Nagyon sok megkeresést kaptam e-mailben az egyenhajtású NDK-s Piko modellekkel illetve a szíjhajtással kapcsolatban. A kérdések sokfélesége miatt azokat egyenként mailben megválaszolni nem tudom. Ilyen volumenű írásra most nincs időm, mert nyakig benne vagyok az otthoni terepasztalom építésében, ezért előbányásztam a kérdéses modelleket és készítettem néhány videót. Ezek sokkal szemléletesebben adják meg a feleletet a kérdésekre.
Kezdjük az NDK-s egyenhajtású Piko modellekkel. Egy nem régi vitában néhányan komoly kétségüket fejezték ki válogatás nélküli szókimondással az említett modellek kapcsán. Többek közt elhangzott, hogy rosszul tervezték meg a tapadógyűrűs kerekek helyét, rossz a szerkocsi súlyelosztása és ezáltal annyira rossz a gyengécske motor nyomatékának átadása a sínekre, hogy a mozdony éppen csak sajátmagát illetve néhány vagont képes mozgatni nagy nehezen. Ezenfelül a szerkocsi rossz súlyelosztása miatti „hanyattesését“ nem lehet semmivel sem kompenzálni.
Lássuk, hogyan is működnek ezek a hajtások a valóságban.
( A videókat érdemesebb letölteni és úgy megnyitni, mert a méretük miatt a böngészőbe beépített lejátszó esetleg rángatva, nem folyamatosan játsza le, vagy el sem indítja.)
Az első videón egy Piko 5/6320 katalógusszámú 1978-ban vásárolt BR01-es eredeti motorral szerelt, a kasznitól és súlytól megszabadított szerkocsija látható lassúmenetben.
https://c.web.de/@708307078745167705/WTGWK697RJSjvwqB8OJHEQ
A következő videón a szerkocsira visszakerült a súly és elékapcsoltam egy Piko 5/6334 katalógusszámú 1984-ban vásárolt BR03-as mozdonyt. Újra lassúmenetben látható a mozdony. A videón jól látszik, hogy az egyenlőtlen súlyelosztás ellenére sem dől hátra a szerkocsi. Egyébként, ha láthatóan dőlne is, köszönhetően a mozdonnyal való kapcsolatának a mozdony tömege ellensúlyozza hátradőlést. Pontosan ezért lett a mozdony szerkocsi kapcsolat úgy megtervezve, ahogyan elkészült.
https://c.web.de/@708307078745167705/7c-fgtWfQ_CgyeEVIZ_cpA
A következő videón egy Bühler motorral szerelt Piko 5/6334 katalógusszámú 1984-ban vásárolt BR03-as mozdonyt szerkocsija látható lassúmenetben, átépített hajtáslánccal, amelyre a Bühler motor magasabb fordulatszáma miatt volt szükség.
https://c.web.de/@708307078745167705/xySJ-fvkTqmBGwP5An5pqA
Ezen a videón a Piko 5/6334 katalógusszámú 1984-ban vásárolt BR03-as mozdonya látható az átépített hajtáslánccal az elékapcsolt saját mozdonyával.
https://c.web.de/@708307078745167705/7MFjgmF3Q5Cvt5zKwunpsw
A következő videón egy egyenhajtású, tehát az előzőekben tárgyalt gőzösökkel azonos, de tengelytávjában attól eltérő Piko 5/6220 CSD ES499 1980-ban vásárolt villanymozdonyának az alváza és hajtása látható, lassúmenetben. A hajtás Bühler motorosra lett átépítve. Érdemes megfigyelni, hogy a sokat szapult egyenhajtás milyen szép „szuperlassú“ menetet tud produkálni.
https://c.web.de/@708307078745167705/BLQj7YcNRUe6Y8w8LnpNGQ
A következő videókon megmutatom milyen vonóerő rejlik az egyenhajtású gőzmozdonyokban. A mozdony szerkocsijáról levettem a kasznit, hogy látható legyen az eredeti motorral szerelt „gépház“. A szerkocsi megegyezik az előző videóban látott BR01 szerkocsijával. A mozdony mögé nyolc 250 mm hosszú Schicht Y vagont akasztottam, amelyeket a gyűjteményemből találomra választottam ki. A szerelvény élethű összeállítása ezúttal mellékes volt. Előrebocsátom, hogy a Schicht vagonok – mint azzal bizonyára mindenki tisztában van – nem tartoznak a jól guruló vagonok közé. Egyes vagonok világítással szereltek. A pálya Fleischmann Profigleisból készült a belső íveken R3, 483,5 mm-es, a külső íveken R4, 547 mm sugarú ívekkel illetve két-két ellenívvel, amelyek tovább nehezítik a mozdonyok dolgát. A tesztre a szűkebb belsőíveket használtam. A pályát 6V-os feszültséggel tápláltam, így a mozdonynak nem sok lendülete volt és "erőből" kellet megoldania a vontatást. A videón jól látható, hogy a mozdony komoly probléma nélkül húzza a szerelvényt.
https://c.web.de/@708307078745167705/Qhsa1g2kSpeR4kWRe2w2-Q
A következő videón az előző feltételek mellett egy Bühler motoros hajtású mozdony látható.
https://c.web.de/@708307078745167705/qNMWMrHXThm1KP9F7IGTsA
A következő felvételen az eredeti motoros hajtású mozdony látható 9V-os tápfeszültség mellett.
https://c.web.de/@708307078745167705/I4igf8ZXSFKszw4HW0hh1w
A következő videón a Bühler motoros hajtás látható, 9V-os tápfeszültség mellett.
https://c.web.de/@708307078745167705/lZhvrSExTWi70foIfaUaog
A következő felvételen az eredeti motoros hajtású mozdony látható 12V-os tápfeszültség mellett.
https://c.web.de/@708307078745167705/1HymtTBoRDGYwlYoF_d-4g
A következő videón a Bühler motoros hajtás látható, 12V-os tápfeszültség mellett.
https://c.web.de/@708307078745167705/wQPaP6nLQd-0E8RnTRQFGg
Összegezve a látottakat elmondható, hogy az egyenhajtású mozdonyok teljesítőképessége egyáltalán nem gyenge és rosszminőségű, mint amivel néhányan riogatták a fórum olvasóit. Látható volt, hogy a lesajnált műanyag rudazat egyszer sem akadt meg, vagy pattant ki a helyéről. A mozdonyok minden további nélkül alkalmasak a tartós vonatozásra és megfelelő karbantartás mellett nem okoztak csalódást egyszer sem. Amennyiben a súlyöntvényt megfelelő helyen kimarva ólommal töltjük fel, akkor kb. 20 grammal nehezebbé válik a mozdony és a többletsúly miatt jobb lesz a vonóereje, ami további vagonokat jelenthet. Most nem volt időm kipróbálni, hogy vajon hány kitűnő gördülésű Roco / Sachsen / Tillig / vagy más modern vagont lenne képes a mozdony elhúzni, de a látott példák alapján nyilvánvalóan több mint nyolc vagonról van szó, ami pedig az otthoni vonatozás igényeit bőven lefedi, hiszen az általam összeállított 8 vagonos szerelvény hivatalos hossza 278 + 8 x 250 = 2278 mm.
Térjünk át a szintén sokat pocskondiázott, szíjhajtású Limit mozdonyokra. Erre a célra egy Limit 424-et vettem elő. A mozdony hét és fél éves, kb 400 üzemóra van benne javarészt négy fémtengelyes Fuggert alapú Quabla vagont vontatva, amelyek sokkal jobban gurulnak a Schicht vagonoknál. A tesztek során alaposan megkínoztam a mozdonyt, természetesen még az ésszerűség határain belül, mert tönkretenni nem volt célom. A teszteket az előzőekben megismert Schicht vagonokkal folytattam le, a jobb összevethetöség kedvéért.
A következő videón a 424-es négy Schicht vagonnal látható, 6V tápfeszültség mellett.
https://c.web.de/@708307078745167705/yYgJ0_obQ7mYlzyUvrqaIw
A következő videón a 424-es négy Schicht vagonnal látható, 9V tápfeszültség mellett.
https://c.web.de/@708307078745167705/HH8-K2OlRLSk8UuuisDwwA
A következő videón a 424-es négy Schicht vagonnal látható, 12V tápfeszültség mellett.
https://c.web.de/@708307078745167705/G43fahhQQm2pE2mg3dHU1g
Mint látható volt a négy vagon vontatása egyáltalán nem esett a mozdony nehezére. További két vagont kapcsoltam mögé. Említettem, hogy nem állt szándékomban tönkretenni a mozdonyt ezért 12V tápfeszültség mellett zajlott a teszt, hogy legyen egy kis lendülete is.
https://c.web.de/@708307078745167705/rYtp850GQ6a-ilQBF2If0A
Látható volt, hogy a mozdony elhúzza a vagonokat, de erősen közelít a terhelhetőségének határához. A következő videóban még két vagont kapcsoltam mögé, 12V tápfeszültség mellett.
https://c.web.de/@708307078745167705/rdxtkGO2SyWtenO-86DQYg
Amint látható, ezzel a teherrel már rettenetesen kűzd a mozdony, ami nem csoda, hiszen, bár rézből készült, mégis meglehetősen alacsony az önsúlya, ami komolyan kihat a vonóerőre. Szerencsére a Limit úgy építette meg a szerkocsit, hogy nincs benne szénimitáció. Így egy nagy hely marad üresen, amelybe komoly súlyú ólom tehető, lefedve egy szénimitációval, amelyet akár egy romos szerkocsiból kivéve alakíthatunk méretre, akár 3D nyomtatásban is elkészíthetünk. Egyik sem nagy ördöngősség manapság. Az ólom fajsúlya 11,34 gr/cm3 . A szerkocsiban pedig van néhány köbcentire hely bőven. Megmértem, 24 x 50 x 10 mm-nyi tér áll a rendelkezésre és akkor még jut egy pici hely a szénimitációnak is. Ez 12,5 cm3, ami ólomban számítva kb. 140 grammot jelent. Ebből az ötletből kiindulva, súlyt helyeztem a szerkocsiba. Jobb híján az előző tesztekben látható BR03 szerkocsijának az öntvényét használtam, amely 155 grammot nyom. Ez ugyan 15 grammal több, mint az előzőleg kiszámolt súly, de nem hiszem, hogy ez az eltérés számottevően befolyásolná a teszt eredményét. Arra mindenképpen alkalmas, hogy megmutassa, mire képes a 424, ha a szerkocsija megfelelő tömegű. Elismerem elég szürreálisan néz ki így a mozdony, gyengébb idegzetűeknek nem is javaslom a videók megtekintését :)
A következő videóban a 424-es hat vagont húz 6V tápfeszültség mellett.
https://c.web.de/@708308308401855009/MU-fFKSmSsOgstoeh1JH7g
A mozdony láthatóan nem erőlködött a vontatással hála a plussz súlynak. Kipróbáltam 9V melett is, de már nyolc vagont akasztottam mögé.
https://c.web.de/@708308308401855009/iGyBTMtSRj2w1hpzOvmwoQ
Szemmel láthatóan nem okozott problémát a nyolc vagon sem a többletsúly hatására. Végül kipróbáltam 12V tápfeszültség mellett is.
https://c.web.de/@708308308401855009/3Qd2kv0WRG6OWugL28H37g
A mozdony nagyon szépen egyenletesen a szíj megcsúszása nélkül oldotta meg a feladatát. Mint látható a súlypont magasan volt, de a mozdony olyan stabil, hogy a maximális sebessége mellett sem repült le róla a többletsúly az ívekben. A tesztek szerint a Limit szíjhajtása jó minőségű, a konstrukció korlátait ismerve jól és tartósan használható. Nálam továbbra is 4 vagont húz a mozdony, de elkészítem hozzá szerkocsiba helyezhető ólomsúlyt, hogy jobb nyomatéka legyen a gépnek. Nem gondolom, hogy a nálam 4 vagon vontatásához használt 424-esnek mind a 140 lehetséges grammra szüksége lenne, helyette inkább kb. 60-70 grammnyira lenne szükség. Ez egy kisebb ólomhasáb lesz, amelyet egy 3D szénimitációba bele fogok ágyazni, hogy mégcsak véletlenül se sértse meg a mozony fetését.
A következő videóban egy a Quabla nevével fémjelzett Liliput alapú 520-as mozdonyt tesztelek a megszokott 8 vagonnal 12V tápfeszültségen. A szerkocsi anyaga fémöntvény, meghajtása fogaskerekes.
https://c.web.de/@708308308401855009/nK0loun3QKO09MiJZVC_mw
Az 520-as alapvetően szépen húz, de az elleníveken láthatóan lelassul, ami jelzi, hogy elérte a vontatókapacitásának határát. A Liliput mozdony is súlyhiánnyal kűzd, hiába az öntvény szerkocsi. Ráférne még 60-80 grammnyi súly.
A következő videón egy Roco S160 látható, amely egyenlőre még várja, hogy MÁV411 legyen belőle.
Elsőre 9V mellett húzza a 8 vagont.
https://c.web.de/@708308308401855009/FT5ZFaOMQ2WmHSuMcJIj5w
Majd 12V-tal újra csak 8 vagont.
https://c.web.de/@708308308401855009/EJvyziwaT6yL9BJBaO_YzA
Mint látható, itt semmi gond sincs a vontatással. A szerkocsi megfelelően nehéz és a mozdony erőlködés nélkül teszi a dolgát.
Gondolom mindenki felfedezte a háttérben látható V40-et is amelyet a Felixbahn készített. Teljesen új szerzemény az ebay-ről. Nem ma készülhetett, de teljesen karc, illetve használati nyomoktól mentes. Ezért előszőr bekellett járatni, amin éppen tól voltam. Viszont ha már ott volt kipróbáltam azt is. Elsőre négy vagont akasztottam rá és 6V tápfeszültségen indítottam el.
https://c.web.de/@708308308401855009/3GSbNPydSVSq7qc3MLL2ZA
Az elleíveket nem szerette, mert ez a mozdony is elég kistömegű, így óhatalanul szüksége van lendületre. Majd 9V-ra emeltem a feszültséget.
https://c.web.de/@708308308401855009/4XmK1RhMQu694dLjrZvt_Q
9V mellett a lendülete már átvitte az elleníveken is. Tovább emeltem a maximális 12V-ra.
https://c.web.de/@708308308401855009/ZL_gCZIBQ1adpDBtTs3uKQ
12V-on remekül szaladt, így egy újabb vagont akasztottam rá.
https://c.web.de/@708308308401855009/uXkAEFpJT0Sp1HAN1eICzg
Szemmel láthatóan az öt vagon sem okozott gondot. Akasztottam egy hatodikat is rá.
https://c.web.de/@708308308401855009/TL-ChI2vQnG-jc8K4P1sZA
A mozdony futás valamelyest lassult az elleníveken, de még mindig magabiztosan vontatta a hat vagonját. Akasztottam rá egy hetediket is.
https://c.web.de/@708308308401855009/9VSTwU7tRn2BrZyAnzbWUQ
Az ellenívekben már komolyan kűzdött a szerelvénnyel, láthatóan elérte a teljesítőképességének határát. Ennek ellenére ráakasztottam a nyolcadik vagont is. Sejtettem előre, hogy durva lesz...
https://c.web.de/@708308308401855009/UwqiDR0WRjSfsc9JPI9Lew
Ez már valóban túl sok volt. Csak azért mertem megtenni, nem hajtás problémája van ennek gyönyörű mozdonynak, mindössze a súlya túl kicsi. Neki sem ártana még 50-60 gramm.
A fentiek alapján remélem sikerült hiteltérdemlően bemutatni, hogy mind a Piko egyenhajtású mozdonyai, mind a Limit szíjhajtású mozdonyai alkalmasak arra, hogy rendeltetésszerű használat, valamint rendszeres karbantartás mellett bárki élménydús vonatozásba merüljön velük.
Egy apróság a végére, hogyan lehet a Piko gőzősök súlyát növelni illetve a súlyelosztást javítani:
https://c.web.de/@708308308401855009/_h4IHnHDSNCJzgqm2wkAnA
Az első képen bejelöltem, hogy egy marógép segítségével hol érdemes az egyenhajtás súlyöntvényét kimarni. Az alsó részen a becsíkozott felületen az anyagvastagság 6,5 mm. Itt érdemes 6 mm mélyen kimarni a cinköntvényt és ólmot önteni bele. Ezután a felső ferdekockás résznél, ahol az anyagvastagság 2 mm érdemes teljesen eltávolítani a cinköntvényt és ólom lemezzel kipótolni, amit belülről ragasztószalaggal rögzíthetünk, amíg behelyezzük a szerkocsiba. Biztosan nem fog elmozdulni, amiről egyfelől a maga motor, másfelől a kaszni gondoskodik. Mint azt feljebb leírtam a cinköntvény és az ólom fajsúlyának különbsége kb. plussz 18-20 gramm súlynövelést okoz és a szerkocsi súlyelosztása is javul.
A további képeken a Bühler motorhoz rézből készült fogaskerek illetve a maga motor beszerelt állapotban látható.