Rahed Lee... ha a posta vagy a futárszolgálat olcsóbban kijönne az eddigi lehetőségeid közül,a tömbszikrázást ingyen bérmentve megtudnám neked csináltatni egy kollégámmal munkahelyen maszekban... gondold át,ha esetleg érdekel akkor vhogy keress meg :) Üdv: Szommer Dávid(kecskemét)
Nem karuszel, csak egy kb 5 m-es eszterga. Amikor csináltam a szalagfűrészt elmentem az esztegályoshoz a faluba, tudtam, hogy az ö gépére nem lehet felfogatni az 550-es kerekeket felszabályozáshoz, de hátha tud valami megoldást. Mondta hogy üljünk be a kocsiba és majd mondja az utat.
Pár kilométert mentünk csak a faluban, tanyavilágba, eszméletlen rossz földúton mikor mondta hogy álljunk itt meg. Már az útnak becézett csapásról is látni lehetett a nagy fóliasátrakat és egy hatalmas öreg fa pajtát. Oda mentünk. Ott volt a pajtában ez az eszterga, teljesen le voltam döbbenve, hogy a fenébe vitték oda és hogy vitték be a pajtába. A tulaj elmesélte, hogy a dunai hajógyárból vette a leselejtezett komplett gépet, lánctalpas trélerrel hozták el hozzá úgy harminc éve, és két nagy lánctalpas daru is jött, azok emelték be a fészerbe az ideiglenesen lebontott tetőn keresztül. Raktam fel ide képeket arról az eszterga gépről annak idején amikor készítettem a szalagfűrészt, de most nem találom. A gépet a tulaj pár év alatt teljesen felújította, most szépen használható. Az 550mm-es szalagfűrész kerék szépen elfért az égya felett, csak a tokmánya több mint 100kg a gépnek. Felette a gerendára egy kézi csörlő van felszerelve a tokmány cseréhez. Az okozta a legnagyobb meglepetést, hogy ez a hatalmas monstrum gép a földre van letéve, semmi beton nincs alatt, és nem süllyedt el. Szóval a Kádári időkben hozzá tudtak élelmes emberek jutni ilyen csodákhoz olcsón.
Huzalszikra csak átmenőfuratban megy, ide tömbszikra kell, vagy visszajutunk az elejére --> átmenő furatra bővíteni, de akkor meg okafogyottá válik a szikrácsolás, mert jöhet a vasfűrész + reszelő kombó! :)))
Épp ezt beszéltük tegnap Pacoval, hogy sehogyse jó ez a fenékfurat neked...
Az esztergályossal esztergáltass a szíjtárcsa aggyal azonos anyagból egy fémdugót, amit passzentosra illesztess. Utána megfelelő mélységig 8-as fúróval a két anyag találkozásánál fúrd ki. Utána vedd ki a dugót és kérd meg az esztergályost, hogy a félkör alakú hornyot a szíjtárcsában igazítsa ki sarkosra. Ha nem teszi meg akkor felejtsd el ezt a mestert.
Felhívtam őket. Nem olyan súlyos a dolog. Gyorsan kiszámolták. 40-es acélban 2 mm/perc sebességgel tudnak forgácsolni, azt mondták, hogy kb. 3000 Ft-ból meglenne. De az ő gépük olyan, hogy a vágóhuzalt át kell fűzni, ezért csak átmenő furatnál tudják megcsinálni. Tehát előbb esztergályos, furat felbővítés, alakítás, utána szikraforgácsolás. A tököm gondolta volna, hogy ennyi nyűg lesz ezzel.
Nem túlzok én el semmit, nagyon örülnék, ha valaki egyszerűen bevésné nekem esztergagépen az ékpályát. Nem az én nyammogásom miatt áll a projekt, hanem mert nem találok rá kivitelezőt. Ha simán ment volna, nem is tudnátok a problémáról.
Most beszéltem az esztergályosommal, azt mondta, ismerik ezt a technológiát, csinálták is, de nem vállalják, mert nagyon lassú és megterheli, koptatja a keresztszán orsóját. A nyomozás másik eredménye, hogy van több helyi cég is akik rendelkeznek szikraforgácsolóval, elvileg azzal is ki lehet alakítani. Az egyik céggel voltam már kapcsolatban, felhívom őket. Ha be tudják szorítani és nem annyiért csinálják, amennyibe lenne egy szorítóhüvelyes tárcsa, akkor meg van oldva.
Az egy tény,hogy Lee kicsit eltúlozza ezt a kérdéskört, és bele lehet vésni esztergán is azt a pályát, de azért ne várjuk már el, hogy mindenfelé csak úgy teremnek a 30 tonnás esztergagépek!
Ki mondta hogy kézzel kell tolni? A gépi előtolás pont jó erre. Persze nem órás esztergán hanem nagy gépen ahol függetleníteni lehet a gépi előtolást a tokmány forgásától. Alu esetén még kézzel is át lehet vésni nagy gépen. A szalagfűrészem alsó kerekébe így csináltak ékpályát egy 30 tonnás gépen.
Igazad van,ezen nekem is megakadt a szemem,de nem akartam rá reagálni.Jó lesz az 1-2 tizednek is.Nekem egy nagyon régi kecskelábas leharcolt gépem van,de még azzal is neki mernék állni persze kis fogásokkal.
Igen, jól gondolod, valóban nem akarok belefúrni a tengelybe :-)
És ahogy írtam is hátrébb, ezt a megoldást a gyakorlatban én is megcsináltam a másik motorral, belefúrtam a tengelyébe két oldalról, (azért nem volt kár) a tárcsába fúrtam M8-as menetet, működött is. Csak a motor volt gyenge. Ezért visszacsináltam a szíjtárcsát. Belehajtottam egy-egy hernyócsavart, (kicsit mélyebbre), majd behegesztettem a csavart, amit leesztergáltatok, így nyomtalanul eltűnik.
Tényleg értékelem a segítőkészségeteket, de bocs, betegesen maximalista vagyok. Ha ez a befúrós, stiftes megoldás olyan tökéletes megoldás lenne, mint amilyen egyszerű, akkor használnák az ipari világban is. Nekem annyi munkám agyalásom, pénzem van már ebben a projektben, hogy innentől már nem kötök kompromisszumot. Az is elég gond, hogy egy fázissal kell megoldanom azt, amihez már igazán ipari áram kellene. De komolyan, köszönöm az ötleteket :-)
Láttad a maró asztalom hogy néz ki. A középső szekciót ha megcsinálod akkor abba mehet a maró, az asztal lapjára meg a fűrészgép. Alul úgy kellene megcsinálnod az asztalt, hogy oda be tudd rakni a fűrészgépet ha nincs szükség rá. Így értelmesen ki tudod használni a kicsi alsó teret is.
Szuper lett! Valami ilyesmit tervezek én is csinálni a műhelybe, csak kisebbet (kb 30 cm széles) és más lenne a funkciója.
Még nem találtam ki pontosan, hogy milyen megoldással, de szeretném, ha a kézi körfűrészt is fel tudnám majd rá szerelni alulról, illetve a felsőmarót is (egymást váltogatva, mikor mi kell.. kényelem nem szempont).
30 cm kevésnek tűnik, de a jelenlegi műhelyasztalom toldásának szánnám és a kettő együtt már elég nagy munkafelületet tudna adni.