozáson mindég focizni kellett 8-11ig egyhuzamban mindenki kiborult de Ő vidáman futott persze megmondta milyen b.....sz katonák vagyunk !Nem vagyunk képesek egy meccset végig játszani!(3 órát!)Útólag már más a véleményem mint akkor, csak becsülni tudom mert keménysége ellenére kiállt a katonái mellett és segitőkész volt!És milyen az élet alig vártam hogy még katonát se lássak az életben 30 évet dolgoztam mint polgári alk. Mfld-ön onnan jöttem nyugdijba!Üdv Gyula bácsi!
A három közül egyedül Zuggó őrnagy neve ismerős. Ő nagyon hosszú ideig Debrecenben a lérakos tiszthelyettesi hallgatói század parancsnoka volt. Ott tanult kollégáim sokat meséltek róla, de már nem emlékszem ezekre. Off: Akartam írni egy e-mailt, de most nem az otthoni gépem előtt ülök. Majd a hétvégén. On.
sziasztok,, a szellözőkhöz lentről kell menni ,kereszteződés utána objektum utána parkoló sziklafallal utána még vagy 400 méter és az első ösvény fell jobra .de tényleg meredek.
Azóta ment a ranglistán felfelé lehet hogy ö nem ment Debrecenbe mert úgy tudom oda ment az iskola.Sebök Tömpe Zuggó sajna a többi nem jut eszembe nem ismerősek?Üdv. Gy. b,
Nekem van emlékem egy ilyen nevű alezredesről, de ő nem légvédelmi volt, hanem a CSRP valamelyik közvetlenjének a parancsnoka. Véleményem szerint nem fog senki bántani benneteket, mehettek nyugodtan.
A feljutas a tetejere a legyegyszeröbb ha elhagyod Lillafuredet, mesz Miskolc fele. ott jon egy atjaro, c alaku amina busz csak közepen fer at. azon atmesz es balra lesz egy kis ut felefele, gyalogut meredek, azon mindig mesz, koveted a jelzest.Azonban egyidio utan a hegygerincen kozeptajon elindul az ut vissaz Miskiolcra jobbra, na most ott kell neked leterni az ösvenyrol es balra bemenni az erdobe.Ha van iranytud akkor nincs gond, de en anelkul mentem, tehat fel a csucs iranyaba, kb 20 perc fennt vagy, lehet hogy eloszor a bagolyvarat talalod meg, onnan vezet egy ideig ut a dolka teto fele, tudsz menni a hegygerincen----a kastelly iranyaba es ott lesz kicsit lentebb a szellozo, meg a volt antennaarboc.Jobb ilyenkor menni--mert ilyenkor nincs gaz, meg zöld sem.ha kozvetelenul a totol akarnal felmenni, ott nagyon meredek a heygoldal.Elvileg fenntrol viisza tudsz le menni a szeloozohoz, szerintem nagypolc is itt ment le fenntrol.
Köszönöm a bő információt sajnos egy barátom van aki ott volt egy ütegben velem mint gk,vezető én meg K kabinos.Itt is lakik a XVI, kerben ahol én is .a többiekről semmi hír !Az osztály PK Ilikman szds. volt hátha beugrik valakinek valami emlék!Láttam itt az ott keszült fotókat megismertem az épuletet siralmas de a mai rabló időkben mindent elvisznek!Lehet hogy jobb ha többen megyünk ? Üdv. Gyula b.
Ez egyébként <a href="http://maps.google.com/maps?f=q&hl=hu&geocode=&q=Constanta+ro&sll=37.0625,-95.677068&sspn=47.617464,81.5625&ie=UTF8&ll=44.379699,27.874546&spn=0.084533,0.159302&t=h&z=13" target="_blank">itt van.</a>. (saját kép)
Én a helyedben nem várnék a nyárig. Addigra mindent elborít a bozót. Még áprilisban kinézel egy száraz hétvéhét, és elmész. Akkor még majdnem mindent látni. Lámpákat vigyél. Fényképezőgépről se feledkezz meg.
A CSRP parancsnoki épület mellett fel volt állítva egy MIG-17 repülőgép. Ez a vacak annak az oszlopa. Képzeld el, hogy kibeleznek egy gépet, hátulról beledugnak egy vastag csövet és azt felszerelik erre az oszlopra. Ha a 6-os főúton Dunaújváros alatt jársz, akkor a kisapostagi repülőtéren látsz egy ugyanolyat.
Gyula! Találtam a saját fórumunkon egy kortársadat. Ő a kiképzés után a dunaföldvári osztályhoz került, és 1962-ben volt is kint Asulukban lőni. Börgönd érdekes karriert futott be, miután Te otthagytad. Jó darabig ott volt a LKK, de ott volt a 11. ezred egy harci és egy technikai osztálya is. Na de ezt gondolom, tudod. Pontos dátumokat hagy ne írjak, mert nem készültem fel rá. Valamikor (talán 1969-ben) az LKK elköltözött Debrecenbe, a szakmában nagyon sokaknak azzal a laktanyával vannak közvetlen emlékeik. Hogy a hatalmas laktanya ne maradjon kihasználatlanul, felállították és oda telepítették az egy szem csapatrepülő parancsnokságot, a közvetlen alakulatait, és egy könnyű szállító helikopter ezredet. Mikor én 1978 - 1981. között ott voltam, akkor éppen KA-26 és MI-1 gépeik voltak. Ekkor az eredetileg odatelepített két lérak alakulat már csak utalt (vagy inkább utált) szerv volt. 1981. január 12-én 20.00 órakor felkerekedtünk, és a harci osztállyal feltelepültünk a Pilis csúcsra. A laktanyától Fehérvár felé lévő tüzelőállást ekkor adtuk fel. Én még abban az évben májusban voltam ott némi gépjármű anyagot elszállítani, de aztán hosszú ideig semmi. A területet hamarosan átvette a fehérvári 5. hds. pság, akik a hajdan meglévő 4-5-6. indítóállvány helyére építettek egy megerősített tartalék vezetési pontot. Azt használták is, amíg az 5. hds. létezett. Mikor azt felszámolták, akkor már nem volt értelme a vezetési pontnak sem, az utódnak meg nem kellett. Mikor a repülő parancsnokságot felszámolták, akkor a börgöndi technikai osztályból az ország legnagyobb zászlóalja lett, mert a laktanya és a repülőtér fenntartására, őrzésére elég komoly állományt kapott. Az az alakulat is otthagyta valamikor 1996. körül, ugyanis a technikai osztályt áttelepítették Mezőfalvára. Onnantól a területet egy ideig még őrizte néhány katona, de annak már nem volt sok értelme. Én előző év nyarán voltam ott utoljára, meg ősszel egy repülőnapon, de sok normális dolgot nem láttam. Mindenütt rom, gaz és bozót. Talán csak a repülőtér van valamennyire rendben, de azt egy fehérvári repülő egyesület használja. A laktanyába egyébként be lehet menni, nem őrzi senki.
Szia! A tiszti lakótelep mögött a határban nagyon magas rejtháló vette körül én nem voltam ott csak láttuk meg az ott szolit adó örség mesélte hogy ott mivan de látszott a hálon keresztül mikor felemelték a szivarokat!En a tiszti étkezde mellett levő épületben voltam az volt az iskola de agyakorlati okt. az bent volt a beton keritésen belül egy beton placcon volt telepitve persze össze zsúfolva közel egymáshoz!A Börgöndi forumon is irtam valaki kérte de azóta semmi válasz!Üdv.Gyula b.
Szia KT 1! Véletlen olvastam hogy Börgöndön jártál és siralmas az állapot ! Én 60-62-ig voltam a2900 -án az iskola volt rakéta kezelő meg stb. onnan mentek okítás után SZU-ba éles löni aztán haza az éles telepekre! En szerencse ott maradtam!! Valakinek láttam az ott készült fotóit hát lehangoló! Gondoltam elmegyek a nyáron már ha addig lessz még valami látnivaló!Üdv. Gyula bácsi.
Sziasztok! azt szeretném kérdezni,hogy a lillafüredi tónál lévő szikla tetejére hogyan lehet feljutni,és merre felé találhatóak pl az örtornyok szellőzők stb SOS nagyon fontos lenne mert holnap kilátogatnánk!! SEGÍTSETEK!!!!!!
Elméletileg április 01-én, és ez nem áprilisi tréfa. De addig úgyis fogok hirdetni, mert némi segítségre lesz szükség. Mindent meg fogtok tudni időben.
igazandibol ebbe nem mennek bele-----a fold alatt ha inditoallas (silo) van, komoly technika rejtozik benne---itt gondolok a hajtomu gazok elvezetesere is, szervizalagutra, uza. tolto csatalkozasokra, stb, s ez mind a fold alatt---anno lehetett venni az Usaba földalatti raketabazist----a Titan(ballisztikus raketa-megszunt a programm) program raketaihoz tartozo inditoallasokat-ujgazdagonak-mert mindegyik raketainditohoz tartozik ovoheyl, meg foldalatti iranyitokozpont, szervizalagut. S ezek raadasul ABV vedettek voltak, paran vettek is, felelmbol, az egesz termeszetesen beton es melyen bennt van a fold altt
Szerintem attól még lehetett Magyarországon siló,hogy soha nem volt benne semmi.
Olyan megfontolásból ha véletlen mégis kell bele tenni valamit ne akkor kelljen megásni neki a gödröt.Szerintem egy gémeskútból is fel lehet engedni egy ballisztikust:)
Kaposvaron volt a füredi 2 laktanya, azt hiszem, mozgo raketatehnikai bazis volt----megszunt, ott voltak legvedelmi raketak anno---azokat ott is szereltek, ileltve szervizeltek
Figyelj már ide Koma! Silóból az orosz az interkontinentális - ballisztikus rakétáit tervezte alkalmazni. Azokat meg nem vitte ki az országból a kubai balhét kivéve. Még az NDK-ban sem volt olyan eszköz, amiket silóban tartott, pedig az az ország lényegesen jobban volt eleresztve nálunk. Van egy weboldal, ami a Nagy Szovjet Birodalom területén található ilyen objektumokkal foglalkozik. Ha ráérsz, keresd meg. Mindenesetre a közhiedelemmel ellentétben viszonylag kevés siló volt még az orosznál is. Nálunk meg nem volt egy sem.
Itt, a közelemben termocement robbanófejjel ellátott ballisztikus fegyverek ? Brrrrr ! :)
Azzal a gondolattal már kezdek megbarátkozni, hogy ifjúkorom a rettegésben telt el 2 Nyeva és 1 Pecsora üteg között.. meghogy a 11. LGv.DD. és 1 Rt halálos sugarzásában... de még ezis ??? :)))
Hamár sugárzás... épp' most szervezünk egy motoros túrát Csernobilba... ! :))
Üdv. Silók témához, Taszáron szolgált cimbora mesélte hogy Kaposváron vagy mellette volt pár hetet ahol vmi egész érdekes dolgot őríztek. Anno nagy rakétákat emlegetett. Hétvégén ha látom a srácot megkérdezem mi volt az konkrétan, mire emlékszik.
Ha valaki készülne a Hajagra vagy észak magyarországi viszonylatban bárhová szóljon , szívesen csatlakoznék.
Az a helyzet hogy gyalogosan nem lehetne bejárni ezért legtöbbször quad vagy krosszal kell közlekedni és az már tilos sajnos.
Amúgy a parkőrök tesékelnek odébb,mindegy mivel vagy,ha lemész az útról gyalogosan akkor letaposod a védett növényeket.Már maga az hogy kijussunk felér egy desszantakcióval:)
Nem tudom miért de az összes laktanya épületet elbontották csak az alapzat maradt meg,azt meg erősen diszkriminált emberek felverték mivel lánctalpak voltak beöntve a betonba,gondolom a vas miatt...azért hihetetlen mit meg nem tesznek az emberek a pénzért,én neki se álltam volna bontani még egy légkalapáccsal sem.
Azért nem kell ilyen leoltón kezelned engem,meg sem próbáltalak meggyőzni hogy azok rakétasilók voltak,egyszerűen el tudnám képzelni formájuk alapján.
Kettő,tudom milyen silóról beszélsz mert nekünk is van négy majd küldök képet és fuss egy két kör tanulmányi utat hogy siló nem csak a termelő szövetkezetekben van.
Három,gondolom nem Te vagy a honvédelmi miniszter jobbkeze,hogy pontosan tudod mi van/volt az országban eldugva,de ne rágd magad amit tudunk az csak a töredéke annak amit nem tudunk és soha nem is fogunk.
Negyedszer,elnézést a hangnem miatt,csak igyekeztem a Te stílusodban írni...peace.
Elnézést, de bele kell javítsak: nemcsak ott. Pár hónapig volt szerencsém itt(Mo.), 4 siló mellett töltenem a napjaimat, stöbb feltöltésnél is jelen lehettem... tippeket elfogadok, hogy még hol lehetnek silók a tsz udvarokon kívül....:))
"ha látnád élőben,benned is megmozdulna valami,hidd el"
Elhiszem! :-)
A nagybátyád által említett nagy termekre írtad korábban,hogy betemették őket?Azért ha tudnál néhány képet csinálni a környékről,maradványokról,azokról a bizonyos sínekről a dombok tetején akkor talán könnyebben hozzá tudnánk szólni.Egyébként kik zavarnak el benneteket a területről?Vadőrök,erdészek,kik?Olyanról még nem hallottam,hogy egy nemzeti parkban ne lehetne sétálni...
Ne hagyjátok magatokat,itt komoly kutatómunkáról van szó! :-)
Nem is állítom én hogy atombombák voltak ott de azért fantáziálni szabad,és ha látnád élőben,benned is megmozdulna valami,hidd el,és ezek nem a lőtéren vannak,ez az általam linkelt képen az 54-es főút bal oldalán az erdő közepén vannak eldugva.A lőtér a jobb oldalon van és ugyanott voltak a laktanyák.
A legjobb az volt amikor elindultak a tankokkal a jobb oldali területre gyakorlatozni,szerintetek valaki kiállt az 54esre hogy vigyázzatok jönnek a tankok??Segítek.Nem.Egy jó pár zsigulin áthajtottak ami sajnos pont akkor ért oda:(
Nagybátyámék kimentek focizni az oroszokkal és mondta hogy levitték őket bazinagy földalatti termekbe ahol hegyekben állt a kaja meg a fegyver.
Apámék meg a dollingereknek(bocs ha nem jól írom) a vezetékeit csapolták egyszer majdnem vesztükre,de azóta is virít az öreg.
Vannak még a lőtéren rókalyukak is ahova a rossz kiskatonákat zárták le aztán felettük gyakorlatoztak,asszem kb 6db egymással egyvonalban lévő föld alatti bunkert találtunk a lőtér síkon ebböl 2be lehet lemenni szemlátomást tárazó bunkerek lehettek hogy ne kelljen bemenni vissza a bázisra hanem kint tudtak lőszert felvenni.
A tiszti bunker meg kb másfél km-re van a volt laktanya helyétől komoly pácélajtókkal,gondolom ha lövik a bázist ő még tud dobbantani.
Van még egy nagy tankúsztató,ez felett ívelt át egy híd amit leszakítottak.csomó kibetonozott lövészárok.
ennyit tudtam összehozni,ami be van keretezve az minde a bázishoz tartozott és most nemzetipark,tudjátok ez volt az ősborókás ami leégett nagyonrégen.
Talán rakétasilók is vannak,legalábbis sztem azok mert meredek magas dombok egymás melett és a tetejükön sínszerkezet mintha a tető elhúzható lett volna,persze ezek be vannak robbantva ezért is látszanak a sínek.
Hatalmas kiterjedésű gyakorlópályák.Sajnos googleearthben maszat még az egész környék semennyire nem lehet közelíteni így nem tudok képet linkelni de lehet nem véletlen maszatos:)
Az egész környékre tilos a belépés mondván "Srácok ez nemzetipark,tipli",mint utóbb kiderült a sétánkal elriasztjuk a ritka fészkelő madarakat.:(
Hát találtunk hüvelyeket ,fél puskákat,szétrohadt gránátok,lánctalpat,volt egy betonkeverő nem tudom milyen gépen volt kraz vagy ural de betonkeverőstől túrták rá a homokot,azt nem mi szedtük ki,de más kivette,pontos nevét nem tudom,amit az aknavetőből lőnek ki és szárnyas a vége,olyan fejeket,páncéltörőfejeket,ágyúhüvelyek.és elég sok sárgahomokkal mennyezetig feltöltött alagútrendszert,tisztibunkert,ahonnan a tankokat vezényelték a pályán domb annak a belseje is ép.
Szivesen kutakodnék de nem tudom hol induljak el.kellenének tervrajzok vagy valamik.Hihetetlenül hangzik de sztem az egyik legkomolyabb orosz bázis volt itt nálunk.Egy két ember a mai napig azzal az üzemanyaggal fűt:),de ő jóban volt az oroszokkal,csak én meg nem vagyok vele annyira baráti kontaktban hogy nekem kitálaljon mi volt és hol.
A Kis Strázsa-hegy oldalában van az ojjektum Esztergom Kertváros mellett.Ha kell koordináta,tudok adni...Funkcióját tekintve egy víztározó-vízmű bunker volt,és a hegy melletti laktanyát látta el.Egy kisebb központi helységből áll,ahol a berendezések,szerelvények voltak illetve ennek két oldalán vannak a nagyobb tárolók.
a péceli elhagyatott bunkerben mélyen vagy egy kb 1 méter vastag betonajtó amit szemlátomást megpróbáltak már kinyitni de jó pár éve senkinek nem jött össze a kinyitása :). van valakinek ötlete mi lehet mögötte?
Ezeket a vértestolnai objektumokat mi is tervezzük megkeresni a közeljövőben.Bár elég jó leírást adtak a megközelíthetőségéről /amit Te is olvastál/,esetleg dobnál fel egy gugli képet az elhelyezkedéséről?
Császár: nem tudtunk bemenni, mert épp paintball-oztak.
Szárliget: ez király volt, gondoltam felteszek néhány képet, de időközben megnéztem sweethome kolléga képtárát és benne van ez az objektum is. Gyakorlatilag ugyanazokat fotóztam amit ő, ha valakit érdekel nézze meg ott.
Ami talán plusz, az a kartonpapírra ragasztott objektumtérkép és szelvényrajzok (köszönet érte egy ismeretlen kollégának!).
Ezután kerestük a Vértestolnát Tarjánnal öszzekötő út melletti titokzatos objektumokat, amikről itt a fórumban is olvastam.
Korábban azt írta valaki, hogy több tíz ilyen kis 8-10m hosszú, 3-4m széles fehér csempével kirakott föld alatti helyiségek vannak.
Szerintem és helyiek szerint is csak egy van, azt meg is találtuk.
Itt van kép róla:
A képen is látszik, hogy ez nincs kicsempézve, meg nem is több tíz darab.
Visszaolvasva többször látok utalást arra, hogy több fórumtagnak van képtára.
Szeretném megkérni őket, hogy tegyék fel ide az elérhetőségüket, mert hasznos lenne tudni, hogy ha elindul valaki egy objektum fele, akkor mire számíthat.
Erre van egy jó sztorim. Társaság utazik autóval valahová. Valaki elereszti magát a zárt térben, az áldozatok felhördülnek, mire a tettes: biztos valahol kinyitották a silót. Na ennyit a magyarországi silókról.
Na itt azért álljunk meg egy pillanatra! Magyarországon nem volt siló. Legalábbis olyan siló nem, amelyikre most gondolsz. Nem mondom, olyan siló, amit a TSZ udvaron lehet találni, olyan volt bőven, de most nem arról van szó. "Olyan" siló nem volt. Meg most sincs.
Egyebkent amikor Taszáron voltam katona ott is volt HÁP, vadászirányito pont.Sajnos nem lehetett lemenni, rossz allapotban volt mar akkor, ez a laktanyában volt,nem a reptéren------a kettö külon volt egymastol, sajnos.3 km -es tavot sokszor legyalogoltam anno a repter es a laktanya között.
Fennt a tetön van járat, illetve vmilyen kijáratféle--azon kifer egy ember, de be van falazva, nagyon korábban tettem be képet(2006-2007 karácsony környékén), hogy nez ki...Ha van estleg képed erröl a silokrol tedd be, de az biztos, fix telepizesü atomraketaknem voltak Magyarorszagon, csak mobilok----Scud B, Frog, stb. Az biztos hogy betonoztak, mikor otthagytak, nem akartak a titkokat megmutatni...
kérdés,hogy mit értenek betonsilók alatt.Sajnos a helyi mendemondák országszerte hajlamosak rakétasilókról beszélni,magam is hallottam ilyen legendákról nem egyszer.Viszont Mo.-on NEM voltak ilyenek!Sőt,sehol máshol a volt szocialista blokk országaiban,az oroszok egyszerűen nem építettek rakétasilókat a Szovjetunión kívül.Persze nem mindegy,hogy ki mit ért silók,rakétasilók alatt...
ja és a dolog ami nem hagy nyugodni hogy (bükk)jávorkút környékén beton silók vannak ,állitólag 15-20 éve épultek.ezt azért tudom nehezen hinni mert gyerekkorom óta a bükköt járom és most ott is dolgozom. (de minden megeshet)..??
sziasztok , a sok érdekesség számomra az hogy mond mindenki minden dolgot ,persze érdekeseket de de nem tudni tudom meik lehet igaz vagy hamis .egy pár dolog az állitásokból pl:a tó alatt van -e valami vagy sem,.a palotaszálló és a szikla között van -e járat vagy sem,.egy állitás szerint még sok járat és még ki tudja mik lehetnek ,csak mikor a honvédek kivonultak befalaztak dolgokat pl:a járatot a hegy tető felé,a járatot a szálló felé és még stb. bent elég fura ahol én jártam a volt disco 70% ban kihasználta a belső teret de a méretéhez és a régi használati célhoz képast hiányoltam a gépházat ,a levegőszürő berendezéseket,a a vizellátáshoz szügséges egységet(50köbm-es viztározót)és persze a független aramellátást.tehát ezek valahól vannak..?? a vezető egyfolytába a lefalazás szindrómával volt elfoglalva,de még mindig számomra is ez a legreálisabb.de nem hagyom ennyibe az ügyet.
Tehat sok külsö objektum van ott amit en is láttam :örtornyok a Hámori To felé, szellözök, külsöantenna arboc a hegy tetején Dolka Tetö---meg a Bagolyvar, amit mar korabban lett ismertetve.
Nagypolc, te egy reg latott ürt töltöttél be a Sziklafotókkal, raadasul benntröl, mert mindenki(En is) kinntröl fenykepezte eddig, be sajnos nem juthattameddig meg. Mikre celzol, milyen furcsasagok vannak ott?En körbejartam az objektumot, sok külsö resze van, de mast nem vettem eszre, a lenyeg a föld alatt lehet meg most is.
Helló bodrostomi! vasárnap voltunm megnézni a szentistváni laktanyát,elég sokat változott a tavaly nyár óta a laktanya egész területén kivágták az összes létező fát max 1-2db maradt talpon.Mikor mentünk már messziről lehetett látni a kivágott fák miatt most úgy nézki mintha egy lakótelep lenne.
A három legénységi épület tűrhető állapotban van de a kerítés mentén vallaha egy gyakorló pálya lehetett ebből már csak egy fal látszik,mert a többit egy földmunkagép eltúrta a többi kisseb épület rossz állapotban van és a terep rendezés miatt elég nagy bent a zűrzavar, őrzés van erről egy tábla árulkodik meg az egyik nagyobb épületben tévét néztek az őrök,sajnos nem tudtuk meg,hogy mi lessz a laktanya sorsa valószínüleg bontás de hétvégén még elmegyünk oda megint és alaposabban szétnézünk lenne kedved eljönni???
Ezt sajnos nem tudom, de nagy valószínűséggel őrzik. Mindenesetre próbálkozni lehet, valaki biztos van a kapunál. (legalábbis régebben volt) Aztán vagy beenged, vagy nem. Én bent még nem jártam.
Ez a szegmens sincs jelölve a nagyfelbontású részben. A nagy épületek között valami barna kúpszerű. Vagy ez valami tsz-telep a faluszélen? Az előző linken látható térképen ez a rész nincs pirosítva. sch.
eggyet mondhatok erről az egész szikladologról érdekes és egyben titogzatos. érdekes dolgok vannak itt és körülötte az már biztos .kiváncsi lennék az igaságra egy emberre aki konkrétumokat tud és persze 100%
Több fotó is fellelhető róla a neten. A guglin csak a terület északi szeglete látszik, a torony árnyékának egy részével. Hihetetlenül nyomasztó látvány Hollóháza felett, vagy a füzéri várból nézve, mitagadás. Mintha valami idegen civilizáció terméke lenne. Délről megy oda az út, de az elején behajtani tilos van, nem pedzegettem. Túrázni kell arrafelé, úgy a közelébe lehet jutni, szomszéd csúcsokról pedig ügyesen "megvizualizálni".
Aktív, rakétatároló, a Szentiváni erdő, a Paradicsomos, és a Bárány-legelő között. Elmegy mellette az iparvágyány, ami a laktanyában végződik.
Gugli lefedettség nincs. A Győr légifotó-albumból zöld négyszöggel kitakarva. Egy nagyon részletes pdf-térképen amit a neten találtam, valamiért rajta felejtették, eszerint alaprajza jellegzetes lőszertároló komplexumot idéz, körbefutó utak mentén nyolc épülettel.
Szeintem nem érdemes feszegetni, van elég más cucc.
Errol mar en is hallottam, azonban meg senki nem volt ott lefotozni eddig, de több emlitettek mar ezt.Meg kell neznem, milyen ott a Google felbontasa...
A lehallgató tornyok nem ilyenek. De ez más téma. A gép egy fuji finepix s 5600. Ettől már van sokkal jobb is már de ez árban nagyon jó. 10x optikai zoom+ szorozva 5,1szeres digitális zoommal. Összesen 51x-es a max.
Ez egyaltalan nem kihalt laktanya, nagyon elo, söt.... Respect a kepekert...jok lettek, milyen fenykepezogep ez? Nagyon remelem, hogy nem az Echelon egy darabjat tettek le itt... Amugy van több lehallgato is, csak allitolag nem igy neznek ki....föleg a hatar közeleben kellene hogy legyenek...
Azért jók az ilyen gépek mert nem kell közel menni ha valamit le akarsz fényképezni. (az őr nem is gondolja hogy lefényképezted szalonnázás közben). :))
Igen, az Aranysasban vagy a Regimentben volt is egy cikk róla, bevásárlóközpont lesz a helyén. Azt tudja valaki, hogy mi lett a PG területén levő repülőgépekkel, egyebekkel? Üdv, Berci
De mire használhatták az ex BARS-okat? Sok értelme ezeknek a VSZ megszűnése után nem igazán volt. Ahogy elnézem, a NATO bázisok is kihaltak. Végűl is már technológia lépett be...
Ma kocsival a tököli reptér+Pestvidéki Gépgyár-komplexum felé jártam. A gyár jó részét lebontják, már kint hirdeti magát a megalakuló Airport Ipari Park.
A külső betonkerítést elbontották, prímán lehet fotózni!
Erre a terkepre mondom, hogy nem teljes. Az indiai kapcsolat sincs rajta, ami gondolom Kazak-Kirgiz-Tadzsiksztanon megy keresztul. Ez pedig a NATO tropo rendszere, Allied Command Europe:
De jo kis honlap! A terkepen meg csak kb a halozat fele van rajt. Vagy kutatja a tobbit, vagy meg nem jart ott fotozni. Irogat a BARS-rol is, fotok is vannak a nalunk hasznalt tropo antennakrol (R-417S es R-420S). Tomoren azt irja, hogy '87 decembereben allt uzembe 6 orszagban, 26 allomassal, melyeket 29 "szakasz" kotott ossze kb 5000km hosszan. 54 fix telepitsu R-417 es 4 nagyobb hatotavu R-420 egyseget hasznalt. Remelem idovel felterkepezi ezt is.
Úgyan egy szót nem beszélek oroszul, de az oldalon lévő térképvázlat szerint ez a БАРС rendszertől független és ránézére "kicsit" nagyobb teljesítményű lehet.
@sweethome: nem volt nehéz kitalálni, annak idején én súgtam meg a helyét :)
sziasztok..aha az 501 . ezt manapság mire használják?? a 4 bars közül hogy van az hogy az 504 romhalmaz és pl az 501 ép és hsználatban van?? az ggyik soviet a másik magyar?? kérdésem lenne ,kazincbarcikáról nem tud valaki valami infót ??bár eszt ezt már elég régóta kérdezgetem.na mindegy hátha valaki valami ujjat tud. meg ha valami miskolckörnyékén esetleg a tudomásotokra jut irjátok már meg ,mert unatkozom, (már megnéztem mindent amit lehetett).
Miután a fix lakanyákat kivégezzük-kivégeztük, tudtok olyan helyeket ahol fix kitelepüles volt-harci riadó esetére??? (tudom haditikok, de ki tudja) Én mondok egy helyet: Taszár--------------------Ságvár---fantomrepülötér
Ha bármi érdekes,gyanús objektumra bukkansz,vagy hallasz valamit ami érdekelheti a topiktagokat,ne habozz megosztani az élményeket,információkat! :-)
A legendákhoz pedig annyit,hogy óvatosan kell azokat kezelni,mert néhány esetben hajlamosak meglehetősen elrugaszkodni a valóságtól.Természetesen érdemes utánajárni a dolgoknak,mert csak így derülhet ki a valóság.
Először is gratulálni szeretnék a topichoz, nagyon tetszik, nagyon színvonalas, hiteles, egyszerűen király!!!
Nemrég fedeztem fel, de már el is olvastam elejétől a végéig, jó sok időm elment vele, pedig vizsgaidőszak van.
Na de ennyit kell áldozni.
Én eredetileg csak természetjáró, barlangászó (amatőr) voltam, de az utóbbi időkben rájöttem, hogy a hegyekben , erdőkben vannak más érdekes dolgok is...
Szóval ma már minden érdekel, ami a föld alatt van, vagy kihalt laktanyák, gyárak, bányák ,stb.
Korábban volt szó a monostori erődről (Komárom), én itt dolgoztam az erőd felújításán a Szentesi Műszaki Ezreddel, ugyanis az ezred vállalta az ottani földmunkák egy részét.
Én UDS 114 gumikerekes kotróra kaptam kiképzést, de volt még sok más gép is, amiket vonattal szállítottunk Komáromba.
Ez 1996-ban volt, akkor az erőd még nagyon vadul nézett ki, az egész terület be volt nőve fákkal, bokrokkal.
A mi feladatunk az, volt, hogy a külső és belső fal közötti árkot megtisztítsuk a növényzettől, és egy egyenes talajt hozzunk létre, plusz a föld fedést is meg kellett tisztítani és rendbetenni az egész erődön.
Mi az erődben voltunk elszállásolva, ott volt berendezve konyha is, de ott csak mosdási lehetőség volt (hided víz), Komáromba egy tűzoltólaktanyába járhattunk ki fürödni.
Sajnos az erőd szabad bejárása meg volt tiltva, tekintettel a rengeteg otthagyott robbanószerre, töltényre.
A tűzszerészek minden nap összeszedtek ott egy kisebb szator krumplit, ami valami gránát volt, úgy nézett ki mint egy rozsdás májkonzerv.
Ennek ellenére éjszakánként azért körülnéztünk az erődben, főleg azt a járatot kerestük (nem találtuk meg), ami a legenda szerint átmegy a Duna alatt a szlovák oldalra. Azóta is többször voltam már az erődben, a bejárása több óra.
Normál esteben csak csoportos vezetés van, ekkor az erőd egy részét mutatják meg, de rendezvény esetén (pl. amerikai autók találkozója) szabadon látogatható.
A legmélyebb része a külső és belső erődrész közötti föld alatti átjáró.
Emlészem rá mikor a kutyát sétáltató szerencsétlen ember leszakadt az Óhegy parkban anno.
A figura nem pincébe esett. A Barátság parkban zuhant a mélybe, ami valaha téglagyári agyagbánya gödre volt, majd háztartási szeméttel töltötték föl. Abban mosott a víz egy jókora üreget.
Utána hetekig méricskélték földradarokkal a Geofizikai Kutató emberei a területet.
Morbid öröm az ürömben, hogy ez a baleset elvette az összes befektető kedvét attól, hogy a park területére lakóparkot vagy plázát építsen.
Csepel Autógyár területén van még egy érdekesség: hatalmas iparvágány-hálózat, aminek megszűnt az összes külső kapcsolata. Viszont van bent egy üzemképes mozdony...
Kőbányai pincékről sok sztorit lehet hallani. Bánya utca és a Maglódi út felől jártam már két pincében mindegyikben gombát termesztettek. Az egyik bejárata különösen nagy volt, a teherautók ki-be járkáltak rajta. Nem néztem körül, hisz a gomba volt a lényeg akkor. Emlészem rá mikor a kutyát sétáltató szerencsétlen ember leszakadt az Óhegy parkban anno.
A Harmat utca felől az Előd utcai hajléktalan szálló előtti területen is látható a sok szellőző "kémény", a kerületben sok egyéb helyen. Az egyik cikkben olvasható Kádár Lukács önkormányzati szaktanácsadó neve egyébként 2002 előtt a kerület r. kapitánya volt, biztosan tudna érdekes dolgokat mesélni.
Valaki korábban említette a volt Csepeli Autógyár óvóhelyét. Az elmúlt években és a héten is jártam a gyár területén. Az óvóhely épülete látható, valamint a telep szélein 2-3 masszív nagy őrtorony mely egyike az útról is szemet szúr, kivehető. A telepre a bejútás tök egyszerű, az információs táblán kinézel egy cégnevet, a kapu/porta szolgálat kérdezi kihez jöttél, majd a rendszámot felírja ennyi, szabadon boklászhatsz a területen.
Sajna sosem néztem körül. Az látszik több mesterséges domb is van kialakítva.
Földig rombolták, a sittet elszállították. Korábban már az épületek nagy részét lebontották. Az irodarészt 2001 körül bővítették, mára az sincs. Egy üres placc.
Bemenni nem lehetett, mert őrizték, most is őrzik. Ami igazán érdekes és ONtopik, az megvan - na oda kéne egyszer be/lejutni! :-)))
Lehet tudni valamit, hogy most mi van ezekben a járatokban?
Jó része üresen tátong. Az elmúlt években jópár járatot (pl. az Óhegy-park alattiakat) tömedékeltek.
Van lejárat a Maglódi útnál, illetve a Bánya utcánál, a régi Colagyár mögött. Akkora termek vannak, hogy egy kamion simán meg tud bennük fordulni. Ezen a két helyen jelenleg gombát termesztenek.
A nemrég teljesen ledózerolt Duna Csokoládégyár alatt egy kétszintes szükségkórház található. Valami hasonló, mint a "Sziklakórház", csak kevéssé ismert. A helyiek se nagyon tudtak róla.
Van még egy nagy bunker, ennek lejárata a Krízis szálló nevű műintézményből van, ide rejtőzködött volna a kormány háború esetén. Ide még nem tudtam lejutni.
A repülőgépgyáros sztorit már hallottam többektől, megerősítést, cáfolatot senkitől se hallottam. Bay Zoltán fizikus a háborús visszaemlékezéseiben írta, hogy 1944-ben a kőbányai pincerendszerbe költöztették le a Tungsram/Orion elektroncsőgyártó gépeit. Az itteni beindításra már nem került sor.
Antant szíj nem volt rajta, csak a kb 15 cm széles bőr derékszíj. Azt nem tudtam kideríteni, hogy ezek miféle szerzetesrend voltak. Ott a több ezer ember között meg senki nem tudta megmondani, mifélék. Még a rendezvény főszervezőjét, a falu papját is hiába kérdezgettem.
Egyre több. Pedig még dél sincs. És képzeld el, hogy mindez durván 25 éve volt.
Nézz át a "Budapest részben és egészben" fórumcsoportba, van vagy 3 kőbányai topic, elég sokat írtak a pincerendszerről, és lassan egy kirándulást is szerveznek oda.
Off topic: Ha jól rémlik, egy páloskolostor volt, egyike a legelsőknek. Az egyetlen magyar alapítású férfi szerzetesrend. A pilisbem rengeteg remete volt, őket fogta össze Boldog Özséb majd ezeréve, a rend alapítója. Jártam arra, szép hely igaz én sem mostanában. Üdv, Zsolt
Ez a szent hely nem most lett. A falutól nem messzire - a Pilis felé valamikor a hetvenes évek vége felé feltártak egy romot, ami valaha cisztercita? kolostor volt. (A pletykák szerint ezen a helyen nyírta ki Bánk bán Gertrudisz királynét.) Na most azt szépen kiásták, a kövek egy részéből csináltak az akkori tanácsházán egy lapidáriumot. Valamikor 1983 - 84-ben újraszentelték a helyet. Bár ott voltam, de a pontos időre nem emlékszem. Érdekes volt, hogy a MN tisztjeként - akinek a klérushoz nem sok köze lehetett - ott kellett lennem, mert nekem volt a környéken egyedül olyan készletem, amivel ki lehetett hangosítani a hegyoldalt. Szerelés után csak tátottam a számat, és csak csodálkoztam, mert én még annyi különféle ruhába kiöltözött papot nem láttam. Még olyan is volt közöttük, akin széles bőr derékszíj volt.
Pilisszentkereszt alatt van egy másik szent hely is, ami egy "szentkút", ahová a környékbeli öregasszonyok jártak abban az időben imádkozni. Gondolom, azóta sem szoktak le róla.
Valaha a sörgyártáshoz a felszín alattiság adta meg a szükséges alacsony hőfokot. Ezért a kőbányai sörgyárnak hatalmas alagútrendszere volt. Ezt, a sörgyártási technológia fejlődésével használhatták másra is, úgy hallottam, hogy a polgári védelmisek tároltak ott gázálarcokat, meg mások rengeteg almát. A kövezett lejárata jól látszik az éles saroknál.
Néhány ilyen járatot átvágtak, amikor pl. a vasút bevágása készült a körvasút és Kőbánya-Felső között, ott néhol egy föld alatti folyosó eleje-vége látszik, köztük meg megy a vasút.
Lehet tudni valamit, hogy most mi van ezekben a járatokban?
Üdv, ugyan nem kihalt laktanya, hanem kihalt gyár, de érdekelne, lehet-e tudni valamit a volt Csepel autógyár (Horthy-ligeti Repülőgépgyár) nagy óvóhelyéről? Állítólag a németek építették, és a föld alatt vagy 8 emelet mély. Erről a részről van szó:
Akkor te az én PV kabinomban nem lettél volna jó kezelő. Én a magam 173 cm "magasságával" sem fértem el rendesen, vagy görnyedni kellett, vagy valamire leülni. Volt 1979-ben egy kajakos katonám a maga 192 centis magasságával, meg a fene tudja milyen széles vállaival. Mikor nagy nehezen betuszkolta magát a szűk ajtón, azonnal keresett valamit a segge alá. Viszont volt egy előnye, a két hosszú karjával bármit elért.
A képen a kabin ajtajában egy átlag körüli magasságú faszi látszik.
Akkor Te a Cikloida fedezéknek pont azt a kijáratát találtad meg, ami a műszerkabintól az antenna felé ment, ami csak arra szolgált, hogy az antenna tápvonalait ki tudják vezetni. Amit esetleg évente egyszer használtak takarítás céljából, akkor is négykézláb. Vagy valamelyik tetőre vezető búvónyílást fedezted fel, ami valóban elég kicsi, de az sem a napi forgalom kiszolgálására készült.
Az megvan, bár én úgy tudom, hogy csak egy laktanya volt, asszem vegyvédelmi ezred volt benne. A lőszerraktárát privatizálták, most raktároznak benne, a laktanyát őrzik.
Ha nem motorral mennél, hanem valami rendes terepjáróval, akkor azt mondanám, menj fel a Pilisre. Igaz, a hadiút elején ott a sorompó, de az terepjáróval kikerülhető. Motorral viszont nem ajánlom a hadiutat. Annak idején, amikor nap mint nap jártunk rajta, akkor alaposan letapostuk a havat, de akkor sem volt érdemes nem összkerék meghajtású géppel rámenni.
Pedig megérné, mert ha a biai tüzelőállás tetszett, akkor a Pilis még jobban tetszene. Most, hogy ilyen taknyos az idő, a felhők felett gyönyörű, verőfényes az idő. A Pilisen ez sokszor előfordult, hogy lent nem láttunk az orrunkig sem, odafent meg minden ragyogott. Na persze megesett elég sokszor fordítva is. Na most ha egy párás, zúzmarás időszak után lent is meg fent is kisütött a nap, akkor gyönyörű volt a látvány. Na akkor ragyogott minden. Sajnos az ilyesmi hamar végetért, mert a nap a hideg ellenére is leolvasztotta a fákról a zúzmarát és a jeget.
De egy támadás elleni védelemre és ott nem csuzlival lőnek. de ha nyugot akarsz lenni egy statikust megkérdezhetsz. én meg arra kirándulok és megnézem és le fotózom,
Ez nem tűzvezető lokátor, hanem felderítő lokátor. Mezőfalván meg nem volt, de az azonosításhoz itt van egy fénykép. A kérdéses fedezék kb úgy néz ki, mint a második kép. Hogy a méreteket kalkulálni tudd, az elválasztó falon látszik egy normál emberi méretű ajtónyílás.
Igen, csak amire Mezőfalván emlékszel, ott a fedezék felett volt vagy 5 méter föld, és a tetején a lokátor nem a földkupac alatti fedezék felett volt, hanem mellette. Amire én gondolok, az a fedezék alaphelyzetben felül üres. Ráadásul a felette lévő földréteg is max 2 méter. Azt alaphelyzetben nem arra tervezték, hogy a tetejére telepítsenek valami eszközt. Erre csak most lenne szükség, és kifejezetten múzeumi célra.
Ha a képedet megnéztem, minimum két hajdani közepes légvédelmi rakéta tüzelőállás szerepel rajta. Mindkettőben volt olyan fedezék, amibe a telepítés során Cikloida mikrohullámú rádiórelét építettek. Ez kétállásos, középen betonfallal elválasztott fedezék volt. Kétféle ilyen volt a közepes osztályoknál, az úgynevezett szakaszfedezék, amelyik mindkét végén nyitott, ám minden kapu bazi nagy vasajtóval el volt zárva. Na a kérdéses fedezék végén zárt volt, és nem volt az elején vasajtó. A teteje is beépítetlen, maximum a fedezékbe épített kis óvóhely búvónyílása volt a tetőn.
Namármost. Ha én egy ilyen óvóhely tetejét alkalmas vastagságban lebetonozom, akkor elbír-e egy Kabina 66 lokátort, ami alsó hangon is kb 12 - 14 tonna. Na most ez a lokátor ott nem üzemelne, csupán múzeumi célra lenne oda felpakolva.
Tehát a kérdés: Egy ilyen fedezék elbírja-e a véleményem szerint szükséges kb 15 centi vastag beton placcot, illetve a rajta lévő lokátort? Vagy esetleg egy idő után összeborul az egész építmény lokátorostól, betonostól, mindenestől.
Én úgy tudom hogy a vaskúti laktanya "előtt" a Duna felé, ha minden igaz a romjain krossz és mountainbike pályát nyitott valaki. Pár hónapja volt egy kiállítás az ifjusági házban, ahol egész jó fényképek voltak a települési helyről meg a technikáról.
Amerre járok mostanában a városszéli laktanyák kb mind ugyanúgy néznek ki kivülről, lepusztult épületek (jó ha ablak van bennük) a betonkerítés mögött, itt-ott örzésnyomok, de semmi látványos. Dunántúlon 87-90 között szinte mindben jártam rendszeresen, rossz nézni mi lett belőlük.
Marcello mindkettő megszünt, nem tudom ez melyik volt, de a belső az már régóta a város része, nyáron épp ott vásároltunk be(penny van a közepén) gyakorlatilag teljesen beolvadt. Ha emlékeim nem csalnak a parancsnoki vol az, ahol valami nyugdíjasklub van most, talán ez az egyetlen épület maradt meg.
Nagykanizsa szintén, ott tavaly adtak át egy Pluszt azon a területen ahola belvárosi laktanya volt, épp meséltem a gyerekeimnek, hogy kb hol parkoltunk rendszeresen régen, mikor szinte mindenhetes vendég voltam( MN REVA Intézetben melóztam Fehérvárott)
Kalocsát nem tudom, meg kéne nézni, most 40 km-re lakom, Baja mindkettő megszünt, a műszaki helyén vállalkozói terület van, a vaskúti uti még tartja magát, de sztem nem sokáig.
Majd megnézem,de szerintem egyröl beszélünk.Mivel az egész komplexum a temetővel szemben van, ezért gondolok a harkányi ut város vége felé eső részére (a temető déli bejárata környéke). Az ALDI a teherkijárat és temető között lesz.
Amire én gondoltam, az pont a nagytemetővel szembeni rész.
85-ben az árkádos házban kaptam meg a 3 hónapos alapkiképzést az orvosszázadban. Száz frissen végzett rigó doki egyrakáson. Nem kell kommentálni, mik mentek ott...
Ez nem a déli részén van (a város vége felé)?Az meg van.Sajnos hagyták lepusztulni az laktanya területet,de én még emlékszem milyen volt fénykorában.Patika!Kempingről nem is tudtam.Kolesz volt még itt.
Bajcsy tüzérlaktanya, Pécs. Rendőrség a bejárat melletti épületek. Maga az eszköz fedezékek még meg vannak. Jelenleg le van dozerolva a harkányi út felé eső terület (kivágva azok a régi fák!) és mi más mint áruház épül (ALDI). Ja, hogy Pécs legnagyobb összefüggő zöld területe, és mondjuk lehetne más is...A tiszti házak mögött lakópark készül.
3. Ahogy Tüzér mondta, egy Nyeva osztály (fljebb vandork értekezett az alakulatról)
4. A 34-es küszöb és a zalavári focipálya közti rész, a műholdfelvételen épp égetés után.
5. Megerősített fedezékek, amik nem tudom mire szolgáltak. Rakéta- és bombatárolónak kiss bonyolult a megközelítése. Meg ezekre esélyes több reptéri ojjektum is.
Érdemes követni a pályatengelyt, könnyen megtalálható a déli irányadók helye is.
Jól tippelsz, kb. ezekre a technikákra emlékszem, bár ebben a témakörben én abszolút amatőr vagyok. Én csapatfelderítő voltam, az ellenséges nyugati technikát jobban ismerhettem, mint hétpecsétes titokként őrzött sajátot :-) Viszont az irányadó területén kiskölyökként még gyűjtöttem szénát apámmal (meg kidobált elektroncsöveket és egyéb "kincseket" :-) Akkor még hatalmas terület tartozott hozzá, különféle híradós kocsik állomásoztak ott, kábelek hálózták be a területet, aztán valamikor később kisebb területre szorult vissza és a környékére a TSz szőlőt telepített. Egyébként az adó sugárzott középhullámon is, valahol a sáv szélén, a Kossuth-adó előtt lehetett fogni és a Szokol rádióinkkal szoktuk "iránymérni" :-)
Nagyon köszönöm a segítséget! Az ember félig hülyének érzi magát a helyszíni bejárások alapján, amíg nem kap megerősítést. A lérakos topicban Hpasp kolléga azt is kiderítette, hogy Sármelléken a magyar-orosz csere előtt volt magyar rt-s csapat is. Azt már én teszem hozzá: talán ugyanitt.
Az rémlik, hogy milyen technika volt a dombokon? Gondolom semmi csoda, valszeg P-37/PRV-13?
A rombusz alakú területről gondoltam hogy az irányadó, mert tengelyben van. A kábelfektetés nyomai egyébként felismerhetőek egész a reptérig! Ugyanúgy déli irányban is.
Amíg a sármelléki repülőtéren a szovjetek állomásoztak ezeken a dombokon lokátorok voltak telepítve. Ha egy kicsit eltolod nyugatra a képet, a főutak kereszteződése közelében egy rombusz alakú területet láthatsz. Ennek közepén pedig egy adóház működött. Ettől a repülőtér irányában ha megnézed a szántóföldet, még látszanak benne a leszállítófények oszlopainak helyei is.
Csak azt akartam kérdezni, hogy erről az objektumról Sármellék reptér É nincs-e valakinek infója. Benőtt dzsindzsás, de dombokkal, fölhányásokkal. Olyan, mintha egy 5 dombos Rt alakulat lenne...szerintem az is volt. Találtam egy szakaszfedezéket is a klasszikus beton elemekből.